Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Stämmer bra med mina erfarenheter så här långt, även om icke-optimal fästvallning i söndags gjorde det svårt att jämföra glid med andra led 3-åkare innan de stakat ifrån mig på myrarna, men från egna erfarenheter så här långt (inklusive en del backar med glattare spår i Vasaloppet men då mer mot led 4 och 5 åkare) tyder på att i alla fall jag (med mina skidor och vallakunskaper) har mer glid (utan förlorat fäste) att vinna på at träffa rätt med fästvallningen än att lägga extra timmar på att jaga en optimal glidvallning.

 

Jag kände även igen det någon skrev någonstans om att stålsicklat tycktes ge mer glidfördelar vid lägre hastigheter. Så var det för mig med vid tester tidigare i vinter: I brantare backe med högre hastigheter blev skillnaden i glid mindre och om något gled marginellt bättre där i mitt test så var det nog det glidvallade paret, men i de hastigheter som jag åker säkert 99 % av Vasaloppet så talar mina erfarenheter så här långt för liten men märkbar fördel för stålsickling (+rillning ui varmföre).

 

Så så här långt tycker jag stålsicklat håller en bra position som ett vasst alternativ för motionärer. Riktigt bra glid med nästan inga förberedelser. Vill man sen ha bäst glid av alla oavsett hur mycket det kostar i förberedelsetid och pengar så är det väl fortfarande oklart vad som funkar absolut bäst i ett givet före, men jag tror inte skillnaderna beror så värst mycket på om man har en bra stenslipning och vallning eller om man har en bra sickling, borstning och rillning. Men i såna jämförelser är det än så länge mer tro än vetande eftersom de tester som görs av landslags-vallateam och vallafabrikanter brukar hållas hemliga, så det är väl bara att antingen fortsätta tro eller försöka göra lite fler nogrannare och mer systematiska tester på egen hand, till man känner sig övertygad. :)

 

Ja, det var ungefär hur jag uppfattar läget just nu.

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag kände även igen det någon skrev någonstans om att stålsicklat tycktes ge mer glidfördelar vid lägre hastigheter.

Intressant för jag upplever det som tvärtom. Jag tycker stålsicklat klarar sig väl så bra i toppfart på normalfören som stenslipade och vallade. Däremot tycker jag lågfartsglidet blir klart sämre framförallt vid nysnö och vid blöta sugande förhållanden. Här finns säkert mycket man kan göra med en Riller och det hoppas jag kunna testa under resten av säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Blir intressant att läsa vad du kommer fram till. En test ju säger nästan ingenting, men blir det fler så kan man ju börla se tendenser...

 

I det fallet då jag upplevde större glidfördel med stålsicklat i lägre hastigheter varierade temperaturen mellan -10 och -20 grader, och snön var äldre snö blandat (via pistning och "nedkörning" av andra åkare) med lite nyfallen snö (mer detaljer i testtråden). Jag har av geografiska skäl än så länge dåligt med egna erfarenheter av stålsicklat i temperaturer varmare än -10 grader (i Vasaloppet inverkade nog fästvallningen för mycket för att mer än konstatera att när inte fästvallan sög i nysnön så gled det bra).

Link to comment
Share on other sites

Blir intressant att läsa vad du kommer fram till. En test ju säger nästan ingenting, men blir det fler så kan man ju börla se tendenser...

 

I det fallet då jag upplevde större glidfördel med stålsicklat i lägre hastigheter varierade temperaturen mellan -10 och -20 grader, och snön var äldre snö blandat (via pistning och "nedkörning" av andra åkare) med lite nyfallen snö (mer detaljer i testtråden). Jag har av geografiska skäl än så länge dåligt med egna erfarenheter av stålsicklat i temperaturer varmare än -10 grader (i Vasaloppet inverkade nog fästvallningen för mycket för att mer än konstatera att när inte fästvallan sög i nysnön så gled det bra).

