Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Vill bara säga en sak som flera av er ofta skriver. Ni brukar ibland säga att handlarna inte erbjuder stålsickar!

Jag är skidhandlare nuförtiden. Jag har varit på många inköpsmässor, jag har haft många leverantörer som besökt oss och försökt sälja in sina produkter, en del saker tar vi in som vi tror på, och i många fall är det såklart prat om priser och marginaler.

 

Men aldrig någonsin har någon som säljer dessa stålsicklar ni diskuterar i denna tråd varit på någon inköpsmässa, ingen har försökt sälja den till oss inom skidhandlen. Jag har i alla fall aldrig pratat med någon om det. Så den absolut största anledningen till att den inte är så spridd bland sportbutiker är att dom som tillverkar sicklarna själva säljer dom och troligen inte vill sälja fler. För ville dom sälja flera skulle dom väl marknadsföra dom lite mer bland just handlarna eller hur?

Vet inte om Kuzmin t.ex. någonsin har stått på ISPO och försökt sälja in produkterna?

 

Så det är inte konstigt att det inte finns hos många handlare. Det är inte handlarnas fel. Skulle vi se att vi kunde tjäna pengar på en produkt så säljer vi den ju såklart.

Blir lite förvånad, trodde ändå någonstans att viss reklam ändå gjordes.

 

Nu är väl förvisso Sportfack mässan i Sverige både dyr och inte riktigt öppen för vem som helst. Är ju branschen själv som arrangerar och då vill man inte ta in vem som helt, hur som helst. Oavsett brukar det vara så dyrt så det faller redan där för många. 

Nästa steg är ju då att ha en representant att åka runt och besöka handlare. Är ett bra och effektivt sätt men kostar också rejält med pengar. 1 årsanställd som far runt Sverige kostar i runda slängar 1 MSEK och med en marginal på kanske 25% så kan man inte åka med en produkt i säljväskan. 

Men att via mail, telefon, e-post, brev osv når man ju handlare enkelt och billigt. Så där är jag förvånad att det inte skett!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vill bara säga en sak som flera av er ofta skriver. Ni brukar ibland säga att handlarna inte erbjuder stålsickar!

Jag är skidhandlare nuförtiden. Jag har varit på många inköpsmässor, jag har haft många leverantörer som besökt oss och försökt sälja in sina produkter, en del saker tar vi in som vi tror på, och i många fall är det såklart prat om priser och marginaler.

 

Men aldrig någonsin har någon som säljer dessa stålsicklar ni diskuterar i denna tråd varit på någon inköpsmässa, ingen har försökt sälja den till oss inom skidhandlen. Jag har i alla fall aldrig pratat med någon om det. Så den absolut största anledningen till att den inte är så spridd bland sportbutiker är att dom som tillverkar sicklarna själva säljer dom och troligen inte vill sälja fler. För ville dom sälja flera skulle dom väl marknadsföra dom lite mer bland just handlarna eller hur?

Vet inte om Kuzmin t.ex. någonsin har stått på ISPO och försökt sälja in produkterna?

 

Så det är inte konstigt att det inte finns hos många handlare. Det är inte handlarnas fel. Skulle vi se att vi kunde tjäna pengar på en produkt så säljer vi den ju såklart.

Kul att du kan tänka dig sälja Kuzminsicklar till skillnad mot i stort sett alla försäljare jag pratat med, i varje fall i Luleå och Uppsala. Kuzmin kanske läser vad vi skriver eftersom han på email skickade följande som svar på din sista fråga:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror många kan tänka sig att sälja det, bara man tjänar pengar på det. Men det finns ingen efterfrågan på det. Ingen frågar efter det.

JAG tror inte att detta är en allmän sanning även om det kanske gäller dig (som jag ser som mycket hederlig och som jag har mycket god pers(s)onlig erfarenhet att handla av)

* Det finns ju medlemmar i din egen klubb (t.ex. Ivan Schebkykin) som stålsicklar med mycket gott resultat på Vasalopp etc.Han skulle säkert köpa sicklar av dig. Och många fler också.

* T.ex. handlaren Enklaresport här på skidforum har ju mycket stor efterfrågan på stålsicklar. Och även t.ex. Skistart tror jag.

* Intresset på t.ex. denna tråd visar ju att det finns stort intresse att köpa ståklsicklar. I varje fall betydligt större än en del andra prylar i sportaffärerna.

