Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag - stor anhängare av stålsickling - tycker sicklarna, kuzmin och primateria, slits ganska fort.

 

grundsickling av atomic tar lätt ner en egg. Andra skidor skulle jag påstå att två grundsicklingar tar ner en egg.

 

nu är iofs jag patologiskt noggrann med såväl sicklingen som eggarnas skärpa. Blir väl den första att sickla bort ett belag... (stålsickelmannen. / percy tårar: kaminmannen)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag - stor anhängare av stålsickling - tycker sicklarna, kuzmin och primateria, slits ganska fort.

 

grundsickling av atomic tar lätt ner en egg. Andra skidor skulle jag påstå att två grundsicklingar tar ner en egg.

 

nu är iofs jag patologiskt noggrann med såväl sicklingen som eggarnas skärpa. Blir väl den första att sickla bort ett belag... (stålsickelmannen. / percy tårar: kaminmannen)

8 par grundsicklingar, och dessutom ordentliga, tycker jag är helt okey. Hade du bara haft 2 par och dessutom varit inte fullt så seriös, så kan man räkna av nästa grundsickling på 3-5 år säkert. Skulle man sen byta skidorna efter ca 9-10 år hela tiden så innebär det att en sickel bör hålla i 15-16 år i snitt. Sen kommer säkert väder och vind samt mer eller mindre risiga belag som kan ställa till det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, faktiskt. Bra, korrekt och pedagogiskt räkneexempel! Kanske man, för säkerhets skull, ska lägga till lite allmänt "svinn", men blir ju alltjämt en mkt bra kalkyl.

 

Så man kan ju kosta på sig att vara lite kräsen tycker jag och byta sickel/egg ganska tidigt. Känns bättre sickla m fräsch egg (och det går mkt snabbare) samt det ger bättre sinnesro när man därefter drömmer om tribologi.

Link to comment
Share on other sites

Men han gillar Skigo mer än vad han hatar stålsickling kanske? Det är bra, men udda, att det är med i hans katalog :)

Är inte alls så konstigt, stålsickeln har nog funnits i många vallaväskor sen plastskidans intåg.

Den stora skillnaden nu är ju att de är mycket bättre verktyg än för. Många har preparerat skidor med stålsickeln och framförallt “dragit“ topparna på strukturer med den och det är väl det som Ski go skriver att den är till för.

Link to comment
Share on other sites

Vilket skidmärke åker du på? Jag har sicklat ett par Fischer utan problem medan mina nyinköpta Atomic är betydligt knepigare att sickla även om det är fullt möjligt. Men det är mycket lättare att fastna med sickeln och få hack i belaget.

 

/Mats

Jag började med mammas jättegamla och slitna Karhu' date=' blev ju lite bättre än innan. Sedan ett par gamla Fischer RSC, mitt första skidpar som jag köpt (och inte ärvt). Sen har jag även gett mig på ett par nyare Rossignol Xium, ingen av dem med särskilt bra resultat och nu är sickeln så slö så att den i princip inte går att använda.

 

Har även provat på ett par tävlingsskidor Fischer RCS som gick katastrof, drog några försiktiga drag med kuzminsickeln, blev inte direkt bättre. Men fast jag var otroligt försiktig så kan man se tendenser till småhack där jag startat/stannat med sickeln.[/quote']

Är för mig en gåta hur det är möjligt. Hur lyckas du då att sickla paraffin och hur vågar du hantera att vallajärn som är 170 grader på dina skidor? Nu bor du väl inte kvar i Stockholm men jag ställer mer än gärna upp och visar hur du enkelt sicklar dina skidor :)

 

