Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

Läser tråden om Alliansloppet för att försöka förstå vad jag har gett mig på och efter knapp 4 sidor har jag förstått att andelen gnällspikar på Skidforumet är lika stort som i resten av samhälle :-)

Tja - jag kan väl gärna stå för att vara en gnällspik - men du preciserar inte riktigt varför många av oss är det.

 

Själv äger jag 6 par klassiska rullskidor och känner inte för att köpa mig ett 7:e par för en enda tävlings skull' date=' som jag dessutom måste åka 40 mil till. Om jag inte köper ett nytt par rullskidor, skulle effekten bli att jag åker 80 mil i bil för att ställa mig på en startlinjen, där jag vet att mer än 90% av de som står runtomkring har snabbare skidor än mig. Mycket tveksamt att jag gör. (Om jag kan låna någon kompis hjul eller skidor, kanske jag åker ner. Men då bestämmer jag mig nog någon dag före loppet eller så...)

 

Och som jag ser det, allt detta krångel helt i onödan, då det finns rättvisa tävlingsrullskidor och det enda som VL´s seedningskommitté hade behövt gjort skulle varit att gjort seedningen till VL hårdare och med snävare tidsintervaller.

 

Jättesynd på ett så trevligt lopp som Alliansloppet![/quote']

Jag är väldigt sugen på att köra Alliansloppet nu i och med att det är begränsning till tvåor. Kan väl iofs hålla med Everest(?) om att man borde gått hela vägen och kört med treor, eller kanske tom fyror. Hade det vart fria hjul hade jag nog inte åkt detta lopp men nu när de delar ut skidor så blir jag sugen. Frågan är hur många med FIS-licens som anmäler sig och om man har chans på ett par låneskidor. Själv har jag inga tvåor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply
Läser tråden om Alliansloppet för att försöka förstå vad jag har gett mig på och efter knapp 4 sidor har jag förstått att andelen gnällspikar på Skidforumet är lika stort som i resten av samhälle :-)

Tja - jag kan väl gärna stå för att vara en gnällspik - men du preciserar inte riktigt varför många av oss är det.

 

Själv äger jag 6 par klassiska rullskidor och känner inte för att köpa mig ett 7:e par för en enda tävlings skull' date=' som jag dessutom måste åka 40 mil till. Om jag inte köper ett nytt par rullskidor, skulle effekten bli att jag åker 80 mil i bil för att ställa mig på en startlinjen, där jag vet att mer än 90% av de som står runtomkring har snabbare skidor än mig. Mycket tveksamt att jag gör. (Om jag kan låna någon kompis hjul eller skidor, kanske jag åker ner. Men då bestämmer jag mig nog någon dag före loppet eller så...)

 

Och som jag ser det, allt detta krångel helt i onödan, då det finns rättvisa tävlingsrullskidor och det enda som VL´s seedningskommitté hade behövt gjort skulle varit att gjort seedningen till VL hårdare och med snävare tidsintervaller.

 

Jättesynd på ett så trevligt lopp som Alliansloppet![/quote']

Jag är väldigt sugen på att köra Alliansloppet nu i och med att det är begränsning till tvåor. Kan väl iofs hålla med Everest(?) om att man borde gått hela vägen och kört med treor, eller kanske tom fyror. Hade det vart fria hjul hade jag nog inte åkt detta lopp men nu när de delar ut skidor så blir jag sugen. Frågan är hur många med FIS-licens som anmäler sig och om man har chans på ett par låneskidor. Själv har jag inga tvåor.

Tror de kan vara fler tävlingsåkare (skidor) som väljer att åka nu än om de vart pu...

Link to comment
Share on other sites

Får man eller får man inte tävla på PU-hjul?

 

Om inte tycker jag det är trist. Mest för att jag inte kan få en rättvis indikation på vart jag ligger från 2010. Det är huvudanledningen till att jag vill köra på snabba hjul, i kombination med att tävla och umgås med likasinnande...

Link to comment
Share on other sites

Får man eller får man inte tävla på PU-hjul?

