Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Hej Lars-Erik, intressanta teorier du har..

Jag har nyligen blivit MYCKET intresserad av skidåkning på längden.

Det blev jag efter ett vad på krogen om att köra vasaloppet..

Det var lätt att utlova en bra tid på Vasloppet men tuffare att träna 5-6 ggr / vecka efter det.

 

Kan i stort sett inget om vallor men tänker åka vasaloppet för första gången i år.

Kuzmin-sickling av skidor är ett bra alternativ för mig och jag har införskaffat en sickel.

Dessutom var jag på Pölders mässa i helgen och köpte tejp för att få lite grepp under laggarna. Intressant att Du har samma tankar som jag angående vallning fast jag är en total nybörjare! Kanske har det med Uppsala-mentaliteten att göra.

Jag pluggade till civ. ing miljö/vattenteknik i U-sala. Blev klar för 1,5 år sen.

 

Detta bekräftar att denna typ av beredning av skidorna kan passa många typer av motionärer. Eller hur?

 

Det skulle vara skoj att få en bra tid på VL med en vallabox som min?

Tejp, tjärvalla och en sickel?!

Mina våndor angående vallningen kanske blir till en relativt enkel match i slutänden?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Lars-Erik, intressanta teorier du har..

Jag har nyligen blivit MYCKET intresserad av skidåkning på längden.

Det blev jag efter ett vad på krogen om att köra vasaloppet..

Det var lätt att utlova en bra tid på Vasloppet men tuffare att träna 5-6 ggr / vecka efter det.

 

Kan i stort sett inget om vallor men tänker åka vasaloppet för första gången i år.

Kuzmin-sickling av skidor är ett bra alternativ för mig och jag har införskaffat en sickel.

Dessutom var jag på Pölders mässa i helgen och köpte tejp för att få lite grepp under laggarna. Intressant att Du har samma tankar som jag angående vallning fast jag är en total nybörjare! Kanske har det med Uppsala-mentaliteten att göra.

Jag pluggade till civ. ing miljö/vattenteknik i U-sala. Blev klar för 1,5 år sen.

 

Detta bekräftar att denna typ av beredning av skidorna kan passa många typer av motionärer. Eller hur?

 

Det skulle vara skoj att få en bra tid på VL med en vallabox som min?

Tejp, tjärvalla och en sickel?!

Mina våndor angående vallningen kanske blir till en relativt enkel match i slutänden?

Min rumskompis på fjolårets Vasalopp körde på precis detta vis: stålsickling+tejp

och han var mycket nöjd. Han körde på c:a 7 timmar och det är bland det bästa han gjort och det i urusla förhållanden. Alltså är det möjligt att göra en bra tid även för dig med din minst sagt minimerade vallabox (där dessutom garanterat tjärvallan kan utgå).

Det var ju mycket speciella förhållanden i fjolårets Vasalopp och nästan ingen fick till något fäste att tala om (inklusive mig själv med mitt Skigo 0-+4) men han påstod att han hade "hyggligt" fäste hela vägen och inte sämre glid än de andra. Det betyder att även detta säkert är ett alternativ .

Jag skulle nog komplettera din vallabox med några vanliga fästvallor (t.ex. ett urval på 5-6 vallor av det som föreslagits på flera trådar i detta forum).

 

OM du experimenterar med detta på träning och ser att det fungerar så är det ju riskfritt att även åka Vasalopp så (om det nu inte blir något alldeles exceptionella förhållanden)

 

Om detta beror på Uppsalamentalitet eller inte vet jag inte, men intressant att så många på detta forum har Uppsalaanknyning. Vi kanske skulle ha egna träffar.

Link to comment
Share on other sites

Uppsalaträff...

Här är ytterligare en med Uppsalaanknytning. När väl snön kommer hit får vi ta ett gemensamt träningspass i Storvreta eller i Knivsta.

 

/Fredrik

Utmärkt idé. Fredrik, skicka en kallelse på skidforum på tid och plats så kommer så många som möjligt av oss.

* gör du det ?

Gärna med våra nya Gundemössor, om det nu snart sätts i verket (jag tycker att det nu finns klart tillräckligt många intressenter för att bara genomföra det hela).

* GundeG, du får väl lägga in en liten stöt här mot skidforum.se så att det kommer igång.

 

JAG kommer definitivt att ta något likartat initiativ i Luleå i vinter, även om vi inte är lika många där som i Uppsala.

