Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men hallå!

Vägning säger ju inget om hur material bortfall på belaget, det indikerar enbart på minskad vikt på totalen.

Belagsdelen utgör en väldigt lite del av totalvikten på skidan.

Om jag förstår dig rätt så är 0.001mm en procentuell minsking i förhållande till vikten som avverkats?

 

En riktig kontrollmätning där man har X antal fasta punkter bör mätas för att få ett mer exakt resultat.

Att mäta via vikt vore ju som att limma på ett belag på en 10x10cm stålbalk och hyvla av allt så för du förmodligen ett resultat som visar 0.000001 i material förlust.

 

Jag har anmält mig till testgruppen på Vasaski och hoppas verkligen jag kommer med som en av de som får prova detta.

För om det är så bra som alla tycks säga så kommer mina skidor gå som tåget i vinter.

 

Nja, det här förstår jag inte riktigt. Kuzmin måste väl ha vägt det avsiklade belagsmaterialet och sen räknat ut mha dess densitet och belagsytans area hur mycket tjocklek detta skulle motsvara. I teorin är detta inga konstigheter alls, sen säger det ju inget om huruvida man sicklar av liknande mängd (djup) på olika delar av skidan.

Link to comment
Share on other sites

Men hallå!

Vägning säger ju inget om hur material bortfall på belaget, det indikerar enbart på minskad vikt på totalen.

Belagsdelen utgör en väldigt lite del av totalvikten på skidan.

Om jag förstår dig rätt så är 0.001mm en procentuell minsking i förhållande till vikten som avverkats?

 

En riktig kontrollmätning där man har X antal fasta punkter bör mätas för att få ett mer exakt resultat.

Att mäta via vikt vore ju som att limma på ett belag på en 10x10cm stålbalk och hyvla av allt så för du förmodligen ett resultat som visar 0.000001 i material förlust.

 

Jag har anmält mig till testgruppen på Vasaski och hoppas verkligen jag kommer med som en av de som får prova detta.

För om det är så bra som alla tycks säga så kommer mina skidor gå som tåget i vinter.

Vägning av bortfall är en bra metod om man vet densiteten på materialet ifråga och det är ju inga konstigheter att på UHMWPE-belag. Uträkningen ger givetvis svar på på jämnt eller ojämnt man sicklat skidan hela vägen, men diffen är nog liten om man sicklat en skida några ggr. Gissar att han gjort vägningen mer än en gång också.

Ska du ha ett helt exakt resultat måste du ju mäta varje millimeter av skidan, har du ett fåtal mätpunkter säger det inget mer än just resultatet för den enskilda mätpunkten. Tror i det här fallet att vägning ger ett tillfredställande resultat.

 

Link to comment
Share on other sites

Utbildad urmakare och kört rätt många timmar i svarven kan man säga. 

Och även de stadigaste händer får svårt att hålla en så pass jämn nivå helatiden.

Maskinellt så är det väl inga problem, då är det en inställningsfråga.

Sen detta ang mätning så kan det inte vara några problem då det finns X antal företag som inte sysslar med annat än just mätningar.

Sen tillkommer även diffen av avverkade ytor på skidan även om totalen säger något om X antal avverkat material mängd.

 

Jag ser möjligheter för ett sickel verktyg här :)  

Link to comment
Share on other sites

Utbildad urmakare och kört rätt många timmar i svarven kan man säga. 

Och även de stadigaste händer får svårt att hålla en så pass jämn nivå helatiden.

Maskinellt så är det väl inga problem, då är det en inställningsfråga.

Sen detta ang mätning så kan det inte vara några problem då det finns X antal företag som inte sysslar med annat än just mätningar.

Sen tillkommer även diffen av avverkade ytor på skidan även om totalen säger något om X antal avverkat material mängd.

 

Jag ser möjligheter för ett sickel verktyg här :)  

Som jag ser  det (och du också verkar det som), så handlar detta om två saker det ena är hur mkt av belaget som försvinner vid en sickling och det andra är hur jämnt man tar bort belaget.

 

Metoden med att väga ger ett bra resultat för att veta ungefär hur mkt belag jag tagit bort, det redovisade resultaet är förmodligen ett medelvärde av flera vägningar förmodligen olika skidpar och med olika tryck men kan du fråga Kuzmin om du vill veta i detalj.  Jag har inte vägt själv och kommer inte göra det heller så jag vet inte om det stämmer, det jag vet är jag har ett par skidor som jag stålsicklat gissningsvis ca 2-3ggr/säsong sedan 2007 och de är inte närheten av vara slut snarare tvärtom. Jag har också testat att sickla  med olika tryck och vinklar även om man sicklar "aggressivt" så är det mkt lite mtrl som man tar bort, det är inte som att hyvla ost direkt.

Av det drar jag slutsatsen av man inte sicklar slut belagen på lång tid, mängden material du tar bort är inget problem, sedan om det diffar någon micromillimeter mot vad Kuzmin angivet det spelar mindre roll.

