Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

Ursäkta eventuella påhopp' date=' men är det bara jag som tycker att man skall åka på de tvåor man köper i butiken, utan några andra modifikationer än vanligt underhåll?

 

Eller är modding av kullager på något vis menat att motsvara vallningskunskaper? Det tycker åtminstone inte jag, inte på långa vägar. Inte arrangörerna heller verkar det som, eftersom de delar ut lika skidor till eliten. Jag tycker det skickar en tydlig signal om vad det är som gäller för oss motionärer också.

 

Absolut inget ont mot de som moddar, jag är ute efter principen i sig :-)[/quote']

Fritt fram o mickla så mycket man vill enligt mitt sätt o se på de... Mest rättvist på de sättet. Annars så har nån micklat iaf=)

Håller med, samma sak som att vissa lägger 14 lager HF och avslutar med 2 lager flour. Själv orkar jag med ett HF lager och ett flour. Och på rullskidor orkar jag inte göra någonting. Men om man vill stå i garaget istället för att träna eller umgås med familjen så ska de väl få nytta av det tycker jag!

 

Det sjuka med alliansloppet verkar ju vara att man ska ha ett par gamla hjul som går som tusan. Eftersom det nog är nästan omöjligt att få tag på såna hjul så hoppas jag att detta försök inte upprepas flera år eller av flera arrangörer. Vore kul om någon led-1 åkare kunde rulla ifrån eliten och ta hem alla prispengar :)!

Efter att ha befunnit med i det ambivalenta rullskidhjulet har jag äntligen bestämt mig. Jag ska köra loppet! Visst lockar och pockar tävlingsnerven inom mig.. Men det finns en sak till i det här som har underlättat mitt beslut. Jag vill gärna beskåda det eventuella spektaklet innan start när folk kommer dragandes med Swenors Svenskskida från 80-talet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply
Är det någon som vet något om banketten.

Vi är några som reser lång väg för denna tävling och vi hade räknat med att vara med på banketten efter tävlingen. Vi har även bokat hotell för att sova över natten efter banketten och åka hem på söndagen.

Jag hörde tidigare i veckan av skåningen att det var osäkert om vi vanliga rullskidåker skulle få vara med på banketten då den i första hand skulle vara för sponsorer och annat folk.

 

Detta står i PM-et på Alliansloppets hemsida:

Afterski

På Scandic hotell Swania kommer mingel, bankett och andra trevligheter att äga rum efter tävlingen. Biljetter till detta köpes via hemsidan.

 

Jag hittar inget på hemsidan hur man köper biljetterna till Afterskin

Allt verkar vara råddigt och kaosartat tycker jag.

Hörde du ringde mig!

vet inget mer nu än när vi prtade sist, mer än att jag vet att jag har fått 4 biljetter till banketten.

Gissar den är full av sponsorer, stjärnåkare och 4 åkare från Ski Team Skåne.

Jag kommer få mina biljetter när man hämtar nummerlappen, där kanske man kan köpa bankettplatser där. Men jag tror det är fullt

Link to comment
Share on other sites

Ojojoj' date=' vilken press....:) Men jag tror nog att jag kommer att ha rullet på min sida, tusen tack Joakim![/quote']

Om paketet på posten kommit med hjuldoping vet jag inte men viktigare ändå är nog startled 2 på AL tillsammans med bla alla elitdamer. Kan det vara sgern på Getalopet som fixat det! Grattis - led 1 inom räckhåll! Själv får jag harva i led 3 men det är nog rimligt iof. Ser också tyvärr att en del åkare som är en kvart bättre än jag inte är seedade alls trots bättre resultat.

Yes, det var värst, ledet framfår dig och Rible! Finns det åkare som som är en kvart bättre men ändå startar lika eller efter dig så borde det inte spela så stor roll.