Jag har nu stålsicklat sedan 2006/2007 med resultat som väl mäter sig med vallade skidor. Nu är det garanterat så att en viss "psykologisk faktor" är med i spelet vilket lika garanterat gäller de som vallar. Man vill helt enkelt tro på det man skapat och letar då "bevis" som "bevisar" att så är fallet. Jag har inte de senaste säsongerna gjort några "vetenskapliga" glidtester utan litar helt på min känsla och på att de tester som jag gjorde förr om åren fortfarande gäller. Det är dessutom ett mycket bekvämt att slippa glidvallningen vilket också spelar in. Det är flera läger som jag lugnt tagit en tupplur kring lunch medan andra febrilt vallat skidor under tiden. Jag har hittills inte upplevt att jag därefter hamnat på efterkälke p.g.a dåligt glid. Nu är jag inte någon elitåkare där någon enstaka sekund kan avgöra mina resultat på tävling. Men jag är inte heller likgiltig inför faktumet att jag vill ha snabba skidor, så mycket tävlingsdjävul finns kvar i min kropp att jag inte ger bort något gratis. Är inte heller någon "snåljåp", är ju för böveln omnämnd på Pölders prylbögslista, som stålsiklar av ekonomiska skäl. Nej, det är för mig ett enkelt och tryggt sätt att skapa skidor som går mycket bra och det ger mig en trygg känsla inför tävlingar.

 

Det unika skidparet spelar den avgörande rollen i hur bra glid du har. Vi pratar om kanske de sista 2-3% som avgörs av den sista behandlingen. I den ligger dessutom borstning/polering. Så valla (pulver/paraffin) kanske ger under 1% skillnad. För vissa betyder det skillnad mellan att vinna eller komma 4:a. För en simpel skidåkare som mig betyder det i princip ingenting. Jag väljer då att lägga mina pengar på fler skidpar (vill ju hitta superparen) och en mer "soft" tillvaro kring glidprepparering. Men alla gör sina egna prioriteringar :)

Igen ett av de allra bästa inläggen på denna tråd som jag kanske borde länka till från min första sida men eftersom jag redan länkat till ett tidigare inlägg från Stefan Sand så avstår jag. Du är en pärla Stefan och jag önskar jag kunde uttrycka mig lika träffsäkert.

 

Och i detta ljus är det lika obegripligt att en så god och erfaren skidåkare som Ekis får hack i belaget när han sicklar. Jag är ju amatör i jämförelse med honom men har ALDRIG lyckats tillverka några hack bara genom att följa de enkla instruktioner som finns på Kuzmins instruktionsfilm. Först blev jag misstänksam att det var någon ny Figge35 i farten men eftersom jag ju tror mig veta vem du är så förstår jag att du inte har några sådana motiv. Därför förstår jag verkligen inte och kan bara som Stefan Sand erbjuda dig att komma hem till mig för att visa hur jag gör och jag hoppas att du går hem med ett leende på läpparna och säger: tusen tack, och aldrig mera några hack

Edited by Lars-Erik
Link to comment
Share on other sites

Har sicklat mycket och inte fått ngt hack, sedan jag drar sickeln mot mig, även om d på ngt vis känns bättre skjuta den framför mig. Fick dock alltid bort de små små jack o ngn gång liten vågighet jag fick i inledningen av min sicklingskarriär. Har sicklat ngn gång med 2 små barn i vallaboden, utan ngra som helst problem, med sicklingen...

 

dock, jag sicklar oftast hela skidan, alt fram resp bakglidzon i ett drag. Ngra få ggr när jag tagit omtag har jag dock varit med om små små jack.

 

- kanske figge kapat Ekis nick, för att få trovärdighet i sina inlägg... :-)

Edited by Carl A
Link to comment
Share on other sites

Har sicklat mycket och inte fått ngt hack, sedan jag drar sickeln mot mig, även om d på ngt vis känns bättre skjuta den framför mig. Fick dock alltid bort de små små jack o ngn gång liten vågighet jag fick i inledningen av min sicklingskarriär. Har sicklat ngn gång med 2 små barn i vallaboden, utan ngra som helst problem, med sicklingen...

 

dock, jag sicklar oftast hela skidan, alt fram resp bakglidzon i ett drag. Ngra få ggr när jag tagit omtag har jag dock varit med om små små jack.

