Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag upptäckte igår att http://www.kuzmin.nu har uppdaterats. Tyvärr ser det ut som om den tidigare mer detaljerade beskrivningen av hur man sicklar försvunnit. Eller är det bara jag som inte hittar den? Jag har dock den gamla sparad i PDF-format, och där stod lite mer om hur man skulle hålla sickeln, vilken vinkel mot skidan o s v. Tillkommit nu har dock lite info om hur mycket man skall sickla ett par helt nya skidor.

 

Själv hade jag bara dragit 9 drag per skida på nya tävlingsskidorna, så jag har lite mer att göra på dem, inser jag nu. Men det är bara bra, för då blir jag av med nån liten repa jag fick häromdagen. Dock körde jag den mer grundliga sicklingen + borstning och rillning på "grusskidorna" i går kväll. Ett par Atomic som av någon anledning alltid gett "sämst glid av alla", och för att vara de skidorna gick det ganska fort på dagens träning, men om det beror på sicklingen eller bara gled bra för alla är förstås omöjligt att säga. Men 5 mil och hem lagom till Tour de Ski-starten hann jag. Synd att ingen svensk(a) har chans på pallen, men härligt att det slutar med ett riktigt kraftprov där den starkaste vinner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har åter anmält mig till alla tre loppen och om det blir någon vinter även i Uppsala så hoppas jag att jag skall klara detta även i vinter.

Hoppas man får tillbaka anmälningsavgiften vid inställt evenemang. Annars verkar detta bli en dyr historia för dig...

Jag vet inte om den försäkring man kan betala för vid anmälan täcker inställt lopp, jag tror faktiskt inte det. Jag tror inte man får tillbaka något av avgiften vid inställt lopp under alla förhållanden.

* Någon som säkert vet hur det är med det?

Anm: Som veteran får man en liten lägre avgift så jag får väl trösta mig med det + att jag ju då slipper betala resa-bostad mm (Det gäller ju att FÖRSÖKA tänka positivt även inför detta hemska hot, INSTÄLLT LOPP....)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Sist jag skrev här blev det en viss förvirring tror jag då ni knappt fattade vilken valla jag pratade om när jag sa "bright red". Självklart menade jag toco- bright red. ( det var lite skämt-åsido)

 

Och det där med att jag sa att lars-erik var kung var faktiskt också lite skämt åsido, men han är faktiskt ganska imponerande måste man säga.

 

Själv har jag inte åkt skidor alls de senaste månaderna. Jag har helt enkelt inte haft lust, nu åker jag bara utförsåkning. Jag åkte i Måttsundsbacken som ligger lite utanför luleå. Egentligen är jag inte alls intresserad av längdskidor längre så jag kanske itne har något här att göra.

Lycka till allihopa!

Link to comment
Share on other sites

Jag upptäckte igår att http://www.kuzmin.nu har uppdaterats. Tyvärr ser det ut som om den tidigare mer detaljerade beskrivningen av hur man sicklar försvunnit. Eller är det bara jag som inte hittar den? Jag har dock den gamla sparad i PDF-format, och där stod lite mer om hur man skulle hålla sickeln, vilken vinkel mot skidan o s v. Tillkommit nu har dock lite info om hur mycket man skall sickla ett par helt nya skidor.

Kollade precis och nu finns kortare instruktionsfilm + lite info om att längre instruktionsfilm och guide för stålborstar och rillverktyg är på gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu en fantastisk Göteborgstjej (Maria Gustafsson, tävlande för Uddevalla), med sambo boende hemma hos mig på träningsläger i den just nu underbara Ormbergsterrängen, med si så där 20 km. välpreparerade spår och lagom temperatur.

 

Hon har definitivt anknytning till denna tråd därför att (hör och häpna), hon har fem år i rad åkt både Vasalopp och båda öppna spåren OCH DESSUTOM tjejvasan. Hennes bästa placering på tjejvasan är 38 (2005) och bästa tid i snabbloppet ifjol 1.33. Så här ligger man verkligen i lä.