* vilka nick är från Luleåtrakten ? Och intresserade av detta ?

Link to comment
Share on other sites

Uppsalaträff...

Här är ytterligare en med Uppsalaanknytning. När väl snön kommer hit får vi ta ett gemensamt träningspass i Storvreta eller i Knivsta.

 

/Fredrik

Utmärkt idé. Fredrik' date=' skicka en kallelse på skidforum på tid och plats så kommer så många som möjligt av oss.

* gör du det ?

Gärna med våra nya Gundemössor, om det nu snart sätts i verket (jag tycker att det nu finns klart tillräckligt många intressenter för att bara genomföra det hela).

* GundeG, du får väl lägga in en liten stöt här mot skidforum.se så att det kommer igång.

 

JAG kommer definitivt att ta något likartat initiativ i Luleå i vinter, även om vi inte är lika många där som i Uppsala.

* vilka nick är från Luleåtrakten ? Och intresserade av detta ?[/quote']

Ja, jag tar på mig att skicka ut en kallelse här på forumet för Uppsala.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Uppsalaträff...

Här är ytterligare en med Uppsalaanknytning. När väl snön kommer hit får vi ta ett gemensamt träningspass i Storvreta eller i Knivsta.

 

/Fredrik

Utmärkt idé. Fredrik' date=' skicka en kallelse på skidforum på tid och plats så kommer så många som möjligt av oss.

* gör du det ?

Gärna med våra nya Gundemössor, om det nu snart sätts i verket (jag tycker att det nu finns klart tillräckligt många intressenter för att bara genomföra det hela).

* GundeG, du får väl lägga in en liten stöt här mot skidforum.se så att det kommer igång.

 

JAG kommer definitivt att ta något likartat initiativ i Luleå i vinter, även om vi inte är lika många där som i Uppsala.

* vilka nick är från Luleåtrakten ? Och intresserade av detta ?[/quote']

Ja, jag tar på mig att skicka ut en kallelse här på forumet för Uppsala.

 

Fredrik

Härligt.

Är det du Fredrik som pratade med mig på Uppsalas Vasaloppskväll ? Och även tidigare både i Mora och en gång på stan i Uppsala ?

Link to comment
Share on other sites

Härligt.

Är det du Fredrik som pratade med mig på Uppsalas Vasaloppskväll ? Och även tidigare både i Mora och en gång på stan i Uppsala ?

Hej Lars-Erik

 

Ja' date=' det är jag.

 

Hälsningar

Fredrik[/quote']

Ja då nästan känner vi ju varandra redan precis som jag numera känner Canyon/Stevens tämligen väl och idag har jag just träffat Bestefar. Dessutom har jag ju kommit i kontakt med Sture Hogmark via förslag av Boljohan på forum så även i Uppsala börjar jag få skidvänner tack vare detta forum. Och resten träffar jag väl ute i Storvreta så småningom på vårt skidmöte.

Link to comment
Share on other sites

Härligt.

Är det du Fredrik som pratade med mig på Uppsalas Vasaloppskväll ? Och även tidigare både i Mora och en gång på stan i Uppsala ?

Hej Lars-Erik

 

Ja' date=' det är jag.

 

Hälsningar

Fredrik[/quote']

Ja då nästan känner vi ju varandra redan precis som jag numera känner Canyon/Stevens tämligen väl och idag har jag just träffat Bestefar. Dessutom har jag ju kommit i kontakt med Sture Hogmark via förslag av Boljohan på forum så även i Uppsala börjar jag få skidvänner tack vare detta forum. Och resten träffar jag väl ute i Storvreta så småningom på vårt skidmöte.

Men nu snöar det i Luleå...

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars-Erik

 

Ja' date=' det är jag.

 

Hälsningar

Fredrik[/quote']

Ja då nästan känner vi ju varandra redan precis som jag numera känner Canyon/Stevens tämligen väl och idag har jag just träffat Bestefar. Dessutom har jag ju kommit i kontakt med Sture Hogmark via förslag av Boljohan på forum så även i Uppsala börjar jag få skidvänner tack vare detta forum. Och resten träffar jag väl ute i Storvreta så småningom på vårt skidmöte.

Men nu snöar det i Luleå...

Härligt. Jag kommer ju imorgonkväll så vi kanske skulle slå till med en gemensam tid på Ormberget på lördag för gemensam träning för Luleåsektionen av skidorum ? kl 10.00 ?