 

- kanske figge kapat Ekis nick, för att få trovärdighet i sina inlägg... :-)

Tack Carl. Jag håller med om att Sundbybergs stolthet Ekis är trovärdig och uppenbarligen är en både mycket bra skidlöpare och har mycket god kunskap om skidpreparering. Därför vore det inte konstigt om Figge35 kapade hans nick, men är detta verkligen teoretisk möjligt ? I varje fall är det konstigt att Ekis sickel både ger hack och dessutom blivit rostig. Det skulle inte vara ett konstigt påstående om det kom från Figge35 men eftersom Ekis inte arbetar i samma branch så förstår jag verkligen inte. JAG är ju en typisk amatör som dock har hållit på med stålsickling längre än de flesta på detta forum, men jag har ju aldrig lyckas åstadkomma några hack genom att följa de enkla inastruktionerna på Kuzmins hemsida. Och ingen av mina sicklar, vaken Kuzmins eller Primaterias, har tillstymmelse till rost.

Fråga till Enklaresport: Du som ju är expert, har du eller någon av dina kunder hört talas om någon annan än Ekis vars sickel bevisligen rostat ?

Har någon av er andra upplevt detta fenomen dvs att sickeln rostat ?

Att sickeln så småningom blir slö är dock klart men om en sickel räcker ju ändå flera år för oss amatörer så är det ju ändå ett bra alternativ som dessutom ger stora tidsvinster och hälsovinster i förhållande till glidvallning enligt de instruktioner de flesta sportaffärer fortfarande envisas med att ge.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett både Andreas T sicklade skidor och xskiings och vet att det går att sickla jättefint utan vågor eller hack med kuzminsickeln. Hacken beror såklart på att man är lite slarvig men framförallt vågorna tycker jag var hopplösa. Jag observerade fö fenomenet med småhack i kanterna även på en jobbkollegas sicklade skidor. Nu har jag hursom lagt ner tankarna på stålsickling. Skulle jag av nån anledning vilja få ett par skidor sicklade går jag in till Klas på Alewalds så fixar han det med två drag med sin brutalvassa sickel. Den bör man INTE sätta i händerna på mig. Det har förresten hänt att det blir hack ibland när man är oförsiktigt med en plastsickel också så inte helt konstigt med stålsickeln. Rostig är den definitivt, kanske kan lägga upp nån bild när jag kommer hem. Edited by Ekis
Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt fått ngra kuzmin o ngn primateria rostig över denna sommaren. Inför sommaren dränkte jag dem i typ 5/56 och la dem i en zipp-lock plastpåse, i en (fuktig) källare. Kanske 5/56 typ dunstar?

 

men d tycker jag bara är bra. Kuzmin, primateria o återförs förtjänar att få sälja sicklar.

Link to comment
Share on other sites

Har sicklat mycket och inte fått ngt hack' date=' sedan jag drar sickeln mot mig, även om d på ngt vis känns bättre skjuta den framför mig. Fick dock alltid bort de små små jack o ngn gång liten vågighet jag fick i inledningen av min sicklingskarriär. Har sicklat ngn gång med 2 små barn i vallaboden, utan ngra som helst problem, med sicklingen...

 

dock, jag sicklar oftast hela skidan, alt fram resp bakglidzon i ett drag. Ngra få ggr när jag tagit omtag har jag dock varit med om små små jack.

 

- kanske figge kapat Ekis nick, för att få trovärdighet i sina inlägg... :-)[/quote']

Tack Carl. Jag håller med om att Sundbybergs stolthet Ekis är trovärdig och uppenbarligen är en både mycket bra skidlöpare och har mycket god kunskap om skidpreparering. Därför vore det inte konstigt om Figge35 kapade hans nick, men är detta verkligen teoretisk möjligt ? I varje fall är det konstigt att Ekis sickel både ger hack och dessutom blivit rostig. Det skulle inte vara ett konstigt påstående om det kom från Figge35 men eftersom Ekis inte arbetar i samma branch så förstår jag verkligen inte. JAG är ju en typisk amatör som dock har hållit på med stålsickling längre än de flesta på detta forum, men jag har ju aldrig lyckas åstadkomma några hack genom att följa de enkla inastruktionerna på Kuzmins hemsida. Och ingen av mina sicklar, vaken Kuzmins eller Primaterias, har tillstymmelse till rost.

Fråga till Enklaresport: Du som ju är expert, har du eller någon av dina kunder hört talas om någon annan än Ekis vars sickel bevisligen rostat ?

Har någon av er andra upplevt detta fenomen dvs att sickeln rostat ?