** JAG tror Pers(s)onligen att det kompakta motstånd JAG mött när jag föreslagit detta för handlare i Luleå och Uppsala beror på att de är rädda för att de då förlorar en allt större del av inkomsten från den betydligt mer vinstgivande handeln med pulver, parafiner och motsvarande produkter,

 

Anm: Det längsta jag kommit är att jag fick förtroendet att stålsickla skidorna till en av försäljarna på teamSportia i Luleå. Han var mycket hederlig och erkände utan omsvep att han var mycket överraskad hur bra det fungerade. Tyvärr blev det ändå ingen försäljning av stålsicklar även där av det (ekonomiska) skäl jag angett ovan. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror många kan tänka sig att sälja det, bara man tjänar pengar på det. Men det finns ingen efterfrågan på det. Ingen frågar efter det.

Jag kan förstås bara tala för mig själv, men skulle jag behöva köpa nya stålsicklar (vilket börjar vara fallet) så skulle jag inte fråga efter det på någon butik i stan eftersom de verkar såpass ointresserade av att sälja sånt, så jag skulle utgå från att det inte finns där och gå direkt till någon av de webbutiker som jag vet säljer (eller googla mig dit om jag inte visste) och köpa där. 

 

Hur stor eller liten efterfrågan är där på stålsicklar har jag ingen aning om, men jag skulle (skall) i alla fall köpa där det säljs snarare än fråga efter det där det inte säljs.  :)

 

Tillägg: Gjorde nu en snabbkoll på prisjakt.nu och även där går att söka på t ex stålsickel eller Primateria för att snabt hitta butiker med detta i sortimentet.

Link to comment
Share on other sites

Det jag ville säga var inget om det är bra eller dåligt, det vara bara det att ni ofta skriver att handlarna vägrar sälja det.

Sanningen är att handlarna inte har fått möjligheten att köpa in det.

Och om en produkt efterfrågas mycket så kommer den intresserade handlaren säkert leta upp den. Men finns det ingen efterfrågan så är det ju inget man lägger arbete på att försöka få tag på. Så enkelt är det.

 

Och allmänt så är det ju så att om en tillverkare själv har egen försäljning så är produkten oftast ointressant för handlaren då man ju konkurrerar med in leverantör. Och det blir ju av naturliga själv aldrig på samma villkor.

 

Så jag tycker ni skall sluta skriva att handlarna vägrar sälja det, utan isåfall fråga resp tillverkar varför kan jag inte köpa detta hos min lokala handlare?

Den finns ju i flera nätbutiker och tillverkaren är väl nöjd med det helt enkelt.

Jag har ju själv köpt hem det ifrån Enklaresport för att vi använder det i vår verkstad vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik.

Team Sportia i Boländerna där Patrik Ingesson chefar anses av många vara den bästa skidbutiken i Uppsala. De saluför flera av Primaterias produkter, osäker om de har Kuzmin. Kan kolla för jag ska dit i veckan.

SUPERKUL att höra, :)  jag arbetade ju  vid Uppsala Universitet under tiden ideerna för Primateriasickeln (numera Skimateria) kom till och diskuterade detta flitigt med tribologiprofessor Sture Hogmark och bl.a. Ronnie Lööf som var mycket centrala i de slutliga ideerna som så småningom realiserades. Så det är verkligen roligt att Team Sportia numera saluför den. Jag håller med dig om att just detta team Sportia är en superbra affär och min absoluta favorit under Uppsalatiden. Jag har ju inte arbetat  i Uppsala de senaste sex åren så mina (negativa) erfarenheter är från den tiden då det var Kuzminsickeln som var aktuell. Det vore ju verkligen roligt att veta om de säljer även Kuzminsickeln. Under alla förhållanden kan du hälsa dem att de får min pers(s)onliga guldstjärna både för att de insett storheten i detta och för all god service jag och många med mig fått av dem under många år. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik.

Team Sportia i Boländerna där Patrik Ingesson chefar anses av många vara den bästa skidbutiken i Uppsala. De saluför flera av Primaterias produkter, osäker om de har Kuzmin. Kan kolla för jag ska dit i veckan.

