Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Takk for svar.

 

Hvis jeg forstår deg riktig så betyr dette at glider ikke trenger inn i belegget per se, men glider kombinert med varme, presset på belegget, resulterer i en ”kjemisk reaksjon” i/på belegget, som gjør at sålen skal ha bedre forutsetninger for å glid enn uten denne prosessen.

 

Men du sier også at metting og sikling, gjentatte ganger, er unødvendig for å få til det resultatet man ønsker (viz. en såle med bedre glid enn belegget alene). Det er nok å gjøre dette en gang (eller noen få ganger), kan si litt mer om det?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det som sker är att paraffinet löser sig i den amorfa delen av belaget. Man kan likna det vid att lösa upp salt i vatten (litet dålig jämförelse men jag kommer inte på nån bättre!). Eftersom inlösningen och rörelsen av paraffinmolekyler i polyetenet sker i fast fas så går förloppet relativt sakta. Men man kan säga att så länge du har smält glider på belagsytan och tillför värme kommer paraffinmolekylerna att röra sig in i belaget. Ju högre temperatur, desto snabbare går diffusionen - naturligtvis med begränsningen att belaget blir skadat om man värmer för högt - och ju längre tid, desto längre in hinner molekylerna röra sig.

 

Det är alltså bara temperatur och tid som räknas när man mättar. Jag kan i alla fall inte förstå rekommendationen att man ska sickla av och smälta på nya lager flera gånger, men någon annan kanske har en bra förklaring till det.

Link to comment
Share on other sites

Igjen takk for godt svar.

 

Jeg skal i hvert fall ikke sikle mellom de ganger jeg metter sålen. Men dette må vel også bety at man kan gå direkte til ”siste” lag med glider. Det å mette med annen glider først, kan være unødvendig bruk av ressurser (tid og penger)?

 

Er det noen som har inputs på dette?

Link to comment
Share on other sites

Delar uppfattningen att det är onödigt att sickla för att sedan lägga på ny parrafin. Man kan gott värma samma parrafin flera gånger.

 

Det leder i sin tur in på en fråga jag hade på Pölders forum en gång i tiden men som aldrig blev besvarad. Den handlade om att Toko (tror det var Toko) hade en "skidugn" i sitt sortiment. Tekniken var att lägga skidorna i denna "ugn" för att under lång tid hålla parrafinet varmt. Tanken stöder ju Boljohans utläggning om tid-värme och en djupare inträngning. Nu kostade ugnen sjukt med pengar så det är inget för en enskild skidåkare men då ställde jag frågan "borde ju lika gärna fungera att värma sin bastu till 70-80 grader och lägga in laggen på laven och sedan kolla TV en tid!". Frågan är väl om det finns andra material skidan som inte mår bra av detta, typ limmer mm som håller ihop skidan. Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Delar uppfattningen att det är onödigt att sickla för att sedan lägga på ny parrafin. Man kan gott värma samma parrafin flera gånger.

 

Det leder i sin tur in på en fråga jag hade på Pölders forum en gång i tiden men som aldrig blev besvarad. Den handlade om att Toko (tror det var Toko) hade en "skidugn" i sitt sortiment. Tekniken var att lägga skidorna i denna "ugn" för att under lång tid hålla parrafinet varmt. Tanken stöder ju Boljohans utläggning om tid-värme och en djupare inträngning. Nu kostade ugnen sjukt med pengar så det är inget för en enskild skidåkare men då ställde jag frågan "borde ju lika gärna fungera att värma sin bastu till 70-80 grader och lägga in laggen på laven och sedan kolla TV en tid!". Frågan är väl om det finns andra material skidan som inte mår bra av detta, typ limmer mm som håller ihop skidan. Någon som vet?

Kolla den här länken http://www.engineeredtuning.net/Heatbox.htm

 

Vet inte om det kan vara av något värde, har bara läst början.

