Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

I rättvisans namn tycker jag att man ska vända på resultatlistan i Vasaloppet och göra det till nästa års startlista. Då skulle vi slippa seedningslopp och de som fått köa i backen ena året skulle få fritt blås nästa år. Dessutom skulle ju elitåkarna få en chans att njuta av vasaloppsatmosfären och inte behöva stressa så mycket första milen. Snacka om bra TV när startfältet ska vända ut och in på sig själv på väg till Smågan. Man kan väl testa ett år och se hur det funkar....
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply
Nu vet jag inte var du bor men det finns väl redan en hel del rullskidstävlingar, i alla fall södra sverige? Varför verkar det som att seedning ska vara nödvändig?

 

Om det blir en massa seedningslopp på rullskidor så konkurerar det ju i alla fall med seedningsloppen på vintern.

 

Det bredar underlaget genom att göra alla tävlingar likadana?

 

Du kan ju träna utan att tävla eller tävla i en sommaridrott?

 

Jag kan bara inte förstå att det verkar som att det ska vara nödvändigt med en massa seedningslopp i närområdet för att folk som vill tävla ska tävla. Om man har 1-2 lopp någorlunda nära så borde det väl vara tillräkligt för att man ska kunna få en någorlunda rätt seedning?

Först och främst FredrikS så gillar jag dina inlägg, men inser att vi tycker helt olika i grundfrågan här (och det respekterar jag), så detta blir kanske sista kommentaren om jag inte tycker att det tillför något mer :)

 

Jag bor alltså i sydost, Stockholm ligger i Norra Sverige ur min synvinkel, liksom Linköping etc. ;) nej men 15 mils radie tar ju nästan bort Nässjö för min del. Så det är inte mycket kvar.

 

Jag tvivlar starkt på att man åker ett seedningslopp på rullskidor före ett snölopp, och sitter lugnt hemma när seedningsloppen går på vintern om man är sugen på seedning. Om man dessutom gillar at tävla så lär man delta i de flesta tävlingarna (min ambition, det lär ändå inte bli extremt många). Så jag tror inte på konkurrens men komplettering.

 

Alla tävlingar blir väl inte likadana för att det kommer nya seedningslopp?

I så fall beror det enbart på att det är det som efterfrågas... och ett tomt lopp som är bra och ett fullt dåligt lopp? Det där köper jag inte utan tror att seedningsloppen lever eget liv och (tror vissa av oss) kan öka intresset för övriga tävlingar.

 

Jo jag tränar och tävlar i sommaridrotter... orientering och löpning vilket egentligen räcker till men skidåkning blir allt roligare :) trots en uppenbart lägre talang för skidor...

 

Det där med seedning tror jag på i Småland åtminstone, det finns seedningslopp så det räcker för att täcka seedningsbehovet. Men det är inte det som vi diskuterar... vi är många som tror att det blir fler starter vid fler lopp som är seedningsgrundande och det ser vi som positivt. Och personligen hoppas jag att det blir fler lopp genom starkare klubbar med fler starter i tävlingar?

Link to comment
Share on other sites

[Vet själv hur det är att hamna sekunder från det led man vill till. Då är det sekundprecision minsann. Missade "mitt" led med runt 1,7 promille av åktiden i år och då är man körd och har minst 1200 personer extra framför sig. Inte så kul då om ett gäng som man kanske slagit på seedningsloppen och tidigare VL plötsligt halkat in på ett bananskal ett eller två led framför.

Mycket konstigt resonemang TT !!!

Det är ju placering i VL som ska ge den "rätta" ledet för nästa VL. Ska du sedan (eller istället) seeda dig till samma led ska det enligt VL´s seedningskommitté vara svårare. Så du behöver ju lyckas betydligt bättre på ett seedningslopp för att komma till samma startled. Så att någon åker bananskal in och förstör för din placering tycker jag rent ut sagt är "bull-shit". Själv rekommenderar jag ännu lite hårdare seedningslopp på rullskidor, just för att minimera risken i stort sett till noll, att någon just åker bananskal in på fel grunder.

