Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Om de utvecklar en serie eller enstaka produkt så kan jag garantera att de testar detta grundligt innan det når hyllorna för oss konsumenter.

Jag skulle vilja vända på frågan och säga tror du ärligt på att de skulle ta risken och chansa på att grejerna funkar på fält?

En missnöjd kund blir lätt tusentals miss nöjda kunder.

Skulle de utsätta alla underleverantörer för detta?

Nja de testar sina saker för att vara på säkra sidan.

 

Jag säger inte att enbart paraffin är lösningen men den är förmodligen en bidragande faktor till bra glid.

Riller är också en faktor till bra glid och håller med om att alla borde införskaffa ett sådant verktyg.

 

Att avfärda Gliders är ändå inte rätt väg att gå när man jämför äpplen och päron.

 

Nja, jag skulle nästan bli orolig för dem som företag om de inte gör som alla andra och optimerar sin marknadstäckning. HF/LF-gliders resp klister är ju inte precis bleeding edge eller helt nya saker. För några år sen skulle alla ha molybdenvallor, man skulle ha ett lager grafit, man skulle ha mjuka glidvax i  högre temp. Sen märkte många att det gick nog ungefär lika bra med t ex BWLF i alla fall alldeles oavsett. Men skulle Start vilja ha bara ett par produkter i sin katalog? 

 

Lite som förr när alla Svenssonbilar hade en omotiverad V6-variant som kostade 30 000 mer, bara för att kunna plocka mer pengar av dem som absolut skulle bräcka grannen 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dom är inte överlägsna gällande glid heller. Men för en motionär så är det ett smidigt sätt att ha bra/hyfsat glid på varje pass. Utan att behöva paraffinera.

Helt enig med dig sen att fästet kan sabba för de flesta! Många har mer att tjäna på att nörda in och testa sig fram på hur långt, hur kort och hur tjockt de ska lägga fäste. Det är lätt att sabba en dyr pulvervallning med dålig fästvallning...

 

Jag är på samma linje som dig Dunderklumpen.

om nu Stålsicklade skidor är överlägsna gällande glid så borde Eliten kör på det och inte chansa med paraffiner.

Det är också här jag tycker att forskningen är för dålig för att ens få publiceras! Det rätt hade varit att jämfört stålsicklat mot stenslipade ovallade skidor.

Stålsicklat är ett obehandlat belag med minimal mängd Microhår och jämförelsen borde göras i detta fall mot stålsicklade skidor med olika typer av glider för att utesluta vallans effekt.

Det blir lite konstigt när man inte utgår från samma grund.

Valla tillverkarna gör mängder av tester för att finna rätta tempspann för sina gliders och fästen.

Det är inte så att de tar en stenslipad obehandlad skida och ser om skidan funkar bättre med glider eller inte. De jämför mot den glidern som ligger närmst eller tom i samma temp spann för att finna en valla som funkar bättre.

 

Stålsicklat= Ja! riktigt bra behandling av belaget för att få minimalt med microhår som påverkar glidet.

Glider= Ja! vill man förbättra och toppa sitt glid på skidan så gör detta med rätt glider för rätt temp.

Stenslipat= Ja! kan man inte stålsickla eller har möjligheten till det så är det bättre än inget!

 

Dåligt glid= kolla fästet!

Link to comment
Share on other sites

Om de utvecklar en serie eller enstaka produkt så kan jag garantera att de testar detta grundligt innan det når hyllorna för oss konsumenter.

Jag skulle vilja vända på frågan och säga tror du ärligt på att de skulle ta risken och chansa på att grejerna funkar på fält?

En missnöjd kund blir lätt tusentals miss nöjda kunder.

Skulle de utsätta alla underleverantörer för detta?

Nja de testar sina saker för att vara på säkra sidan.

 

Jag säger inte att enbart paraffin är lösningen men den är förmodligen en bidragande faktor till bra glid.

Riller är också en faktor till bra glid och håller med om att alla borde införskaffa ett sådant verktyg.

 

Att avfärda Gliders är ändå inte rätt väg att gå när man jämför äpplen och päron.

Svar ja, det finns massor av företag som säljer produkter som de vet är lite halvsunkiga eller iaf inte riktigt så bra som marknadsföring eller säljare gör gällande. Om du inte tror att företag vågar ta risker så säger jag bara Volkswagen.

 

Man kan lugnt utgå ifrån att alla nya superduper kingkong nyheter är inte riktigt så superduper som marknadsföringen gör gällande i bästa fall är de litelite bättre, ofta bara lite ompacketerade och emellanåt tom med sämre än innan. Om det hade funnits svart på vitt tester som visade på diverse vallors förträfflighet hade de givetvis publicerats, varför skulle man hålla inne på något som sätter ens produkt i bättre dager?