Link to comment
Share on other sites

Nu kostade ugnen sjukt med pengar så det är inget för en enskild skidåkare men då ställde jag frågan "borde ju lika gärna fungera att värma sin bastu till 70-80 grader och lägga in laggen på laven och sedan kolla TV en tid!". Frågan är väl om det finns andra material skidan som inte mår bra av detta, typ limmer mm som håller ihop skidan. Någon som vet?

För mättning skulle det säkert funka, men jag delar nog din oro för vad som kan hända med skidan i övrigt. Fast det gäller väl om de ligger i Toko-boxen också?

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså bara temperatur och tid som räknas när man mättar. Jag kan i alla fall inte förstå rekommendationen att man ska sickla av och smälta på nya lager flera gånger, men någon annan kanske har en bra förklaring till det.

Förklaringen va att när skidslipning var nytt va de inet lika bra finnish på strukturerena när dom kom ur maskinen så man siklade bort "hår"

Edited by finn2
Link to comment
Share on other sites

Lorentz använder en "skidugn" där han låter skidorna ligga med paraffin på för att mäta belagen. Jag tror att han låter skidorna ligga inne över natten.

Även Johan har numera köpt en ugn har jag hört.

 

(Jag kommer nog svara lite om egna teorier, men hinner inte nu. Kanske bättre jag gör det under tråden grundpreparering?)

Link to comment
Share on other sites

Tack för intressanta inlägg. Påminde mig om en artikel om nån som vallat åt landlagsåkare e dyl som just skrev att han när han proffsvallade brukade han låta nya skidor ligga i bastu över natten som en del av grundprepareringen och för att 'öppna upp porerna' (som vi alla nu förstått inte är porer). Jag ungefär så. Jag kommer inte ihåg ordagrant vad han sa, för det var länge sen och jag hittar ingen länk till artikeln och kommer ej ihåg vem vallaren var.

 

Hmmm...

07:37:31? Har du tränat sent/länge eller gått upp tidigt, Dunderklumpen? =)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

07:37:31? Har du tränat sent/länge eller gått upp tidigt, Dunderklumpen? =)

Igår blev det bara mental träning. Satt i 6 timmar på barnakuten vid Astrid-Lindgrenssjukhuset. Jag har nämligen lyckats med den underbara bedriften att dänga min dotter Emmas huvud i asfalten, genom ett fritt fall från mina axlar. Jag skulle bara bära två par nyslipade skidor från Johan, samtidigt som Emma satt på mina axlar. Ingen bra idé. Förutom att Emma fått en kraftig hjärnskakning så hände det otroligt förfärliga - REPOR I DE NYSLIPADE SKIDORNA !!!

 

(PS Allt är helt sant, men det fetlagda är ironiskt... Vill inte bli anmäld för barnmisshandel... Tyvärr hade hon varken mössa eller hjälm.)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

07:37:31? Har du tränat sent/länge eller gått upp tidigt' date=' Dunderklumpen? =)[/quote']

Igår blev det bara mental träning. Satt i 6 timmar på barnakuten vid Astrid-Lindgrenssjukhuset. Jag har nämligen lyckats med den underbara bedriften att dänga min dotter Emmas huvud i asfalten, genom ett fritt fall från mina axlar. Jag skulle bara bära två par nyslipade skidor från Johan, samtidigt som Emma satt på mina axlar. Ingen bra idé. Förutom att Emma fått en kraftig hjärnskakning så hände det otroligt förfärliga - REPOR I DE NYSLIPADE SKIDORNA !!!

 

(PS Allt är helt sant, men det fetlagda är ironiskt... Vill inte bli anmäld för barnmisshandel... Tyvärr hade hon varken mössa eller hjälm.)

Oj!