 

Sedan tycker jag f.n. att det bara är Alliansloppet som kan komma på fråga vad gäller seedning till VL. Detta då det är det klart största loppet med flest elitåkare på plats. Jag tycker det vore intressant om du åkte detta lopp själv, och bildar dig en uppfattning om detta lopp kontra hur lätt det är att slå dagens elitskidåkare på hjul, och om du därefter tror att du kan åka bananskal tillbaka till den plats du missade i själva VL.

 

Sedan kanske jag tycker att Alliansloppet har några dåliga passager i sin bansträckning för snabba hjul. Men vill man inte åka på snabba hjul så kan man väl helt enkelt låta bli.

 

Varför jag tycker att seedningen måste vara på snabba hjul är av flera orsaker. Jag förstår inte hur VL´s seedningskommitté annars ska kunna bedömma prestationen. Jag anser att det är precis som om alla som skulle seeda sig på snö måste åka på minst 55mm breda skidor med fiskfjäll.

 

Folk här rekommenderar seedning på trögare hjul. Visst - inte mig emot om arrangören tillhandahåller likvärdiga skidor som de gör vid t.ex. elit-tävlingar i skidskytte på sommaren, med Ferry o grabbarna. Samt att ALLA åker på tröga skidor. Men vilken arrangör kan ordna detta??? Den mest meningslösa rullskidtävling jag åkt, var just Södertäljeloppets första tävling på "tröga" hjul. Nu vann förvisso M. Fredrikssson som alla ggr var den duktigaste åkaren i fältet - men längre bak var det nog si och så med hur man kom i förhållande till rullet på sina hjul. http://www.nvskidor.se/artikel/155 Gubbar med jag vet inte vad för sorts skidor bara rullade om en som om de hade just 1-or under fötterna. Och hur ska en arrangör kunna kontrollera detta. Säg att jag slipar bort stämpeln på mina gummiettor, vem vet vad jag kör på då??? Och allt meningslöst trixande och fixande som då kommer in i bilden. Då är det väl mycket bättre att ha snävare intervaller i seedningen, om man nu vill ha seedning på rullskidor.

 

Varför jag tycker seedning på ett rullskidlopp vore önskvärt, är att det ökar skidintresset i S Sverige, som blir allt snöfattigare. Och i denna del av Sverige bor trots allt större delen av Sveriges befolkning. Jag ser inte att i stort sett en enda person behöver hamna i fel startled i VL, om seedningen görs rätt på just Alliansloppet - ifall man nu seedar på snabba hjul!!!

 

Visst är det så att man bör se alla tävlingar för sig, och inte för dess seednings skull. Men Ironman, för de som står i helt fel startled, är seedningsloppen viktiga just för att de är seednngslopp. Står man i stort sett i det led man vill, så behöver man väl inte åka lopp för att just seeda sig, utan bör självklart inrikta sig för att tävla i just den tävlingen.

 

Sedan tycker jag att du TT raljerar larvigt över rullskidåkning i snöfattiga delar av Sverige. Självklart är det bättre att träna och tävla på snö, men finns inte detta så är rullskidor ett mycket bra allternativ till träning. Så om du ännu inte upptäckt det, så kanske det är därför du missade ditt led i VL. (?) Man får väl se det som att trots i stort sett mest rullskidåkning, kan man lyckas bra i VL.

 

Jag anser alltså att rullskidor på likvärdiga hjul (som tröga hjul aldrig kan bli om inte arrangören tillhandahåller rullskidorna), är så pass likt vanliga skidor att en seedningsbedömning är klart möjlig att göra. Det tycker jag Alliansloppet 2010 visade, bara att de var lite för snälla från VL´s sedningskommitté det året.

 

Att sprint också är en bra måttstock för seedning till VL tror jag främst gäller elitåkare. T.ex. var Petter Myhlback ett utmärkt exempel på detta för några år sedan. Men jag vet inte vilka sprintlopp som skulle kunna seeda den stora massan i VL.

Link to comment
Share on other sites

Är inte risken med att göra rullskidslopp seedningsgrundade att den säsongen oxå blir förstörd av 3-4 tävlingar varje helg som är minst 4,5mil i klassiskstil?