Känner någon till någon annan som åkt 15 Vasalopp på fem år ?

(själv har jag ju "bara" 11 dessa år)

 

Både hon och sambo Henrik slog mig klart i fjolårets Vasalopp så då förstår ni att min kvalitet i träningen höjts ett snäpp just nu, och långa pass blir det även om jag givetvis inte kan hänga med hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu en fantastisk Göteborgstjej (Maria Gustafsson, tävlande för Uddevalla), med sambo boende hemma hos mig på träningsläger i den just nu underbara Ormbergsterrängen, med si så där 20 km. välpreparerade spår och lagom temperatur.

 

Hon har definitivt anknytning till denna tråd därför att (hör och häpna), hon har fem år i rad åkt både Vasalopp och båda öppna spåren OCH DESSUTOM tjejvasan. Hennes bästa placering på tjejvasan är 38 (2005) och bästa tid i snabbloppet ifjol 1.33. Så här ligger man verkligen i lä.

Känner någon till någon annan som åkt 15 Vasalopp på fem år ?

(själv har jag ju "bara" 11 dessa år)

 

Både hon och sambo Henrik slog mig klart i fjolårets Vasalopp så då förstår ni att min kvalitet i träningen höjts ett snäpp just nu, och långa pass blir det även om jag givetvis inte kan hänga med hela vägen.

man kanske måste ut och spana efter er så kan jag försöka hänga på!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu en fantastisk Göteborgstjej (Maria Gustafsson' date=' tävlande för Uddevalla), med sambo boende hemma hos mig på träningsläger i den just nu underbara Ormbergsterrängen, med si så där 20 km. välpreparerade spår och lagom temperatur.

 

Hon har definitivt anknytning till denna tråd därför att (hör och häpna), hon har fem år i rad åkt både Vasalopp och båda öppna spåren OCH DESSUTOM tjejvasan. Hennes bästa placering på tjejvasan är 38 (2005) och bästa tid i snabbloppet ifjol 1.33. Så här ligger man verkligen i lä.

Känner någon till någon annan som åkt 15 Vasalopp på fem år ?

(själv har jag ju "bara" 11 dessa år)

 

Både hon och sambo Henrik slog mig klart i fjolårets Vasalopp så då förstår ni att min kvalitet i träningen höjts ett snäpp just nu, och långa pass blir det även om jag givetvis inte kan hänga med hela vägen.[/quote']

man kanske måste ut och spana efter er så kan jag försöka hänga på!!!

Just nu är de ute och "nöter" några mil själva men ikväll skall vi åka tillsammans igen si så där två tre timmar så det vore roligt att få sällskap även av dig.

Åkte du igår kväll vid 10-tiden ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu en fantastisk Göteborgstjej (Maria Gustafsson' date=' tävlande för Uddevalla), med sambo boende hemma hos mig på träningsläger i den just nu underbara Ormbergsterrängen, med si så där 20 km. välpreparerade spår och lagom temperatur.

 

Hon har definitivt anknytning till denna tråd därför att (hör och häpna), hon har fem år i rad åkt både Vasalopp och båda öppna spåren OCH DESSUTOM tjejvasan. Hennes bästa placering på tjejvasan är 38 (2005) och bästa tid i snabbloppet ifjol 1.33. Så här ligger man verkligen i lä.

Känner någon till någon annan som åkt 15 Vasalopp på fem år ?

(själv har jag ju "bara" 11 dessa år)

 

Både hon och sambo Henrik slog mig klart i fjolårets Vasalopp så då förstår ni att min kvalitet i träningen höjts ett snäpp just nu, och långa pass blir det även om jag givetvis inte kan hänga med hela vägen.[/quote']

man kanske måste ut och spana efter er så kan jag försöka hänga på!!!

Just nu är de ute och "nöter" några mil själva men ikväll skall vi åka tillsammans igen si så där två tre timmar så det vore roligt att få sällskap även av dig.

Åkte du igår kväll vid 10-tiden ?