I det temperaturspannet håller jag med dig. Kallare än -12 så funkar stålsicklat lika bra eller bättre än mina stenslipade (lj02 och häggströmfs fx3). Då gör det heller ingenting med nysnö eftersom dessa kristaller är så pass "vassa". Iofs finns det nog finare strukturer som är bättre för stenslip vid riktigt kallföre. Nysnö och -4 och uppåt är döden för de sicklade paren. Lågfartsglidet påverkas minst för de sålsicklade vid riktigt kallt före men ju varmare det blir desto mer fördel för vallade stenslipade.

Link to comment
Share on other sites

Förra året var du ensam, Lars-Erik. I år verkar vi ha varit ett ganska stort antal som hängde på, med placeringar från 185 och uppåt. Omdömena om glidet varierar, som alltid, men jag tror nog att man vid det här laget kan slå fast att stålsickling är ett fullt konkurrenskraftigt alternativ på motionärsnivå. Visst, elitvallning är kanske ett vassare alternativ - om man har kunskapen och resurserna. För oss andra tycker jag inte att det finns någon anledning att offra tid och pengar på paraffinering. Bara att inse att vi blivit lurade under många år...

Jag tycker om ditt enkla sätt att sammanfatta situationen även om jag själv ännu inte vågat uttala den sista "sanningen " offentligt.

 

Jag tackar dig även för att ha satt mig på spåret att samarbeta med Sture Hogmark. Det gör vi nu och han är givetvis teoretiskt mycket kunnig bl.a. om faktorer som styr optimalt skidglid. Vi gör nu en del egna undersökningar där även "Stevens" är inblandad och jag hoppas att vi så småningom har något substansiellt att rapportera.

 

Vi har många ideer vad vi skall undersöka (t.ex i elektronmikoskopet) men eftersom vi uppenbarligen har ett så kunnigt och idérikt forum så lämnnar jag frågan öppen:

* Ge förslag på saker vi borde undersöka beträffande olika sätt att PREPARERA och UTFORMA skidor i FRAMTIDEN för att få optimalt glid under olika förutsättningar.

 

* Bor du i Uppsala Boljohan ? (grattis föresten till ditt goda resultat på Vasaloppet !)

 

Anm: Som ni sett på annan tråd så söker jag tillsammans med Roland Larsson (och med Christer Majbäck inblandad) även en trainee/doktorand som skall syssla med optimalt skidglid i Luleå. Tyvärr har vi ännu inte hittat en perfekt kandidat så om du känner till någon som håller på att slutföra civilingenjörsstudierna och med skidintresse så tipsa mig (och ja tar kontakt) eller så ber du kandidaten dirkt kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar dig även för att ha satt mig på spåret att samarbeta med Sture Hogmark. Det gör vi nu och han är givetvis teoretiskt mycket kunnig bl.a. om faktorer som styr optimalt skidglid. Vi gör nu en del egna undersökningar där även "Stevens" är inblandad och jag hoppas att vi så småningom har något substansiellt att rapportera.

 

Vi har många ideer vad vi skall undersöka (t.ex i elektronmikoskopet) men eftersom vi uppenbarligen har ett så kunnigt och idérikt forum så lämnnar jag frågan öppen:

* Ge förslag på saker vi borde undersöka beträffande olika sätt att PREPARERA och UTFORMA skidor i FRAMTIDEN för att få optimalt glid under olika förutsättningar.

Tänk vad som hänt på bara 1 år! Det släpptes en forskarrapport som "rev upp himmel och helvete" med mycket smutskastning från diverse håll. Många "förståsigpåare" dömde ut rapporten totalt och det pratades t.o.m om "galen man" mm mm. Då är vi ett antal entusiaster som inte finner sig i situationen utan börjar vända på stenar. Ganska snart visar det sig att några besitter fantastiska kunskaper inom fysikens lagar, andra (där jag inkluderar mig själv) påbörjar fältexperiment (lät mer vetenskapligt än testa :) ) . Och nu är det på gång en ren forksartjänst och, vad jag förstår, en av landets bästa fysiker engagerar sig.

Det är inte med lite stolthet som jag känner att jag bidragit med något strå till detta! Och det är med oerhörd nyfikenhet som jag ser fram emot vad som kommer ut av det hela.