Jag förstod förstås att det senare var ironi (ungefär lika 'seriöst' som om jag svarat att 'äsch, du kan alltid skaffa nya barn'). Nä skidor går ju att slipa om eller skaffa nya, så det är ju smått i sammanhanget. Måste ha varit en rejäl pärs. Jag håller tummarna för att Emma piggnar till så fort som nu går.

Link to comment
Share on other sites

Igår blev det bara mental träning. Satt i 6 timmar på barnakuten vid Astrid-Lindgrenssjukhuset. Jag har nämligen lyckats med den underbara bedriften att dänga min dotter Emmas huvud i asfalten, genom ett fritt fall från mina axlar. Jag skulle bara bära två par nyslipade skidor från Johan, samtidigt som Emma satt på mina axlar. Ingen bra idé. Förutom att Emma fått en kraftig hjärnskakning så hände det otroligt förfärliga - REPOR I DE NYSLIPADE SKIDORNA !!!

 

(PS Allt är helt sant, men det fetlagda är ironiskt... Vill inte bli anmäld för barnmisshandel... Tyvärr hade hon varken mössa eller hjälm.)

Usch då :(

Jag kan se mig själv i samma situation .... Ångest :(

Hoppas tösen din piggnar till snbbt!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

07:37:31? Har du tränat sent/länge eller gått upp tidigt' date=' Dunderklumpen? =)[/quote']

Igår blev det bara mental träning. Satt i 6 timmar på barnakuten vid Astrid-Lindgrenssjukhuset. Jag har nämligen lyckats med den underbara bedriften att dänga min dotter Emmas huvud i asfalten, genom ett fritt fall från mina axlar. Jag skulle bara bära två par nyslipade skidor från Johan, samtidigt som Emma satt på mina axlar. Ingen bra idé. Förutom att Emma fått en kraftig hjärnskakning så hände det otroligt förfärliga - REPOR I DE NYSLIPADE SKIDORNA !!!

 

(PS Allt är helt sant, men det fetlagda är ironiskt... Vill inte bli anmäld för barnmisshandel... Tyvärr hade hon varken mössa eller hjälm.)

Dunderklumpen, du fortsaatter verkligen att beskriva din dramatiska vardag paa ett

saatt som i varje fall jag aar imponerad av (och som berikar min tillvaro)

Paa de bilder vi tidigare faatt paa din glada Emma ser vi henne alltid i hjaalm saa varfoer inte i detta oegonblick, naar hon verkligen behoevde det ?

Men jag vet, det aar ju alltid laatt att vara efterklok.

 

Foer att i naagon maan anknyta till aamnet i denna traad saa funderar jag igen paa att aaka alla tre loppen om jag nu hinner traana tillraackligt (jag inser att det haer med hotellloepning inte aar tillraackligt !). Det aar dock laangt ifraan saakert att jag igen aaker staalsicklat alla tre loppen, jag kanske foersooker testa aaven haar paa naagot vis,

Tips hur jag i saa fall boerde testa ?

(Jag har ju tvaa naastan lika par skidor som jag bedoemer glider lika bra i en foersta approximation)

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen

Jag förstår din situation.

Min son (1,5 år) drack vallaväck. Och jag trodde han skulle dö på väg in till akuten.

Men - om barnen dricker vallaväck så ge dem mjölk/grädde. Dom skall inte spy upp det - för då fräter det 2 ggr i strupen. Det skall ut naturliga vägen.

 

Hursomhelst - när jag levde ensam hade jag bästan skidorna bredvid mig i sängen. Men nu för tiden törs jag inte ens tänka tanken.........

(Har docklite dåligt samvete för de stackars skidorna som får stå där ute i kalla förrådet i mörkret, alldeles ensamma, utan att ha ngn där som nryr sig om dom)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag heter Lars Erik Persson och är en 61 årig Vasaloppsveteran (numera har jag åkt 33 Vasalopp och 6 öppna spår).