 

Om inte tycker jag det är trist. Mest för att jag inte kan få en rättvis indikation på vart jag ligger från 2010. Det är huvudanledningen till att jag vill köra på snabba hjul, i kombination med att tävla och umgås med likasinnande...

det är bara 2or som gäller .

Link to comment
Share on other sites

Läser tråden om Alliansloppet för att försöka förstå vad jag har gett mig på och efter knapp 4 sidor har jag förstått att andelen gnällspikar på Skidforumet är lika stort som i resten av samhälle :-)

Kul att du anmält dig Memel. Hoppas du har en 2 instansad i alla dina hjul för annars blir du troligen diskad. Har du tex någon av följande rullskidor "Eagle, Marwe, Ski-go, Oneway, Everest, Alpina, start, Vauti, GlobuloNero, Powerslide, Ski Skett, I-Glitti" så är det säkrast att du åker och köper nya rullskidor.

Jag funderar på att åka men jag har inte bestämt mig ännu. Om jag åker loppet så kommer jag att köpa nya rullskidor för att veta att jag inte blir diskad. Inte så kul att åka 100 mil och inte få starta.

Link to comment
Share on other sites

Får man eller får man inte tävla på PU-hjul?

 

Om inte tycker jag det är trist. Mest för att jag inte kan få en rättvis indikation på vart jag ligger från 2010. Det är huvudanledningen till att jag vill köra på snabba hjul' date=' i kombination med att tävla och umgås med likasinnande...[/quote']

det är bara 2or som gäller .

Tack för infon, Andreas.. Men jag tycker ändå det är tramsigt att man inte får ha det snabbaste.. Men jag kommer att köra med all säkerhet i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Får man eller får man inte tävla på PU-hjul?

 

Om inte tycker jag det är trist. Mest för att jag inte kan få en rättvis indikation på vart jag ligger från 2010. Det är huvudanledningen till att jag vill köra på snabba hjul' date=' i kombination med att tävla och umgås med likasinnande...[/quote']

det är bara 2or som gäller .

Tack för infon, Andreas.. Men jag tycker ändå det är tramsigt att man inte får ha det snabbaste.. Men jag kommer att köra med all säkerhet i alla fall!

Och sedan så hittade jag denna text:

För att skapa jämna resultattider som svarar mot de övriga seedningsloppen så kommer de åkare som avser att få ett seedningsgrundande resultat för Vasaloppet från Alliansloppet vara reglerade att tävla på mjuka träningshjul.

http://alliansloppet.se/anmalan-2/

Link to comment
Share on other sites

Tacka "gnällspikarna" här på forumet, Memel, att du upptäckte Alliansloppet, så du kunde anmäla dig!;)

 

Nä, men om man stör sig på en argumentation, så är det tillåtet att skriva ett motargument. Det klart att inte alla gillar att Alliansloppet gjorts till seedningslopp på 2:or, det finns för- och nackdelar för olika personer och det måste de kunna föra fram utan att bli betraktad som gnällspikar.

 

Ofta utgår man från sig själv, men även om jag inte är i behov av seedning (veteran i 5:an), så tycker jag ändå att det skall bli spännande att se hur detta försök faller ut.

 

För den som vill roa sig med statistik kunde ta resultatlistan från senaste Alliansloppet och jämföra med resultatlistan för i år. Då kunde man se nytillkomna åkare men även de som åkt 2010 men som uteblivit i år, orsak: ej fått åka på PU eller saknat godkända skidor ?????

Link to comment
Share on other sites

Att ställa upp i en rullskidstävling hade jag funderat på en bra tag utan att ha aldrig vågat (låt oss säga att min teknik lämnar en hel del att önska...). Att Alliansloppet är seedningsgrundade för VL är den lilla detaljen som gjorde att jag till slut anmälde mig. Mitt mål är egentligen inte själva seedningen utan att ha en morot att träna inför.

