Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag skulle mer tippa på att det blir Star LA6 än Ch8 på skidorna, det fick jag på mina tre par jag hämtade idag och det var det vanliga han kör enligt Klas. Jag kan intyga att någon primateria kör han inte med , däremot en specialbeställd supervass sak för att plana belag innan slipning. :)

Jag vet att Klas har en trevlig stålsickel som han planar dåliga skidor med före slip. Den såg jag för något år sedan. Den vore trevlig att ha själv i vallalådan ;).

 

Star LA6 låter trevligare än Swix CH8. Men jag tror att de körde med det senare för några år sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo, men jag tolkade dig som att det kommer bli svårt att "komma undan" CH8 lagret och då menar jag att det i sig inte gör testet ointressant. Om det nu är ett standardförfarande vi stenslip så är det kanske så det skall testas.

Jag menade mest att det klart man kan säga till att man inte vill ha glidvalla på. Men för mig har det hänt att jag fått det ändå. Då det "ingår" i priset vid slip. Och slipar de massor av skidor varje dag, så hamnar de väl i mängden.

 

Ska man testa just struktursätt av belaget mot varandra, så tycker jag nog man bör testa utan glidvalla. Annars bör du ju välja en glidvalla efter före.

 

Som sagt, jag ska slänga in ett par gamla träningsskidor till slip och där jag inte ska lägga på någon valla. Det kan vara kul som test. ;) Ett par slitna gamla Ross X-ium, så de är inte riktigt jämförbara med mina tävlingsskidor. Men ska bli kul att ha till träning ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej Dunderklumpen jag har aldrig påstått att alla som åker skidor behöver förklara fysikaliska egenskaper för polyeten, det är det du som påstår.

 

Jag menar att om man försöker få människor att köpa en produkt på tvivelaktig grund så ljuger man faktiskt och det är inte längdskidåkningen betjänt av. Christer Majbäck påstod på sin vallaträff att man ska "mätta belaget" och det är alldeles för många sådana floskler som florerar kring glidvallning. Jag ifrågasatte detta med mättning och frågade var vallan tog vägen och då sa Majbäck att den la sig i porer i belaget. Då är det väl på sin plats att man funderar över hur vettigt det är att man måste "mätta" skidan ett tiotal gånger när det är mikroskopiskt små mängder som blir kvar på skidan.

 

När jag skriver på SVT:s FB till Mattias Svahn i "Vallaboden" under Vasaloppssändningen och frågar varför man måste "mätta" skidan och var all valla tar vägen så svarar han ungefär:

 

"Jag får en del frågor om stålsickling och det är ingen i eliten som stålsicklar".

 

Ingen i tråden hade nämnt ordet stålsickling men Mattias Svahn, som livnär sig på att sälja vallning, tar själv upp stålsickling och avfärdar det direkt. Jag fick aldrig något svar på min fråga och har inte fått det när jag mejlat honom heller.

 

Du upplever att du får bra glid på dina skidor med valla och det upplevde ju jag också innan jag upptäckte stålsicklingen. Men det skulle ju faktisk kunna bero på detta:

 

Kuzmin .se

"Dok finns det många andra mindre bra indirekta metoder. Exempelvis, kan man förbättra (släta ut) belagets topografi med en hård (kaltföre) glidvalla och få lite bättre glid. Ja, det går. Men samtidigt försämrar man skidbelagets glidegenskaper (och ibland förstör man skidbelag) p.g.a. den extrem hög temperatur som krävs för att smälta in sådana glidvallor. Inte nog med det. Yttre skikt av glidvallan nöts bort efter några hundra meter och man får vit/grå fläckar på belaget;

Oerhörd viktigt i sammanhanget att förstå att varje glidvallning påverkar belagets topografi (struktur). Väldigt ofta tror man att glidförbättringen beror på den glidvalla som man applicerade, men i verkligheten beror det på ändrad (mer optimerad) belagets topografi;"

 

Dock glider inte alla mina skidor lika bra och det är det nog viktigt att tänka på. Jag har några par som inte glider så värst bra, några glider oftast väldigt bra och ett par Rossignol som alltid glider utav h-e. 