I år åkte jag båda öppna spåren på tiderna 5.29 och 5.50. Själva Vasaloppet åkte jag på 6.41 vilket faktiskt räckte till att få medalj. Detta är de absolut bästa resultat jag gjort de senaste tio åren.

OCH jag åkte alla tre loppen på samma skidor som hade sicklats till mig av Kuzmin själv..... Jag rörde INTE glidytorna, jag bara lade på ny fästvalla för dagens före.

 

Bakgrunden var följande: I min egenskap av professor i matematik blev jag utsedd som "opponent" när Kuzmin försvarade sin avhandling 9 Februari vid Luleå tekniska universitet. Det var en mycket välbesökt tillställning som avslutades med att Kuzmin inför publiken sicklade ett par skidor till mig. Precis de skidorna åkte jag alla tre loppen i Vasaloppsveckan (se t.ex. tidningsartikel i Norra Västerbotten 10 Februari).

När jag fick avhandlingen i min hand blev jag genast mycket intresserad och inför presenatationen gjorde jag ett eget test på Ormberget i Luleå. Jag vallade upp ett par som jag brukar på Vasaloppet och ett par sicklade/borstade jag enligt Kuzmins metod som jag uppfattat det hela. Jag åkte sedan slingor på 4 km och 5 km. och bytte skidor vartannat varv och tog tid. Totalt åkte jag PRECIS TVÅ VASALOPP dvs 18 mil. För mig var det en sensation att jag faktiskt åkte i stort sett lika fort, 6.05 och 6.06 med fördel för de Vallade. Det var detta "idiottest" som gjorde att det inte kändes som något stort risktagande att åka även Öppna spåren och Vasaloppet på de sicklade skidorna.

 

Min egen teori är att detta kan vara ett mycket vasst alternativ speciellt på Vasaloppet. Om ni går in och tittar på min profil så ser ni att jag avancerat

c:a 400 placeringar från Evertsberg och jag upplevde själv att jag hade skidor

med väl så bra glid som alla andra.

När jag skrev detta som första inlägg på min tråd var jag totalt omedveten att denna tråd skulle få så stort intresse.

Många har frågat mig om lite mer detaljer hur jag genomförde mitt "idiottest" på 18 mil.

Jag har skickat det till flera på email men det har kommit flera nya förfrågningar efter att tester börjar redovisas. Jag har därför beslutat att ge ut ALLA detaljer jag noterade.

Jag vill inte lägga ut det på Stefan Sands tråd eftersom mitt "idiottest" inte alls kan jämföras med det mycket seriösa glidtest han gjort och mitt test hade ju ett annat syfte och uppfyller ju inte alls de kriterier vi enats om för tester .

Anm: Jag hoppas dock att jag senare i vinter kan genomföra något test i Stefan Sand klass på Ormberget där vi har flera fina backar att utföra glidtester.

 

Lars-Erik Perssons “idiottest” inför Vasaloppet/öppna spåren 2006.

 

Syfte: Att grovt försöka utröna om Kuzmins sicklingsmetod skulle kunna fungera för mig och andra t.ex. på ett Vasalopp.

Metod: Teståkning på Ormberget, Luleå, 7 dagar med regelbunden tidtagning och byte av skidor vartannat varv.

Testet genomfördes i slutet av Januari-början av Februari 2006 just innan jag var opponent på Kuzmins avhandling 9 Februari

 

K= Sicklade skidor enligt Kuzmins metod (som jag uppfattat detta vid detta tillfälle, dock med vanlig “gammal” stålsickel))

V= Standardglidvallning med SkiGo Högfluor vit

Denna vallning/sickling ändrades INTE under hela tiden

 

Samma fästvalla för dagens före lades på båda skidorna på samma sätt vid varje tillfälle.