Förhoppningsvis ett riktigt långpass....

Link to comment
Share on other sites

Ja då nästan känner vi ju varandra redan precis som jag numera känner Canyon/Stevens tämligen väl och idag har jag just träffat Bestefar. Dessutom har jag ju kommit i kontakt med Sture Hogmark via förslag av Boljohan på forum så även i Uppsala börjar jag få skidvänner tack vare detta forum. Och resten träffar jag väl ute i Storvreta så småningom på vårt skidmöte.

Men nu snöar det i Luleå...

Härligt. Jag kommer ju imorgonkväll så vi kanske skulle slå till med en gemensam tid på Ormberget på lördag för gemensam träning för Luleåsektionen av skidorum ? kl 10.00 ?

Förhoppningsvis ett riktigt långpass....

Jag brukar ha annan träning lördagmorgnar och kör nog på det den här veckan också men lycka till! =)

 

(Och skulle det bli något på söndagen så är jag med.)

 

Tillägg: Just nu ser dock väderprognosen bättre ut för skidåkning på lördag.

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Jag åker i varje fall klockan 10 på lördag på Ormberget på lördag och inbjuder alla skidforums medlemmar att åka med mej i varje fall så länge att jag kan hänga med. Även om du kommer senare så kan du ju haka på för det lär väl bli en del varvningar. Så tidigt åker jag mest på den lätta 5.4 an om det går att åka där. Och givetvis Niklas skall du ändra taktik och åka med mig/oss.
Link to comment
Share on other sites

Hej Lars-Erik, intressanta teorier du har..

Jag har nyligen blivit MYCKET intresserad av skidåkning på längden.

Det blev jag efter ett vad på krogen om att köra vasaloppet..

Det var lätt att utlova en bra tid på Vasloppet men tuffare att träna 5-6 ggr / vecka efter det.

 

Kan i stort sett inget om vallor men tänker åka vasaloppet för första gången i år.

Kuzmin-sickling av skidor är ett bra alternativ för mig och jag har införskaffat en sickel.

Dessutom var jag på Pölders mässa i helgen och köpte tejp för att få lite grepp under laggarna. Intressant att Du har samma tankar som jag angående vallning fast jag är en total nybörjare! Kanske har det med Uppsala-mentaliteten att göra.

Jag pluggade till civ. ing miljö/vattenteknik i U-sala. Blev klar för 1,5 år sen.

 

Detta bekräftar att denna typ av beredning av skidorna kan passa många typer av motionärer. Eller hur?

 

Det skulle vara skoj att få en bra tid på VL med en vallabox som min?

Tejp, tjärvalla och en sickel?!

Mina våndor angående vallningen kanske blir till en relativt enkel match i slutänden?

Jag glömde nog säga följande i mitt förra inlägg till dig:

* Om du känner dig osäker på sicklingen så kan du ju låta Kuzmin själv eller Enklaresport göra det åt dig vid detta speciella tillfälle när du skall visa krogkompisarna vilken hejare till skidåkare du är (jag förutsätter att de är där även iår och sicklar). Även jag lät Kuzmin fräscha upp min sickling i fjol så att jag kunde känna mig säker på att det var så bra som möjligt med denna metod.

* Försök att på förhand sickla skidorna så plana som möjligt OCH märka ut den fästzon du vill ha noggrannt så att de (och även du) vet exakt hur långt du skall sickla.

* Jag TROR att teijpen suger onödigt mycket (möjligen är det inte så med den nya tunnare varianten) varför jag ändå tycker att du skall fästvalla skidorna som vanligt (om det t.ex. är -2 grader eler kallare så får du säkert klart bättre med Rhode blå super eller Skigo 1-20 som jag kör nästan alla mina lopp på i dessa lägen)

Vid speciella fören måste du kanske ändå ta hjälp eller rådfråga experter . Det måste i varje fall jag.

 

 

Det ovanstående motsäger inte att du på ett bra sätt kan åka Vasalopp på teijp och stålsicklat men eftersom det är så enkelt att fästvalla och bättre i de flesta fören så rekommenderar jag det.

 

Anm: Jag vet inte om du kan kalla detta en vallabox. Möjligen en Anttivallabox. Och du kan ytterligare betona detta faktum genom att donera din (jag förmodar gamla) tjärvalla till Vasaloppsmuséet !