I samband med kretioch pletis intresanta inlägg så kom jag på en annan intressant (?) pers(s)onlig synvinkel på det hela. Det finns två tydliga och disjunkta delgrupper av Sportaffärer i Sverige:

Grupp A: De som säljer stålsicklar

Grupp B De som inte säljer stålsicklar

I Grupp A finns bland annat: Kuzmin Skitechnology, Enklaresport, Skistart,  och Team Sportia Uppsala (ny upplysning ovan)

* Vilka fler känner ni till ?

I grupp B borde det väl finnas flera hundra sportaffärer

* Hur många sportaffärer finns det egentligen i Sverige ?

 

** Jag kommer även fortsättningsvis att tilldela en pers(s)onlig guldstjärna till de sportaffärer som flytta upp från grupp B till grupp A (trots risk att förlora lite av inkomsterna på de onödiga (enligt mig och många andra) och farliga fluorpulver etc de saluför till oss helt vanliga motionärer)

Link to comment
Share on other sites

I samband med kretioch pletis intresanta inlägg så kom jag på en annan intressant (?) pers(s)onlig synvinkel på det hela. Det finns två tydliga och disjunkta delgrupper av Sportaffärer i Sverige:Grupp A: De som säljer stålsicklarGrupp B De som inte säljer stålsicklarI Grupp A finns bland annat: Kuzmin Skitechnology, Enklaresport, Skistart, Pricerunner, och Team Sportia Uppsala (ny upplysning ovan)* Vilka fler känner ni till ?I grupp B borde det väl finnas flera hundra sportaffärer* Hur många sportaffärer finns det egentligen i Sverige ?** Jag kommer även fortsättningsvis att tilldela en pers(s)onlig guldstjärna till de sportaffärer som flytta upp från grupp B till grupp A (trots risk att förlora lite av inkomsterna på de onödiga (enligt mig och många andra) och farliga fluorpulver etc de saluför till oss helt vanliga motionärer)

Har Pricerunner eget sälj? Toppen att vara listad där...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Bra och informativ input av Skåningen. Lars-Eriks inlägg visar på att han kanske inte har samma kunskap om branschen. PriceRunner säljer inga produkter. Det är en prisjämförelsetjänst

 

 

 

 

Bra och informativ input av Skåningen. Lars-Eriks inlägg visar på att han kanske inte har samma kunskap om branschen. PriceRunner säljer inga produkter. Det är en prisjämförelsetjänst

Under lång tid har det ju klart framkommit att du Frazzi inte direkt tillhör den inre kärnan i stålsicklingens och min fanclub. Jag tackar dig ändå för viktig information och har gjort motsvarande ändring. 

Att det finns de med min åsikt dvs att sportaffärerna inte säljer stålsicklar främst beror på att de då är rädda för att inte få lika stora förtjänster på de betydligt mer luckrativa (men även farligare) fluorerna etc framgår i många många sammanhang, se t.ex. inlägg i detta forum  http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1522104#Post1522104 : Detta faktum motsäger ju inte min vän (på facebook) Skåningens (Huselius Sport) främst ekonomiska argument dvs att om de tjänade pengar på detta så skulle de sälja.

Link to comment
Share on other sites

 

Speciellt intressant tycker jag Bråthens (bl.a. Dählis tränares) slutsats för oss motionärer:

"- Må bli enklere 

Hans hovedbudskap er tindrende klart: langrennsutstyr bør forenkles. Dette vil gi mer tid til å trene og være ute, samt hjelpe flere til å komme i gang.

- Flere hadde gått på ski hvis det hadde vært enklere. Det er blitt så helvetes vanskelig å smøre og komme seg ut. Klister, voks, glider og fluor: dyrt, komplisert og tidkrevende. Hvorfor ikke ta seg en løpetur i stedet, spør han.

Bråthen fnyser av stemningen på Rena nå og frem mot Birkebeinerrennet. En jungel av forvirrede deltagere og smurningsprodusenter med sine supertips.

- Er det virkelig det vi ønsker med skigåing, at man bør bruke tre forskjellige glidertyper, fluor over det, flytende fluor på toppen, og i tillegg tre forskjellig festevokstyper som man skal påføre i 17 lag? Kun for å gå over det fjellet.."

