Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

Så man får alltså inte köra med Eagles 2or ? För dom har ju ingen märkning alls. När det var tävling i Norge så var vi ju självklart tvungen att visa upp rullskidorna före start, dom var fundersamma om jag verkligen skulle få åka på dom i princip... Jag hade ju inte tänkt på att det inte var nån märkning på dom.. Såklart att dom funderar men hur kan man inte göra en liten 2a eller 3a på däcken vid tillverkning vad det nu än är... Som swenor gör..

Jag kommer ju absolut inte köpa andra rullskidor med 2or för en tävling !

Har ja förstått det rätt så får man åka med pu hjul fast blir då inte seedningsgrundande inför VL?

Det har man ju tid på sig ändå att göra ett bra lopp inför...

Blir lite hysteri över det hela med seedning hit och dit.. Snart blir väl löpning seedningsgrundande till VL också :P .

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply
Blir lite konfunderad, att så många verkar träna bara för ett enda mål VASALOPPET. Herre j.. tävla och träna utan att tänka på seedningshysterin, ha kul i stället för att dribbla om vilka hjul och hur rättvist det skall vara. Vissa kan till och med tänka sig att fuska till sig snabbare hjul. Jaa jag säger då det, jag förstår ingenting! Men jag är ju bara en gammal gubbe som älskar skidåkning i största allmänhet där VL bara är en tävling bland andra.

Ursäkta sidospåret. Kunde inte låta bli :)

Skiter helt o hållet i vasaloppet under alliansloppet.. Inte ens samma sport ju!

Link to comment
Share on other sites

Så kallad trimning är givetvis tillåten, det gör max 0,5%, det är stämplingen på hjulet som gäller. Förstår inte problemet med det är inte värre än pulvervallning. Finns redan en massa regler för hur lång skidan skall vara, hjulbredd, backspärr mm. Så jag förstår inte varför man skall fuska mer på rullskidor än på vanliga skidor om det kommer en ny regel. Här tycks det vara fritt fram att hitta på olika saker som att stämpla om osv. Då kan man väl lika gärna byta skidor på vanliga skidtävlingar, skejta eller kanske åka skoter en bit. Om nu arrangören kontrollerar hjulen före start och efter målgång så är det ju mer kontroll än vad det är på några andra skidtävlingar. Skillnaden i rullmotstånd mellan olika batcher, årgångar, värmebehandlingar blir ju totalt kanske ngn procentenhet större än mellan olika PU-hjul, men oändligt mkt mindre än skillnaden i glid på skidor. Konstig uppfattning att just rullskidstävlingar måste ha exakt mm-rättvisa. Men återigen de borde förse alla deltagare, med likadana skidor, valt bara en tillåten skida, valt en mkt trögare variant elelr behållt PU. Som det blev nu så tillför man mer problem än man löser.
Link to comment
Share on other sites

Lite fashinerande att nästan alla motions skidåkning i Sverige verkar handla om vasaloppet. I Norge vet jag att rätt många motionister är med i lokala lopp utan att vara med i Birken. Det är ju också många som tränar och åker skidor utan att tävla. Hur många är det som åker seedningslopp i Sverige utan att vara med i vasaloppet?
Link to comment
Share on other sites

Lite fashinerande att nästan alla motions skidåkning i Sverige verkar handla om vasaloppet. I Norge vet jag att rätt många motionister är med i lokala lopp utan att vara med i Birken. Det är ju också många som tränar och åker skidor utan att tävla. Hur många är det som åker seedningslopp i Sverige utan att vara med i vasaloppet?

Jag är lika fascinerad som dig Fredrik. Jag åkte endast EN tävling som inte var seedningsgrundande den här säsongen, det beror på att jag inte hittat någon tävling som inte relaterar till VL och som inte är 40-45km.

Lite synd tycker jag att snart alla lopp blir förspel till VL. . Visst är det bra att många motionerar men att all, eller nästan all skidåkning som inte är WC är VL relaterad tycker jag är lite för mycket. Det är min åsikt. Nu kom vi lite utanför tråden igen ;)

Snart får man åka till Norge om man vill tävla skate eller kortare lopp än 42 km.

Link to comment
Share on other sites

Så man får alltså inte köra med Eagles 2or ? För dom har ju ingen märkning alls. När det var tävling i Norge så var vi ju självklart tvungen att visa upp rullskidorna före start, dom var fundersamma om jag verkligen skulle få åka på dom i princip... Jag hade ju inte tänkt på att det inte var nån märkning på dom.. Såklart att dom funderar men hur kan man inte göra en liten 2a eller 3a på däcken vid tillverkning vad det nu än är... Som swenor gör..

Jag kommer ju absolut inte köpa andra rullskidor med 2or för en tävling !

Har ja förstått det rätt så får man åka med pu hjul fast blir då inte seedningsgrundande inför VL?