Nä, åkte tis + ons, men har lite besvär med en axel så jag tog det lugnt igår, ingen träning. Kommer idag åka vid halv6-tiden, kanske ses vi där?

Link to comment
Share on other sites

Äntligen på väg att bli bra förhållanden. Kommer att testa stålsicklad skida utan glidvalla och sedan samma med glidvalla. Detta måste vara det säkraste sättet att få reda på sanningen såvida inte förhållandena ändras under åktiden.

15 km per typ med glidtest var 5:e km bör visa en trend. Kanske lägger tätare test också.

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett bra upplägg.

 

Jag har ej hunnit göra några riktiga tester själv, men tyckte i alla fall att dagens pass gav en fin indikation på att ovallat kan glida rätt bra (utan att påstå att det inte gått att få ännu bättre glid på samma skidpår med bra glidvallning). Glidprepareringen var nog långt ifrån optimal (9 drag med sickel på nytt fabriksslipat belag, borstat med mässingborste och 2 mm rak riller i hårt packade spår med ganska ny snö och - 12 grader, och ca 10-20 mil tidigare åkt med den prepareringen), men blev bara ikappgliden av två åkare och gjorde snabbaste träningspasset någonsin (just under 40 min/varv på 50 km i milspåret på Ormberget i Luleå). Omöjligt säga, förstås, hur mycket som berodde på bra form, spår, skidor, pjäxor och bindningar (nya Pilot-bindningen), men räckte för att övertyga mig om att det inte var något direkt fel på glidet, i alla fall. =)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Äntligen på väg att bli bra förhållanden. Kommer att testa stålsicklad skida utan glidvalla och sedan samma med glidvalla. Detta måste vara det säkraste sättet att få reda på sanningen såvida inte förhållandena ändras under åktiden.

15 km per typ med glidtest var 5:e km bör visa en trend. Kanske lägger tätare test också.

Jag ser verkligen fram emot resultatet av detta test.

Jag hade inte klart för mig att man kunde valla efter stålsickling men Stevens (som jag litar mycket på) har just på annan tråd betonat att detta är fullt möjligt. Jag kommer ju för övrigt att träffa honom live i Uppsala nu på fredag (på Kuzmins föredrag där han medverkar). Spännande. Jag får väl då be honom förklara detta närmare.

 

Till Niklas: Dina tider på milspåret på Ormberget ser oroväckande bra ut. Det kan INTE främst vara stålsicklingen det beror på, du måste vara i kanonform.

Jag har inte en chans om du kör i denna fart på årets Vasalopp (att jag lyckades pressa mig förbi dig i fjolårets lopp är nu ett minne blott....)

Link to comment
Share on other sites

Både hon och sambo Henrik slog mig klart i fjolårets Vasalopp så då förstår ni att min kvalitet i träningen höjts ett snäpp just nu, och långa pass blir det även om jag givetvis inte kan hänga med hela vägen.

Av egen erfarenhet så vet jag att det kan bli ganska mycket mängd när hon är i farten också. Första gången jag var med klubben på träningsläger i Långberget åktes det väl sisådär 30 mil mellan kl. 16:00 på torsdag och söndag lunch... ;)

Alla vi andra nöjde oss med litet mindre. :)

Edited by kayaker
Link to comment
Share on other sites

Äntligen på väg att bli bra förhållanden. Kommer att testa stålsicklad skida utan glidvalla och sedan samma med glidvalla. Detta måste vara det säkraste sättet att få reda på sanningen såvida inte förhållandena ändras under åktiden.

15 km per typ med glidtest var 5:e km bör visa en trend. Kanske lägger tätare test också.

Jag har vallat upp mina sicklade skidor för länge sedan, avslutat bara med BWLF. (Kanske då jag tycker det är så avkopplande från barn att gå ner till källaren och vallabänken...) Rent subjektivt tycker jag skidorna går bättre vallade. Men riktiga tester går ju aldig att genomföra om inte förhållanderna är otroligt konstanta i temperatur, spårförhållanden mm. Att valla ena skidan kanske kan vara ett sätt? Själv är jag övertygad om att vallat glider bättre i början, men jag tycker det är av intresse att se över lång sikt. Att både vallat och ovallat tar upp smuts vet jag, men på en punkt kan jag nog ge "K" rätt, och det är jag tror att parraffiner tar upp mer smuts än belaget. Så visst är debatten av intresse.