* Tills denna utveckling skett anser jag med Pers(s)onlig övertygelse att stålsickling kan hjälpa oss motionärer att slippa åtminstone en hel del av det som beskrivs ovan. Och dessutom förhoppningsvis vara lite friskare genom att byta ut en del av tiden att inandas fluorångor mot att vistas i skidspåret (som t.ex. jag gjort med rätt så bra resultat som ni sett på denna tråd).

* Men jag är chockad hur starka marknadskrafterna är (precis som Bråthen säger också) som så länge lyckats hålla emot denna utveckling trots att i stort sett samma belag och fluorer används som för 15-20 år sedan. Och ändå marknadsförs som nymodigheter år efter år. Jag hoppas dock få leva så länge att "sanningen" hinner ikapp även dessa krafter :ph34r: så att även vanliga motionärer får det enklare och mer får känna sig så här  :wub: inför vår fina sport

 

 

Enkelt är bra. Jag hade hela Swix arsenal under skidorna på Vasaloppet, med HF, pulver och HVC. Funkade det? Ja, jag tyckte ju det och eftersom jag mer än halverade min bästa placering så är det väl vetenskapligt bevisat? (Obs, det där sista är ju ironi gentemot hur säkra alla i den här tråden brukar vara...)

 

Men hur vallar jag då när jag tränar? Oftast inget alls på glidet. Kanske en gång i veckan på tidig säsong och sedan kör man ju nån tävling och då får ju den vallningen duga fram till nästa tävling. Fästet får man ju fixa med lite, men det handlar ju inte den här tråden om.

 

Annars tycker jag väl att Skintec och liknande nyheter är perfekta för träning och för den som inte gillar vallaindustrin. Själv har jag inga problem med att dra av lite gammal valla och slänga på nåt som funkar för dagen så jag lär väl fortsätta att göda den onda, giriga norsken.

 

Håller ju med om att det ska vara enkelt, men hur många utanför tävlingsåkare och girigaföretagsledarmotionärer kör egentligen på HVC t.ex.? 

Link to comment
Share on other sites

Hele artikkelen med Bråthen er merkelig (evt dårlig skrevet).

 

Enhver skandinav vet (håper virkelig det fortsatt er sant) at man ikke trenger HF, pulver ++ for å gå en runde i lysløypa eller påsketur på fjellet.

 

Når det snakkes om rekruttering tror jeg mer hans bekymring er på verdensnivå. Rekrutteringen i Norge kan jeg ihvertfall ikke forstå lider av at det er "komplisert" å smøre ski. Om dette er like innlysende for den vanlige mannen i gata i Tyskland, Sveits eller USA er ikke sikkert.

 

På øverste nivå (uansett idrett) er det marginaler som avgjør hvem som er best og nest best. Utstyret er en del av dette. Det er helt naturlig at det finnes produkter som forsøker å hente det lille ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Tack för olika typer av inspel beträffande affärer som säljer stålsicklar i Sverige. Jag försöker göra en ny uppdatering. Jag påstår att det  finns två tydliga och disjunkta delgrupper av Sportaffärer i Sverige:
Grupp A: De som säljer stålsicklar
Grupp B De som inte säljer stålsicklar
I Grupp A finns bland annat: Kuzmin Skitechnology, Enklaresport, Skistart,  Team Sportia Uppsala , Tri-Sport AS, Mats skidservice, Blåsmark, dvs minst sju 

Anm: Jag tilldelar var och en av dessa affärer min pers(s)onliga guldstjärna eftersom de även är villiga att serva oss stålsicklare

* Känner någon av er till fler affärer i denna grupp ?
I grupp B borde det väl finnas kanske mer än 1000 sportaffärer. Enligt www.reco.se kan det vara så många som 4766 (sök där på sportaffärer och Sverige). T.ex. ser Sportringen, Intersport och Team Sportia ut att ha 130,54 resp 88 affärer. 
* Kan det verkligen vara så illa att mindre än 1 % av sportaffärerna säljer stålsicklar ? 

Med tanke på det stora intresse som framkommit  på detta forum tror jag inte på Skåningens förklaring dvs att det inte finns efterfrågan. Jag tror då mer på CarlAs klockrena förklaring. JAG är själv övertygad om att det endast är ett ekonomiskt argument för att sporthandlarna handlar (obs dubbeltydigheten) som de gör och det är (åter enligt mig) att de tror att de  kommer att förlora en del av intäkterna för deras dyra och farliga fluorer etc.  om de börjar sälja stålsicklar. Jag hoppas få leva så länge att jag får uppleva att "sanningen" (som jag ser det) hinner ikapp dessa mörkerkrafter :ph34r: och att en saklig information ges på sportaffärerna även betrräffande stålsicklar som ett fullgott alternativ för oss motionärer.