Angav självklart segern i Getaloppet, men det kanske var 3:e platsen i Vålarullen som jag också angav som merit gör att jag står ett led framför dig....:). För övrigt gillar jag inte ordet hjuldoping, jag håller mig inom det som är OK, har fått skrifligt OK på alla mina hjul. Såsom jag sagt många ggr tidigare, jag skulle mycket hellre tävla på PU! Men lite roligt är denna hjulparodi trotts allt, fast bara en gång. Tycker dock synd om dom som köpt Swenor för denna tävling, för att det skulle vara det snabbaste, sedan kanske SkiGo, och så visar det sig att kanske att Alpina är snabbast...och godkännt.

jag kommer inte ge mig förrän jag står i samma led som dig, skrev en halv uppsats till AL Seedning med fina fotnötter till bilagor som bevisar min kapacitet som åkare och att jag med hänsyn till dem som står i led 2 också borde vara där... Hoppas på att det går! :)

Link to comment
Share on other sites

Om paketet på posten kommit med hjuldoping vet jag inte men viktigare ändå är nog startled 2 på AL tillsammans med bla alla elitdamer. Kan det vara sgern på Getalopet som fixat det! Grattis - led 1 inom räckhåll! Själv får jag harva i led 3 men det är nog rimligt iof. Ser också tyvärr att en del åkare som är en kvart bättre än jag inte är seedade alls trots bättre resultat.

Yes' date=' det var värst, ledet framfår dig och Rible! Finns det åkare som som är en kvart bättre men ändå startar lika eller efter dig så borde det inte spela så stor roll.

Angav självklart segern i Getaloppet, men det kanske var 3:e platsen i Vålarullen som jag också angav som merit gör att jag står ett led framför dig....:). För övrigt gillar jag inte ordet hjuldoping, jag håller mig inom det som är OK, har fått skrifligt OK på alla mina hjul. Såsom jag sagt många ggr tidigare, jag skulle mycket hellre tävla på PU! Men lite roligt är denna hjulparodi trotts allt, fast bara en gång. Tycker dock synd om dom som köpt Swenor för denna tävling, för att det skulle vara det snabbaste, sedan kanske SkiGo, och så visar det sig att kanske att Alpina är snabbast...och godkännt.[/quote']

jag kommer inte ge mig förrän jag står i samma led som dig, skrev en halv uppsats till AL Seedning med fina fotnötter till bilagor som bevisar min kapacitet som åkare och att jag med hänsyn till dem som står i led 2 också borde vara där... Hoppas på att det går! :)

Ja jag nöjer mig nog med 3an. Vet inte riktigt vad jag ska skriva, att jag har legat med Sandra?

Everest, du kan hoppa in i rygg på mig så ska det bli åka av ända fram till damtäten! :)

 

Lite mer hjulläsning:

http://alliansloppet.se/blog/2012/08/09/1232/

Link to comment
Share on other sites

Så här står det (för tillfället) i Tävlings-PM:

 

Hjulen

För alla rullskidåkare gäller gummihjul, MOTSVARANDE Swenors klass 2 or.

Exempelvis är Elpex o Proski gummi 2 or OK, Skigo med träningshjul är OK.

Inga PU hjul eller hjul märkta med 1 tillåts.

Vid målplatsen kommer en besiktningsplats att finnas som alla åkare skall passera och få skidorna kontrollerade samt märkta, gör detta i god tid innan start..

Om åkare sedan kör på uppenbart felaktiga hjul, leder detta till diskvalificering

Var går gränsen för "uppenbart felaktig" tro?

Link to comment
Share on other sites

Läs meningen: "För alla rullskidåkare gäller gummihjul, MOTSVARANDE Swenors klass 2 or."

Tycker ni helt uppriktigt att era hjul stämmer överens med ovanstånde så är de antagligen inte uppenbart felaktiga. Men vet ni att de inte överensstämmer utan är snabbare så är det i mina ögon solklart fusk. Detta oavsett om arrangören inte har kompetensen att genomskåda det hela. Jag tror nog att ni vet ungefär hur snabba ett par Swenor 2 or är...