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tack för synpunkterna Lars-Erik..

 

För det första: Tjärvallan har jag tänkt lägga på tejpen vid förhållanden då snön inte riktigt vill släppa från tejpen, t.ex. vid nysnö. Då ska tjärvallan hjälpa till att få snön att släppa. (Det har jag hört i alla fall) Jag ska testa. Har någon erfarenhet av detta?

Den är nyinköpt så jag tror inte vasaloppsmuseét är intresserade.. Om så skulle vara fallet donerar jag den gärna..

 

För det andra: Sicklingen är ju inget man lär sig göra effektivt på en kafferast, men jag lyckades få till ett hyfsat bra belag till slut. Jämnt och fint och den stenslipade strukturen verkar vara bortsicklad, utom möjligtvis längst fram och längst bak på skidorna (där skidorna är hårda som pannbenet på hin håle).

 

Det är dock en bra idé att låta proffsen sickla inför VL, så får det nog bli också. Det är möjligt att jag låter proffsen lägga på fästvallan också?!

Samtidigt vore det kul att göra ALLA förberedelserna själv, fast man är totalt novis på området och bevisa (för sifg själv) att man inte behöver ha djupa kunskaper om "en miljon" olika vallor för att köra VL.?!

Tack för vallatipsen L-E, jag kommer definitivt köpa dessa fästvallor och testa dem sinom tid.

 

Som Du förstår är det inte lätt att ha en översikt på vallamarknaden idag om man inte testar själv eller har någon som VET att valla X funkar bra. Jag är i en situation där jag inte har någon att fråga om vallor (utom Ni på detta fina forum). Jag har ingen som kan visa mig handgripligen hur man lägger på dessa heller. Jag kör ett "stand alone" race just nu. Man får helt enkelt ta reda på saker och ting själv och sedna bilda sig en uppfattning om resultaten. Själv är bästa dräng...ibland..

 

För det tredje: Jag vet inte om jag är "en hejare" på att åka skidor, men man kan ju försöka förbereda sig så bra det går, för att vid "dagen D" ge järnet, eller hur? Jag har aldrig åkt VL så jag vet inte hur min kropp klarar belastningen. Återigen, man får testa och lära sig av misstagen, och förhoppningsvis förbättras på vägen!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tack för synpunkterna Lars-Erik..

 

För det första: Tjärvallan har jag tänkt lägga på tejpen vid förhållanden då snön inte riktigt vill släppa från tejpen, t.ex. vid nysnö. Då ska tjärvallan hjälpa till att få snön att släppa. (Det har jag hört i alla fall) Jag ska testa. Har någon erfarenhet av detta?

Den är nyinköpt så jag tror inte vasaloppsmuseét är intresserade.. Om så skulle vara fallet donerar jag den gärna..

 

För det andra: Sicklingen är ju inget man lär sig göra effektivt på en kafferast, men jag lyckades få till ett hyfsat bra belag till slut. Jämnt och fint och den stenslipade strukturen verkar vara bortsicklad, utom möjligtvis längst fram och längst bak på skidorna (där skidorna är hårda som pannbenet på hin håle).

 

Det är dock en bra idé att låta proffsen sickla inför VL, så får det nog bli också. Det är möjligt att jag låter proffsen lägga på fästvallan också?!

Samtidigt vore det kul att göra ALLA förberedelserna själv, fast man är totalt novis på området och bevisa (för sifg själv) att man inte behöver ha djupa kunskaper om "en miljon" olika vallor för att köra VL.?!

Tack för vallatipsen L-E, jag kommer definitivt köpa dessa fästvallor och testa dem sinom tid.

 

Som Du förstår är det inte lätt att ha en översikt på vallamarknaden idag om man inte testar själv eller har någon som VET att valla X funkar bra. Jag är i en situation där jag inte har någon att fråga om vallor (utom Ni på detta fina forum). Jag har ingen som kan visa mig handgripligen hur man lägger på dessa heller. Jag kör ett "stand alone" race just nu. Man får helt enkelt ta reda på saker och ting själv och sedna bilda sig en uppfattning om resultaten. Själv är bästa dräng...ibland..

 

För det tredje: Jag vet inte om jag är "en hejare" på att åka skidor, men man kan ju försöka förbereda sig så bra det går, för att vid "dagen D" ge järnet, eller hur? Jag har aldrig åkt VL så jag vet inte hur min kropp klarar belastningen. Återigen, man får testa och lära sig av misstagen, och förhoppningsvis förbättras på vägen!

