Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Dalarna

Recommended Posts

  • Replies 417
  • Created
  • Last Reply
  • 3 weeks later...
Då verkar det klart hur det blir, seedning på gummitvåor och arrangören tillhandahåller Swenorskidor till de seedade åkarna för att säkerställa seedningsgrunden. Kontroll av hjulen görs före och efter start.

 

http://alliansloppet.se/blog/2012/04/16/information-for-alliansloppet/

I alla fall ett klart lyft från formuleringen "mjuka träningshjul". Dessutom nödvändigt med kontroll före start och efter målgång. Det är ju i så fall faktiskt mer än vad det gjorts på ngn skidtävling jag kört.

När de ändå delar ut skidor kunde de ju delat ut fyror, men då hade de givetvis varit färre som haft sådana i garderoben iof och det hade blivit färre startande.

 

Det innebär ju då att om man kommer med Swenortvåor så är det OK men vad gäller för andra märken. Man måste ha ett märke med en instämplad tvåa och finns det i så fall ngt märke som möjligen är snabbare? De är väl bara Proski och Elpex av de större märkena på den svenska marknaden som har motvarande märkning?

Link to comment
Share on other sites

Stor skillnad, nu får jag inte starta med pu-hjul ens. Och Swenor har jag inte. Personligen skulle jag hellre åkt SM på pu-hjul än ett seedningslopp på gummihjul.

Har du inte Proski-tvåor eller är de trögare? Tråkigt för de som inte har PU-hjul men det finns garanterat fler åkare som har tvåor än PU-hjul, finns nog så många att det går att låna hur lätt som helst. Annars håller jag med om att det vore mkt intressantare med SM även om det inte måste innebära att det finns plats för ett SM på riktiga tävlingshjul också.

Link to comment
Share on other sites

Stor skillnad' date=' nu får jag inte starta med pu-hjul ens. Och Swenor har jag inte. Personligen skulle jag hellre åkt SM på pu-hjul än ett seedningslopp på gummihjul.[/quote']

Har du inte Proski-tvåor eller är de trögare? Tråkigt för de som inte har PU-hjul men det finns garanterat fler åkare som har tvåor än PU-hjul, finns nog så många att det går att låna hur lätt som helst. Annars håller jag med om att det vore mkt intressantare med SM även om det inte måste innebära att det finns plats för ett SM på riktiga tävlingshjul också.

Visst har jag Proski men att åka med dom är trögare än att åka Swenor, lite som att jämföra pu och gummiettor.

Link to comment
Share on other sites

Stor skillnad' date=' nu får jag inte starta med pu-hjul ens. Och Swenor har jag inte. Personligen skulle jag hellre åkt SM på pu-hjul än ett seedningslopp på gummihjul.[/quote']

Har du inte Proski-tvåor eller är de trögare? Tråkigt för de som inte har PU-hjul men det finns garanterat fler åkare som har tvåor än PU-hjul, finns nog så många att det går att låna hur lätt som helst. Annars håller jag med om att det vore mkt intressantare med SM även om det inte måste innebära att det finns plats för ett SM på riktiga tävlingshjul också.

Visst har jag Proski men att åka med dom är trögare än att åka Swenor, lite som att jämföra pu och gummiettor.

Jo, tråkigt iof. Men om du har en stomme får du lägga ca 2000 SEK på hjul, har du inte får du lägga 2400 SEK på ett par kompletta skidor (+ bindning). Den stackare som inte har PU-hjul får lägga ca 500 SEK mer för att börja tävla. Båda alternativen frmaförallt det första kan nog gå att få tag på betydligt billigare utomlands eller på blocket också.

En nackdel är väl iof att den som vill börja tävla i tävlingsklass på fler tävlingar än AL och inte har vare sig PU-hjul eller Swenor/märkeXXX tvåor nu måste köpa båda. Totalpriset blir dock ungefär som ett par snötävlingsskidor.

Link to comment
Share on other sites

finns massor av fabrikat som inte har någon stämplad märkning. Finns också flera som är snabbare en Swenor 2:or. Så frågan är hur dom gör med dessa fabrikat. Har ställt frågan.