 

Jag funderar på att sickla om ena skidan och göra som ovan i alla fall. Kanske är ett bra sett att bilda mig en egen uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Både hon och sambo Henrik slog mig klart i fjolårets Vasalopp så då förstår ni att min kvalitet i träningen höjts ett snäpp just nu' date=' och långa pass blir det även om jag givetvis inte kan hänga med hela vägen.[/quote']

Av egen erfarenhet så vet jag att det kan bli ganska mycket mängd när hon är i farten också. Första gången jag var med klubben på träningsläger i Långberget åktes det väl sisådär 30 mil mellan kl. 16:00 på torsdag och söndag lunch... ;)

Alla vi andra nöjde oss med litet mindre. :)

Intressant Fredrik att vi har en gemensam bekant (numera god vän till mig), den fantastiska Maria.

Och dina erfarenheter av henne verkar ju vara likartade som de jag upplevde.

Hos mig åkte hon och sambo Henrik (som för övrigt sprang ALLA sträckorna själv på fjolårets Vasastafett på sommaren, dvs. hela Vasaloppsspåret !) mer än 33 mil på mindre än 5 dar.

Själv inspirerades jag att åka c:a 75 % av detta,vilket är definitivt rekord på träning för mig. Tyvärr fick jag ont i ryggslutet av detta men jag har nu vilat (eller nästan, i går smygåkte jag drygt en mil i sakta tempo)och det känns redan mycket bättre så det blir säkert inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr fick jag ont i ryggslutet av detta men jag har nu vilat (eller nästan, i går smygåkte jag drygt en mil i sakta tempo)och det känns redan mycket bättre så det blir säkert inga problem.

Den skidturen kanske man skulle kunna klassa som "aktiv vila"? Jag tycker själv (baserat på egna erfarenheter men utan någon form av vetenskapliga belägg) att en skada eller överansträngning ofta kan läka snabbare om man kommer igång med någon form av träning som inte överbelastar eller förvärrar skadan. (Kanske ökad blodgenomströmning hjälper till, men jag är ingen läkare, så jag kan bara gissa).

 

Att tåla mycket träning på kort tid är ju en praktisk egenskap om man t ex inte är bortskämd med lång snöig vinter och kan åka i fina skidspår nästan när man vill. (Som jag de senaste två vintrarna, men nu är jag bortskämd igen. =) )

Till Niklas: Dina tider på milspåret på Ormberget ser oroväckande bra ut. Det kan INTE främst vara stålsicklingen det beror på, du måste vara i kanonform.

Det lär väl visa sig. Jag har försökt "träna tillbak" fr o m under hösten vad jag förlorat på sämre träningskvalitet de senaste åren och har försökt ta till mig lite om stakningsteknik som jag bl a läst här. Ormloppet lär väl ge en första indikation på vart jag står. Kommer jag ihåg rätt från tidigare år så tror jag att jag måste ned under 2:30 i sluttid för att ha någon chans att seeda upp mig till 3e led, d v s minst 2,5 min snabbare varvtid än de 40 min jag hade i söndags. Kändes som att det var lite mindre sprutt i kroppen i tisdags, så jag påbörjade nedtrappningen med att ta det lungt och nöjde mig med 3 mil då (mot 5 mil som jag tänkt före). Kände faktiskt lite i ryggen också igår och lite än idag (mitt mellan skulderbladen ungefär), så det var kanske bra läge nu att lägga in några vilodagar nu efter att ha tränat mycket från 27/12 och frammåt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Äntligen på väg att bli bra förhållanden. Kommer att testa stålsicklad skida utan glidvalla och sedan samma med glidvalla. Detta måste vara det säkraste sättet att få reda på sanningen såvida inte förhållandena ändras under åktiden.