Link to comment
Share on other sites

Tänk vad som hänt på bara 1 år! Det släpptes en forskarrapport som "rev upp himmel och helvete" med mycket smutskastning från diverse håll. Många "förståsigpåare" dömde ut rapporten totalt och det pratades t.o.m om "galen man" mm mm. Då är vi ett antal entusiaster som inte finner sig i situationen utan börjar vända på stenar

 

Det är inte med lite stolthet som jag känner att jag bidragit med något strå till detta! Och det är med oerhörd nyfikenhet som jag ser fram emot vad som kommer ut av det hela.

Instämmer! Med den fantastiska informationsspridning som internet möjliggör blir det allt svårare att bromsa utveckling - vilket man ju kan säga att en del aktörer försökt göra. Man kan nog med fog hävda att stålsicklingens spridning har detta forum att tacka för mycket. (Och troligen är skidforum.se alla vallatillverkares hatobjekt nr1 ;)) Själv hade jag garanterat inte vågat köra Vasaloppet stålsicklat utan alla de testresultat som redovisats här. Tack alla hängivna testpiloter!

Link to comment
Share on other sites

Tänk vad som hänt på bara 1 år! Det släpptes en forskarrapport som "rev upp himmel och helvete" med mycket smutskastning från diverse håll. Många "förståsigpåare" dömde ut rapporten totalt och det pratades t.o.m om "galen man" mm mm. Då är vi ett antal entusiaster som inte finner sig i situationen utan börjar vända på stenar

 

Det är inte med lite stolthet som jag känner att jag bidragit med något strå till detta! Och det är med oerhörd nyfikenhet som jag ser fram emot vad som kommer ut av det hela.

Instämmer! Med den fantastiska informationsspridning som internet möjliggör blir det allt svårare att bromsa utveckling - vilket man ju kan säga att en del aktörer försökt göra. Man kan nog med fog hävda att stålsicklingens spridning har detta forum att tacka för mycket. (Och troligen är skidforum.se alla vallatillverkares hatobjekt nr1 ;)) Själv hade jag garanterat inte vågat köra Vasaloppet stålsicklat utan alla de testresultat som redovisats här. Tack alla hängivna testpiloter!

Hade jag varit chef på nåt företag i branschen skulle jag sett forumet snarare som en tillgång och möjlighet snarare än hatobjekt. Hade sett till att koll på alla tokiga idéer som dyker upp här som stålsickling' date=' överlånga stavar etc. Kan ju mkt väl våra så nån här på forum bär riktigt revolutionerande tankar som ingen utvecklingsavdelning i världen tänkt på. Hade man dessutom vågat kommunicera via detta forum tror jag det hade varit välidgt bra ur trovärdighetssyfte. Se tex på www.byggahus.se på deras forum har varje hustillverkare en egen avdelning där de besvarar och diskuterar med forumets medlemmar.

 

Men tyvärr har du nog rätt, branschen är konservativ och dessutom välidgt dåligt internetifierad så de ser nog mest som ett hatobjekt.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser fram emot forskningsresultat och eventuell forskning.

 

När man tittar ned i vallalådan och ser alla dyra ormoljor och tinkturer, det skinande röda vallajärnet och alla glidvallorna - så skäms jag nästan. Jag – som alltid framhållit mig själv som en kritiskt granskande och fritänkande människa – lät mig luras av vallaindustrins bling-bling i många år. :D Hin håle ta mig.

 

Jag säger inget om att marknadsdrivna företag försöker sälja sina produkter. Men i fallet vallaindustrin så är det närmare till hands att tala om en kartellliknande komplott; en branschöverskridande bullshit-historia, som alla rapat efter, upprepat och slagit i oss okunniga konsumenter – utan att komma med ett enda vitten i bevis. Makalöst egentligen.

 

Jag åkte i blöt nysnö + 5 med stålsicklat (normal sickel, sicklat i februari), inget drömföre direkt. Jag fick spåra själv åt ena hållet i Storvreta. Det var som att åka i messmör. Och inget fäste heller. Hur jag tog mig fram är egentligen ett mysterium. :)

 

Men på tillbakavägen, i det nyligen tillplattade spåret, gled skidorna alldeles geschwint igen. Jag har varken rillat eller lagt sicklat grövre struktur. Jag blev själv förvånad.