 

Jag har börjat lessnat ur på skidor för ALLT kretsar kring Vasaloppet...

Den risken finns ju o då skulle rullskidsporten me vara förstörd...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju placering i VL som ska ge den "rätta" ledet för nästa VL. Ska du sedan (eller istället) seeda dig till samma led ska det enligt VL´s seedningskommitté vara svårare. Så du behöver ju lyckas betydligt bättre på ett seedningslopp för att komma till samma startled. Så att någon åker bananskal in och förstör för din placering tycker jag rent ut sagt är "bull-shit". Själv rekommenderar jag ännu lite hårdare seedningslopp på rullskidor, just för att minimera risken i stort sett till noll, att någon just åker bananskal in på fel grunder.

Men om man inte åkte VL då? Vet inte om du missförstått för jag har inte klagat över att seedningen är för hård. Men tycker, som du också verkar göra, att seedning på rullskidslopp bör bedömas ytterligare något hårdare. Och absolut inte göra att folk klarar att komma längre fram än de skulle ha gjort om loppet gått på snö.

 

Sedan tycker jag att du TT raljerar larvigt över rullskidåkning i snöfattiga delar av Sverige. Självklart är det bättre att träna och tävla på snö, men finns inte detta så är rullskidor ett mycket bra allternativ till träning. Så om du ännu inte upptäckt det, så kanske det är därför du missade ditt led i VL. (?) Man får väl se det som att trots i stort sett mest rullskidåkning, kan man lyckas bra i VL.

Jo, jag har faktikt upptäckt rullskidåkning för ganska många år sedan nu och åker väl ungeför 50/50 rullskidor och vanliga skidor. Och mer rullskidor ska det nog bli så att jag förhoppningsvis kan klara önskat startled nästa år. Tycker att rullskidor är både kul och bra träning men menar att skidåkning på snö ändå är viktigare för de flesta trots det några framfört här.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt inlägg. Har jag verkligen varit så oklar att du inte har förstått något alls av vad jag skrivet?

 

Jag har tex inget imot seedningslopp men jag tycker det är konstigt om det ska behövas en väldigt massa seedningslopp både sommar och vinter för att folk ska träna och tävla.

 

Varför ska jag eller någon annan tycka att det är ok om en del kommer 1-2 led för långt fram i vasaloppet efter deras prestation på rullskidor?

Idagsläget är det rätt så många som kommer för långt fram mer en 1-2 led via olika sponsorer eller att vara kändis på något vis.

 

Tycker att generellt att Vasaloppet ska tvinga arr. att om man ska få ha ett seedningslopp. Då ska arr. vara tvungen att arr. ett vanligt lopp också. På det sättet försvinner inte kortloppen. Ex Orsa ski maraton detta lopp gjorde så arr sluta anordna en mindre lopp på vinter. Det loppet hade rätt så många deltagare. Vet ej fakta men kanske gav Orsa ski maraton mer klirr i kassan.

Detta kan ge en bättre brädd både gammal som ung och inte urhålkar sporten.

Hoppas att Vasaloppet kräver detta både sommar som vinter.

PU-hjul åt folket

kaske är svårt o få till men håller helt klart med dig...

Link to comment
Share on other sites

Kanske bara jag som har en känsla av att det finns många/flera på Skidforum som ser det som viktigt att kunna komma just ett eller möjligen två led längre fram med nästan millimeterprecision' date=' och inte det du skriver om flytet i starten.[/quote']

Ja, det klart att man vill ha en så vettig och rättvis seedning som möjligt. Och inga VIP-köer. Man får ju lägga ned massor av tid och pengar för detta om det av någon anledning är så att man behöver seeda sig.

 

Vet själv hur det är att hamna sekunder från det led man vill till. Då är det sekundprecision minsann. Missade "mitt" led med runt 1,7 promille av åktiden i år och då är man körd och har minst 1200 personer extra framför sig. Inte så kul då om ett gäng som man kanske slagit på seedningsloppen och tidigare VL plötsligt halkat in på ett bananskal ett eller två led framför.