Link to comment
Share on other sites

Slänger in ett semi-off-topic här; genomförde säsongsavslutning på alpina skidorna i helgen tradiotionsenligt med Skutskjutet i Åre (och gudar ska veta att jag vallade friskt på tävlingslaggen). Däremot så gled jag runt på mina vanliga utförsskidor efter störtloppet och jag förundrades över hur extremt dåligt glid jag hade. Kör ingen valla på dessa utan bara stenslip. Till min fråga/undran: hur funkar stålsickling på alpinskidor? Är det någon som har provat detta? I grund borde det ju vara exakt samma sak, eller har jag failat i mina tankegångar nånstans?

Link to comment
Share on other sites

Att stålsickla belaget på Alpina skidor skulle funka bra om vi inte hade stålkanterna ta hänsyn till. Om man bara sicklade belaget så skulle kanterna var lite "högre" än belaget och ha ett högre tryck mot snön ( även om det är frågan om mycket lite). Tror att det är negativt för glidet och  att kanterna gräver ner sig i snön. Det definitivt händer när stålkanten är högre än belaget är att skidan blir mycket greppig och svårstyrd i preparerade pister. I tävlings sammanhang har man oftast från helt plana till lätt fällda kanter ( lutning från belaget ) beroende på disciplin. I fart grenarna mer fällt än ex slalom, för att belaget ska kunna "flyta " på snön utan att kanterna greppar och hugger fast. Visst går det men man måste få ner kanterna i motsvarande grad. Hoppas det var begripligt

Link to comment
Share on other sites

Jag sicklade på mina nya slalomskidor ungarnas beg och kanske jag t.om. sicklade damens hyrskidor. Vilken skillnad det blev trots den otroligt bristfälliga sickling som blir pga stålkanterna. 

Körde med Kuzmin 14 plussickeln och skidorna var fetsvarta efter en hel dags åkning i blöt snö till skillnad mot innan då det var gråvita i belaget och där en borstning fick bort det för bara en kort stund.

Sickeln är nog inte så fin på den eggen längre, men det var det värt för att få avslöja myten om gråa skidor en gång till.

 

Jag kanske nämnt det tidigare, men jag sicklar numera längdskidorna tills de efter avtorkning med vallaväck och torkning med värmepistol inte längre uppvisar en grå yta eller vad vi förr trodde var en oxiderad yta. När de trots ovan nämnda behandling uppvisar en fet blank yta så är jag nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Det hävdas ju av vissa (främst vallaförsäljare) att det inte finns tillräcklig efterfrågan för att de skall sälja stålsicklar. FEL menar jag, det finns jättestort intresse vilket inte minst denna seglivade tråd visar trots alla försök att stoppa den med alla typer av justa (och ibland ojusta )  medel. Snart blir ju praktiskt taget alla motionärer medvetna om att stålsickling är ett utmärkt alternativ och att dyra och miljö-och hälsofarliga fluorvallor helt enkelt inte behövs för motionärer.

 

Att det finns stort intresse för stålsickling och det Kuzmin presenterat i sin doktorsavhandling kan ni ju själva konstatera  på det rekordartat stora antalet nerladdningar och visningar :

 

 

http://miun.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A319312&dswid=-9046

 

* Finns det någon vetenskaplig publikation med fluorvallning som tema som har i närheten av detta ?

 

Anm: Oberoende av tema är det nog svårt att hitta avhandlingar som rönt så stort intresse som Kuzmins,

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ytterligare ett starkt argument (= din egen hälsa) att som jag och tusentals andra motionärer helt överge

det här med fluorvallor och ändå ha väl så bra glid (bättre ?) på t.ex Vasaloppet och på träning:

 

Norska oron – ingen skräck för Sverige - Sport | SVT.se 

 

Denna oro gäller inte bara Norge utan det gäller ett medicinskt faktum även för svenska åkare.

Vad de gör i landslagsbussen är nog svårt att påverka men din egen hälsa och samtidigt goda glid kan du ju själv bestämma över. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...