Att sickeln så småningom blir slö är dock klart men om en sickel räcker ju ändå flera år för oss amatörer så är det ju ändå ett bra alternativ som dessutom ger stora tidsvinster och hälsovinster i förhållande till glidvallning enligt de instruktioner de flesta sportaffärer fortfarande envisas med att ge.

Har hört ngn och det beror såklart hur man förvarar sickeln. Själv har jag ju ibland haft samma sickel i sämsta möjliga förhållanden då jag demonstrerat stålsickling under fuktiga förhållanden på Vasaloppsveckan och sett tendenser till beläggning. Så förvarar man sin sickel i en kall och fuktig bod så finns förstås risken att den rostar. Och de sicklar som såldes innan 2011 var generellt inte lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt fått ngra kuzmin o ngn primateria rostig över denna sommaren. Inför sommaren dränkte jag dem i typ 5/56 och la dem i en zipp-lock plastpåse, i en (fuktig) källare. Kanske 5/56 typ dunstar?

 

men d tycker jag bara är bra. Kuzmin, primateria o återförs förtjänar att få sälja sicklar.

Ja 5-56 dunstar prova symaskinsolja eller liknande istället.

5-56 är bra för att få loss fastrostade bultar och liknande men inte för långvarigt rostskydd

Link to comment
Share on other sites

Från Kuzmin FAQ:

"Fråga013: Jag hittade några rostfläckar på min nyinköpta Kuzmin sickel. Kan fläckarna påverka sickelns funktionalitet?

Svar: Nej, det är bara en estetisk defekt, och sickelns funktionalitet är intakt. Det är ett dilemma för oss – Lite fet på våra sicklar skulle förhindra rostangrepp (HSS är ingen riktig rostfri legering), men detta fet som hamnar på händer och på skidbelag är ingen som man önskar. Därför har vi valt att kompromissa med estetiken."

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt fått ngra kuzmin o ngn primateria rostig över denna sommaren. Inför sommaren dränkte jag dem i typ 5/56 och la dem i en zipp-lock plastpåse' date=' i en (fuktig) källare. Kanske 5/56 typ dunstar?

 

men d tycker jag bara är bra. Kuzmin, primateria o återförs förtjänar att få sälja sicklar.[/quote']

Ja 5-56 dunstar prova symaskinsolja eller liknande istället.

5-56 är bra för att få loss fastrostade bultar och liknande men inte för långvarigt rostskydd

tack! - jag tar helt enkelt o beställer ett fat superdyrdeluxe formel 1 motorolja o slänger ner sicklarna i.

Link to comment
Share on other sites

Erik skriver i sin nya bok att stålsickling kan vara ett alternativ till stenslip om man är "extremt duktig" på det. Samt att det är "lätt att förstöra belaget"

Jag måste få berätta en liten rolig sak eftersom Wickström ändå betygsatte stålsicklingen lite grand. Jag har även kollat med de två övriga i historien och det var helt okey att skriva om det.

Jag får ett mms från en Jocke i Borås där han undrar om han sicklat ordentligt. Jag säger som det är att det ser lite vågigt ut och kanske inte fullt tillräckligt men eftersom han redan rillat ordentligt med 2,0 så är det ju bara att prova. Men även att han säkert kommer få lite gråvita belag efter kanske 10-20 mil. Jag tillägger att han ändå kommer att känna på ett bra glid. Efter några veckor så får jag ett sms där han skriver att han nu åkt 13 mil på konsstnö i Borås och fått lite tendenser till gråvita belag "MEN VILKET GLID!" Och han hade mött Rible och Wickström varav den sistnämnde frågade: "-Använder du pulver på träning??"

 

En liten kul historia!

 

Btw! Vinkla sickeln lite omväxlande i sidled för att förhindra vågor.

Link to comment
Share on other sites

Du får ha dom på ett ombonat ställe Carl, du som är så petig med det mesta som rör skidor annars ;)

Jag har mina i de tygpåsar som de levereras i och jag har inte sett några fläckar av rost. Har mina i pannrummet/vallaboden.

Mina ligger i prisskåpet!

Link to comment
Share on other sites

Hehe ;)

Kul story Enklaresport. Jag har för vana att köra vänster-/rak-/högervinklad sickel och jag tycker att mina ytor blir jämna och fina. Glider fint för det mesta.