15 km per typ med glidtest var 5:e km bör visa en trend. Kanske lägger tätare test också.

Leaf, vi väntar med spänning på resultatet av detta inressanta stt att göra test.

Jag är rätt så övertygad om att verkligt bra lvallare (t.ex. landslagsvallare )känner till och utnyttjar dessa möjligheter med problemet är att de INTE REDOVISAS så att vi kan förstå. Därför får vi testa själva och REDOVISA.

 

Om jag inte minns fel så hade väl även Niklas och Dunderklumpen lovat att göra tester. Dunderklumpen hade ju något intressant på gång men vädrets makter svek om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att det dröjer. Anledningen är att jag valde att beställa en Kuzminsickel då jag var osäker på kvaliteten på min egen. Nu fick jag inte sickeln förrän i fredags.

Kör tävling i morgon så det har varit vila fredag-lördag. Därav ingen test.

Har naturligtvis ett par stålsicklade (ovallade) med mig att testa mina slipade och vallade mot.

 

Vinter fortsätter vilket bör innebära att jag under nästa vecka kan få testet utfört.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag heter Lars Erik Persson och är en 61 årig Vasaloppsveteran (numera har jag åkt 33 Vasalopp och 6 öppna spår).

I år åkte jag båda öppna spåren på tiderna 5.29 och 5.50. Själva Vasaloppet åkte jag på 6.41 vilket faktiskt räckte till att få medalj. Detta är de absolut bästa resultat jag gjort de senaste tio åren.

OCH jag åkte alla tre loppen på samma skidor som hade sicklats till mig av Kuzmin själv..... Jag rörde INTE glidytorna, jag bara lade på ny fästvalla för dagens före.

 

Bakgrunden var följande: I min egenskap av professor i matematik blev jag utsedd som "opponent" när Kuzmin försvarade sin avhandling 9 Februari vid Luleå tekniska universitet. Det var en mycket välbesökt tillställning som avslutades med att Kuzmin inför publiken sicklade ett par skidor till mig. Precis de skidorna åkte jag alla tre loppen i Vasaloppsveckan (se t.ex. tidningsartikel i Norra Västerbotten 10 Februari).

När jag fick avhandlingen i min hand blev jag genast mycket intresserad och inför presenatationen gjorde jag ett eget test på Ormberget i Luleå. Jag vallade upp ett par som jag brukar på Vasaloppet och ett par sicklade/borstade jag enligt Kuzmins metod som jag uppfattat det hela. Jag åkte sedan slingor på 4 km och 5 km. och bytte skidor vartannat varv och tog tid. Totalt åkte jag PRECIS TVÅ VASALOPP dvs 18 mil. För mig var det en sensation att jag faktiskt åkte i stort sett lika fort, 6.05 och 6.06 med fördel för de Vallade. Det var detta "idiottest" som gjorde att det inte kändes som något stort risktagande att åka även Öppna spåren och Vasaloppet på de sicklade skidorna.

 

Min egen teori är att detta kan vara ett mycket vasst alternativ speciellt på Vasaloppet. Om ni går in och tittar på min profil så ser ni att jag avancerat

c:a 400 placeringar från Evertsberg och jag upplevde själv att jag hade skidor

med väl så bra glid som alla andra.

När jag öppnade denna tråd för snart ett år sedan så hade jag inte en aning om att den skulle röna så stort intresse. Det har ju kommit till många nya läsare och användare sedan dess och jag förstår att det är svårt att ta till sig allt detta snabbt så inför årets Vasalopp och öppna spår tar jag mig friheter att göra en (per(s)sonlig) sammanfattning av det som framkommit här och på Stefan Sands utmärkta testtråd med tillhörande "monstertråd" med disskussioner i anknytning till testtråden:

 

1. Det går att åka öppna spår och Vasalopp på stålsicklade skidor på ett bra sätt, vilket ju bevisades redan av det som skrevs ovan.