Tyvärr är väl inte alla förunnade att ha skidförsäljare i bekantskapskretsen för många åker nog omkring på skidor som inte alls passar deras vikt eller åkstil.

 

Du tycker inte alla skidåkare behöver kunna förklara. Men Majbäck borde ha sagt "..vallan lägger sig i de hålrum som bildas vid den amorfa fasen". Då hade han varit ok eller? Nu sa han "por", och då ljuger han!!!

 

Du övertygar mig inte ett dugg. Varför har ALDRIG någon av mina vänner som stålsicklar haft bättre glid än mig i så fall. (Och då menar jag inte på träningsskidor, vilka jag kanske struntar i då jag inte bryr mig om de glider bra eller inte. Ungefär som att ha 4-or på rullskidor…)

 

Jag kan hålla med om att det ligger kvar lite mycket gamla tankar om antalet glidvallningar efter slip, som härrör från tiden med sämre slipar. Med ungefär samma lögner idag som du just citerade ovan. "Oerhörd viktigt i sammanhanget att förstå att varje glidvallning påverkar belagets topografi (struktur). Väldigt ofta tror man att glidförbättringen beror på den glidvalla som man applicerade, men i verkligheten beror det på ändrad (mer optimerad) belagets topografi;"

 

Samt annat i din kursiverade stil ovan som jag tycker är rena fjantet. 

 

Jag får väl åter upprepa det jag skrev redan 2007. Stålsickling är inget nytt som Kuzmin hittat på. Själv stålsicklade jag mig igenom hela 1980-talet. Sedan kom sliparna som gjorde att man fick en struktur i belaget, och därmed gled skidorna bättre. Med dagens metoder att på andra sätt klara av att göra struktur i belaget med olika typer av tryckande rillrar, skärande rillrar eller strukturerade stålsicklar, har såklart förändrat förutsättningen från det jag själv hade på 80-talet. Men å andra sidan så går det inte heller att jämföra dagens slipar mot de som jag fick slipat med under 90-talet.

 

För mig är en stålsickel helt ok för mina träningsskidor. Glidvalla eller ej spelar då heller ingen roll. Men till mina bättre skidor tänker jag aldrig mer ställa mig själv mer och klanta mig med en liten stålsickel. Det gjorde jag tillräcklagt mycket av redan på 80-talet.

 

Alla dina gamla kursiverade citat som gjordes av Kuzmin 2007 (eller när det nu var), gör bara att jag tycker vi backar hela den här diskussionen 8 år bakåt. Det tycker jag faktiskt är tråkigt, när stålsickling av skidor idag mycket väl kan vara ett alternativ för många motionärer, med eller utan valla. 

 

Och t.ex. filmen som du länkar till där Kuzmin gör narr av Swix cleaner, tycker jag är precis ett så skrattretande värdelöst sätt att bevisa någonting på som genomsyrar hela hans s.k. forskning. Jag skulle kunna skriva några spaltmeter om varför jag tycker han gör fel, men orkar inte. Sedan har jag aldrig ansett mig behöva denna produkt, så jag har inte provat den. Jag rengör mina tävlingsskidor på samma sätt vare sig jag använt pulver eller bara LF-valla. Och jag anser inte att ett specialcleaner är ett dugg nödvändigt. Men ändå tycker jag inte att Kuzmins test visar ett skit.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Du övertygar mig inte ett dugg. Varför har ALDRIG någon av mina vänner som stålsicklar haft bättre glid än mig i så fall. (Och då menar jag inte på träningsskidor, vilka jag kanske struntar i då jag inte bryr mig om de glider bra eller inte. Ungefär som att ha 4-or på rullskidor…)

 

Jag kan hålla med om att det ligger kvar lite mycket gamla tankar om antalet glidvallningar efter slip, som härrör från tiden med sämre slipar. Med ungefär samma lögner idag som du just citerade ovan. "Oerhörd viktigt i sammanhanget att förstå att varje glidvallning påverkar belagets topografi (struktur). Väldigt ofta tror man att glidförbättringen beror på den glidvalla som man applicerade, men i verkligheten beror det på ändrad (mer optimerad) belagets topografi;"

 

Samt annat i din kursiverade stil ovan som jag tycker är rena fjantet. 