Du får ha dom på ett ombonat ställe Carl' date=' du som är så petig med det mesta som rör skidor annars ;)

Jag har mina i de tygpåsar som de levereras i och jag har inte sett några fläckar av rost. Har mina i pannrummet/vallaboden.[/quote']

Mina ligger i prisskåpet!

Link to comment
Share on other sites

Erik skriver i sin nya bok att stålsickling kan vara ett alternativ till stenslip om man är "extremt duktig" på det. Samt att det är "lätt att förstöra belaget"

Jag måste få berätta en liten rolig sak eftersom Wickström ändå betygsatte stålsicklingen lite grand. Jag har även kollat med de två övriga i historien och det var helt okey att skriva om det.

Jag får ett mms från en Jocke i Borås där han undrar om han sicklat ordentligt. Jag säger som det är att det ser lite vågigt ut och kanske inte fullt tillräckligt men eftersom han redan rillat ordentligt med 2' date='0 så är det ju bara att prova. Men även att han säkert kommer få lite gråvita belag efter kanske 10-20 mil. Jag tillägger att han ändå kommer att känna på ett bra glid. Efter några veckor så får jag ett sms där han skriver att han nu åkt 13 mil på konsstnö i Borås och fått lite tendenser till gråvita belag "MEN VILKET GLID!" Och han hade mött Rible och Wickström varav den sistnämnde frågade: "-Använder du pulver på träning??"

 

En liten kul historia!

 

Btw! Vinkla sickeln lite omväxlande i sidled för att förhindra vågor.[/quote']

Jag tror inte detta bara är en rolig sak, jag tror att just vid träning och för motionärer år skillnaden allra störst. Stålsicklarna behöver ju nästan inte göra någonting alls och ändå ha nästan tävlingsglid på deras nivå även på träning medan de som glidvallar ofta inte har samma fördel. Glidvallade skidor tappar i glid och många orkar inte göra om de ganska omständiga procedurerna och lägger dessutom inte HF eller pulver på träningar.

 

Jag påstår dessutom att det är nästan omöjligt att misslyckas med stålsickling/borstning om du följer de enkla regler som finns på Kuzmins instruktionsfilm. Att t.ex. en så skicklig skidpreparerare och åkare som Ekis inte klarar detta är för mig en gåta. Att skillnaden i glid blir så stor på motionsnivå är att många motionärer missuppfattat borstningens betydelse och istället för att borsta bort det de lagt dit i varje varv sparar en del även. mjuka LF vallor för att de tror det glider bra på det. OM de följde instruktionerna ordentligt, och hade en bra stenslipningsstruktur i botten och noga borstade bort det de lagt dit så borde ju även de åka i stort sett på belaget väl strukturerat och därmed borde det vara relativt likartat även efter längre sträcka. Jag tror att Primateria säger ungefär så men att Kuzmin inte håller med.

 

Det finns ju en kategori , typiskt elitmotionärer tror jag, som har tesen "vallade skidor går alltid bättre än stålsicklade" men det är nog den största myten. Jag hävdar att det kan vara så men det beror helt på HUR vallningen gjorts och på vilken sträcka jämförelsen görs. Som de flesta motionärer gör, men även den snabbvallning som görs i Vasaloppstältet, är det direkt fel att påstå detta. Stålsickling är ett mycket bra och säkert ALTERNATIV för oss motionärer i långa lopp typ Vasaloppet och med inte högre ambitioner att åka på t.ex. 5.5 timmar och saktigare.

Link to comment
Share on other sites

Stålsickling är inte så där enkelt som det låter på vissa på detta forum. Hack får jag alltid någonstans, vågor också. Men de går att skickla bort. Är ganska grovhänt med + sickeln dock ;-)

Har sicklat minst 10 par skidor.

 

Tänk om skidtillverkarna kunde komma med stålsicklade skidor från fabrik ;-)

Link to comment
Share on other sites

Sista tre fyra paren jag köpt har glidit utmärkt direkt från fabrik. Ingen anledning alls att sickla eller slipa dem, bara borsta lite o sen glida minst lika bra som alla andra. Utan valla. Varför göra mer än man måste? Edited by Anl
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...