 

Nu vill jag se att konkurrensen på stålsickelfronten ökar! Varför inte kontakta Sandvik, som är världsledande? Vad är den bästa kompromissen i stålkvalitet för att behålla egg och skärpa under så lång tid som möjligt? Hårdhet kontra elasticitet.

 

Har ni sett någon direkt överföring av Kuzmins teorier till hur sickeln är designad och konstruerad? Om inte, döljer han då viktig information som skulle kunna utveckla sickebranschen? Var går gränsen för en statligt avlönad forskare, och en egen företagare? Jag bara tänker högt. Vad säger ni?

Edited by Boletus
Link to comment
Share on other sites

jag snackade med en kille i matsalen som hade kört stålsicklat....kommer inte ihåg exakt vad han kom men det va top 50 iaf..

Ronnie Löf månne?

Ja' date=' tror Ronnie körde stålsicklat. Plats 39![/quote']

Jo, det stämmer och han låg visst 8-9 då tåget gick. Eftersom han inte har de elitkvaliteter som krävs för den riktiga toppen, så får det anses vara ett mycket bra betyg för att stålsicklat fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar dig även för att ha satt mig på spåret att samarbeta med Sture Hogmark. Det gör vi nu och han är givetvis teoretiskt mycket kunnig bl.a. om faktorer som styr optimalt skidglid. Vi gör nu en del egna undersökningar där även "Stevens" är inblandad och jag hoppas att vi så småningom har något substansiellt att rapportera.

 

Vi har många ideer vad vi skall undersöka (t.ex i elektronmikoskopet) men eftersom vi uppenbarligen har ett så kunnigt och idérikt forum så lämnnar jag frågan öppen:

* Ge förslag på saker vi borde undersöka beträffande olika sätt att PREPARERA och UTFORMA skidor i FRAMTIDEN för att få optimalt glid under olika förutsättningar.

Tänk vad som hänt på bara 1 år! Det släpptes en forskarrapport som "rev upp himmel och helvete" med mycket smutskastning från diverse håll. Många "förståsigpåare" dömde ut rapporten totalt och det pratades t.o.m om "galen man" mm mm. Då är vi ett antal entusiaster som inte finner sig i situationen utan börjar vända på stenar. Ganska snart visar det sig att några besitter fantastiska kunskaper inom fysikens lagar' date=' andra (där jag inkluderar mig själv) påbörjar fältexperiment (lät mer vetenskapligt än testa :) ) . Och nu är det på gång en ren forksartjänst och, vad jag förstår, en av landets bästa fysiker engagerar sig.

Det är inte med lite stolthet som jag känner att jag bidragit med något strå till detta! Och det är med oerhörd nyfikenhet som jag ser fram emot vad som kommer ut av det hela.[/quote']

Det är klart att du skall vara stolt! Det är alldeles för sällan som folk ger varandra beröm så stäck på dig! :-)

Link to comment
Share on other sites

Ronnie Löf månne?

Ja' date=' tror Ronnie körde stålsicklat. Plats 39![/quote']

Jo, det stämmer och han låg visst 8-9 då tåget gick. Eftersom han inte har de elitkvaliteter som krävs för den riktiga toppen, så får det anses vara ett mycket bra betyg för att stålsicklat fungerar.

Jo utöver att vara bra prestationer så skulle både hans och Lars-Eriks resultat vara närmast omöjliga att förklara bort om någon skulle försöka påstå att stålsicklat inte glider bra.

 

Sen kan man ju diskutera till man blir blå i ansiktet om vad som glider absolut bäst för ett givet före och "åklängd", och det är kanske det vi håller på med? =)

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' tror Ronnie körde stålsicklat. Plats 39![/quote']

Jo, det stämmer och han låg visst 8-9 då tåget gick. Eftersom han inte har de elitkvaliteter som krävs för den riktiga toppen, så får det anses vara ett mycket bra betyg för att stålsicklat fungerar.