 

Jag får väl åter upprepa det jag skrev redan 2007. Stålsickling är inget nytt som Kuzmin hittat på. Själv stålsicklade jag mig igenom hela 1980-talet. Sedan kom sliparna som gjorde att man fick en struktur i belaget, och därmed gled skidorna bättre. Med dagens metoder att på andra sätt klara av att göra struktur i belaget med olika typer av tryckande rillrar, skärande rillrar eller strukturerade stålsicklar, har såklart förändrat förutsättningen från det jag själv hade på 80-talet. Men å andra sidan så går det inte heller att jämföra dagens slipar mot de som jag fick slipat med under 90-talet.

 

För mig är en stålsickel helt ok för mina träningsskidor. Glidvalla eller ej spelar då heller ingen roll. Men till mina bättre skidor tänker jag aldrig mer ställa mig själv mer och klanta mig med en liten stålsickel. Det gjorde jag tillräcklagt mycket av redan på 80-talet.

 

Alla dina gamla kursiverade citat som gjordes av Kuzmin 2007 (eller när det nu var), gör bara att jag tycker vi backar hela den här diskussionen 8 år bakåt. Det tycker jag faktiskt är tråkigt, när stålsickling av skidor idag mycket väl kan vara ett alternativ för många motionärer, med eller utan valla. 

 

 

 

Du behöver inte oroa dig Dunderklumpen, jag har ingen agenda att försöka övertyga dig. Men om vad jag inte tänker övertyga dig vet jag inte.

 

Du flackar mellan att dissa sickling till att tycka att det är ok för motionärer. Du diskuterar på ett forum som startades pga att Lars-Erik var opponent på Leonid Kuzmins avhandling men du har inget till övers för Kuzmin och påstår att han ljuger och skriver rena fjantet.

 

Citatet jag använde är från Kuzmins hemsida (kanske från 2007) vilket väl får ses som uppdaterat. Det ramlar ju troligtvis in nya läsare på forumet hela tiden som inte orkar läsa igenom världens längsta sicklingstråd och då är det väl bra med lite enkel uppdatering om vad allt detta handlar om.

 

Jag kan ju tycka att det är nörderi av högsta rang av och till här i tråden, vilket jag ju själv också är delaktig i, men är egentligen inte intresserad av att diskutera huruvida min eller din skida glider 48 m eller 52 m i en backe eller om stålsickling eller stenslipning ger den mest ultimata strukturen. 

 

Mångt viktigare tycker jag är att upplysa alla de som hela tiden luras av sportbranchen och vallaindustrin helt i onödan till massa dyra och onödiga vallabehandlingar av alla dess slag. Alltså anledningen till att den här tråden startades.

 

De senaste åren har jag knappt hunnit åka skidor alls själv då jag är ute och spårar så fort det snöar men träffar mycket människor i och runt vårt skidspår och idrottsförening som undrar hur man sköter sina skidor och hur man vallar. Jag får också mycket frågor från människor som undrar om det är krångligt att börja åka skidor. De som tycker att det ser mysigt ut men inte orkar med allt materialskötsel som de tror ingår.

 

Jag tycker att de har rätt att veta att de liksom både jag och mina "topp 100 på Vasan" polare som också åker ovallat, klarar sig väldigt bra utan glidvalla.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag tycker att de har rätt att veta att de liksom både jag och mina "topp 100 på Vasan" polare som också åker ovallat, klarar sig väldigt bra utan glidvalla.