 

Det andra hur jämnt man sicklar och givetvis är det omöjligt att hålla ett exakt tryck, förmodligen är det inte heller så viktigt.

Det viktigaste tror jag är att man har slätt belag med en bra finish framförallt över tryckzonerna, om du sedan har tagit någon micromilliter mer belag fram än bak är förmodligen inte så viktigt, uppenbarligen så funkar det ju.

Om man tittar på skistarts klipp på youtube när de racingpreppar skidor så sicklar de korta tag på kanske 15-20cm stegvis över skidan vilket omöjligen kan ge det jämna tryck som man kanske tror att man borde ha. Däremot så ger det avbrott i strukturen vilket ska ett bättre släpp istället.

 

Men det är möjligt att där finns utvecklingspotential, Skimateria håller väl på att utveckla en sicklingsmaskin om jag inte minns fel?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik, jag menar dina lopp på stålsicklade skidor så klart

I resonemanget att något duger gott är beroende på ambitionsnivån.

Varför ska en 8 timmars åkare inte sträva efter det bästa möjliga gildet?? Jag tycker att det är just här och på flera ställen där det inte går ihop i denna tråd. Om man har möjligheten att optimera sig så ska man göra detta! Det vore som att träna på 1:or på rullskidorna, helt meningslöst.

Tränar man hela åretom och sedan struntar eller nöjer sig med något som eventuellt inte är det bästa möjliga så är det ett litet konstigt resonemang?!

Men kan du inte valla ett av dina bättre par som är stålsicklade och testa lite Lars-Erik?

Visar det sig att du tappar glidet efter X mil så vore det väl extra bra om det stålsicklade belaget kommer fram???

*Jag, om någon, har ju hunnit testa mycket (bland annat beroende på min høga ålder och brinnande intresse før skidåkning hela livet). Jag har givetvis testat æven den kombination du næmner i fråga 2 men inte fått mærkbart bættre glid i børjan och upplevt absolut något sæmre efter viss stræcka.

* Din fråga "Varfør ska en 8 timmarsåkare inte stræva efter det bæsta møjliga glidet ??" så svarar jag: Jag har stor respekt och førståelse før de 8 timmars åkare som strævar efter bæsta møjliga glid. Just dærfør føreslår jag før dem att stålsickling ær ett mycket bra och vasst ALTERNATIV att åstadkomma just detta.

* Men, jag menar detta inte gæller bara 8 timmarsåkare utan alla motionærer. Och vad ær då en motionær ? Jag vill anvænda definitionen att den som kænner sig som en motionærer skall erkænnas som sådan. JAG sjælv ær en typisk motionær. Min bæsta tid på øppet spår på stålsicklade skidor ær 5.29 och det hade jag knappast klarat i denna ålder med nogon typ av pulver inblandat. Jag har givetvis inget bevis men det ær min øvertygelse

* Det øvanstående betyder att du Davidssoneddie (om jag inte misstagit mig  runt 7 timmar på øppna spåren de senaste åren) kan rækna dig som motionær om DU vill men jag har givetvis stor førståelse om du har høgre ambitioner och bland annat dærfør vill preparera dina skidor på annat sætt. Jag hævdar INTE att du har fel, jag vill bara gøra dig och andra uppmærksamma på det ALTERNATIV jag førespråkar. JAG tycker det ær viktigt att ge mina skidåkande brøder och systrar information om detta ALTERNATIV eftersom sportaffærer, etc, fortsætter att envisas att INTE informera om detta och tom. ibland påstår att det inte fungerar trots att det gør det

* Du Davidssoneddie har æven i annat inlægg næmnt hur jag ser på +100 åkare på Vasaloppet. Ni som kænner mig vet ju att jag æven har några vænner i dessa kretsar så jag ær medveten om hur åtminstone några av dessa resonerar och trænar. I något fall tom. hur de preparerar sina skidor. Typiska motionærer som jag ær ljusår från detta (min bæsta placering på Vasaloppet i svunna tider ær runt 400 men numera nærmar jag mig snarast Davidssoneddies "8-timmars.klubb")

Link to comment
Share on other sites

Okej, kan man tänka lite annorlunda gällande ekonomin hos sport butiker som inte tycks vilja införa detta. Majoriteten av alla som inhandlar valla är motionärer och en liten bråkdel åker tävlings lopp. Gemeneman köper nya skidor och blir i lurad en till tre vallor som behövs till glidet= 700:-. Dessa gliders räcker nog säkert ett par år!

Rent ekonomiskt så skulle de tjäna på att sälja sicklar som förmodligen är i behov av slipningar/ utbyte efter några år. Sen finns det ett flertal olika som bör användas för att optimera skidan. Så nej! JAG är ganska säker på att det är inte där skon klämmer.

Sen till oss nördar, jag köpte en tränings valla förra året 400:- och har fortfarande kvar.