Jo utöver att vara bra prestationer så skulle både hans och Lars-Eriks resultat vara närmast omöjliga att förklara bort om någon skulle försöka påstå att stålsicklat inte glider bra.

 

Sen kan man ju diskutera till man blir blå i ansiktet om vad som glider absolut bäst för ett givet före och "åklängd", och det är kanske det vi håller på med? =)

ja det kan det nog ha vatt....

Link to comment
Share on other sites

Jag ser fram emot forskningsresultat och eventuell forskning.

 

När man tittar ned i vallalådan och ser alla dyra ormoljor och tinkturer, det skinande röda vallajärnet och alla glidvallorna - så skäms jag nästan. Jag – som alltid framhållit mig själv som en kritiskt granskande och fritänkande människa – lät mig luras av vallaindustrins bling-bling i många år. :D Hin håle ta mig.

 

Jag säger inget om att marknadsdrivna företag försöker sälja sina produkter. Men i fallet vallaindustrin så är det närmare till hands att tala om en kartellliknande komplott; en branschöverskridande bullshit-historia, som alla rapat efter, upprepat och slagit i oss okunniga konsumenter – utan att komma med ett enda vitten i bevis. Makalöst egentligen.

Jag ser nog att skidtillverkarna är minst lika stora "bedragare" eftersom de inte heller har sagt ett pip om detta utan under alla dessa år basunerat ut behovet av glidvalla.

 

Det som jag tycker är mest irriterande är ju vallafabrikanternas gigantiska utbud och sportaffärers bristande kompentens när det gäller vallning. Om man jämför vallarekommendationer från vallatillverkarna så ser man ju att det är ett ganska liten del av deras sortiment som man vallar med. Ofta hittar man blandningar med mycket hårdare vallor än man skulle kunna tro fungera i tex varmföre.

Jag har ju hållt på med skidor sen jag var liten grabb och följt med i denna hysteri som blivit. Det är bra att man provar/forskar på området men som ungdomstränare så är det ju synd att det fortfarande är så att vallade skidor går fortare på korta distanser!

 

Kan för övrigt säga att dagens vallatips för glid på Kalle Anka cup i Malung är:

Grafit/Molybeden i botten, Rex Nagano och Rex Sapporo (Fluid) blandat på toppen.

Fästvallan är det värre med där får vi se vad som händer med vädret! (2 tim till 1:a start)

Link to comment
Share on other sites

Vi gör nu en del egna undersökningar där även "Stevens" är inblandad och jag hoppas att vi så småningom har något substansiellt att rapportera.

 

Vi har många ideer vad vi skall undersöka (t.ex i elektronmikoskopet) men eftersom vi uppenbarligen har ett så kunnigt och idérikt forum så lämnnar jag frågan öppen:

* Ge förslag på saker vi borde undersöka beträffande olika sätt att PREPARERA och UTFORMA skidor i FRAMTIDEN för att få optimalt glid under olika förutsättningar.

Vad ni kommit fram till hittills? Jag är väldigt nyfiken på att se hur en slipad/stålsicklad/rillad/vallad yta ser ut i hög förstoring. Visa gärna litet bilder om ni har!

 

Hur är det med de omtalade porerna - har ni hittat några sådana?

Grafitvallan är också något jag funderat över - var tar sot/grafitpartiklarna vägen?

Går Kuzmins påstående att vallan tar upp smuts att bevisa "visuellt" i mikroskop?

Bor du i Uppsala Boljohan?

Nej, längre norrut!

Link to comment
Share on other sites

Åkte också VL på stålsicklat och upplevde glidet som klart likvärdigt med omkringhalkande medåkare. I och med att jag är helt färsk på detta med skidåkning så har jag inte så mycket att tillägga i övrigt annat än en idé till produktutveckling som "någon" borde ta tag i:

 

Det borde på ett relativt enkelt och billigt sätt gå att konstruera en "jigg" att hålla sickeln i när man sicklar. Vinkeln blir rätt, greppet blir bekvämare och det blir också lättare att applicera rätt tryck...

 

Någon?