 

 

2. Speciellt för motionärer är stålsickling ett enkelt och vasst alternativ till traditionell glidvallning och fördelen är större vid riktigt långa lopp och skitiga spår (typ Vasaloppet).

Anm: Min definition av motionär är de med kapacitet som tredjeledsåkare och bakåt i Vasaloppet. Resten är elitmotionärer och elit.

 

3. De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar starkt (nästan bevisar) att glidvallade skidor tappar i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. I de flesta test har stålsicklade skidor glidit bättre än de glidvallade efter viss sträcka (de glidvallade har alltid glidit bättre i början).

 

4. De allra flesta som prövat stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha positiva erfarenheter (t.ex. från resultat på seedningslopp etc).

 

5. Även rillning har en positiv effekt och det har även gjorts intressanta försök med att kombinera dessa tekniker på olika sätt (även med vallning inblandad). Allt detta har definitivt öppnat för att vi inför nästa säsong har mycket nytt att undersöka och det skulle inte förvåna mig om det kommer något nytt genombrott på handredskapssidan (sicklar, rillrar, etc) eller beträffande material och optimal utformning av skidor.

 

Anm: Hur det ovanstående kommer att påverka elit och elitmotionärer är jag osäker om.

Helt klart är att det finns de på skidforum i första startgrupp på Vasaloppet som åker stålsicklat och så sent som förra veckan var jag i kontakt med en åkare som var bland de 50 första ifjolårets Vasalopp och som då åkte stålsicklat (och uttryckligen menade att hans skidor gled väl så bra som de han åkte med)

 

Ni andra som deltagit i diskussionerna och testerna detta fantastiska år, rätta och komplettera mig där jag har fel eller är ofullständig.

Link to comment
Share on other sites

Haller helt med Lars-Erik. For min egen del drar jag aven foljande slutsatser:

 

1. Som aven Steven sagt sa ar det mer en fraga hur preparera belaget, mer an att kora ovallat.

 

2. Stalsicklat+ovallat ger battre glid pa traningslaggen som jag anda inte orkar valla om sarskilt ofta. Detta kan anses bevisat.

 

3. Jobba mer med strukturer (det som flera pa forumet ar inne pa)

 

4. Enklare rengoring av stalsicklat. Pa med vallavack. Jamfor med att kora med varmglidermetoden.

 

5. Inget dropp och spill av glider. Viktigt om man inte har tillgang till egen vallabod.

 

6. Mindre repor sicklas enkelt bort.

 

7. Mindre tidskravande preparering av belaget. Jamfor med stenslipning dar skidorna skall prepareras ett otal ganger med mjuka och harda gliders. (Det kan iofs komma att visa sig att aven stalsicklat kan ga battre efter denna behandling. Vem vet?)

 

8. Stalsicklade skidor kan glidvallas for att forbattra glidet for TAVLING. Med vad och nar beror av fore. Detta kanske ar en del av den fortsatta diskussionen. Har menar jag att det som galler ar att applicara flour, dvs minst HF samt flourklossar, fluider och pulver.

 

9. Stenslipet+valla ar en forutsattning. Vallan binder upp de sma ojamnheterna som finns efter stenslipning. Som fler varit inne pa, sa tror aven jag att anledningen till att stenslipat+vallat tappar i glid beror pa att "ojamnheterna" kommer fram nar vallan slits bort. Mer an att vallan tar upp smats. I alla fall i renare sno. Hur mycket skidorna tappar beror pa hur val skidorna preparerats (= reduktion av ojamnheter).

 

Noyera att hittills har jag inte berort den ekonomiska biten. Det beror pa att jag tror att 100% flour produkterna kommer att behovas for ELITEN och aven andra som ar beredda att kosta pa sig detta for tex VL.

Link to comment
Share on other sites

Vem kunde tro att så mycket energi och engagemang skulle läggas ner på en sån världslig sak som glidet på ett par skidor?. Av utomstående betraktas man som en "tok" men jag måste säga att jag haft oerhört kul!