 

Vilka är det som kommer topp 100 på Vasan utan glidvalla? Det har pratats om Lööf. Om det är en svensk är det alltså någon herre topp 50 i Sverige!

 

Det jag möjligen "dissar", och hela tiden gjort, är att i stort sett varenda stålsicklare under hela tiden alltid hävdat, är att stålsicklade skidor utan glidvalla glider fortare än stenslipat med glidvalla. Lite grann just för att Kuzmin hävdade det. 

 

Jag har faktiskt spekulerat lite i varför det är så polariserad debatt. Det känns ungefär som en politisk debatt där det absolut inte får finnas några samarbeten mellan blockgränserna. Men att det skulle bero på, så som stålsicklare ofta hävdar, vallaindustrins makt att vilja tjäna pengar, tror jag inte på. 

 

De skidor jag stålsicklat har glidit sämre än när jag stenslipat och vallat. Då är valet enkelt för mig. Mycket smidigare att låta Klas på Alewalds slipa dem åt mig. Jag tycker det finns risk att jag lutar den lilla stålbiten så skidan blir sned. Jag har fått den att börja wobbla och göra hack i belaget. Till träningsskidor och till barnen än så länge, är det dock helt ok.

 

Jag kan hålla med dig och Stefan i att det är lite märkligt att man nu efter 8 år inte vågar nämna det i affärer, eller knappt ens att personalen hört talas om det. 

 

Men eftersom jag är lite kemist i botten, så har jag hela tiden tyckt att en fråga kan vara intressant. Kan en vallad skida tappa mer i glid än en ovallad på långa lopp. Hur är det med detta i olika fören. Hur är det mellan olika vallor mm. (Jag menar när Start kom med sin BM-seri, så var ju ett argument att de tar upp mindre smuts!) Meningen var väl att Stefan och jag skulle testat glid före och efter ett vanligt seedningslopp. Det skulle väl varit ganska subjektivt och ovetenskapligt, men i alla fall. Dock har detta tagits som en vedertagen sanning av många stålsicklare. Och jag blir lite trött på att höra sådana saker utan bevis.

 

Tyvärr ger jag inte så mycket för Kuzmins forskning. För mig känns den som de filmer du länkat till. Den senare jag kommenterade visade bara att Swix cleaner inte fullständigt löser upp en "tesked" ren fluorcarbon. Vilket jag tycker är helt ointressant. Om jag minns rätt så hävdade han det jag gärna ville veta ovan, helt sonika att ovallade skidor glider bättre med tiden, främst genom en enkel optisk översyn av vitt belag. (Men jag kan minnas fel och orkar definitivt inte läsa om den gamla avhandlingen.)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Men eftersom jag är lite kemist i botten, så har jag hela tiden tyckt att en fråga kan vara intressant. Kan en vallad skida tappa mer i glid än en ovallad på långa lopp. Hur är det med detta i olika fören. Hur är det mellan olika vallor mm. (Jag menar när Start kom med sin BM-seri, så var ju ett argument att de tar upp mindre smuts!) Meningen var väl att Stefan och jag skulle testat glid före och efter ett vanligt seedningslopp. Det skulle väl varit ganska subjektivt och ovetenskapligt, men i alla fall. Dock har detta tagits som en vedertagen sanning av många stålsicklare. Och jag blir lite trött på att höra sådana saker utan bevis.

 

 

Just detta var också det jag var intresserad av att undersöka. Jag gjorde högst ovetenskapliga tester som jag redovisade och som också ledde fram till en form av sammanställning som jag, Lars-Erik och Niklas skrev. Mina tester, och många andras också, indikerade att man visst tappade glid på en stenslipad och vallad skida. Nu kan det givetvis vara så att det var/är stenslipen som var "boven" och inte vallan. Det kom helt enkelt fram mikrohår allteftersom km tillryggalades. Jag har efter de testerna ännu en gång låtit stenslipa mina skidor och fick samma problem. Efter några km åkning fick jag gråa partier i belaget och glidet försämrades märkbart. Efter en glidvallning var de tillbaka i glid för att återigen tappa något pass senare. Nu ska jag ju ännu en gång ge det en chans när jag lämnar in på Alewalds, vi får se vad som händer helt enkelt.

