Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

Alltså jag har lite svårt att förstå alla diskutioner som förs fram och tillbaka hela tiden.

För min del tycker jag det ska bli intressant att se hur mycket det skiljer på mig som glad motionär och eliten när jag nu kommer kunna åka på samma material.

Det rör mig inte i ryggen om några fifflar och trimmar sina lager och vinner 1% i rull eller ligger på några gamla superhjul som ger 2% bättre rull.

Normalt är vallning av skidor en JÄTTEgrej och kan enkelt vara den avgörande parametern i denna sport' date=' tycker faktiskt inte det är det denna gång.

Jag åker på mina Swenor 2or och hoppas på en trevlig och torr tävling.[/quote']

Alla normala rullskidtävlingar bedrivs på samma material, ingen elit har specialla tävlingshjul som inte vi vanliga dödliga också kan åka på.

 

Diskutionen handlar om risken för fusk är stor och kommer orsäka mycket problem.

OM man hade följa vanliga regler hade det inte vart några problem. OCh som sagt mer rättvist då.

Nu blir det kanske som på vintern fast tvärtom....:)

Vad jag menar är att skillnaden omöjligt kan bli lika stor som på vintern och där vi som inte är elit har möjlighet att åka på samma material som eliten.

Jag har även skidor med PU hjul och hade kört tävlingen om det varit "normala" regler men ser inte det jätteproblem som många målar upp här.

Det känns väl som att dem som mest kan få en nackdel av detta reglemente är eliten som får handouts men å andra sidan har alla i den gruppen samma material.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply
Alltså jag har lite svårt att förstå alla diskutioner som förs fram och tillbaka hela tiden.

För min del tycker jag det ska bli intressant att se hur mycket det skiljer på mig som glad motionär och eliten när jag nu kommer kunna åka på samma material.

Det rör mig inte i ryggen om några fifflar och trimmar sina lager och vinner 1% i rull eller ligger på några gamla superhjul som ger 2% bättre rull.

Normalt är vallning av skidor en JÄTTEgrej och kan enkelt vara den avgörande parametern i denna sport' date=' tycker faktiskt inte det är det denna gång.

Jag åker på mina Swenor 2or och hoppas på en trevlig och torr tävling.[/quote']

Alla normala rullskidtävlingar bedrivs på samma material, ingen elit har specialla tävlingshjul som inte vi vanliga dödliga också kan åka på.

 

Diskutionen handlar om risken för fusk är stor och kommer orsäka mycket problem.

OM man hade följa vanliga regler hade det inte vart några problem. OCh som sagt mer rättvist då.

Nu blir det kanske som på vintern fast tvärtom....:)

Vad jag menar är att skillnaden omöjligt kan bli lika stor som på vintern och där vi som inte är elit har möjlighet att åka på samma material som eliten.

Jag har även skidor med PU hjul och hade kört tävlingen om det varit "normala" regler men ser inte det jätteproblem som många målar upp här.

Det känns väl som att dem som mest kan få en nackdel av detta reglemente är eliten som får handouts men å andra sidan har alla i den gruppen samma material.

Jo fast nu e dom bara 50 i elitledet och där va flera norrmänn minst 1 riktigt snabb svens rullskidåkare som inte "platsade" där och med något snabbare rull på deras skidor så får dom där framme se upp...

 

Vet inte skillnaden på helt nya Swenor och inkörda men nog är de riktigt märkbar skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Ja, någon kommer säkert bli lite "olyckligt" lottad någon "lyckligt" pga reglemente, men ingen lär ju valla bort sig iallafall.

Men för gemene man så kommer det va hyffsat rättvist och jag tror resultatlistan kommer se ut på ett ungefär som om vi skulle kört på PU.

Link to comment
Share on other sites

Ja, någon kommer säkert bli lite "olyckligt" lottad någon "lyckligt" pga reglemente, men ingen lär ju valla bort sig iallafall.

Men för gemene man så kommer det va hyffsat rättvist och jag tror resultatlistan kommer se ut på ett ungefär som om vi skulle kört på PU.

Som framgår tidigare så håller jag helt med dig. Däremot så kan det ju bli en viss skillnad beroende på att tvåor är ca 10% trögare än PU vilket troligen är till nackdel för några och fördel för några. Och numera finns det en lyckligt lottad Svensk som är favorit:)

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' någon kommer säkert bli lite "olyckligt" lottad någon "lyckligt" pga reglemente, men ingen lär ju valla bort sig iallafall.

Men för gemene man så kommer det va hyffsat rättvist och jag tror resultatlistan kommer se ut på ett ungefär som om vi skulle kört på PU.[/quote']

Som framgår tidigare så håller jag helt med dig. Däremot så kan det ju bli en viss skillnad beroende på att tvåor är ca 10% trögare än PU vilket troligen är till nackdel för några och fördel för några. Och numera finns det en lyckligt lottad Svensk som är favorit:)

Ok, såg det nu. Verkar ju lite konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det så är det i slutändan samvetet som avgör' date=' just för att det går en oklar gräns rent tekniskt för vad som gäller. Som det sades så har vi alla en hyfsat idé om vad tvåor går för - om mina skidor uppenbart går snabbare så är det god skick av mig att välja andra skidor/hjul.[/quote']

Förstår inte alls detta med samvetet? Är hjulen godkända så är dom, finns inga oklara gränser. I alla sporter finns regler för utrustning och allt inom godkända gränser kan omöjligen vara lika snabbt. Jag kör nog på Swenor iof.