 

Jag tycker Lars-Erik sammanfattar det mycket bra vilket även gäller Mario. Jag kan också bara konstatera att de tester jag utfört visar på mycket små skillnader i prestanda varför det för en motionär egentligen inte borde vara ett svårt val. Jag kommer att fortsätta att testa och precis som Stevens sagt, och som Mario påpekar, är det kanske en fråga om hur vi behandlar belaget som är viktigare än frågan valla eller inte! De senare testerna som visar att glidförsämringen på stålsicklat OCH vallat indikerar detta.

Jag känner i alla fall en stark övertygelse över att det inom en snar framtid kommer hända saker på belagsprepareringssidan. Om jag ska sticka ut hakan tror jag att stenslipningen snart är död!

 

Jag hoppas att vi fortsätter att testa, fundera, diskutera och engagera oss i samma anda framöver. Mycket jobb, små framsteg men i slutändan stora förändringar!?

 

PS. Fick Vasalöparen häromdagen. Läste med ett brett leende om Toko´s glidtester :)

Link to comment
Share on other sites

Vem kunde tro att så mycket energi och engagemang skulle läggas ner på en sån världslig sak som glidet på ett par skidor?. Av utomstående betraktas man som en "tok" men jag måste säga att jag haft oerhört kul!

Tycker du verkligen det är konstigt?

Med tanke på all tid som skidåkare lägger på vallning ... Det är precis som med flugfiske. Hur mycket tid lägger inte vi "tokar" på flugvalet .... ;)

 

Några reflektioner på Lars-Erik's slutsatser.

 

1. Jag är numera helt övertygad om att det går alldeles utmärkt att åka Vasaloppet med stålsicklat och ha konkurrenskraftiga skidor. Under vissa förutsättningar, extremt skitiga spår eller rikigt kärvt tror jag tom det kan vara top 10% av alternativen.

 

2. För träning är stålsicklat ett GRYMT alternativ. Jag har den här säsongen endast åkt vallat i testsyfte och på några tävlingar. Finns ingen anledning att valla träningsskidor annat än i testsyfte. Stålsicklat glider tillräckligt bra i de flesta fören. Däremot ska man inte överskatta enkelheten med stålsicklat. Det är precis som med vallning, ju mer du arbetar med skidan desto bättre går den! 5 min sickling kan man glömma om man vill "optimera" glidet. Dock tar det mindre tid att tävlingspreppa en skida med stålsickling + borstning än det gör med vallning så ur det hänseendet är det ett enkelt alternativ.

 

3. De flesta tester indikerar detta ja, men inte alla ...

Det behövs MÅNGA fler tester innan det går att dra någon slutsats som kan anses som BEVIS. Det som vore riktigt intressant är att försöka sig på att förstå skillnaden i de tester som avviker, dvs de som inte upplevt att vallat tappar så mycket glid eller de som upplevt att vallade gled bättre. Dessutom är det också viktigt att förstå om tendensen i de flesta tester, att vallade tappar glid allteftersom mot stålsicklat, är linjärt eller om det klingar av efter 5-6-7-8 mil.

 

4. Japp, absolut.

 

5. Rillning är helt klart tom en förutsättning i vissa fören för att stålsicklat eller stenslipat med fel struktur ska glida bra. I riktigt blöta fören blir stålsicklat som en glasskiva om man har pressat ned topparna. Då krävs en grövre rill.

 

Jag hoppas personligen att stålsicklat faktiskt slår igenom. Hur många motionärer (min definition i det här fallet är de som åker 5-10 gånger per år) är det inte som drar sig för skidåkning för att de måste glidvalla (förmodligen ännu mer för att de måste fästvalla) Tejp eller Gripspray + stålsicklat. Så enkelt är det för att ha bra glid och bra fäste i normalföre en hel säsong. Är man inte intresserad av optimalt glid så är det helt onödigt att valla. Hurvida det faktiskt slår igenom är dock en annan sak. Vallatilverkarna har ju en ansenlig marknadsföringsbudget och möjligheten att lansera nya produkter som vi "vallanördar" verkligen måste testa. För faktum är ju att bara för att stålsicklat verkar vara ett vasst alternativ idag så kan vi inte utesluta att Swix faktiskt kommer fram med något som är ännu bättre. Det kan man heller inte veta utan att testa ...