 

Men det som förbryllar mig mest är ändå att det är så mycket åsikter om de vetenskapliga argumenten kring stålsickling. Kuzmin avhandling är kraftigt ifrågasatt, stålsicklare jämförs med religiösa fanatiker och alla försök som görs att visa på att det glider bra bemöts med "ovetenskapligt utförd test" 

Samtidigt hävdas det att ingen kan placera sig långt fram i tävling utan valla, att stenslip ger bäst struktur och att glidvalla faktiskt glider bäst. Men då är det helt plötsligt helt OK med förklaringen. "Så är det bara". Var är de vetenskapliga argumenten och bevisen? Jag har inte sett någonting av dem i alla fall. Är det inte lite konstigt att det bara åt ett håll de vetenskapliga kraven skall gälla?

 

Men jämfört med livets stora frågor så ter sig ju denna tråd lätt absurd. För 99,9 % av oss här på forumet så är den begränsande faktorn i vår prestation på skidor inte knuten till marginella skillnader i glid :D

Link to comment
Share on other sites

Hej, ny på forumet, bryter in i diskussionen hoppas det är ok.

 

Jag har läst (skummat igenom) denna tråd och blev nyfiken på att testa det här med stålsickling. Har precis köpt ett par nya skidor så tänkte börja med min "fulskidor/träningsskidor" för att lära mig och skapa en uppfattning. 

 

Fungerar detta med stålsickling för mig så har jag förstått att det i längden är billigare och mkt enklare. Men inte helt billigt att komma igång och jag försöker hålla nere kostnaderna nu i början. Ja vet, inte helt billigt att komma igång med valla heller men jag tror de flesta (liksom jag) just iochmed att det inte pratas om det här med stålsickling i butiker har köpt på sig ett vallalager inkl vallajärn etc och utökat samlingen med åren.

 

Nu till frågan. Jag har köpt en stålsickel. Dock har jag inte stålborste utan har en bronsborste. Jag har förstått att stålborste går mer på djupet men skulle det räcka med bronsborsten för mig eller måste jag lägga 400sek till på en stålborste? Någon som testat? Inte jättemkt pengar men någonstans nu i början vill man dra en gräns. 

 

För övrigt, Tack för en intressant tråd och hoppas nu att stålsickling fungerar för mig, annars skyller jag på er som förespråkar detta  ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej, ny på forumet, bryter in i diskussionen hoppas det är ok.

 

Jag har läst (skummat igenom) denna tråd och blev nyfiken på att testa det här med stålsickling. Har precis köpt ett par nya skidor så tänkte börja med min "fulskidor/träningsskidor" för att lära mig och skapa en uppfattning. 

 

Fungerar detta med stålsickling för mig så har jag förstått att det i längden är billigare och mkt enklare. Men inte helt billigt att komma igång och jag försöker hålla nere kostnaderna nu i början. Ja vet, inte helt billigt att komma igång med valla heller men jag tror de flesta (liksom jag) just iochmed att det inte pratas om det här med stålsickling i butiker har köpt på sig ett vallalager inkl vallajärn etc och utökat samlingen med åren.

 

Nu till frågan. Jag har köpt en stålsickel. Dock har jag inte stålborste utan har en bronsborste. Jag har förstått att stålborste går mer på djupet men skulle det räcka med bronsborsten för mig eller måste jag lägga 400sek till på en stålborste? Någon som testat? Inte jättemkt pengar men någonstans nu i början vill man dra en gräns. 