Edited by Peter_M
Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka Stefan Sand för uppbackningen, jag vågade nästan inte stålsickla inför vasan. Känns nästan som om man ville ställa sig upp i församlingen och erkänna: "hej, jag heter x och jag är stålsicklare". Packade upp skidorna igår och kollade under dem, glidytorna såg superfräscha ut. Här har man hållit på stenslipat, grundparaffinerat, vallat för dagens före osv under 10 år av långloppsåkning och aldrig har mina skidor sett så fina ut efter ett lopp.

 

 

Jag gillar alltid enkla lösningar som fungerar smidigt, rör det sig om jobb, privatliv eller skidvallning. Det här är ett jättekliv framåt för att strippa ner måste-ha-med utrustningen inför skidresan. Fast nu börjar man snegla på de dyrare rilljärnen förstås..

 

Fråga till enklaresport: jag hittade inte tråden nu men du skrev någonstans nyligen om att du fick till ok glid på blötföre fast du sicklade med långa drag över hela skidan. Kör du olika med sickeln för olika fören eller har jag missförstått?

 

Blir kul att se vart det här bär. Jag tänker aldrig mer ge bidrag till glidvallaindustrin och hoppas att möjligast många gör likadant. Om det blir panik på säljavdelningen är det inte mitt problem =D

Link to comment
Share on other sites

Haller helt med Lars-Erik. For min egen del drar jag aven foljande slutsatser:

 

1. Som aven Steven sagt sa ar det mer en fraga hur preparera belaget, mer an att kora ovallat.

 

2. Stalsicklat+ovallat ger battre glid pa traningslaggen som jag anda inte orkar valla om sarskilt ofta. Detta kan anses bevisat.

 

3. Jobba mer med strukturer (det som flera pa forumet ar inne pa)

 

4. Enklare rengoring av stalsicklat. Pa med vallavack. Jamfor med att kora med varmglidermetoden.

 

5. Inget dropp och spill av glider. Viktigt om man inte har tillgang till egen vallabod.

 

6. Mindre repor sicklas enkelt bort.

 

7. Mindre tidskravande preparering av belaget. Jamfor med stenslipning dar skidorna skall prepareras ett otal ganger med mjuka och harda gliders. (Det kan iofs komma att visa sig att aven stalsicklat kan ga battre efter denna behandling. Vem vet?)

 

8. Stalsicklade skidor kan glidvallas for att forbattra glidet for TAVLING. Med vad och nar beror av fore. Detta kanske ar en del av den fortsatta diskussionen. Har menar jag att det som galler ar att applicara flour, dvs minst HF samt flourklossar, fluider och pulver.

 

9. Stenslipet+valla ar en forutsattning. Vallan binder upp de sma ojamnheterna som finns efter stenslipning. Som fler varit inne pa, sa tror aven jag att anledningen till att stenslipat+vallat tappar i glid beror pa att "ojamnheterna" kommer fram nar vallan slits bort. Mer an att vallan tar upp smats. I alla fall i renare sno. Hur mycket skidorna tappar beror pa hur val skidorna preparerats (= reduktion av ojamnheter).

 

Noyera att hittills har jag inte berort den ekonomiska biten. Det beror pa att jag tror att 100% flour produkterna kommer att behovas for ELITEN och aven andra som ar beredda att kosta pa sig detta for tex VL.

Tack Mario för en mycket bra sammanfattning. Den bästa någorlunda kortfattade beskrivning jag sett. Måste även säga att även de övriga sammanfattningarna stämmer bra med vad vi kommit fram till.

 

KOMPLETTERING FRÅN VÅRA TESTER

 

Maskinslipade skidor. Det är troligen mer flimmerhåren som kommer fram än ojämnheterna inåt, som ger försämrat glid på vallade skidor när man åker på dom

 

Det verkar som att smuts samlas både på vallade och ovallade skidor. Lite fördel för stålsicklat. Kan bero på att belaget i sig med mindre flimmerhår samlar mindre smuts. Även strukturer som river upp och ger ojämnheter skapar nog förutsättningar för smutsansamling. Så raka strukturer samlar minrdre struktur = stålsicklat är en rak fin rak struktur