 

Att loppet körs på 2:or (som råkar finnas på mina Swenor - kollade igår) spelar för mig ingen roll men jag förstår att det har ett stort betydelse för slutresultatet (PU går nog alldeles för fort för mig så det hade ändå aldrig varit ett alternativt. Jag är för ung för att dö i en nedförsbacke!). Dock som någon skev handlar det bara om kanske 60 personer som skulle kunna hamna i fel startgrupp i VL. Inte ett stort problem med andra ord.

Link to comment
Share on other sites

Om man hårdrar det lever skidsverige på Vasaloppet. Att man inte hittar lopp på 35km eller kortare utan "allting" kretsar kring Vasaloppet är av mindre betydelse, viktigast måste ändå vara att det finns ett skidsverige kvar trots alla snöfattiga vintrar.

 

Att det nu finns ett rullskidslopp med tydlig koppling till Vasaloppet ser jag bara som positivt eftersom vanliga motionärer som jag börjar hitta dit.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat att tagga och träna stenhårt inför årets Allianslopp!

Skall bli riktigt kul att köra. Sen kommer diskussionen om hjul alltid att dela massan. Man kan inte alltid få alla nöjda och i det här läget känns det som att Arrangören har fått rätta sig efter Vasaloppet. Så är det PUNKT.

För övrigt ryktas det om att bröderna Aukland Ställer upp. Om de ställer upp och ser nyttan av ett sånt lopp så bör man ju hänka på. De grabbarna sysslar inte med några "jippon" .

Link to comment
Share on other sites

Har börjat att tagga och träna stenhårt inför årets Allianslopp!

Skall bli riktigt kul att köra. Sen kommer diskussionen om hjul alltid att dela massan. Man kan inte alltid få alla nöjda och i det här läget känns det som att Arrangören har fått rätta sig efter Vasaloppet. Så är det PUNKT.

För övrigt ryktas det om att bröderna Aukland Ställer upp. Om de ställer upp och ser nyttan av ett sånt lopp så bör man ju hänka på. De grabbarna sysslar inte med några "jippon" .

Med prispengar som vasan kommer det många bra. Inte tror ni de åker bara för att är bra träning eller att det är bra för sporten och återväxten. Pengar pengar pengar hjulen kvittar. Med nog med pengar skulle de till och med åka med en spark runt.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidmannen: Givetvis är det så ! Så sant som det är sagt! Är inte det ett bra steg då? Hur ofta har det hänt inom rullskidor? Tror att det är bra för att utveckla sporten....

Förstår inte riktigt utvecklingen, det finns ett regelverk som Vasaloppet tvingar arrangören att frångå för att det ska bli seedningsgrundande. Skapar mest förvirring. Entypsklass där arrangören tillhandahåller rullskidor till alla kan jag förstå, eller att hålla sig till det som gäller och är överenskommet i förbundet.

Link to comment
Share on other sites

Rotebrostakaren: Nu är det ju så det fungerar i år, då kör vi efter det. Men Kan fortfarande ge all cred till Arrangören som Vågar ta steget att bli det lopp i Sverige som kan mäta sig med Vasaloppet i prispengar. Den utvecklingen måste väl många här gilla. Så som det snackats om att "vasaloppet styr skidsverige". :)
Link to comment
Share on other sites

Rotebrostakaren: Nu är det ju så det fungerar i år, då kör vi efter det. Men Kan fortfarande ge all cred till Arrangören som Vågar ta steget att bli det lopp i Sverige som kan mäta sig med Vasaloppet i prispengar. Den utvecklingen måste väl många här gilla. Så som det snackats om att "vasaloppet styr skidsverige". :)

Prispengar är ju jättebra, men förstår inte riktigt sambandet mellan det och gummi 2or (vilket är något Vasaloppet bestämmt, för att det ska vara seedningsgrundande om jag förstått allt rätt, dvs. ett rent krypande efter Vasaloppets pipa). Finns så vitt jag vet inget som hindrar Alliansloppet att ha prispengar och köra efter gällande regelverk. Tycker för övrigt att det är sjukt lite prispengar i Vasaloppet med tanke på den uppmärksamhet det får, jämför Stockholm open i tennis eller Tour de Ski.