Att du tillhandahåller information utifrån dina egna erfarenheter är bra och det uppskattas även av mig om jag tycks ifrågasätta detta mycket!

Jag anser mig absolut som en motionär och kommer aldrig vara något annat, har inte åkt mer än 5 år.

En annan sak är att ni nämner att sicklingen funnits LÄNGE, och då blir jag ännu mer fundersam varför man inte hör mer om detta från proffsen?? Någon stans har detta blivit bortsållat eller så sysslar de med detta i smyg?

Jag är fortfarande neutralt inställd tills jag provat och jag är absolut så ärlig att jag kommer säga bu eller bä efter jag testat det

Link to comment
Share on other sites

Nja tror inte riktigt på detta med att man skulle avfärda ett bättre alternativ pga pengar.

Rent ekonomiskt så förstår jag att man lätt blir blind, men ur min syn så skulle jag inte som Elitåkare riskera att ha dåliga skidor om jag vet att det finns ett bättre alternativ på marknaden. Här pratar vi sekunder som kan vara helt avgörande och i slutändan kanske t.om om total världskupps vinst vilket ger ett betydligt bättre ekonomiskt läge.

 

Kollar man på Längdscenen totalt och då in i Eliten så är väl frågan om Valla tillverkarna har så mycket att säga till om. 

För Sveriges del så är väl detta finansierat av staten(riksidrottsförbundet) och styrt via olika regler.

Att sedan åkarna har privata sponsorer som till handahåller med vissa ekonomiska delar samt utrustning vid sidan av är en annan femma skulle jag tro. Kan inte tänka mig att Nilsson enbart åker på Swix gliders/fäste pga att hon är sponsrad.

Link to comment
Share on other sites

Vem har sagt att eliten aldrig stålsicklar? Jag tror att dom provar det mesta, men det stannar alltid i vallaboden. Se den här filmen 

Spännande information Namdil.

* Har ni skrivit någon rapport eller dyligt där ni redovisat det ni kommit fram till ?

* Har du mer information om detta som du kan förmedla här eller till mig på annat sätt ?

 

Det brukar ju då och till framföras som argument mot mitt huvudpåstående (Stålsickling är ett utmärkt alternativ för oss motionärer. Glidvalla behövs helt enkelt inte för oss) att eliten inte använder stålsickling och inte de 100 bästa på Vasaloppet heller. Men precis som Namdil säger: Hur kan någon vara så säker på det ? Lika väl som vi inte kan vara säkra på hur de preparerar och väljer bland sina (ibland upp emot 20 olika) skidpar ?

Faktum är ju att landslaget har speciellt avtal med Skimateria, som ju tillverkar sicklar. En av deras främsta produktutvecklare (tillsammans med de tre doktorer i tribologi du nämner och Professor Sture Hogmark ,tribologi, Uppsala universitet) är Ronnie Lööf, Högbo. som ju bevisligen varit bland de hundra bästa på Vasaloppet minst de tio senaste åren.

 

Varför tror ni att landslaget skrivit avtal med Skimateria ? Varför utvecklar Ronnie Lööf stålsicklar tillsammans med nämnda forskare och "alltid" klarar en plats bland de hundra bästa på Vasaloppet ? 

Link to comment
Share on other sites

Skimateria= struktur och utvekling av denna i Landslaget kanske?? vem vet??

 

Ser rätt många på Fischer skidor men trotts detta ser jag aldrig att de åker med slalom eller backhoppningsskidor??

Ne nu var jag dum :) Klart det provar och testar sig fram och försöker utveckla detta på flera plan.

Jag vill gärna läsa mer ang de glid tester som görs!  

Link to comment
Share on other sites

Vem har sagt att eliten aldrig stålsicklar? Jag tror att dom provar det mesta, men det stannar alltid i vallaboden. Se den här filmen https://www.youtube.com/watch?v=AFCRAMHTs6U

För mig är detta åter bara en struktureringsfråga. Alltså inte en fråga ifall glidvallor tillför något eller ej.

Som att jämföra en maskinslipad planka mot en handhyvlad. Själv handhyvlade jag hela 80-talet, och är glad att jag enkelt kan lämna in på maskinslipning idag. ;)

Link to comment
Share on other sites

För mig är detta åter bara en struktureringsfråga. Alltså inte en fråga ifall glidvallor tillför något eller ej.

Som att jämföra en maskinslipad planka mot en handhyvlad. Själv handhyvlade jag hela 80-talet, och är glad att jag enkelt kan lämna in på maskinslipning idag. ;)

Då har jag hämtat ut mitt skidpar efter slipning hos Alewalds. Vet dock inte om det är speciellt enkelt att ta sig in till centrala Stockholm 2ggr (in- och utlämning) men jag har hört att det finns människor som finner det nöjsamt att strosa runt i centrala storstäder

Nu återstår bara snö så jag kan testa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...