 

Skidorna var två par Fischerskidor som jag bedömer som relativt likvärdiga (och båda har jag genomfört flera Vasalopp på)

 

Totalsträcka som avverkades: 18 mil dvs. precis två Vasalopp, ett Vasalopp på vart och ett av skidorna

 

Totaltid för K-skidorna var 6.06.50

Totaltid för de vallade skidorna var 6.05.50

De dataljer som jag noterade finns redovisade i Bilaga nedan

 

Anm: Detta resultat var MYCKET OVÄNTAT för mig, jag var övertygad om att enbart sickling inte kunde fungera ungefär likvärdigt med vallade skidor. Jag var faktiskt en stor tvivlare innan mitt “idiottest”, ungefär i klass med några av de mesta "tvivlarna" i detta forum, men efter detta och att dessutom ha fått skidorna sicklade av Kuzmin själv kändes det inte som något stort risktagande att åka stålsicklat även på öppna spåren och Vasalopp. Så jag beslutade mig för att göra även detta "test" med det resultat jag redovisat ovan.

 

Bilaga: Mer information om de olika dagarna

 

Dag 1: Temperatur -2°C, fästvalla: SkiGo 1-20°, två testserier 4X3.8 km. (tilltagande snöfall under serie 2)

Serie 1: 15.10 (V), 15.25 (K), 15.20(V), 15.35(K)

Serie 2: 16.10(K), 16.20(V),16.25(K), 16.35(V)

 

Dag 2: Temperatur -1°C, fästvalla: Rhode 0°C, två varv på 7.5 km.

32.00 (K), 31.30(V)

 

Dag 3:Temperatur +2°C, fästvalla: Rhode Rossa klister, fyra varv på 5.4 km.

21.50(V), 21.15(K), 21.30(K), 21.55(V)

 

Dag 4: Temperatur -5°C, fästvalla: SkiGo 1-20°C, två varv på 7.5 km. och 2 varv på 5.4 km.

7.5 km: 28.30(K), 28.30(V)

5.4 km: 19.50(V), 19.45(K)

 

Dag 5: Temperatur -3°C, Fästvalla: SkiGo 1-20 °C, två varv på 7.5 km.

29.40 (K), 29.20(V)

 

Dag 6 (stora testet 53.2 km) Temperatur -14-16 °C, fästvalla: Skigo 1-20°C, 14 varv a 3.8 km.

15.10(K), 15.15(V), 15.00(K), 14.40(V), 15.15(K), 15.00(V), 15.15(K), 15.15(V), 15.15(K), 15.15(V), 15.20(K), 15.10(V), 15.10(K), 15.15(V)

 

Dag 7: Temperatur -6°C, fåstvalla: SkiGo 1-20°C, 2 varv på 5.4 km

19.15 (V), 19.25(K)

+2 varv på 4.1 km: 14.25 (K) , 14,35(V)

Link to comment
Share on other sites

Nån som vet om det är viktigt att välja rätt borste? På Kuzmins egen sida står att

toppmodellen är No. 143 Specialstål Ultrafin Racing. Andra maskindrivna borstar som fungerar bra är No. 144 och No. 142. Om man nöjer sig med en enklare handborste kan modell No. 045 ge ett bra resultat, eller den lite billigare modell No. 042.

men när jag beställde blev beskedet från Red Creek att No. 143 utgått, så vilken är näst bäst? De föreslog No. 142. (stål, fin) Borde den gå lika bra eller finns anledning att kolla på andra ställen om någon har No. 143 kvar på lager? En mässing har jag redan (borde väl vara no. 144, även om moodellnummer ej står på vare sig rulle eller kartong), och prismässigt är/var det 300 kr från No. 144 (mässing, fin) till No. 142 (stål, fin) och 640 kronor till från No. 142 upp till Mo. 143. Nån som vet om det bara är priset som skiljer eller om det finns något viktig skillnad i resultat om man bara vill ha det som ger bäst glid?

Link to comment
Share on other sites

(Andra morgonpigga? - Själv tog jag sovmorgon.)