 

För övrigt, Tack för en intressant tråd och hoppas nu att stålsickling fungerar för mig, annars skyller jag på er som förespråkar detta  ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det finns så värst många som testat men börja förstås så.

 

Exempelvis så handborstar du bara mer och mer ju kallare det blir och blir det varmare drar du ngt drag igen med sickeln.

 

Det som betyder mer än borstning, iaf då det är varmare än normalföre, är rillning.

Vill du inte kasta ut pengar på en riller, då det är varmt, så kör du med ganska hårda korta drag med ganska mycket lutning på sickeln. Så får du lite mer struktur.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det finns så värst många som testat men börja förstås så.

 

Exempelvis så handborstar du bara mer och mer ju kallare det blir och blir det varmare drar du ngt drag igen med sickeln.

 

Det som betyder mer än borstning, iaf då det är varmare än normalföre, är rillning.

Vill du inte kasta ut pengar på en riller, då det är varmt, så kör du med ganska hårda korta drag med ganska mycket lutning på sickeln. Så får du lite mer struktur.

Så du tycker jag kan börja och prova med min bronsborste? Glömde nämna att jag precis inköpt en riller 1mm rak också... Nu börjar pengarna sina efter nya skidor, riller och sickel, därav min fråga :) Stålborste blir det absolut framöver. ska följa er instruktion på enklaresport, Tack för hjälpen!  :)

Link to comment
Share on other sites

Just detta var också det jag var intresserad av att undersöka. Jag gjorde högst ovetenskapliga tester som jag redovisade och som också ledde fram till en form av sammanställning som jag, Lars-Erik och Niklas skrev. Mina tester, och många andras också, indikerade att man visst tappade glid på en stenslipad och vallad skida. Nu kan det givetvis vara så att det var/är stenslipen som var "boven" och inte vallan. Det kom helt enkelt fram mikrohår allteftersom km tillryggalades. Jag har efter de testerna ännu en gång låtit stenslipa mina skidor och fick samma problem. Efter några km åkning fick jag gråa partier i belaget och glidet försämrades märkbart. Efter en glidvallning var de tillbaka i glid för att återigen tappa något pass senare. Nu ska jag ju ännu en gång ge det en chans när jag lämnar in på Alewalds, vi får se vad som händer helt enkelt.

 

Men det som förbryllar mig mest är ändå att det är så mycket åsikter om de vetenskapliga argumenten kring stålsickling. Kuzmin avhandling är kraftigt ifrågasatt, stålsicklare jämförs med religiösa fanatiker och alla försök som görs att visa på att det glider bra bemöts med "ovetenskapligt utförd test" 

Samtidigt hävdas det att ingen kan placera sig långt fram i tävling utan valla, att stenslip ger bäst struktur och att glidvalla faktiskt glider bäst. Men då är det helt plötsligt helt OK med förklaringen. "Så är det bara". Var är de vetenskapliga argumenten och bevisen? Jag har inte sett någonting av dem i alla fall. Är det inte lite konstigt att det bara åt ett håll de vetenskapliga kraven skall gälla?

 

Men jämfört med livets stora frågor så ter sig ju denna tråd lätt absurd. För 99,9 % av oss här på forumet så är den begränsande faktorn i vår prestation på skidor inte knuten till marginella skillnader i glid :D

Hej 

 

Nu har jag ju svårt att se att det enbart skulle bero på att gemene man inte får tillgång till bästa slipen/sliparen som orsakat dina gråa sektioner Stefan och glidtappet.

För varför tillåter man skidbyten WC på de långa distanserna och där det verkar vara klar skillnad på en nyvallad skida mot en som gått, lått oss säga 2 mil i glid om inte även deras skidor tappar efter ett tag?

Det händer ju titt som tätt att någon chansar med strunta i sista bytet för att man redan har en lucka och hoppas att den skall hålla hela vägen in i mål. Men ganska ofta blir de infångade av de som bytt skidor.