 

Några här undrar vad det spelar för roll om någon felaktigt hamnar för långt fram och: Ja det gör mig något i alla fall.

När blir det ett problem för er? Om tio, femtio, hundra eller fler gör det?

Har orsaken någon inverkan, köper ni: Orättvist fördelaktig seedning? Att tränga sig före i kön? Mygel från arrangören? VIP-platser? Doping?

 

Skönt att Ironman håller med om att skidåkning på snö inte är meningslöst, så man slipper flytta till Skåne för att bli bättre. ;)

Håller i princip med om allt du skriver här TT. I längden är det enda berättigandet för seedning på rullskidor att det är lika rättvist/orättvist som seedningstävlingar på snö, det är väl huruvida det är möjligt som åsikterna går isär.

Link to comment
Share on other sites

Kanske bara jag som har en känsla av att det finns många/flera på Skidforum som ser det som viktigt att kunna komma just ett eller möjligen två led längre fram med nästan millimeterprecision' date=' och inte det du skriver om flytet i starten.[/quote']

Ja, det klart att man vill ha en så vettig och rättvis seedning som möjligt. Och inga VIP-köer. Man får ju lägga ned massor av tid och pengar för detta om det av någon anledning är så att man behöver seeda sig.

 

Vet själv hur det är att hamna sekunder från det led man vill till. Då är det sekundprecision minsann. Missade "mitt" led med runt 1,7 promille av åktiden i år och då är man körd och har minst 1200 personer extra framför sig. Inte så kul då om ett gäng som man kanske slagit på seedningsloppen och tidigare VL plötsligt halkat in på ett bananskal ett eller två led framför.

 

Några här undrar vad det spelar för roll om någon felaktigt hamnar för långt fram och: Ja det gör mig något i alla fall.

När blir det ett problem för er? Om tio, femtio, hundra eller fler gör det?

Har orsaken någon inverkan, köper ni: Orättvist fördelaktig seedning? Att tränga sig före i kön? Mygel från arrangören? VIP-platser? Doping?

 

Skönt att Ironman håller med om att skidåkning på snö inte är meningslöst, så man slipper flytta till Skåne för att bli bättre. ;)

Håller i princip med om allt du skriver här TT. I längden är det enda berättigandet för seedning på rullskidor att det är lika rättvist/orättvist som seedningstävlingar på snö, det är väl huruvida det är möjligt som åsikterna går isär.

Jag bor ju i Falun pga att jag behövde mer snöträning och de fick jag inte i Skåne. När jag bodde där va de ju resor norrut nästan varje helg. Blev lite drygt kan jag tycka.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin skrev:

 

Även om det är ett sidospår till tråden; jag håller med dig till 100 %, Stebe, att träna för ett enda lopp - Vasaloppet -skulle jag aldrig kunna motivera mig till i synnerhet som det de sista åren tillkommit flera roliga tävlingsformer i skidor som skiathlon och sprint, speciellt det sistnämnda är kul.

 

Men samtidigt måste jag hålla med Skåningen om att det skulle vara bra för skidsporten om rullskidtävlingarna ökade kraftigt i antal, så att det blev fler på nära håll. Det är lika fel att bara rikta in sig på Alliansloppet på rullskidor som att enbart åka Vasaloppet på skidor - det är kul och utvecklande att delta i olika lopp på olika platser.

 

Men viktigt för rullskidsportens utveckling är att material o banor görs säkrare - en dödsolycka skulle vara förödande för sportens utveckling. (återkommer med idéer om detta)

 

Thorrez skrev:

Över 60000 körde något av Vasaloppets lopp i år. Om vi tar bort seedningsloppen och ungdomar, hur många körde ett skidlopp i vintras? Jag skulle bli förvånad om det är över 1000.

 

Så oavsett hur du motiverar dig är så det uppenbart att en fruktansvärt överväldigande majoritet motiverar sig med vasaloppet och dess seedningslopp.

 

Det kan man tycka vad man vill om men eftersom det är så så får man jobba efter de förutsättningarna, inte fokusera på att "lära" folk vad de borde tycka om.