När det gäller belagsprepareringen så är jag också inne på Stefans linje, att vi kommer att få se lite fragsteg på den fronten de närmaste 10-15 åren. Men att stenslipningen dör ut snart tvivlar jag på. Det är för mycket pengar nedlagda i den verksamheten med maskiner och marknadsföring för att den ska dö ut. Pengar tror jag förövrigt är en klart begränsande faktor när det gäller maskinell belagspreparering. Stålsicklat i alla ära men nog finns det skärande bearbetning av högre klass än så om det skulle bränna till ...

Link to comment
Share on other sites

Vem kunde tro att så mycket energi och engagemang skulle läggas ner på en sån världslig sak som glidet på ett par skidor?. Av utomstående betraktas man som en "tok" men jag måste säga att jag haft oerhört kul!

 

Jag tycker Lars-Erik sammanfattar det mycket bra vilket även gäller Mario. Jag kan också bara konstatera att de tester jag utfört visar på mycket små skillnader i prestanda varför det för en motionär egentligen inte borde vara ett svårt val. Jag kommer att fortsätta att testa och precis som Stevens sagt, och som Mario påpekar, är det kanske en fråga om hur vi behandlar belaget som är viktigare än frågan valla eller inte! De senare testerna som visar att glidförsämringen på stålsicklat OCH vallat indikerar detta.

Jag känner i alla fall en stark övertygelse över att det inom en snar framtid kommer hända saker på belagsprepareringssidan. Om jag ska sticka ut hakan tror jag att stenslipningen snart är död!

 

Jag hoppas att vi fortsätter att testa, fundera, diskutera och engagera oss i samma anda framöver. Mycket jobb, små framsteg men i slutändan stora förändringar!?

 

PS. Fick Vasalöparen häromdagen. Läste med ett brett leende om Toko´s glidtester :)

Jag håller med Stefan att de öppna diskussioner som förts i skidforum detta år faktiskt kan få större betydelse än vad många tror. Att på detta ÖPPNA sätt redovisa erfarenheter och kunskaper är viktigt så att argumenten kan testas och kritiskt granskas.

Jag tror dock att det som hänt bara är ett första steg mot en mer permanent lösning och förståelse för vad som styr optimalt skidglid under olika förutsättningar.

Jag är övertygad om att vi har ett nytt spännande år framför oss och jag blir inte förvånad om det snart kommer fler "genombrott" på vertygs- och materialsidan som får betydelse . Jag hoppas att även vallaindustrin vill deltaga i denna intressanta debatt (t.ex. med egna jämförande tester av samma slag) så att även denna viktiga komponent blir belyst på ett rättvist sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag åkte mina lopp i år (öppet spår söndag och Vasalopp) på SAMMA skidor som de jag åkte fjolårets tre lopp (två öppna spår och Vasalopp) på, vilket betyder att jag nu åkt

* fem "Vasalopp" på SAMMA stålsicklade skidor.

Skidorna omsicklades inför årets öppna spår och det gjordes även en uppfräschning inför Vasaloppet med sickel + rillning.

Vid fjolårets lopp gjorde jag inga uppfräschningar emellan men jag tror det blir lite bättre om man gör det.

Link to comment
Share on other sites

Förra året var du ensam, Lars-Erik. I år verkar vi ha varit ett ganska stort antal som hängde på, med placeringar från 185 och uppåt. Omdömena om glidet varierar, som alltid, men jag tror nog att man vid det här laget kan slå fast att stålsickling är ett fullt konkurrenskraftigt alternativ på motionärsnivå. Visst, elitvallning är kanske ett vassare alternativ - om man har kunskapen och resurserna. För oss andra tycker jag inte att det finns någon anledning att offra tid och pengar på paraffinering. Bara att inse att vi blivit lurade under många år...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...