 

Jag drar i alla fall den slutsatsen att effekten som vallan ger avtar relativt snabbt, dock så verkar ju herr Kuzmin mena att den avtar redan efter ett par 100 meter och då kan man ju undra hur i hela friden man lyckas åka i fatt de som struntar i skidbytet......

 

Själv har jag valt stålsickling för enkelheten och att snabbt ha ett par dugliga skidor så man kommer ut i spåret.

Skulle dock gärna sett att skidstallet även inkluderade ett par skintec så skulle prepareringstiden vara minimal på vardagarna då tiden är som mest begränsad.

 

Tretjak

Link to comment
Share on other sites

Detta med gråa partier på skidorna ger en fråga i mitt huvud som kanske kan redas ut här?

 

Många gånger har man pratat om att det är överbliven valla som blir grå eller smuts som fastnar i vallan, någon enstaka gång har det varit exempel på stålsicklade skidor som blivit gråa och då har det spekulerats i tidigare glidvallning som orsak.

Det har också spekulerats i att det är belagsyta som blir grå.

 

Nu till min fråga :)

 

Om man har borstar som använts till glidvalla är det en risk att använda dem till även stålsicklade skidor? Med risk att få dit

tillräckligt mycket glidvalla för att riskera grå ytor etc.? Smutsupptaget kan ju komma med glidvallning (låter inte helt otroligt) och en borste lär väl ha så mycket glidvalla på sig att det kan "gnugga" in ett tunnt lager i den stålsicklade skidan?

En väl borstad och glidvallad skida lär inte ha mycket tjockare skikt ändå?

Link to comment
Share on other sites

Stefan nämner en väldigt viktig sak tycker jag och det är Stenslipningen då skidan tappar glid.

Om du har mycket mickrohår så kommer dessa träda fram allteftersom och där får du en effekt av sämre glid. Det är alltså inte vallan som glider dåligt vilket jag flera gånger sagt!

Kuzmin hävdar att skidornas glid är dåligt pga vallan vilket för mig är helt galet tänkt när forskningen återigen är Äpplen och Päron. 

Man måste göra en bedömning med samma grundvillkor, det blir väldigt missvisande om grundförutsättningarna är olika.  

 

Att de byter skidor på WC har ju flera aspekter och inte enbart hur de glider.

De tappar fäste men har kanonglid, De kan ha för mycket fäste, förhållande kan skifta så de väljer ett annat par med andra egenskaper, väldigt många olika scenarion som gör att de har byter. Man tycks se väldigt ofta att de också får dåliga skidor vid bytet så det är inte alltid rätt att göra det.

Att tro att det enbart är pga glidet tyder på att man inte är speciellt insatt i frågan gällande skidbyte.

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga till er som kör stålsickat men även kör glidvallat som berör fästvallan. Läste för något år sedan en ej vetenskapligt genomförd studie där man undersökt hur mycket fästvalla som transporteras från fästzonen ut på glidzonerna. Vad är eran erfarenhet här? Dras fästvallan ut på glidzonerna i större eller mindre utsträckning om man kör stålsicklat och utan glidvalla kontra vallat och (stålsickalt eller stenslipat). Vad denna studie kom fram till var att en skida med valla och speciellt pulvervalla tog åt sig minst fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

Stefan nämner en väldigt viktig sak tycker jag och det är Stenslipningen då skidan tappar glid.

Om du har mycket mickrohår så kommer dessa träda fram allteftersom och där får du en effekt av sämre glid. Det är alltså inte vallan som glider dåligt vilket jag flera gånger sagt!

Kuzmin hävdar att skidornas glid är dåligt pga vallan vilket för mig är helt galet tänkt när forskningen återigen är Äpplen och Päron. 

Man måste göra en bedömning med samma grundvillkor, det blir väldigt missvisande om grundförutsättningarna är olika.  

 

Att de byter skidor på WC har ju flera aspekter och inte enbart hur de glider.