Du har en härlig inställning och jag menar att din Anttivallabox redan rönt uppmärksamhet.

Beträffande tejp så påstås det att den nya tunnare varianten även går bra i nysnö, men jag har själv inte hunnit pröva men avser att göra så i vinter.

Jag är övertygad om att du kommer att klara Vasaloppet med glans genom att preparera och träna som du nu tänkt dig.

Jag är ju ingen expert på detaljer och finesser (som t.ex. finn2 och Dunderklumpen) men rätt så erfaren så OM du vill veta mer på denna nivå så får du gärna maila eller ringa.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer säkert på fler frågor när min skidsäsong börjar på allvar.

Det är tryggt att veta att det finns trevliga medmänniskor därute som tar sig tid att hjälpa en frågvis och kunskapstörstande skidåkare..

 

Jag kommer säkert att maila eller ringa Dig Lars-Erik när problemen hopar sig.

 

Kul att "Anttivallaboxen" rönt lite uppmärksamhet..

OBS!! Man kan skriva anti-vallaboxen också.. För det handlar ju inte så mycket om vallning, min box menar jag.. he he he..

 

Ha det gott i snön.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer säkert på fler frågor när min skidsäsong börjar på allvar.

Det är tryggt att veta att det finns trevliga medmänniskor därute som tar sig tid att hjälpa en frågvis och kunskapstörstande skidåkare..

 

Jag kommer säkert att maila eller ringa Dig Lars-Erik när problemen hopar sig.

 

Kul att "Anttivallaboxen" rönt lite uppmärksamhet..

OBS!! Man kan skriva anti-vallaboxen också.. För det handlar ju inte så mycket om vallning, min box menar jag.. he he he..

 

Ha det gott i snön.

Det var just denna dubbeltydighet jag syftade på när jag myntade det nya begreppet "Anttivallabox", dvs en vallabox bestående av sickel och tejp (kanske sedan kompletterad med den tunnare tejpen). Den skulle säkert fungera mycket bra för de flesta motionärer och som sagt tror jag att om detta används korrekt så har de som åker Vasalopp på detta vis inte sämre skidor än många andra i fältet, snarare tvärtom. Kanske en affärsidé ?

Men vilken sportaffär vill sälja en sådan billig och effektiv box, den nya Anttivallaboxen ?

Men det finns ju internethandel....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Haller helt med Lars-Erik. For min egen del drar jag aven foljande slutsatser:

 

1. Som aven Steven sagt sa ar det mer en fraga hur preparera belaget' date=' mer an att kora ovallat.

 

2. Stalsicklat+ovallat ger battre glid pa traningslaggen som jag anda inte orkar valla om sarskilt ofta. Detta kan anses bevisat.

 

3. Jobba mer med strukturer (det som flera pa forumet ar inne pa)

 

4. Enklare rengoring av stalsicklat. Pa med vallavack. Jamfor med att kora med varmglidermetoden.

 

5. Inget dropp och spill av glider. Viktigt om man inte har tillgang till egen vallabod.

 

6. Mindre repor sicklas enkelt bort.

 

7. Mindre tidskravande preparering av belaget. Jamfor med stenslipning dar skidorna skall prepareras ett otal ganger med mjuka och harda gliders. (Det kan iofs komma att visa sig att aven stalsicklat kan ga battre efter denna behandling. Vem vet?)

 

8. Stalsicklade skidor kan glidvallas for att forbattra glidet for TAVLING. Med vad och nar beror av fore. Detta kanske ar en del av den fortsatta diskussionen. Har menar jag att det som galler ar att applicara flour, dvs minst HF samt flourklossar, fluider och pulver.

 

9. Stenslipet+valla ar en forutsattning. Vallan binder upp de sma ojamnheterna som finns efter stenslipning. Som fler varit inne pa, sa tror aven jag att anledningen till att stenslipat+vallat tappar i glid beror pa att "ojamnheterna" kommer fram nar vallan slits bort. Mer an att vallan tar upp smats. I alla fall i renare sno. Hur mycket skidorna tappar beror pa hur val skidorna preparerats (= reduktion av ojamnheter).