Ja det blir intressant att höra.

Det var lite problem när de skulle godkänna Andreas Eaglar inför det norska loppet vi var iväg och åkte, dock hade de inte ett absolut reglemente att ta hänsyn till där.

 

Men Swenor, Elpex och Pro-Ski är väl alla märkta? Och de måste väl tillsammans ha en förkrossande stor andel av marknaden? Kanske Oneway också eftersom Stadium säljer dom.

 

Hur är förresten skillnaden mellan CarbonFibre och Fibreglass när det gäller rullmotstånd?

Link to comment
Share on other sites

Swenor, proski, Elpex, kanske har 50% av svenska marknaden. OBS gissning.

Finns många andra märken som alltså inte har märkning enligt dessa tre fabrikat. Några få av dom är Eagle, Marwe, Ski-go, Oneway, Everest, Alpina, start, Vauti, GlobuloNero, Powerslide, Ski Skett, I-Glitti......Alla dessa säljs i rätt stora mängder i Sverige och vad jag vet ar dom ingen märkning som t.ex Swenor.

Så det blir nog spännande besiktning.

Link to comment
Share on other sites

finns massor av fabrikat som inte har någon stämplad märkning. Finns också flera som är snabbare en Swenor 2:or. Så frågan är hur dom gör med dessa fabrikat. Har ställt frågan.

Ej stämplad märkning kan ju inte vara godkänt i alla fall, det är ju rätt självklart oavsett hur snabbt/långsamt de rullar i verkligheten. Det går ju inte att kontrollera oavsett vad tillverkaren påstår. Möjligen skulle flera märkningar än "2" kunna accepteras, tex Marwe XXX2/XXX3 eller att märke YYY bara har hjul som är trögare än tvåor men då måste givetvis "YYY" vara stämplat i hjulet, en viss stomme räcker inte. De som kollar vid ingång till startfållan får ha en lista i handen om de arrangören godkänner annat än "2" . Ingen raketforskning men kommer att ta lång tid per åkare.

 

Men jag ser det lite som de olika racingtävlingar för bilar som finns, tex Porsche cup, eller Volvo Orginal Cup. I praktiken är det bara ngt enstaka märke som gäller eller kanske ungefär lika många som på PU, dvs 1-2 st.

Finns det förresten ngt märke som har en stämplad "2" och är avsevärt snabbare än swenors?

Det är väl en rysare i så fall och om en eller flera tillverkare börjar stämpla in "2" på 1,5-hjul så faller hela upplägget, då måste man uttryckligen skriva vilka tillverkare som är godkända. Om sen swenor ändrar sin standard så är det kört för alltid tills det kommer en internationell FIS-standard.

Rullar de bredare Finstep lika bra, för de är väl i alla fall stabilare?

Link to comment
Share on other sites

Swenor, proski, Elpex, kanske har 50% av svenska marknaden. OBS gissning.

Finns många andra märken som alltså inte har märkning enligt dessa tre fabrikat. Några få av dom är Eagle, Marwe, Ski-go, Oneway, Everest, Alpina, start, Vauti, GlobuloNero, Powerslide, Ski Skett, I-Glitti......Alla dessa säljs i rätt stora mängder i Sverige och vad jag vet ar dom ingen märkning som t.ex Swenor.

Så det blir nog spännande besiktning.

Ingen godkänd märkning = diskvalificering som jag tolkar det. Arrangören måste alltså speca bättre vad som är godkänt, men ingen märkning kan aldrig vara godkänt. Du får sälja nya skidor till de som valt "udda" märken.

Link to comment
Share on other sites

Även om det blir en något kaotisk tävling i Alliansloppet, så kan det på sikt bli en "sanering" på rullskidmarknaden med tvåor i seedningslopp. Avgörande för detta är om det utarbetas en FIS-standard för att få stämpla på en tvåa på hjulen. Det får inte bli så att alla de märken, som saknar märkning idag, bara får sätta dit en 2:a utan kontroll och sen är det klart för deltagande.