 

De som förmodligen har allra bäst koll på vad som glider bäst är förmodligen vallateamen, men exakt vad de jobbar med får vi aldrig veta oavsett om det är skokräm, stålsickel eller flourvalla iaf inte förrän några år efteråt. Det närmaste transparent vetenskap vi kommit avseende skidglid är skimateria och enligt dem är inte vallan verkningslös men utgör en mkt liten del av hela glidpaketet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det absolut enklaste vore väl att lämna in sina skidor för stålsickling och sedan skita i allt vad glidvalla mm heter, eller? Dunderklumpen hävdar att man kan göra det samma med en stenslipad skida, slipa och skit i glidvalla. Jag är inte övertygad om det och mina tester visar något helt annat men det kanske funkar på en riktigt bra slipad skida. 

Jag är övertygad att det duger till träning samt till de flesta motionärer, likväl som stålsicklat. Till en viktig tävling (vilket inte blir så ofta nuförtiden) tänker jag fortsätta valla ;). Jag ska göra det du beskriver ovan för träning i vinter på ett par skräpskidor. Det jag menar är att jag inte tror skillnaden mot stålsicklat och ovallat blir märkbar. Du och jag får väl träffas och prova. Men det är ju inte så ofta vi träffas ;). Eller så får du låna med dig skidorna till Orsa eller liknande. Men då gör du väl bara subjektiva negativa tester - eller ;) ;) ;). Eller så kanske du ska få stålsickla upp ett par av mina skidor efter dina alla konstens regler? ;) 

 

Miljöaspekten har jag skrivit om ovan. Om man ojar sig över att andra vallar med lite fluor (kanske oftast LF och någon gång HF samt ev pulver vid en tävling/vinter) och samtidigt själv kör en bensin eller dieselbil. Ja då tycker jag man säger åt andra att sila mygg medan man själv sväljer kameler. Min åsikt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Anledning till V6 varianterna var pga det begränsande användandet av Turbo i de äldre bilarna.

Sen återigen så är Kuzmin Äpplen och Päron! Han hävdar att vallan är kass och gör ju jämförelsen på ett icke rättvisande sätt.

studien skulle vara mer granskande gällande olika typer av glider på både sicklat och stenslipat belag och sedan även på ovallade sicklade och stenslipade. 

Link to comment
Share on other sites

Undrar om vi någonsin kommer att sluta skriva i denna tråd  ^_^  Uppenbarligen väcker den starka känslor vilket egentligen är rätt bra eftersom den (förutsatt att man är saklig) leder utvecklingen framåt. I min lilla värld fungerar bägge metoderna. Kan bara konstatera att jag misslyckats rejält några gånger med den traditionella vallningen, medan jag aldrig haft riktigt dåligt glid med stålsicklat /stenslipat utan valla. Naturligtvis får man lägga ner lite tid på borstning och ev rillning, men det gäller ju bägge metoderna. Jag tror också att om man hittar helt rätt med glidvallan så kan du alltid få det att glida lite bättre än utan. Hur långt man ska åka och vid vilken årstid har även en mycket stor påverkan. Ekonomiskt kostar bägge metoderna en del pengar, men tidsmässigt är stålsicklingen överlägsen. Jag åker för det mesta utan glidvalla, men om jag åker något skidlopp lägger jag ofta på någon HF och eller pulvervalla. För mig är det nog mer psykologiskt, men rätt kul att experimentera lite. Jag är inte den vetenskapliga typen utan kör lite mer på känsla.

För mig har fästvallan större betydelse eftersom jag, likt många andra här (tror jag), ofta lägger lite för tjockt och långt. Nu har även jag börjat staka mer och mer så om något år kanske jag inte behöver ta hänsyn till detta ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad att det duger till träning samt till de flesta motionärer, likväl som stålsicklat. Till en viktig tävling (vilket inte blir så ofta nuförtiden) tänker jag fortsätta valla ;). Jag ska göra det du beskriver ovan för träning i vinter på ett par skräpskidor. Det jag menar är att jag inte tror skillnaden mot stålsicklat och ovallat blir märkbar. Du och jag får väl träffas och prova. Men det är ju inte så ofta vi träffas ;). Eller så får du låna med dig skidorna till Orsa eller liknande. Men då gör du väl bara subjektiva negativa tester - eller ;) ;) ;). Eller så kanske du ska få stålsickla upp ett par av mina skidor efter dina alla konstens regler? ;) 

 

Miljöaspekten har jag skrivit om ovan. Om man ojar sig över att andra vallar med lite fluor (kanske oftast LF och någon gång HF samt ev pulver vid en tävling/vinter) och samtidigt själv kör en bensin eller dieselbil. Ja då tycker jag man säger åt andra att sila mygg medan man själv sväljer kameler. Min åsikt! ;)

Jag har ju gjort tester förut och beskrivit vad jag gjort och hur resultatet sett ut. Är definitivt beredd att testa mer och därför ska jag lämna in ett par skidor på slip till Alewalds, inkognito givetvis. Sedan ska jag åka på dem och jämföra med en ståliscklad skida. Har 2 par Carbonlite S-track 207 som jag tänkte använda. Testet blir inte primärt vilken som glider bättre än den andre i ett givet före utan mer om den slipade skidan klarar sig från gråa ytor som gör att glidet blir betydligt sämre än stålsicklat. Vilken slip rekommenderar du?