 

När det gäller fören med mer vatteninnhåll (generaliserat varmare än -10 C) så verkar det som att man behöver ta bort kontaktytor mer. Därför kan här maskinstrukturer ge bättre fart än stålsicklade. Gäller framförallt i högfart. I lågfart är det ingen större skillnad. En kommmentar kan vara att här kan det då vara OK att använda bruten rak struktur. Fördelen för en maskinstruktur (om den inte är för grov med för mycket och långa flimmerhår) är att den har mjuka övergångar mellan den del som ligger ner i snör och ligger i luften. Eftersom långlopp går mest i lågfart och mellanfart så blir stålsickling ett väldigt konkurrenskraftigt alternativ i de flesta förena

 

Desto större vatteninnhåll som finns i snön - desto större anledning att preparera skidan med vallor som ger högsta möjliga vattenavstötande effekt = så mycket fluor som möjligt

 

Ytan som ligger ner i snön skall var så blank och plan som möjligt utan någon vass del

Link to comment
Share on other sites

Välkommen tillbaka Stevens!, ser fram emot givande diskussioner en tid framöver :)

 

Gjorde ju ett test i samband med Orsa Grönklitt Ski Marathon där ett par stenslipade+vallde ställdes mot ett par stålsicklade+valldade och ett par rent stålsicklade. Testet visade det som ett annat test visat (kommer inte ihåg vem som gjorde den) att den stålsicklade+vallade inte tappade i glid som den stenslipade+vallade gjorde. Din redovisning ger ju stöd för det som vi redan då misstänkte: Flimmerhåren är "boven i dramat". Jag är övertygad om att själva stenslipningens dagar är räknade, delar du den uppfattningen?

 

Att rillningen/strukturen har en avgörande betydelse, mer än vad vi trott tidigare, blir ju mer och mer klart. Här verkar det, av din rapport att dömma, att maskinstruktureringen fortfarande har en uppgift. Sedan kompletteras detta med handgjord struktur med rilljärn. Kommer vi att se en stor utveckling av rilljärn framöver eller är det mer hur och vilken struktur, av de idag befintliga, som är det som kommer utvecklas? Vad hände mer er 0,15 struktur?

 

Poleringen av belaget verkar också vara en viktig parameter, precis som Andreas och Boljohan resonerade om tidigare och där jag funderade över exenterslipmaskiner mm. Skulle man kunna tänka sig en utveckling av rotborstarna där en ren "polerrulle" tas fram som i kombination med ett polermedel används innan en eventuell sista applicering av högflourvalla?

 

Kan man tänka sig att glidvallalådan om ett par år ser ut som följer:

Stålsickel

Stålborste

Nylonborste

Polerborste

Polermedel

Rillverktyg

Flourfluider

 

Kan inte låta bli att dra lite på smilbanden och tänka tillbaka till början på -80 talet. Då stålsicklade jag, vallade och gned som en dåre med nylonstrumpa för att få en blank yta :)

Link to comment
Share on other sites

..

 

Fråga till enklaresport: jag hittade inte tråden nu men du skrev någonstans nyligen om att du fick till ok glid på blötföre fast du sicklade med långa drag över hela skidan. Kör du olika med sickeln för olika fören eller har jag missförstått? ...

Nja, det jag skrev var att Joel Fries inte fick så bra glid. Jag hade sicklat med långa drag till honom på hans kallföresskidor. (Jag sicklade med kortare drag, som jag brukar göra, på hans varmföresskidor.) Det var anledningen och och eftersom det blev varmare på måndagens öppna spår så kanske det inte funkade så bra. Det jag skrev var att jag inte trodde att det påverkade så mycket eftersom strukturerna ändå går i varandra lite grand om man sicklar flera drag, som man ju gör. Men det blir ju förstås bättre kapillärsläpp med kortare drag. Jag var mer inne på att det var fästet som var boven. Han har väldigt mjukt spann och Skigos gula bet jäkligt. Han var förstås missnöjd med glidet men har ändå så positiva upplevelser av stålsicklat så han kommer igen! :-)

 