 

Om du tycker jag tänker fel kan du ju kolla hur många mobiler Ericsson sålde förra året...

----------------------------------------------------------------------------------------

 

Måste medge att jag inte riktigt förstår din poäng i inlägget. Bara för att det är en övervägande majoritet som åker i vasaloppsveckan behöver det väl inte vara negativt att gilla den traditionella skidåkningen, där också ungdomarna ingår. Tänk på allt arbete som olika ledare ute i föreningarna lägger ner för att göra det möjligt för ungdomar att träna och tävla på skidor, har inga siffror men mer än 1000 starter/säsong måste det vara (skulle tro att det bara i Småland är 500 starter på en säsong) Småland uppmuntrar också ungdomarna att åka rullskidor, då sista tävlingen i Pölder Cup går på rullskidor i Vista.

Om klimatet fortsätter att bli varmare tror jag det är lättare att driva den tradionella skidåkningen, som inte kräver samma banor som långlopp. Nu denna helg arrangeras två tävlingar på SNÖ i Landsbro, sprintlopp i morgon och DM-Småland på söndag Ett seedningslopp på snö över 40 km bör ju åtminstone ha ett varv på 8 km, helst mer, om det skall ha långloppskaraktär, korta banor i långlopp blir inte så kul med varvräkning, omkörningar osv. De nya inslagen i traditionell skidåkning är nödvändiga för att locka ungdomen att tävla på skidor, det är väl få av ungdomarna som tränar för att åka VL som vuxna.

 

Min poäng var att även om man ställer upp i Vasaloppet och Alliansloppet så är det berikande att även ställa upp i andra typer av lopp sommar som vinter. Samtidigt är jag medveten om att det är en trend i tiden, inte bara i skidor, att bara ställa upp i några enstaka lopp, inte som under 70-80-talet kanske tävla 30-40 tävlingar under ett år . Jag vet att det går inte att stoppa trender, allt har sin tid, men det bör inte ses som negativt om någon gör undantag från den breda massan och åker annat än seedningslopp, VL, AL. (finns flera här på forumet förutom mig som gjort det) Jag tycker snarare det bör uppmuntras om någon avviker från "den breda mittfåran".

 

En liten jämförelse, om än något haltande. Att dalkarlarna är duktiga på storarrangemang förutom vasaloppsveckan har vi fått flera bevis för tex. den årliga dansbandsveckan, som lockar upp mot 50000 besökare. För många dansintresserade är dansbandsveckan årets höjdpunkt (liksom VL är det för skidåkare), vilket dock inte hindrar att de deltar i olika dansarrangemang under övriga delen av året på sina hemorter, dock behöver de inte seeda sig i kön till Malungsparken.;)

Link to comment
Share on other sites

Men om man inte åkte VL då?

Trodde det var i VL du precis missade startled... ;)

 

Jo, jag har faktikt upptäckt rullskidåkning för ganska många år sedan nu och åker väl ungeför 50/50 rullskidor och vanliga skidor. Och mer rullskidor ska det nog bli så att jag förhoppningsvis kan klara önskat startled nästa år. Tycker att rullskidor är både kul och bra träning men menar att skidåkning på snö ändå är viktigare för de flesta trots det några framfört här.

Bra bra! Tyvärr för mig blir andelen rullskidor mycket mer än andelen skidor. Och jag tror också det är bra att åka en hel del på snö innan tävlingar på vintern. Men rullskidor ger som sagt en bra grund. Sedan blir skidåkning på snö en annan känsla - helt klart!

Link to comment
Share on other sites

Volevodin skrev:

(tar bort citatet då det blir lite långt)

 

Du missförstår vad jag menar. Jag pratar inte alls om ungdomverksamhet, den är jättebra och massa folk gör ett jättejobb.

 

Jag pratar om att få motionärer intresserad av tävlande på rullskidor (och i o m det även mer intresserade att tävla på snö). Och det nu finns en målgrupp på 50-60 tusen åkare som åker något av vasaloppen. Varför då inte försöka locka personer ur denna grupp genom att arrangera tävlingar som tilltalar dem.