 

Kontroll någonstans mellan fabrik och butik vad gäller gummiblandning och lager bör inrättas, så att en tvåa verkligen håller en viss standard. Det kommer givetvis ta en tid med ett flertal "orättvisa" seedningslopp, men så småningom hoppas och tror jag det kommer att fungera tillfredsställande. Jag tror man får vänta några år, innan man dömer ut seedningslopp på gummitvåor, skall bli intressant att följa utvecklingen !

Link to comment
Share on other sites

Även om det blir en något kaotisk tävling i Alliansloppet, så kan det på sikt bli en "sanering" på rullskidmarknaden med tvåor i seedningslopp. Avgörande för detta är om det utarbetas en FIS-standard för att få stämpla på en tvåa på hjulen. Det får inte bli så att alla de märken, som saknar märkning idag, bara får sätta dit en 2:a utan kontroll och sen är det klart för deltagande.

 

Kontroll någonstans mellan fabrik och butik vad gäller gummiblandning och lager bör inrättas, så att en tvåa verkligen håller en viss standard. Det kommer givetvis ta en tid med ett flertal "orättvisa" seedningslopp, men så småningom hoppas och tror jag det kommer att fungera tillfredsställande. Jag tror man får vänta några år, innan man dömer ut seedningslopp på gummitvåor, skall bli intressant att följa utvecklingen !

Håller med förutom att Swenor-tvåor är för snabba, för lika PU för att det skall bli ngn märkbar skillnad och dessutom instabilare. Man krånglar till det utan att vinna något. Standardiserade fyror och behålla PU tills dess och kört med dem på platta lopp hade varit bättre. Har också mailat AL och försökt förklara att de måste speca exakt vilka hjul som från vilka märken och med vilken märkning som är tillåtna. Vore tragiskt att åka 50 mil och inte få starta. Hur de än gör blir det i alla fall oändligt mkt "rättvisare" i meningen "lika friktion för alla" än ett skidlopp på snö någonsin kommer att bli.

Link to comment
Share on other sites

Även om det blir en något kaotisk tävling i Alliansloppet, så kan det på sikt bli en "sanering" på rullskidmarknaden med tvåor i seedningslopp. Avgörande för detta är om det utarbetas en FIS-standard för att få stämpla på en tvåa på hjulen. Det får inte bli så att alla de märken, som saknar märkning idag, bara får sätta dit en 2:a utan kontroll och sen är det klart för deltagande.

 

Kontroll någonstans mellan fabrik och butik vad gäller gummiblandning och lager bör inrättas, så att en tvåa verkligen håller en viss standard.

Det kommer aldrig gå att få rättvisa tävlingar, om inte arrangören håller med utlåningsrullskidor av samma sort som dessutom kontrolleras innan.

Att få in en specifik tröghet i hela rullskidan, när denna beror på flera parametrar, såsom gummiblandning, lager och spärrlagrets tryck mot axeln i bakhjulet - är bara att glömma. Och hur ska man se till att folk inte börjar trimma sina skidor? Jag kan i alla fall en del knep. Sen ska alla börja skaffa på sig de "snabbaste" gummi-2-orna!!! Herregud vilket kaos!!!

 

 

Det kommer givetvis ta en tid med ett flertal "orättvisa" seedningslopp, men så småningom hoppas och tror jag det kommer att fungera tillfredsställande. Jag tror man får vänta några år, innan man dömer ut seedningslopp på gummitvåor, skall bli intressant att följa utvecklingen !

Jag dömmer ut det direkt!!! Samt att jag inte är det minsta intresserad av hur kaoset utvecklas. Jag har åkt min sista tävling på tröga hjul, för jag tror inte det någonsin kommer bli så att arrangörerna tillhandahåller jämförbara skidor till alla deltagare vid motionslopp, som när skidskytteeliten har sina tävlingar. Jag är övertygad om att Alliansloppet sitter i rävsaxen. Klart färre kommer åka loppet i denna regi. Jag gör det absolut inte!