 

När jag gjorde mitt prov använde jag rotoborste nr 142. Denna är ny och inte använd till valla innan. 142:an är ju något grövre i stråna än 143:an. Men jag gissar att det hela bygger lite på att få upp en microstruktur i skidan efter sickling, och då bör denna säkert duga bra.

 

143:an motsvaras annars av handborstten stål fin/fin-"racing silver", nr 045. Denna använder jag alltid vid vallning med handborstning då de fina stålstråna tar bort vallan bra i själva strukturen, och därmed tar fram strukturen. Själv tror jag stråna på handborsten kan vara lite klena i sig för att bygga upp en struktur i skidan, om det nu är det som ska vara vitsen med stålborstningen efter sickling.

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant veta varför 143:an utgått! Var den inte bra eller var efterfrågan för liten? Enligt K själv så blir resultatet det samma med mässing eller stål, och han rekommenderar därför stål för att den har längre livslängd.

Jag har just haft ett långt samtal med K.G. Lundkvist (han som driver till Red Creek) om detta. Bland annat framkom följande:

* Orsaken till att 143:an utgått är att den blev för dyr, att den är svår att tillverka (det hänger väl samman) och att det visat sig att den egentligen inte alltid är bättre.

* Det som nu mest används i elitsammanhang är 142, som i princip är gjord av samma material som 043.

* Det experimenteras även med andra borstar i elitsammanhang och eventuellt kommer något nytt i handeln tidigt i vår. Han skulle kontakta mig senare, eventuellt redan omkring nyår.

 

Tyvärr köpte jag ju den svindyra 143:an och enligt detta kunde jag ju lätt ha klarat mig med 142:an.

 

Men jag skall inte vara ledsen, snart får jag ju öppna min julklapp som jag garanterat blir glad för.

Link to comment
Share on other sites

Jag upptäckte att artikeln om mig har publicerats igen i senaste numret av Vasalöparen, se

http://www.vasaloparen.se/competition_article.jsp?d_id=2869

Under mellantiden har den inte funnits på Vasalöparens hemsida, så detta är lite överraskande tycker jag.

Intressant för oss är ju att Vasalöparen lovar att återkomma i nästa nummer med ett mer utförligt test av stålsickling kontra traditionell glidvallning.

Det testet blir ju ett utmärkt komplement till det som startats av oss via Stefan Sands tråd.

Det blir spännande att se vad de kommer fram till.

Link to comment
Share on other sites

Jag upptäckte att artikeln om mig har publicerats igen i senaste numret av Vasalöparen, se

http://www.vasaloparen.se/competition_article.jsp?d_id=2869

Under mellantiden har den inte funnits på Vasalöparens hemsida, så detta är lite överraskande tycker jag.

Intressant för oss är ju att Vasalöparen lovar att återkomma i nästa nummer med ett mer utförligt test av stålsickling kontra traditionell glidvallning.

Det testet blir ju ett utmärkt komplement till det som startats av oss via Stefan Sands tråd.

Det blir spännande att se vad de kommer fram till.

Det börjar röra på sig! Hoppas bara Vasalöparens tester säger lite mer än vad deras testera av div utrustning sagt hittills. Där har det bara varit "slicka röv" och helt intetsägande!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har åter anmält mig till alla tre loppen och om det blir någon vinter även i Uppsala så hoppas jag att jag skall klara detta även i vinter.

* Känner någon i detta forum till andra som tänker göra samma sak ?

I så fall vore det roligt om vi kunde komma i kontakt.

Anm: Jag har redan kommit i kontakt med en fantastisk Göteborgstjej som faktiskt åkt alla tre loppen (+tjejvasan !) FEM GÅNGER.

Anm: Hon med sambo kommer för övrigt till Luleå och bor hemma hos mig ("Hotell oändligheten") en vecka på träningsläger. De åker båda fortare än mig så jag får säkert lära mig något nytt som jag kanske kan rapportera senare om t.ex. i detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...