Link to comment
Share on other sites

Thorrez, Jamen, då är vi överens, det var det jag menade att arrangörer av skidtävlingar på snö och asfalt måste jobba med att intressera motionärer att ställa upp även om det inte är ett seedningslopp.

Den kategorin jag tillhör - kommer från den traditionella skidåkningen och åkt VL som tillägg, är inte intressant i det här sammanhanget. Frågan är hur alla de skidåkare, som börjat åka med VL som mål, skall kunna lockas att ställa upp i andra tävlingar än seedningslopp.

Seedningslopp på snö har knappast tillfört den tradiotionella skidåkningen någon större mängd skidåkare, bara att hoppas att det förhållandet ändras i framtiden.

 

Däremot tror jag att Alliansloppet som seedningslopp har större potential att intressera deltagarna att delta i andra rullskidlopp, men då måste arrangörerna av dessa lopp marknadsföra sig mer aktivt, tex göra som i löptävlingarna dela ut inbjudningar till loppen i samband med Alliansloppet. Att skaffa sig information om loppen via internet är jättebra, men då måste man redan ha ett intresse för loppen. Att handgripligen få en inbjudan i handen tror jag ger större effekt.

 

Arrangörer av traditionella lopp på snö borde kanske också göra på samma sätt vid seedningslopp, pappersinbjudan är inte ute även i internets tidevarv.

Link to comment
Share on other sites

Vid seedningslopp på snö så kan det vara mycket olika förutsättningar. Från jättesnabbt före till mycket trögt före. Vasaloppets seedningsfolk vet i vilket led många av skidåkarna i dessa tävlingar hör hemma och de brukar göra sina seedningar utefter hur fort dessa personer åkt i de aktuella seedningsloppen.

Det borde inte vara några problem för Vasaloppets seedningsfolk att även placera in rullskidåkare från Alliansloppet i rätt led i Vasaloppet även om de åker med PU-hjul.

Jag tror att det är något annat som ligger bakom att man endast ska kunna seeda sig med gummihjul.

Jag tycker att det är mycket otäckt/läskigt att tävla på gummihjul. Hjulen är svampiga och wobblar vid höga farter (usch). PU-hjulen går något snabbare men är stabila utan wobbling och mycket säkrare att åka på. Alla PU-hjuls rullskidor går ungefär lika fort vilket ger rättvisa tävlingsförutsättningar för rullskidåkarna. Däremot så skiljer det jättemycket på rull mellan olika gummihjul.

Jag tror helt enkelt att Vasaloppets seedningsfolk inte hänger med i vad som är vettigast vid rullskidtävlingar. De vill av någon mysko anledning att seedning till Vasaloppet endast ska göras på gummihjul. Det kommer bli svårt att kunna se om om man åker med gummi-1-or eller gummi-2-or. Vissa hjul saknar märkning och märkningen kan lätt tas bort om man vill. Gummi-1-or går nästan lika fort som PU-hjul.

Jag skiter i Vasaloppsseedingen för Alliansloppet. Jag vill inte vurpa med wobblande gummihjuls-rullskidor så jag åker med säkra rullskidor med PU-hjul.

Link to comment
Share on other sites

Vid seedningslopp på snö så kan det vara mycket olika förutsättningar. Från jättesnabbt före till mycket trögt före. Vasaloppets seedningsfolk vet i vilket led många av skidåkarna i dessa tävlingar hör hemma och de brukar göra sina seedningar utefter hur fort dessa personer åkt i de aktuella seedningsloppen.

Det borde inte vara några problem för Vasaloppets seedningsfolk att även placera in rullskidåkare från Alliansloppet i rätt led i Vasaloppet även om de åker med PU-hjul.

Jag tror att det är något annat som ligger bakom att man endast ska kunna seeda sig med gummihjul.

Jag tycker att det är mycket otäckt/läskigt att tävla på gummihjul. Hjulen är svampiga och wobblar vid höga farter (usch). PU-hjulen går något snabbare men är stabila utan wobbling och mycket säkrare att åka på. Alla PU-hjuls rullskidor går ungefär lika fort vilket ger rättvisa tävlingsförutsättningar för rullskidåkarna. Däremot så skiljer det jättemycket på rull mellan olika gummihjul.