Link to comment
Share on other sites

Läs meningen: "För alla rullskidåkare gäller gummihjul, MOTSVARANDE Swenors klass 2 or."

Tycker ni helt uppriktigt att era hjul stämmer överens med ovanstånde så är de antagligen inte uppenbart felaktiga. Men vet ni att de inte överensstämmer utan är snabbare så är det i mina ögon solklart fusk. Detta oavsett om arrangören inte har kompetensen att genomskåda det hela. Jag tror nog att ni vet ungefär hur snabba ett par Swenor 2 or är...

Jag håller med - det är i slutändan vår egen uppfattning som gäller - hur kul är det att vinna över någon för att man själv åker med moddade skidor?

 

Jag accepterar att skidåkningen är en materialsport som gör skillnad - jag kommer aldrig åka på lika bra skidor som Tynells och Auklands, men just när det gäller rullskidor finns det ju faktisk en möjlighet att göra alla lika inför plankorna :-)

Link to comment
Share on other sites

Läs meningen: "För alla rullskidåkare gäller gummihjul, MOTSVARANDE Swenors klass 2 or."

Tycker ni helt uppriktigt att era hjul stämmer överens med ovanstånde så är de antagligen inte uppenbart felaktiga. Men vet ni att de inte överensstämmer utan är snabbare så är det i mina ögon solklart fusk. Detta oavsett om arrangören inte har kompetensen att genomskåda det hela. Jag tror nog att ni vet ungefär hur snabba ett par Swenor 2 or är...

hyfsat oklart=)

Link to comment
Share on other sites

Läs meningen: "För alla rullskidåkare gäller gummihjul' date=' MOTSVARANDE Swenors klass 2 or."

Tycker ni helt uppriktigt att era hjul stämmer överens med ovanstånde så är de antagligen inte uppenbart felaktiga. Men vet ni att de inte överensstämmer utan är snabbare så är det i mina ögon solklart fusk. Detta oavsett om arrangören inte har kompetensen att genomskåda det hela. Jag tror nog att ni vet ungefär hur snabba ett par Swenor 2 or är...[/quote']

Jag håller med - det är i slutändan vår egen uppfattning som gäller - hur kul är det att vinna över någon för att man själv åker med moddade skidor?

 

Jag accepterar att skidåkningen är en materialsport som gör skillnad - jag kommer aldrig åka på lika bra skidor som Tynells och Auklands, men just när det gäller rullskidor finns det ju faktisk en möjlighet att göra alla lika inför plankorna :-)

Håller inte med, ska det vara upp till samvetet?! Man ställer en fråga och får OK eller ej på hjulen, är det OK, så testar man om de går snabbare än dina andra som du också har OK på, sedan tar du det som du tror rullar snabbast. Självklart väljer jag då Skigo framför Swenor om jag skulle ha dom att välja mellan som exempel, om jag tror att de rullar fortare. Det är tävling, då försöker man komma mellan A och B så snabbt som möjligt, med det som är godkännt.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med, ska det vara upp till samvetet?! Man ställer en fråga och får OK eller ej på hjulen, är det OK, så testar man om de går snabbare än dina andra som du också har OK på, sedan tar du det som du tror rullar snabbast. Självklart väljer jag då Skigo framför Swenor om jag skulle ha dom att välja mellan som exempel, om jag tror att de rullar fortare. Det är tävling, då försöker man komma mellan A och B så snabbt som möjligt, med det som är godkännt.

Som jag förstår det så är det i slutändan samvetet som avgör, just för att det går en oklar gräns rent tekniskt för vad som gäller. Som det sades så har vi alla en hyfsat idé om vad tvåor går för - om mina skidor uppenbart går snabbare så är det god skick av mig att välja andra skidor/hjul.

Link to comment
Share on other sites

Så här står det (för tillfället) i Tävlings-PM:

 

Hjulen

För alla rullskidåkare gäller gummihjul, MOTSVARANDE Swenors klass 2 or.

