Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)


Rotebrostakaren

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply
Hej på er!

 

Järvafältet är som bäst nu! Hårt och fint och vackert vinterskrudat dessutom. Kan snö verkligen matcha det här??? ;-)

 

Hur ser träningsprogrammet ut i veckan?

Hej! Hoppas ni hade det bra i Thailand.

 

Körde i Vibyspåret igår kväll och det var riktigt bra det med.

 

Kommer att resa bort några dagar över nyår, men är tilllbaka till helgen igen.

Link to comment
Share on other sites

Skidträning på Norrviken imorgon, Maximilian hämtar mig i Viby 1000, så vi är nog vid Norrvikens brygga 1010, eller något sådant. Två varvs stakning i kyla eller något sådant.

Det blev tre varv, dvs 42 km, på 3:07. Mest skidlikt var det i "snövallen" som skapats av "plogbilen". Klart snabbast gick det där det var plogat ;-).

 

Var helt färdig efteråt och var tvungen att ta en siesta.

 

Länk till baninfo: http://www.algonet.se/~justus/skridsko/norrv.htm

Link to comment
Share on other sites

Har det blivit sjyssta spår efter er, eller kan man anta att Råstasjön är ett bättre alternativ?

Många spår blev det, eftersom jag spårade nytt varje varv för att få rättvis jämförelse mellan 158 och 175 stavar. Maximilian åkte i samma ibland. Men för ren stakning så ser jag inte någon nödvändigheten av att ha spår, säkert bättre som balansträning utan spår. Men kör två varv, så har du ett spår. Vill du ha djupare spår, testa Norrviken, där är det fetare plogning och därmed djupare snövall.

Link to comment
Share on other sites

Kul med hard facts, Rotebro!

 

Man kan jämföra med concept2-rodd där man kan välja mellan 1-10 i motstånd/utväxling. Karonen (som har rätt hög syreupptagning) kör på ca 4 medan jag själv (som har lite sämre kondition än Karonen) presterar bäst på 7:an. Jag trivs också bättre med långa stavar än med korta. Misstänker att roddmaskinen kan ge en bra indikation på vilken relativ stavlängd man skall satsa på.

 

Kl 1000 på söndag kan funka. Kollar med fam. Kayakklubben? Är det den "vanliga" starten vid södra änden?

Link to comment
Share on other sites

Ska försöka haka på på söndag. Kollar upp spåret på Rönningesjön ikväll, skulle kanske kunna vara ett alternativ inkluderande en del stakning med frånskjut :-)

Spåret på Rönningesjön var fint igår kväll! Det krävs dock vassa spetsar för att få fast stavarna. Jag slirade runt lite med mina vanliga stavar. Borde ha slipat dem eller tagit rullskidsstavarna.

Link to comment
Share on other sites

Ska försöka haka på på söndag. Kollar upp spåret på Rönningesjön ikväll, skulle kanske kunna vara ett alternativ inkluderande en del stakning med frånskjut :-)

Stakning med frånskjut på en sjö? På norrviken är ett varv 14km, om det inte finns spår så blir det det om vi kör i vallen. Ska ut med barnen på Norrvike på lördag, efter det kan jag avlägga rapport.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...