I det stora hela så skall man inte konstra så mycket men man måste ju prova lite för att utvecklas. Det är ju det fina med det här kanonforumet. Man tar och ger! :-)

Link to comment
Share on other sites

Välkommen tillbaka Stevens!, ser fram emot givande diskussioner en tid framöver :)

 

Gjorde ju ett test i samband med Orsa Grönklitt Ski Marathon där ett par stenslipade+vallde ställdes mot ett par stålsicklade+valldade och ett par rent stålsicklade. Testet visade det som ett annat test visat (kommer inte ihåg vem som gjorde den) att den stålsicklade+vallade inte tappade i glid som den stenslipade+vallade gjorde. Din redovisning ger ju stöd för det som vi redan då misstänkte: Flimmerhåren är "boven i dramat". Jag är övertygad om att själva stenslipningens dagar är räknade, delar du den uppfattningen?

 

Att rillningen/strukturen har en avgörande betydelse, mer än vad vi trott tidigare, blir ju mer och mer klart. Här verkar det, av din rapport att dömma, att maskinstruktureringen fortfarande har en uppgift. Sedan kompletteras detta med handgjord struktur med rilljärn. Kommer vi att se en stor utveckling av rilljärn framöver eller är det mer hur och vilken struktur, av de idag befintliga, som är det som kommer utvecklas? Vad hände mer er 0,15 struktur?

 

Poleringen av belaget verkar också vara en viktig parameter, precis som Andreas och Boljohan resonerade om tidigare och där jag funderade över exenterslipmaskiner mm. Skulle man kunna tänka sig en utveckling av rotborstarna där en ren "polerrulle" tas fram som i kombination med ett polermedel används innan en eventuell sista applicering av högflourvalla?

 

Kan man tänka sig att glidvallalådan om ett par år ser ut som följer:

Stålsickel

Stålborste

Nylonborste

Polerborste

Polermedel

Rillverktyg

Flourfluider

 

Kan inte låta bli att dra lite på smilbanden och tänka tillbaka till början på -80 talet. Då stålsicklade jag, vallade och gned som en dåre med nylonstrumpa för att få en blank yta :)

"GLIDVALLALÅDA"

För långlopp skulle jag mycket väl kunna tänka mig att din "glidvallalåda" skulle kunna vara mycket bra alt. Ta bara bort flourfluider. Tycker de verkar tappa glid efter ett tag = ungefär samma karraktäristik som flourkloss. I och för sig så är det mer mentalt argument detta. När fluiden är bortnött åker du på underläggande preparering = belag. Och då styr den underliggande ytan vilket glid du får.

 

Visst vore det smart med en polerduk på Roto-borsten.

Vi har inte testat ngt polermedel + pustduk nog mycket ännu. Däremot så har vi nu vid ett flertal tävlingar rekommenderat att man "blankar" skidan och sedan lägger fluid eller gel på topp och putsar. Vi har tom ngn somm använt polerduk för bilputsning med bra resultat (dock bara testat ett fåtal ggr).

 

MASKINSTRUKTUR

Jag tror dock ff att för kortare sträckor och för högsta skidfart är maskinstruktur att föredra. (-10 C och varmare)

 

HANDSTRUKTURERING

Tror mycket på att vi kommer att se mer handstrukturering i framtiden. Själv tycker jag att det är självklart att jag med handverktyget alltid kan skapa en kontaktyta som passar perfekt för dagens före. Svårigheten är väl att veta vad som är det bästa alternativet.

MEN den forskning och utveckling som bedrivs idag på flera håll kommer nog att kanske kunna skapa bättre och mer logiska samband för hur skidfart skall skapas.

Tom den gamla hederliga nylonstrumpan (använd eller oanvänd?) kanske kommer tillbakas.

 

RAK 0,15

Vi kommer inte att släppa den på marknaden denna säsong. Vi vill göra några ytterligare tester + modifieringar innan den kommer ut på marknaden. Däremot så har vi redan sett att denna rulle är mycket intressant.

Vi tror mycket på finare strukturer, ta bort kontaktytor + bättre ytor som du glider + högre vattenavstötande egenskap + polering

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...