Exempelvis är Elpex o Proski gummi 2 or OK, Skigo med träningshjul är OK.

Inga PU hjul eller hjul märkta med 1 tillåts.

Vid målplatsen kommer en besiktningsplats att finnas som alla åkare skall passera och få skidorna kontrollerade samt märkta, gör detta i god tid innan start..

Om åkare sedan kör på uppenbart felaktiga hjul, leder detta till diskvalificering

Om åkare sedan kör på uppenbart felaktiga hjul, leder detta till diskvalificering

 

Jag tolkar det som om någon kör på andra uppenbart snabbare skidor än de som han fått godkända vid besiktningen så blir han diskad. Man kan ju inte besikta och godkänna ett par skidor och sedan underkänna dem.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med' date=' ska det vara upp till samvetet?! Man ställer en fråga och får OK eller ej på hjulen, är det OK, så testar man om de går snabbare än dina andra som du också har OK på, sedan tar du det som du tror rullar snabbast. Självklart väljer jag då Skigo framför Swenor om jag skulle ha dom att välja mellan som exempel, om jag tror att de rullar fortare. Det är tävling, då försöker man komma mellan A och B så snabbt som möjligt, med det som är godkännt.[/quote']

Som jag förstår det så är det i slutändan samvetet som avgör, just för att det går en oklar gräns rent tekniskt för vad som gäller. Som det sades så har vi alla en hyfsat idé om vad tvåor går för - om mina skidor uppenbart går snabbare så är det god skick av mig att välja andra skidor/hjul.

Förstår inte alls detta med samvetet? Är hjulen godkända så är dom, finns inga oklara gränser. I alla sporter finns regler för utrustning och allt inom godkända gränser kan omöjligen vara lika snabbt. Jag kör nog på Swenor iof.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med' date=' ska det vara upp till samvetet?! Man ställer en fråga och får OK eller ej på hjulen, är det OK, så testar man om de går snabbare än dina andra som du också har OK på, sedan tar du det som du tror rullar snabbast. Självklart väljer jag då Skigo framför Swenor om jag skulle ha dom att välja mellan som exempel, om jag tror att de rullar fortare. Det är tävling, då försöker man komma mellan A och B så snabbt som möjligt, med det som är godkännt.[/quote']

Som jag förstår det så är det i slutändan samvetet som avgör, just för att det går en oklar gräns rent tekniskt för vad som gäller. Som det sades så har vi alla en hyfsat idé om vad tvåor går för - om mina skidor uppenbart går snabbare så är det god skick av mig att välja andra skidor/hjul.

Förstår inte alls detta med samvetet? Är hjulen godkända så är dom, finns inga oklara gränser. I alla sporter finns regler för utrustning och allt inom godkända gränser kan omöjligen vara lika snabbt. Jag kör nog på Swenor iof.

Jag kommer nog köra på extra trögrullande med ett bildäck släpande efter. Allt detta för att vara säker på att ingen har sämre än mig. Skulle jag då vinna blir jag nog diskad också bara för att det inte var rätt åkare som vann.

Link to comment
Share on other sites

HAHA. Jag älskar den här diskussionen, eftersom det är domare som bedömmer om hjulen är godkända så är allt som dom godkänner ok att tävla på. Samvetet har inget med saken att göra.

Sen har domarna det inte lätt med alla hjul som finns, men det är ett val tävlingsledningen gjort. Tacka vet jag när det bara handlar om att ha så snabba hjul som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet här är väl att samma regler inte gäller för samtliga deltagare i tävlingen. De som får skidor tilldelade är tvingade att åka med Swenor 2 or medans övriga får komma med vad som helst bara de godkänns vid besiktningen. Jag har då aldrig hört talas om något liknande där motionärerna ges möjligheten till ett utrustningsmässigt övertag mot eliten. Hur skulle det se ut om Vasaloppet delade ut ovallade "referensskidor" till alla i elitledet medan övriga fick preparera fritt?