Jag tror helt enkelt att Vasaloppets seedningsfolk inte hänger med i vad som är vettigast vid rullskidtävlingar. De vill av någon mysko anledning att seedning till Vasaloppet endast ska göras på gummihjul. Det kommer bli svårt att kunna se om om man åker med gummi-1-or eller gummi-2-or. Vissa hjul saknar märkning och märkningen kan lätt tas bort om man vill. Gummi-1-or går nästan lika fort som PU-hjul.

Jag skiter i Vasaloppsseedingen för Alliansloppet. Jag vill inte vurpa med wobblande gummihjuls-rullskidor så jag åker med säkra rullskidor med PU-hjul.

Ja, seeda dig på snö istället du som hamnar du nog mer rätt. Lovar också att akta mig så att jag inte wobblar omkull när jag ska åka nästa gång på träningshjulen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vid seedningslopp på snö så kan det vara mycket olika förutsättningar. Från jättesnabbt före till mycket trögt före. Vasaloppets seedningsfolk vet i vilket led många av skidåkarna i dessa tävlingar hör hemma och de brukar göra sina seedningar utefter hur fort dessa personer åkt i de aktuella seedningsloppen.

Det borde inte vara några problem för Vasaloppets seedningsfolk att även placera in rullskidåkare från Alliansloppet i rätt led i Vasaloppet även om de åker med PU-hjul.

Jag tror att det är något annat som ligger bakom att man endast ska kunna seeda sig med gummihjul.

Jag tycker att det är mycket otäckt/läskigt att tävla på gummihjul. Hjulen är svampiga och wobblar vid höga farter (usch). PU-hjulen går något snabbare men är stabila utan wobbling och mycket säkrare att åka på. Alla PU-hjuls rullskidor går ungefär lika fort vilket ger rättvisa tävlingsförutsättningar för rullskidåkarna. Däremot så skiljer det jättemycket på rull mellan olika gummihjul.

Jag tror helt enkelt att Vasaloppets seedningsfolk inte hänger med i vad som är vettigast vid rullskidtävlingar. De vill av någon mysko anledning att seedning till Vasaloppet endast ska göras på gummihjul. Det kommer bli svårt att kunna se om om man åker med gummi-1-or eller gummi-2-or. Vissa hjul saknar märkning och märkningen kan lätt tas bort om man vill. Gummi-1-or går nästan lika fort som PU-hjul.

Jag skiter i Vasaloppsseedingen för Alliansloppet. Jag vill inte vurpa med wobblande gummihjuls-rullskidor så jag åker med säkra rullskidor med PU-hjul.

Ja' date=' seeda dig på snö istället du som hamnar du nog mer rätt. Lovar också att akta mig så att jag inte wobblar omkull när jag ska åka nästa gång på träningshjulen. ;)[/quote']

Det filtret skiver stämmer, gummihjul kan börja wobbla, och då är det väldigt otäckt! För att det ska wobbla så krävs det hastighet, mjuka hjul och tung kropp. Tung kropp har jag alltid. Mjuka hjul = 2 or eller 1 or och varmt ute. Sedan en rejäl nedförbacke. Har alltid kännt mig säker på rullisar, men dom gångerna det börjat wobbla, då är det riktigt otäckt och jag blir riktigt rädd!

Link to comment
Share on other sites

Så alla motionärer som idag tränar på gummihjul borde bytta till PU hjul så att det blir säkrare för dem att åka?

Köra på 3or eller trögare är säkrast..., måste vara varmt och hög hastighet. Nästa alla undviker det. Att tävla på snabbgummi en varm sommardag, wobbelrisk. PU är ju inte så roligt med ojämn asfalt. Finns ju tröga PU, de brukar jag träna med när det är varmt, då är det inte för wobbelrisken, utan för att när det är riktigt varmt äts gummit upp snabbt. Dvs. jag tränar på PU för att jag är snål.

Link to comment
Share on other sites

Så alla motionärer som idag tränar på gummihjul borde bytta till PU hjul så att det blir säkrare för dem att åka?