 

Noyera att hittills har jag inte berort den ekonomiska biten. Det beror pa att jag tror att 100% flour produkterna kommer att behovas for ELITEN och aven andra som ar beredda att kosta pa sig detta for tex VL.[/quote']

Tack Mario för en mycket bra sammanfattning. Den bästa någorlunda kortfattade beskrivning jag sett. Måste även säga att även de övriga sammanfattningarna stämmer bra med vad vi kommit fram till.

 

KOMPLETTERING FRÅN VÅRA TESTER

 

Maskinslipade skidor. Det är troligen mer flimmerhåren som kommer fram än ojämnheterna inåt, som ger försämrat glid på vallade skidor när man åker på dom

 

Det verkar som att smuts samlas både på vallade och ovallade skidor. Lite fördel för stålsicklat. Kan bero på att belaget i sig med mindre flimmerhår samlar mindre smuts. Även strukturer som river upp och ger ojämnheter skapar nog förutsättningar för smutsansamling. Så raka strukturer samlar minrdre struktur = stålsicklat är en rak fin rak struktur

 

När det gäller fören med mer vatteninnhåll (generaliserat varmare än -10 C) så verkar det som att man behöver ta bort kontaktytor mer. Därför kan här maskinstrukturer ge bättre fart än stålsicklade. Gäller framförallt i högfart. I lågfart är det ingen större skillnad. En kommmentar kan vara att här kan det då vara OK att använda bruten rak struktur. Fördelen för en maskinstruktur (om den inte är för grov med för mycket och långa flimmerhår) är att den har mjuka övergångar mellan den del som ligger ner i snör och ligger i luften. Eftersom långlopp går mest i lågfart och mellanfart så blir stålsickling ett väldigt konkurrenskraftigt alternativ i de flesta förena

 

Desto större vatteninnhåll som finns i snön - desto större anledning att preparera skidan med vallor som ger högsta möjliga vattenavstötande effekt = så mycket fluor som möjligt

 

Ytan som ligger ner i snön skall var så blank och plan som möjligt utan någon vass del

Jag tar mig friheten att lyta upp "min tråd" ytterligare en gång av följande skäl:

1. Att åter få med Stevens i debatten mera. Din erfarenhet och kunskap är värdefull på forum och förhoppningsvis i det jag tänker föreslå nedan.

2. Det är snart Vasalopp och kanske inte alla nytillkomna vänner på skidforum uppmärksammat vilket fantastigt bra alternativ till glidvallning detta verkligen är. Jag har ju nu åkt 5 Vasalopp/öppna spår på samma stålsicklade skidor och inte upplevt att jag haft bättre skidor de 36 gånger jag åkt vallat. Om det inte framkommer något speciellt nytt så åker jag igen åter på SAMMA SKIDOR, men fräschar nog upp stålsicklingen lite mellan loppen. Jag är åter anmäld till alla tre loppen.

3. Med Stevens på tråden och med tanke på framtiden skulle jag vilja lyfta debatten . Jag tycker vi skall avsluta att munhuggas vad som är bättre stålsicklat eller vallat. Vi röker fredspipa eftersom jag tycker att det numera är helt klart i varje fall för de flesta på skidforum att båda metoderna fungerar även på långa lopp. Jag tycker att vi istället skall diskutera och delge varandra vad vi vet om följande fundamentala fråga:

** Vad är det för faktorer/parametrar som styr optimalt skidglid ?

Vi gör detta helt oberoende av dagens gängse metoder (strukturering, vallning, stålsickling etc)

och kanske vi kommer på något HELT NYTT sätt hur man borde preparera skidorna och om inte så kanske detta guidar oss att välja eller kombinera dagens metoder på ett bättre sätt.

Om detta visar sig få stort intresse kanske vi skall skapa egen tråd för detta (där bland annat den vanliga munhuggningen mellan vallat -stålsicklat är av ingen eller underordnad betydelse)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att vi istället skall diskutera och delge varandra vad vi vet om följande fundamentala fråga:

** Vad är det för faktorer/parametrar som styr optimalt skidglid ?

Vi gör detta helt oberoende av dagens gängse metoder (strukturering, vallning, stålsickling etc)

och kanske vi kommer på något HELT NYTT sätt hur man borde preparera skidorna och om inte så kanske detta guidar oss att välja eller kombinera dagens metoder på ett bättre sätt.