De tappar fäste men har kanonglid, De kan ha för mycket fäste, förhållande kan skifta så de väljer ett annat par med andra egenskaper, väldigt många olika scenarion som gör att de har byter. Man tycks se väldigt ofta att de också får dåliga skidor vid bytet så det är inte alltid rätt att göra det.

Att tro att det enbart är pga glidet tyder på att man inte är speciellt insatt i frågan gällande skidbyte.

 

Mycket microhår, gäller det Svenssons skidor eller tänker du även på den absoluta eliten Davidssoneddie?

För gäller det även elitens skidor så kan man börja fundera på slipningen som bas för strukturen är det bästa lösningen i sådana fall.

 

Angående skidbytena på de långa distanserna, om huvudsyftet inte skulle vara glidet avtar utan även alla de andra faktorerna så kanske man skall ifråga sätta dugligheten hos vallateamen.

  • Då den absoluta majoriteten (skulle tro att åtminstone 90% byter när detta är tillåtet) faktisk byter skidor när denna möjlighet ges. Att det alltid skulle vara svåra förhållanden att få till ett bra säkert fäste som inte skäl glid har jag svårt att se.
  • Att de yttre förhållandena vid varje lopp ändras så mycket att annan struktur/fäste/glidvalla etc ger det allra sista i form av åkglada skidor.
  • Om nu vallan skulle vara så oerhört bra och hålla så länge som Herr Pölder gör anspråk på  i reklamen så borde ju det inte vara nödvändigt med skidbytena om du fått till ett par kanonskidor från start och de yttre förutsättningarna inte ändrats allt för mycket då skidbytet faktiskt skäl tid ifrån åkningen.

 

Nu hoppas jag bara på vintern så det blir mindre internetskidåkning och mer av den riktiga varan.

Den vi alla vill åt.

Ha nu en riktigt bra dag kära forumvänner.

 

Mvh Tretjak

Link to comment
Share on other sites

http://www.adressa.no/100Sport/langrenn/article635873.snd

 

"Innfører smøreforbud: Fluorpulver blir ulovlig"

 

"Løfshus tror at ikke bare de aktive, men kanskje spesielt mammaer og pappaer vil være glad for at presset på å investere i fluor blir tatt bort. Norges Skiforbund  ønsker at skisporten skal bli billigere.

Det gjelder både utstyr og alt man trenger for å smøre."

Man får hoppas att Svenska skidförbundet har samma syn på saken.

Link to comment
Share on other sites

Hur många gånger ser vi inte att eliten gör bort sig när de gör ett skidbyte?

Fästet påverkar glidet mer än du tycks tror Tretjak.

Att åka WC banor utan fäste skulle vara optimalt men det går tyvärr inte vinna WC på det då det är på tok för mycket klättring.

Har du ett kast fäste så spelar det ingen roll hur glidet är när de andra klättrar om dig och du får ingen chans att glida ikapp inför nästa klättring.

De marginaler som världseliten har är väldigt små och på ett lopp i WC handlar om sekunder mellan vinst och en 10:e plats.

Detta blir ju extra tydligt när de kör rugg. början på loppet kake en finnare ruggad skida för att sedan gå på en annan typ pga spåren körs upp och möjligheten till fästet skiftar.

Ganska säker på att eliten granskar sina skidor mer noggrant än motionären som glidar/sicklar sin skidor i källarn hemma.

Link to comment
Share on other sites

Att fästet kan stjäla glid har jag upplevt vilket är mindre roligt när det sker.

Dock med heltidsanställda vallare med ett fåtal åkare under sina vingar skulle ha denna typ av bekymmer att avgöra längd/tjocklek på fästvallan mm under normala förhållande hade jag då inte trott till sina åkare.

 

Att vi hobbyåkare kan göra dessa misstag (och kanske framförallt oss med dålig snötillgång under stora delar av säsongen så vi inte får träna på att lägga fästvallan) är lättare att förstå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...