 

Tävlingsledningen prioriterar naturligtvis ett högt deltagarantal framför det sportsliga och lär hellre fria än fälla.

Link to comment
Share on other sites

Problemet här är väl att samma regler inte gäller för samtliga deltagare i tävlingen. De som får skidor tilldelade är tvingade att åka med Swenor 2 or medans övriga får komma med vad som helst bara de godkänns vid besiktningen. Jag har då aldrig hört talas om något liknande där motionärerna ges möjligheten till ett utrustningsmässigt övertag mot eliten. Hur skulle det se ut om Vasaloppet delade ut ovallade "referensskidor" till alla i elitledet medan övriga fick preparera fritt?

 

Tävlingsledningen prioriterar naturligtvis ett högt deltagarantal framför det sportsliga och lär hellre fria än fälla.

Svårt med spann på snöskidor, mycket haltande jämförelse.

Men OK, ett problem men rätt litet. "Motionärerna" åker med skidor som skiljer +/- 2 % mot eliten eftersom de har lite fler val. På en skidtävlingen skiljer det +/- 5% inom eliten med ngn enstaka motionär som kanske är snabbare än eliten men med de flesta 5-30% sämre. Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför små skillnader på rullskidor är så mkt värre än jättelika skillnader på snö. Men givetvis hade det blivit aningens ännu mer lika med fria hjul eller ännu hårdare regler för "träningshjulen". Och det är säkert så att ett högt deltagarantal prioriteras högt. Det är väl därför många är så upprörda, istället för "9mm rättvisa" så är det "1 cm-rättvisa". Att det sen är dm-rättvisa på snö är det ingen kritiker som bryr sig om.

Link to comment
Share on other sites

Problemet här är väl att samma regler inte gäller för samtliga deltagare i tävlingen. De som får skidor tilldelade är tvingade att åka med Swenor 2 or medans övriga får komma med vad som helst bara de godkänns vid besiktningen. Jag har då aldrig hört talas om något liknande där motionärerna ges möjligheten till ett utrustningsmässigt övertag mot eliten. Hur skulle det se ut om Vasaloppet delade ut ovallade "referensskidor" till alla i elitledet medan övriga fick preparera fritt?

 

Tävlingsledningen prioriterar naturligtvis ett högt deltagarantal framför det sportsliga och lär hellre fria än fälla.

Svårt med spann på snöskidor' date=' mycket haltande jämförelse.

Men OK, ett problem men rätt litet. "Motionärerna" åker med skidor som skiljer +/- 2 % mot eliten eftersom de har lite fler val. På en skidtävlingen skiljer det +/- 5% inom eliten med ngn enstaka motionär som kanske är snabbare än eliten men med de flesta 5-30% sämre. Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför små skillnader på rullskidor är så mkt värre än jättelika skillnader på snö. Men givetvis hade det blivit aningens ännu mer lika med fria hjul eller ännu hårdare regler för "träningshjulen". Och det är säkert så att ett högt deltagarantal prioriteras högt. Det är väl därför många är så upprörda, istället för "9mm rättvisa" så är det "1 cm-rättvisa". Att det sen är dm-rättvisa på snö är det ingen kritiker som bryr sig om.[/quote']

Är tveksam om dom prioriterad stora startfält, gjorde dom det skulle dom svara folks mail lite bättre, är så många som aldrig får svar, ville dom ha mer folk skulle mer info finnas, det skulle finnas telefonnummer osv. Tror dom har snöat in sig på att få så mycket elit på plats, vilket dom har lyckas med riktigt bra. Det har nog tagit lite väl mycket tid ifrån organisationen.