Om detta visar sig få stort intresse kanske vi skall skapa egen tråd för detta (där bland annat den vanliga munhuggningen mellan vallat -stålsicklat är av ingen eller underordnad betydelse)

Börjar väl med ett första hastigt utkast av några faktoirer utan inbördes rangordning:

 

* Teknik. Hur åkaren står och fördelar vikten på skidan

* Skidans spann

* Vilket material belaget är gjort av

* Fästvallning.

* Mekanisk bearbetning av belagets fysiklaliska egenskaper (som struktur och släthet).

* Eventuell ytterligare kemisk bearbetning av ytan för anpassning av t ex vatten- och smutsavvisande egenskaper.

* Snötemperatur och -typ (andel is, vatten etc)

* Mängden smuts/skräp/vallarester i snön

* Trycket mellan skida och sn (proportionell mot åkarens vikt dividerat med kontaktytan mellan skida och snö)

* Åkarens hastighet

 

Det får räcka från mig här och nu. =)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik,

jag har äntligen fått känna på riktigt fin snö på Långberget.

KANONKUL! Fina spår och mycket aktiviteter på VL-lägret där.

Jag var den (såvit jag vet) den enda som hade K-sicklade skidor. Utom Antonina Ordina förstås..

Mitt glid var absolut inte sämre än de andras. Däremot var det bättre i vissa fören.

I kallföre var skidorna bättre än många andras. I isiga spår gick alla skidorna bra, så det var svårt att veta hur det förhöll sig i en jämförelse.

I nysnö var skidorna minst lika bra om inte bättre en flertalet av de andra.

Mina skidor var dock inte "nysicklade" utan hade lite naturlig rillning från tidigare åk på sämre spår. Inte så mycket men lite grann.

 

Märk väl att detta bara är hur jag upplevde mina skidor. Inga tester gjordes!!!!!

 

Det bästa var att jag slapp lägga så mycket tid i vallaboden, som många av de andra gjorde.

Jag åkte fem- tio kilometer istället för att klabba med parafinerna. Tvätta och lägga på 8 lager i grundparafin. Dessutom slapp jag köpa alla dessa produkter.

 

Dock framgick det med största tydlighet på vallaförläsningen att föreläsaren INTE tyckte att sicklingen var en bra idé för oss på lägret. Dessutom målades det fram att det var svårt och att skidorna lätt blev "vågiga" om man inte var duktig på denna metod.

Jag har inte sett ett par längdskidor på 12 år och gjorde sicklingen av skidorna själv i garaget. Det tog tid och vissa problem uppstod, men jag klarade det hyfsat lätt ändå..

 

Eftersom Antonina Ordina var där (Kuzmins fru) och verkade vara god vän med en del personer på Långberget, hade de gjort en slags testning av sicklingen.

 

De tog ett par skidor som en duktig skidåkare åkt på i många mil, mest under träning och en del under tävling. Dessa skidor behövde en ny struktur (stenslip). Istället sicklades dessa av Mr Kuzmin själv. När skidåkaren senare testade de sicklade skidorna så förkastades dessa då de ansågs för långsamma. Vet inte närmare hur testningen gått till men det var så jag fick detta berättat för mig i alla fall.

 

Jag ville inte sticka ut hakan, utan höll tyst om min kunskap inom ämnet. Utom till mina närmaste vänner på lägret.

Ett tag tänkte jag att jag skulle ha en egen förevisning i vallaboden om sicklingens konst, men jag lade ner det. Det finns ju personer som försörjer sig på att sälja vallor, som säkert skulle blivit sura på mig. Hade inte lust att förstöra min semester med konflikter.

Jag fick däremot MYCKET bra tips på fästvallor av vallaexperterna på plats. Det var guld värt. Dessa tips hade jag nog inte fått om jag hade stöttat Kuzmins sickel.

Nu har jag en hel del burkvallor och klister i samlingen.

 

SLUTSATS:

Jag vet bara att mina skidor funkade UTMÄRKT och täcker mina behov.

Jag fick mer tid för åkningen och teknikträningen genom att inte glidvalla.

 

Tack för ordet.

Link to comment
Share on other sites

SLUTSATS:

Jag vet bara att mina skidor funkade UTMÄRKT och täcker mina behov.

Jag fick mer tid för åkningen och teknikträningen genom att inte glidvalla.

Det är precis det som det här kokar ner till: för en motionär är stålsickling ett fullgott alternativ. Om tid är en bristvara, vilket det väl är för de flesta, har man mer att vinna på att använda den till träning än att spendera den i vallaboden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...