 

Och allt detta strul istället för att ha snävare (och kanske tuffare) tidsintervall vid seedningen. Nej det kommer bara bli KAOS!

Link to comment
Share on other sites

Blir lite konfunderad, att så många verkar träna bara för ett enda mål VASALOPPET. Herre j.. tävla och träna utan att tänka på seedningshysterin, ha kul i stället för att dribbla om vilka hjul och hur rättvist det skall vara. Vissa kan till och med tänka sig att fuska till sig snabbare hjul. Jaa jag säger då det, jag förstår ingenting! Men jag är ju bara en gammal gubbe som älskar skidåkning i största allmänhet där VL bara är en tävling bland andra.

Ursäkta sidospåret. Kunde inte låta bli :)

Link to comment
Share on other sites

Så man ska se till att inte bli seedad och sen skaffa snabba 2or som man trimmar!

Hur ska man trimma dom förutom det uppenbara med lager osv såsom man kan göra på PU, gör ju ingen större skillnad på PU-Eagle som luftsnurrar oerhört trögt nya, så då borde det göra ändå mindre skillnad på Swenor. Man kanske kan värmebehandla gummit på något sätt? Hitta rätt batch från 1998, väldigt snabba 2 or..., tycker det är helt naturligt att man försöker trimma för att få så bra utrustning som möjligt, precis såsom man gör på vintern, vore konstigt annars.

 

Vilka rullar bäst, smalare Swenorhjul eller feta Swenor Finstep, eller är det mellantjockleken ? För Elpex är ju lite, lite långsammare och Pro-ski är ju helt körda. Antar att Alliansloppet betalar bra till Swenor, för enda sättet att få det rättvist är att alla kör på samma märke, och med någon av de senare årgångarna, annars kommer någon säkert leta fram några uråldriga 2or där gummiblandningen blev lite annorlunda och närmare 1or, eller bara felmärkta. Jag tror nog inte riktigt på detta, men det blir intressant. Tror på entypsklass (såsom de seedade får det) eller fria hjul. Vore lite kul om någon gör såsom ironman säger, och tar hem loppet, trimmar maximalt inom regelverket med några specialsnabba Swenor Elpex eller Proski 2 or.

Link to comment
Share on other sites

Blir lite konfunderad, att så många verkar träna bara för ett enda mål VASALOPPET. Herre j.. tävla och träna utan att tänka på seedningshysterin, ha kul i stället för att dribbla om vilka hjul och hur rättvist det skall vara. Vissa kan till och med tänka sig att fuska till sig snabbare hjul. Jaa jag säger då det, jag förstår ingenting! Men jag är ju bara en gammal gubbe som älskar skidåkning i största allmänhet där VL bara är en tävling bland andra.

Ursäkta sidospåret. Kunde inte låta bli :)

Håller med. Tycker att det här är sjukt. Varför inte köra med 2or som de är i standardutförande och som arrangören uppenbarligen tänkt sig. Träna lite mer istället för att fundera över hur ni ska kunna trixa till bättre rull än de andra.

Link to comment
Share on other sites

Blir lite konfunderad' date=' att så många verkar träna bara för ett enda mål VASALOPPET. Herre j.. tävla och träna utan att tänka på seedningshysterin, ha kul i stället för att dribbla om vilka hjul och hur rättvist det skall vara. Vissa kan till och med tänka sig att fuska till sig snabbare hjul. Jaa jag säger då det, jag förstår ingenting! Men jag är ju bara en gammal gubbe som älskar skidåkning i största allmänhet där VL bara är en tävling bland andra.

Ursäkta sidospåret. Kunde inte låta bli :)[/quote']

Håller med. Tycker att det här är sjukt. Varför inte köra med 2or som de är i standardutförande och som arrangören uppenbarligen tänkt sig. Träna lite mer istället för att fundera över hur ni ska kunna trixa till bättre rull än de andra.

Alliansloppet är en tävling! Klart man gör allt för att ha så bra utrustning som möjligt på den tävlingen precis som på alla andra tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...