Är väl inte så stort startfält i år jämfört med förra loppet

Link to comment
Share on other sites

Problemet här är väl att samma regler inte gäller för samtliga deltagare i tävlingen. De som får skidor tilldelade är tvingade att åka med Swenor 2 or medans övriga får komma med vad som helst bara de godkänns vid besiktningen. Jag har då aldrig hört talas om något liknande där motionärerna ges möjligheten till ett utrustningsmässigt övertag mot eliten. Hur skulle det se ut om Vasaloppet delade ut ovallade "referensskidor" till alla i elitledet medan övriga fick preparera fritt?

 

Tävlingsledningen prioriterar naturligtvis ett högt deltagarantal framför det sportsliga och lär hellre fria än fälla.

Svårt med spann på snöskidor' date=' mycket haltande jämförelse.

Men OK, ett problem men rätt litet. "Motionärerna" åker med skidor som skiljer +/- 2 % mot eliten eftersom de har lite fler val. På en skidtävlingen skiljer det +/- 5% inom eliten med ngn enstaka motionär som kanske är snabbare än eliten men med de flesta 5-30% sämre. Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför små skillnader på rullskidor är så mkt värre än jättelika skillnader på snö. Men givetvis hade det blivit aningens ännu mer lika med fria hjul eller ännu hårdare regler för "träningshjulen". Och det är säkert så att ett högt deltagarantal prioriteras högt. Det är väl därför många är så upprörda, istället för "9mm rättvisa" så är det "1 cm-rättvisa". Att det sen är dm-rättvisa på snö är det ingen kritiker som bryr sig om.[/quote']

Är tveksam om dom prioriterad stora startfält, gjorde dom det skulle dom svara folks mail lite bättre, är så många som aldrig får svar, ville dom ha mer folk skulle mer info finnas, det skulle finnas telefonnummer osv. Tror dom har snöat in sig på att få så mycket elit på plats, vilket dom har lyckas med riktigt bra. Det har nog tagit lite väl mycket tid ifrån organisationen.

Är väl inte så stort startfält i år jämfört med förra loppet

ca 465 föranmälda är väl ganska mkt mer än ca 300 totalt senast, överlägset störst loppet både sett till bredd och topp.

Link to comment
Share on other sites

Problemet här är väl att samma regler inte gäller för samtliga deltagare i tävlingen. De som får skidor tilldelade är tvingade att åka med Swenor 2 or medans övriga får komma med vad som helst bara de godkänns vid besiktningen. Jag har då aldrig hört talas om något liknande där motionärerna ges möjligheten till ett utrustningsmässigt övertag mot eliten. Hur skulle det se ut om Vasaloppet delade ut ovallade "referensskidor" till alla i elitledet medan övriga fick preparera fritt?

 

Tävlingsledningen prioriterar naturligtvis ett högt deltagarantal framför det sportsliga och lär hellre fria än fälla.

Svårt med spann på snöskidor' date=' mycket haltande jämförelse.

Men OK, ett problem men rätt litet. "Motionärerna" åker med skidor som skiljer +/- 2 % mot eliten eftersom de har lite fler val. På en skidtävlingen skiljer det +/- 5% inom eliten med ngn enstaka motionär som kanske är snabbare än eliten men med de flesta 5-30% sämre. Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför små skillnader på rullskidor är så mkt värre än jättelika skillnader på snö. Men givetvis hade det blivit aningens ännu mer lika med fria hjul eller ännu hårdare regler för "träningshjulen". Och det är säkert så att ett högt deltagarantal prioriteras högt. Det är väl därför många är så upprörda, istället för "9mm rättvisa" så är det "1 cm-rättvisa". Att det sen är dm-rättvisa på snö är det ingen kritiker som bryr sig om.[/quote']

Är tveksam om dom prioriterad stora startfält, gjorde dom det skulle dom svara folks mail lite bättre, är så många som aldrig får svar, ville dom ha mer folk skulle mer info finnas, det skulle finnas telefonnummer osv. Tror dom har snöat in sig på att få så mycket elit på plats, vilket dom har lyckas med riktigt bra. Det har nog tagit lite väl mycket tid ifrån organisationen.