Det har man ju tid på sig ändå att göra ett bra lopp inför...

Blir lite hysteri över det hela med seedning hit och dit.. Snart blir väl löpning seedningsgrundande till VL också :P .

Jag fattar det som om bara 2:or vore godkända att tävla på. Allt annat leder till diskvalifikation.

Link to comment
Share on other sites

Skiter helt o hållet i vasaloppet under alliansloppet.. Inte ens samma sport ju!

Härligt! Då finns det någon som gillar att bara tävla! Du är nog ett undantag tror jag ;) Kommer du inte ens att trixa med hjulen? :)

Jo trimma hjulen blir de nog;) men misstänker att jag blir seedad då dom skulle seeda på fis-punkter och det är inte så många rullskidmotionärer som har de...

Link to comment
Share on other sites

Skiter helt o hållet i vasaloppet under alliansloppet.. Inte ens samma sport ju!

Härligt! Då finns det någon som gillar att bara tävla! Du är nog ett undantag tror jag ;) Kommer du inte ens att trixa med hjulen? :)

Jo trimma hjulen blir de nog;) men misstänker att jag blir seedad då dom skulle seeda på fis-punkter och det är inte så många rullskidmotionärer som har de...

50 par skidor ställer Swenor upp med så det räcker nog till några stycken.

Swenor Alutech med 2:or

Link to comment
Share on other sites

Apropå trimning; Om man byter ut de vanliga lagren på Fibreglass mot keramiska lager, blir det en väsentlig skillnad i rull ? Får man det och går det att kolla, någon märkning på lagren ?

 

Det kostar en slant, + 1250 kr för Alutechlager, + 800 för Eaglelager enl. prislista på Huselius sport.

Link to comment
Share on other sites

Apropå trimning; Om man byter ut de vanliga lagren på Fibreglass mot keramiska lager, blir det en väsentlig skillnad i rull ? Får man det och går det att kolla, någon märkning på lagren ?

 

Det kostar en slant, + 1250 kr för Alutechlager, + 800 för Eaglelager enl. prislista på Huselius sport.

Och de som tycker att längdskidåkning på snö är en materialsport... ;)

Säg som M. Fredriksson: "Inget att skylla på. Det är en utomhussport vi håller på med."

Link to comment
Share on other sites

Apropå trimning; Om man byter ut de vanliga lagren på Fibreglass mot keramiska lager' date=' blir det en väsentlig skillnad i rull ? Får man det och går det att kolla, någon märkning på lagren ?

 

Det kostar en slant, + 1250 kr för Alutechlager, + 800 för Eaglelager enl. prislista på Huselius sport.[/quote']

Och de som tycker att längdskidåkning på snö är en materialsport... ;)

Säg som M. Fredriksson: "Inget att skylla på. Det är en utomhussport vi håller på med."

Har testat iof med billigare keramiklager, ingen mätbar skillnad. Har heller aldrig märkt att ngn rullar mer än möjligen extremt lite snabbare (eller kanske långsammare) med keramiklagren. Detta har varit uppe många gånger förut. Däremot snurrar hjulen mkt bättre i luften. Kommer aldrig att kollas och det finns heller ingen som helst anledning till de eftersom det inte finns några regler om det och det inte påverkar något. Kör själv med original, satte keramiklagern på skatehjulen. Hjulens material är allt inom rullskidor. Så inte mkt för prylnissar att hämta här jämfört med snöskidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Apropå trimning; Om man byter ut de vanliga lagren på Fibreglass mot keramiska lager' date=' blir det en väsentlig skillnad i rull ? Får man det och går det att kolla, någon märkning på lagren ?

 

Det kostar en slant, + 1250 kr för Alutechlager, + 800 för Eaglelager enl. prislista på Huselius sport.[/quote']

Och de som tycker att längdskidåkning på snö är en materialsport... ;)

Säg som M. Fredriksson: "Inget att skylla på. Det är en utomhussport vi håller på med."

Har testat iof med billigare keramiklager, ingen mätbar skillnad. Har heller aldrig märkt att ngn rullar mer än möjligen extremt lite snabbare (eller kanske långsammare) med keramiklagren. Detta har varit uppe många gånger förut. Däremot snurrar hjulen mkt bättre i luften. Kommer aldrig att kollas och det finns heller ingen som helst anledning till de eftersom det inte finns några regler om det och det inte påverkar något. Kör själv med original, satte keramiklagern på skatehjulen. Hjulens material är allt inom rullskidor. Så inte mkt för prylnissar att hämta här jämfört med snöskidåkning.

För övrigt kan man köpa keramiska lager betydligt billigare om man går direkt till kullagergrossar.

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger inga moraliska aspekter på att ta reda på vilken utrustning, som kan tänkas användas på Alliansloppet. Nu verkar det ju som att man inte förbättrar rullet i nämnvärd omfattning enl Everest och då är kanske inte keramiska lager så intressanta. Men då frågar man sig varför man skall köpa keramiska lager, är det för hållbarhetens skull ?