Jag kommer nog köra på extra trögrullande med ett bildäck släpande efter. Allt detta för att vara säker på att ingen har sämre än mig. Skulle jag då vinna blir jag nog diskad också bara för att det inte var rätt åkare som vann.

Favoritmannen!

Link to comment
Share on other sites

Starten var väl klockan 14?

 

Är det långt mellan nummerlappsutlämning, start och mål (där hjulen kontrolleras före start)?

Är det även där i närheten som utställare finns?

 

Och var rekommenderar ni att parkera?

nr-lapparna får du ca 250 m från start och målområdet, där är utställarna också.

Link to comment
Share on other sites

Starten var väl klockan 14?

 

Är det långt mellan nummerlappsutlämning' date=' start och mål (där hjulen kontrolleras före start)?

Är det även där i närheten som utställare finns?

 

Och var rekommenderar ni att parkera?[/quote']

nr-lapparna får du ca 250 m från start och målområdet, där är utställarna också.

Tack, nu sover jag lite bättre i natt även om sömnen störs något av att ni är så många som kommer att åka på Skigo. :)

Nu har jag riktat mina Snesnor så får vi se hur det går...

Link to comment
Share on other sites

Starten var väl klockan 14?

 

Är det långt mellan nummerlappsutlämning' date=' start och mål (där hjulen kontrolleras före start)?

Är det även där i närheten som utställare finns?

 

Och var rekommenderar ni att parkera?[/quote']

nr-lapparna får du ca 250 m från start och målområdet, där är utställarna också.

Tack, nu sover jag lite bättre i natt även om sömnen störs något av att ni är så många som kommer att åka på Skigo. :)

Nu har jag riktat mina Snesnor så får vi se hur det går...

Snesnor for the Win!! :) Imorgon smäller det... är ni taggade?

Link to comment
Share on other sites

nr-lapparna får du ca 250 m från start och målområdet' date=' där är utställarna också.[/quote']

Tack, nu sover jag lite bättre i natt även om sömnen störs något av att ni är så många som kommer att åka på Skigo. :)

Nu har jag riktat mina Snesnor så får vi se hur det går...

Snesnor for the Win!! :) Imorgon smäller det... är ni taggade?

japp jag är taggad, men börjar faktiskt bli lite nervös, jävla tävlingsnerver.

Men skoj ska det bli, undrar hur många forumiter det är som ska åka, blir väl en tävling i tävlingen att vara bäste forumit.

Link to comment
Share on other sites

Det känns som om jag tävlar i någon form av ovisshet just denna tävling. Mycket då beroende på att jag nedgraderat mina hjul till tvåor. Vilken utgångsfart ska man lägga sig på? Kommer min sluttid att hamna på samma tid som jag hade 2009, fast då körde jag på gummiettor? Frågor, frågor.. En sak är dock säker... Jag kommer bli rejält akterseglad av eliten inne på skidforum.

 

Lycka till och det är skoj att Alliansstaka!

Link to comment
Share on other sites

Tack' date=' nu sover jag lite bättre i natt även om sömnen störs något av att ni är så många som kommer att åka på Skigo. :)

Nu har jag riktat mina Snesnor så får vi se hur det går...[/quote']

Snesnor for the Win!! :) Imorgon smäller det... är ni taggade?

japp jag är taggad, men börjar faktiskt bli lite nervös, jävla tävlingsnerver.

Men skoj ska det bli, undrar hur många forumiter det är som ska åka, blir väl en tävling i tävlingen att vara bäste forumit.

För att vara ödmjukheten själv som vanligt. Så brukar det inte bli någon speciellt svår tippad tävling att vara bäste forumit.

Link to comment
Share on other sites

Snesnor for the Win!! :) Imorgon smäller det... är ni taggade?

japp jag är taggad' date=' men börjar faktiskt bli lite nervös, jävla tävlingsnerver.

Men skoj ska det bli, undrar hur många forumiter det är som ska åka, blir väl en tävling i tävlingen att vara bäste forumit.[/quote']

För att vara ödmjukheten själv som vanligt. Så brukar det inte bli någon speciellt svår tippad tävling att vara bäste forumit.

Stod och kollade på sprinten idag , trodde jag skulle få se Herr Westman läxa upp hela fältet med sin superspurt... Men fick istället se ett par Italienare läxa upp resten just den tidpunkten jag stod där ..

 

Kör hårt imorn alla ! ska bli skoj det här. ser ut att bli skapligt väder också!

Link to comment
Share on other sites

Grattis Rible, grymt kört! Själv hade jag tyvärr mest bara materialfel (använde t ex 7 stavar....:), men Alpinarullet var grymt!

Ja det var kanske melodin idag.

Såg även många Skigo-skidor, som jag aldrig har sett förut då så de måste ha exploderat i antal.

Sedan var det en världsberömd rullskidspurtare som hade Eagle-stomme, Snesnor fram och Elpex bak. Gick de igenom besiktningen, de verkade tveksamma i hjuldomarnämnden!?

 

Tar också av mig hatten för rible! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...