Är väl inte så stort startfält i år jämfört med förra loppet

Nja, blir nog nära en fördubbling i år på 56 km rullskidor. Får det till 222 i mål förra året och som det står ovan 413 st anmälda i år med reservation för att jag räknat fel på ngn klass. Med några efteranmälda som kanske jämnas ut av några som inte startar eller bryter så lär det väl bli en bit över 400 i alla fall. Sannolikt den största rullskidstävlingen hittills i världshistorien, åtminstone när det gäller antal startande och antalet körda km. Eller finns det större tävlingar, kanske på skate i Europa? Sen kan jag hålla med om hemsida, regler mm är lite rörigt och att det är mkt fokus på eliten och där har de ju definitivt lyckats. Dock är det i alla fall inte bara eliten som seedas i år utan åtminstone halva fältet. Några skönhetsfel hinner där hinner de säkert rätta till. Saknar dock åldersklasser och loppet ingår inte i ngn cup eller är ett mästerskap så det är mest ett bra träningspass och en intressant upplevelse för mig.

Link to comment
Share on other sites

Problemet här är väl att samma regler inte gäller för samtliga deltagare i tävlingen. De som får skidor tilldelade är tvingade att åka med Swenor 2 or medans övriga får komma med vad som helst bara de godkänns vid besiktningen. Jag har då aldrig hört talas om något liknande där motionärerna ges möjligheten till ett utrustningsmässigt övertag mot eliten. Hur skulle det se ut om Vasaloppet delade ut ovallade "referensskidor" till alla i elitledet medan övriga fick preparera fritt?

 

Tävlingsledningen prioriterar naturligtvis ett högt deltagarantal framför det sportsliga och lär hellre fria än fälla.

Svårt med spann på snöskidor' date=' mycket haltande jämförelse.

Men OK, ett problem men rätt litet. "Motionärerna" åker med skidor som skiljer +/- 2 % mot eliten eftersom de har lite fler val. På en skidtävlingen skiljer det +/- 5% inom eliten med ngn enstaka motionär som kanske är snabbare än eliten men med de flesta 5-30% sämre. Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför små skillnader på rullskidor är så mkt värre än jättelika skillnader på snö. Men givetvis hade det blivit aningens ännu mer lika med fria hjul eller ännu hårdare regler för "träningshjulen". Och det är säkert så att ett högt deltagarantal prioriteras högt. Det är väl därför många är så upprörda, istället för "9mm rättvisa" så är det "1 cm-rättvisa". Att det sen är dm-rättvisa på snö är det ingen kritiker som bryr sig om.[/quote']

Ska försöka förklara lite närmare då med hjälp av dina egna siffror: Du säger att på AL kan en motionär ha ca 2% bättre skidor medan samma motionär på en vanlig skidtävling har mellan 5-30% sämre skidor, i båda fallen jämfört med eliten. Alltså är förutsättningarna för motionären gentemot eliten enormt mycket bättre i detta lopp än om loppet körts på snö. Det måste du hålla med om för det är ju kontentan av vad du själv skrivit ovan?

Link to comment
Share on other sites

Problemet här är väl att samma regler inte gäller för samtliga deltagare i tävlingen. De som får skidor tilldelade är tvingade att åka med Swenor 2 or medans övriga får komma med vad som helst bara de godkänns vid besiktningen. Jag har då aldrig hört talas om något liknande där motionärerna ges möjligheten till ett utrustningsmässigt övertag mot eliten. Hur skulle det se ut om Vasaloppet delade ut ovallade "referensskidor" till alla i elitledet medan övriga fick preparera fritt?

 

Tävlingsledningen prioriterar naturligtvis ett högt deltagarantal framför det sportsliga och lär hellre fria än fälla.

Svårt med spann på snöskidor' date=' mycket haltande jämförelse.