Personligen lider jag inte, men trist för dom som inte har Swenor 2or och blir tvingade att köpa det för en tävling..., till nästa om detta håller i sig så kanske Elpex kommer med ännu lättare 2or, för att året efter kommer Pro-ski med ännu lättare 2or....., så entyp eller fria hjul är det jag tror på.

Link to comment
Share on other sites

Memel: Tycker inte att det hänt så mycket i skid-sverige trots två bra vintrar, samt en "normal" vinter. Det är fortfarande långloppen och då seedningsloppen som drar till sig större mängder skidåkare, de traditionella loppen på 30 km och kortare är fortfarande tunna i sina startled, und dock att det skett en del tillskott i ungdomsklasserna, vilket är positivt.

 

Att ett seedningslopp på rullskidor skulle generera snöskidåkare tror jag inte på, det är nog samma kategori, som kör seedningslopp på vintern. Men jag tror på ett tillskott av skidåkare i årets Allianslopp jämfört med 2010, om det skall lyckas att få över några till vanliga rullskidtävlingar beror på som jag tidigare skrivit arrangörernas förmåga att med agressiv marknadsföring övertyga dessa åkare att ställa upp i även andra rullskidlopp.

 

En spärr att ställa upp i ett rullskidlopp med fria hjul är att man aldrig provat rullskidor med PU-hjul. Att göra en investering på runt 3000 kr utan att ha testat, tror jag många drar sig för.Det vore därför inte fel att testmöjlighet av PU-hjul erbjöds i anslutning till Alliansloppet. Vad säger du om det, Skåningen ?

Link to comment
Share on other sites

Passar Swenors hjul i Pro-Skis stomme?

Jo.

 

Jag har haft Swenor-gummi-1-or i både Pro-Ski-stomme och Elpex Wasa-stomme. Dock passar inte Elpex-hjul i Swenor-fiberglass-stomme då gaffeln är lite avfasad liksom Swenor-hjulen är lite smalare utåt. Om Pro-Ski-hjul passar i Swenor-fiberglass-stomme vet jag inte.

 

(Dock passar Elpex-team-hjul i en carbonfibre-stomme...)

Link to comment
Share on other sites

Hur är det?

Kan man ta vad för stomme (från märke som inte har 2or) som helst bara hjulen är märkta rätt?

Fråga Alliansloppet' date=' dom har egna regler. Allt för att förvirra.[/quote']

Om man kommer med hjul som inte har siffran 2 eller högre instämplad så får man inte tävla. Stommen får vara vilken som helst. Så gissar jag att reglerna kommer att vara, finns väll ingen mycket lättare stomme än alu och inga mer lättrullat 2or än Swenor och det är vad eliten åka på. Mina tunga finstep är inte optimalt...Framgår der någonstans att det måste vara en 2:a instämplad i hjulen, eller är detta bara skidforum spekulationer?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det?

Kan man ta vad för stomme (från märke som inte har 2or) som helst bara hjulen är märkta rätt?

Fråga Alliansloppet' date=' dom har egna regler. Allt för att förvirra.[/quote']

Om man kommer med hjul som inte har siffran 2 eller högre instämplad så får man inte tävla. Stommen får vara vilken som helst. Så gissar jag att reglerna kommer att vara, finns väll ingen mycket lättare stomme än alu och inga mer lättrullat 2or än Swenor och det är vad eliten åka på. Mina tunga finstep är inte optimalt...Framgår der någonstans att det måste vara en 2:a instämplad i hjulen, eller är detta bara skidforum spekulationer?

Ganska klart vad som gäller tycker jag.

 

Skidförbundets regler med undantag för hjulen, de ska vara stämplade med 2 eller högre.

Ja man får använda andra stommar, står inget om nån begränsning av det utöver det som finns i SSF:s regerlverk.

 

http://alliansloppet.se/blog/2012/04/16/information-for-alliansloppet/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...