Köra på 3or eller trögare är säkrast...' date=' måste vara varmt och hög hastighet. Nästa alla undviker det. Att tävla på snabbgummi en varm sommardag, wobbelrisk. PU är ju inte så roligt med ojämn asfalt. Finns ju tröga PU, de brukar jag träna med när det är varmt, då är det inte för wobbelrisken, utan för att när det är riktigt varmt äts gummit upp snabbt. Dvs. jag tränar på PU för att jag är snål.[/quote']

Har kört en hel del på gummitvåor, måste säga att jag aldrig upplevt den här vobbeleffekten iaf inte så jag direkt tänkt på det. Har ett par tvåor som nu gått några hundra mil under alla årstider, visst är dem slitna på kanterna men det är mkt gummi kvar än.

 

Alltså måste jag antingen kör för sakta eller köra på för flacka banor, kommer sällan upp i högra hastigheter än 30-35km/h på 2:or är det i högre hastigheter vobblandet uppkommer?

 

På PU är det ju lättare att komma upp i höga hastigheter och de är svårare att stanna med än gummi så för egen del har jag svårt att se att gummi skulle vara farligare, men har hört att många duktigare åkare inte gillar gummi av den orsaken.

Link to comment
Share on other sites

Så alla motionärer som idag tränar på gummihjul borde bytta till PU hjul så att det blir säkrare för dem att åka?

Köra på 3or eller trögare är säkrast...' date=' måste vara varmt och hög hastighet. Nästa alla undviker det. Att tävla på snabbgummi en varm sommardag, wobbelrisk. PU är ju inte så roligt med ojämn asfalt. Finns ju tröga PU, de brukar jag träna med när det är varmt, då är det inte för wobbelrisken, utan för att när det är riktigt varmt äts gummit upp snabbt. Dvs. jag tränar på PU för att jag är snål.[/quote']

Har kört en hel del på gummitvåor, måste säga att jag aldrig upplevt den här vobbeleffekten iaf inte så jag direkt tänkt på det. Har ett par tvåor som nu gått några hundra mil under alla årstider, visst är dem slitna på kanterna men det är mkt gummi kvar än.

 

Alltså måste jag antingen kör för sakta eller köra på för flacka banor, kommer sällan upp i högra hastigheter än 30-35km/h på 2:or är det i högre hastigheter vobblandet uppkommer?

 

På PU är det ju lättare att komma upp i höga hastigheter och de är svårare att stanna med än gummi så för egen del har jag svårt att se att gummi skulle vara farligare, men har hört att många duktigare åkare inte gillar gummi av den orsaken.

vi pratar väl 1or nu? Gummiettor är inte roliga utför...

Link to comment
Share on other sites

Så alla motionärer som idag tränar på gummihjul borde bytta till PU hjul så att det blir säkrare för dem att åka?

Köra på 3or eller trögare är säkrast...' date=' måste vara varmt och hög hastighet. Nästa alla undviker det. Att tävla på snabbgummi en varm sommardag, wobbelrisk. PU är ju inte så roligt med ojämn asfalt. Finns ju tröga PU, de brukar jag träna med när det är varmt, då är det inte för wobbelrisken, utan för att när det är riktigt varmt äts gummit upp snabbt. Dvs. jag tränar på PU för att jag är snål.[/quote']

Har kört en hel del på gummitvåor, måste säga att jag aldrig upplevt den här vobbeleffekten iaf inte så jag direkt tänkt på det. Har ett par tvåor som nu gått några hundra mil under alla årstider, visst är dem slitna på kanterna men det är mkt gummi kvar än.

 

Alltså måste jag antingen kör för sakta eller köra på för flacka banor, kommer sällan upp i högra hastigheter än 30-35km/h på 2:or är det i högre hastigheter vobblandet uppkommer?

 

På PU är det ju lättare att komma upp i höga hastigheter och de är svårare att stanna med än gummi så för egen del har jag svårt att se att gummi skulle vara farligare, men har hört att många duktigare åkare inte gillar gummi av den orsaken.

Under 45 km/h är det ingen fara men sen kan det bli lite otäckt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...