Men OK, ett problem men rätt litet. "Motionärerna" åker med skidor som skiljer +/- 2 % mot eliten eftersom de har lite fler val. På en skidtävlingen skiljer det +/- 5% inom eliten med ngn enstaka motionär som kanske är snabbare än eliten men med de flesta 5-30% sämre. Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför små skillnader på rullskidor är så mkt värre än jättelika skillnader på snö. Men givetvis hade det blivit aningens ännu mer lika med fria hjul eller ännu hårdare regler för "träningshjulen". Och det är säkert så att ett högt deltagarantal prioriteras högt. Det är väl därför många är så upprörda, istället för "9mm rättvisa" så är det "1 cm-rättvisa". Att det sen är dm-rättvisa på snö är det ingen kritiker som bryr sig om.[/quote']

Ska försöka förklara lite närmare då med hjälp av dina egna siffror: Du säger att på AL kan en motionär ha ca 2% bättre skidor medan samma motionär på en vanlig skidtävling har mellan 5-30% sämre skidor, i båda fallen jämfört med eliten. Alltså är förutsättningarna för motionären gentemot eliten enormt mycket bättre i detta lopp än om loppet körts på snö. Det måste du hålla med om för det är ju kontentan av vad du själv skrivit ovan?

YES!

Och vad är det för fel med det?

Link to comment
Share on other sites

Alltså jag har lite svårt att förstå alla diskutioner som förs fram och tillbaka hela tiden.

För min del tycker jag det ska bli intressant att se hur mycket det skiljer på mig som glad motionär och eliten när jag nu kommer kunna åka på samma material.

Det rör mig inte i ryggen om några fifflar och trimmar sina lager och vinner 1% i rull eller ligger på några gamla superhjul som ger 2% bättre rull.

Normalt är vallning av skidor en JÄTTEgrej och kan enkelt vara den avgörande parametern i denna sport, tycker faktiskt inte det är det denna gång.

Jag åker på mina Swenor 2or och hoppas på en trevlig och torr tävling.

Link to comment
Share on other sites

Alltså jag har lite svårt att förstå alla diskutioner som förs fram och tillbaka hela tiden.

För min del tycker jag det ska bli intressant att se hur mycket det skiljer på mig som glad motionär och eliten när jag nu kommer kunna åka på samma material.

Det rör mig inte i ryggen om några fifflar och trimmar sina lager och vinner 1% i rull eller ligger på några gamla superhjul som ger 2% bättre rull.

Normalt är vallning av skidor en JÄTTEgrej och kan enkelt vara den avgörande parametern i denna sport, tycker faktiskt inte det är det denna gång.

Jag åker på mina Swenor 2or och hoppas på en trevlig och torr tävling.

Alla normala rullskidtävlingar bedrivs på samma material, ingen elit har specialla tävlingshjul som inte vi vanliga dödliga också kan åka på.

 

Diskutionen handlar om risken för fusk är stor och kommer orsäka mycket problem.

OM man hade följa vanliga regler hade det inte vart några problem. OCh som sagt mer rättvist då.

Nu blir det kanske som på vintern fast tvärtom....:)

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det så är det i slutändan samvetet som avgör' date=' just för att det går en oklar gräns rent tekniskt för vad som gäller. Som det sades så har vi alla en hyfsat idé om vad tvåor går för - om mina skidor uppenbart går snabbare så är det god skick av mig att välja andra skidor/hjul.[/quote']

Förstår inte alls detta med samvetet? Är hjulen godkända så är dom, finns inga oklara gränser. I alla sporter finns regler för utrustning och allt inom godkända gränser kan omöjligen vara lika snabbt. Jag kör nog på Swenor iof.

Jag kommer nog köra på extra trögrullande med ett bildäck släpande efter. Allt detta för att vara säker på att ingen har sämre än mig. Skulle jag då vinna blir jag nog diskad också bara för att det inte var rätt åkare som vann.

Du har ju ett hyfsat läge att ta hem de här! Du brukar ju inte ha dåligt material precis=)

Dock lite dumt med seedningen i just ditt fall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...