 

Sen tror jag inte den vanlige vasaloppsåkaren börjar mickla med sina rullskidor, tror att han/hon ställer upp rakt upp och ner med sina vanliga rullskidor som dom är. Det är väl först efteråt som det går att avgöra, om det var ett bra sätt att seeda upp sig på.

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger inga moraliska aspekter på att ta reda på vilken utrustning, som kan tänkas användas på Alliansloppet. Nu verkar det ju som att man inte förbättrar rullet i nämnvärd omfattning enl Everest och då är kanske inte keramiska lager så intressanta. Men då frågar man sig varför man skall köpa keramiska lager, är det för hållbarhetens skull ?

 

Sen tror jag inte den vanlige vasaloppsåkaren börjar mickla med sina rullskidor, tror att han/hon ställer upp rakt upp och ner med sina vanliga rullskidor som dom är. Det är väl först efteråt som det går att avgöra, om det var ett bra sätt att seeda upp sig på.

Jag har inga bevis för att de inte skulle kunna gå några promille snabbare under vissa förhållanden, lager och kulor kan inte rosta (vilket det iof inte gör ändå om de är ordentligt infettade) och sen blir ju skidorna några gram lättare också. Men skall man optimera rullet är det nog bäst att testa 10-talet olika tvåor från olika årgångar på ungefär samma asfalt och temp som på AL, testa dem när de varma och välja det snabbaste paret vid ca 20 - 25 km/h. Sannolikt diffar det någon/några procent. Så gör säkert en del på PU-hjul fast oftast kanske i lite mindre skala. Motsvarande på snö är väl att köpa ca 30 par handplockade skidor och sen betala ett proffsteam för att valla dem som de vallar för sina åkare, då kan man nog tjäna 2-10% givetvis helt beroende på vilken tur och skicklighet man har med sina egna skidpar. Men bästa sättet att prestera bra och möjligen seeda upp sig är väl som vanligt att träna mycket. Men det hade varit mycket mer intressant med åldersklasser än seedning som jag aldrig kommer att kunna få någon nytta av ändå:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
http://www.langrenn.com/friplass-for-landslagsloepere.5048313-1743.html fast detta kändes ju sådär... landslagsåkare är direktkvalifiserade till kvartsfinal för att de ska bli bättre TV. Snacka om om skjuta sig i foten!

Såklart, och inte åker dom cupen bara för att dom kör på träningshjul, det handlar väl om vad lönen är. Åka VM gick ju bra både för Björgen och Northug förra året på PU hjul.

Lönen är väl den styrande för alla på den nivån.

Link to comment
Share on other sites

så det är alltså bara 2or som gäller nu då?

Citat från Alliansloppets hemsida under "Nyheter":

Materialet i de hjul som är godkända att tävla på är gummihjul typ klass 2.

- Arrangören kommer att kontrollera efterlevnaden innan start samt efter målgång,om hjulen ej uppfyller arrangörens krav kommer disskvalificering att ske.

 

Du har ju Eagle men det går nog att ordna hjul märkta med 2or. ;)

 

"Frågor och svar" är från 2010 så den infon får vi nog ta med en nypa salt...

Link to comment
Share on other sites

Läser tråden om Alliansloppet för att försöka förstå vad jag har gett mig på och efter knapp 4 sidor har jag förstått att andelen gnällspikar på Skidforumet är lika stort som i resten av samhälle :-)
Link to comment
Share on other sites

Läser tråden om Alliansloppet för att försöka förstå vad jag har gett mig på och efter knapp 4 sidor har jag förstått att andelen gnällspikar på Skidforumet är lika stort som i resten av samhälle :-)

Tja - jag kan väl gärna stå för att vara en gnällspik - men du preciserar inte riktigt varför många av oss är det.

 

Själv äger jag 6 par klassiska rullskidor och känner inte för att köpa mig ett 7:e par för en enda tävlings skull, som jag dessutom måste åka 40 mil till. Om jag inte köper ett nytt par rullskidor, skulle effekten bli att jag åker 80 mil i bil för att ställa mig på en startlinjen, där jag vet att mer än 90% av de som står runtomkring har snabbare skidor än mig. Mycket tveksamt att jag gör. (Om jag kan låna någon kompis hjul eller skidor, kanske jag åker ner. Men då bestämmer jag mig nog någon dag före loppet eller så...)

 

Och som jag ser det, allt detta krångel helt i onödan, då det finns rättvisa tävlingsrullskidor och det enda som VL´s seedningskommitté hade behövt gjort skulle varit att gjort seedningen till VL hårdare och med snävare tidsintervaller.

 

Jättesynd på ett så trevligt lopp som Alliansloppet!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...