 

Vi får väl hoppas på en hyfsad vinter i våra trakter så kanske vi kan få till ett möte och kika lite på våra skidor :-)

Link to comment
Share on other sites

Ganska säker på att din stenslipade skidor kommer få grå ytor.

Jag ska göra tvärt om och försöka få iväg mina på stålsickling för att sedan lägga glider på ett av paren.

Gillar delen där man får bort mickrohår och är helt säker på att de glider bättre ovallade än stenslipade men mitt intresse i detta är om själva vallan kan bidra med det lilla extra i fart.  

Link to comment
Share on other sites

Anledning till V6 varianterna var pga det begränsande användandet av Turbo i de äldre bilarna.

Sen återigen så är Kuzmin Äpplen och Päron! Han hävdar att vallan är kass och gör ju jämförelsen på ett icke rättvisande sätt.

studien skulle vara mer granskande gällande olika typer av glider på både sicklat och stenslipat belag och sedan även på ovallade sicklade och stenslipade. 

Har du läst Primaterias rapporter, om inte så gör det.

Link to comment
Share on other sites

Bra eller dåliga påståenden :)

 

Om du ska valla skidan med vanliga paraffiner (LF och HF) så måste den få bestå av ojämnheter och microhår för att vallan ska ge någon wow-effekt.

 

 

Vid en skida bestående av ojämnheter och microhår så gör det enorm skillnad och nytta med t.o.m. enkel glidvalla.

 

 

Har du behandlat skidan så du inte, enl. vissa av oss, längre behöver glidvallan så kan du inte heller förvänta dig samma framgång av att använda valla.

 

 

En vanlig åsikt för fästvallningen är att man vill värma in en grund i en ruggad och hårig yta för att få vallan att sitta bättre. Då kanske man enkelt kan säga att de stålsicklare som lyckats bra med sitt arbete har kapat av den gren som hela glidvalla-principen bygger på.

 

 

Kuzmin håller inte med om att fästvallan behöver en ruggad yta för att sitta bra. Jobbigt, men påvisar att han inte är partisk.

 

 

De fabriksslipade skidor jag kommit i kontakt med så har ett par av sju varit OK att åka på direkt utan valla eller sickling. Borstning har hjälpt på det bästa paret medans de övriga har varit ohjälpligt efter även efter borstning.

 

 

Ett enkelt o effektivt sätt att utan mikroskop se om ytan blivit av med microhår är genom att torka ut belagsytan med t.ex. vallaväck eller lacknafta (vi som stålsicklar tror väl inte längre på att lite lacknafta är skadligt för skidorna) och sedan avdunsta ytan med varmluftspistolen. Är ytan grå eller blank?

Link to comment
Share on other sites

Om de utvecklar en serie eller enstaka produkt så kan jag garantera att de testar detta grundligt innan det når hyllorna för oss konsumenter.

Jag skulle vilja vända på frågan och säga tror du ärligt på att de skulle ta risken och chansa på att grejerna funkar på fält?

En missnöjd kund blir lätt tusentals miss nöjda kunder.

Skulle de utsätta alla underleverantörer för detta?

Nja de testar sina saker för att vara på säkra sidan.

 

Jag säger inte att enbart paraffin är lösningen men den är förmodligen en bidragande faktor till bra glid.

Riller är också en faktor till bra glid och håller med om att alla borde införskaffa ett sådant verktyg.

 

Att avfärda Gliders är ändå inte rätt väg att gå när man jämför äpplen och päron.

 

Ja lite naivt kanske. Den här produkten var väl inte så testad:

 

https://youtu.be/JjuSlaug-i4

 

Men den säljer säker jättebra. "Allting går att säljas med mördande reklam..."

 

Och var ser vi resultatet av alla tester? Det vore väl jättebegåvat att lägga upp dem på hemsidor till allas beskådan som säljargument. 

 

Jag frågade Christer Majbäck för några år sedan hur han fick in valla i ett skidbelag som inte är poröst utan tillverkat av högmolekylär polyeten. Jo det finns små porer, hävdade Majbäck (har ni hört den förut). Jag frågade om han kunde bevisa det. Jo det fanns tester på laboratorier sa han och lovade att jag skulle få ta del av dem. Detta var några år sedan jag har fortfarande inte sett röken av några bevis.

 

Jag har roat mig med att fråga Mattias Svahn hur han får in vallan i skidan och inte heller där fått något som helst svar. 

 

Tony Pölder fick samma fråga på hans FB-sida och då bannade han mig.

 

Så det är ju lustigt att den som gjort en doktorsavhandling i ämnet är den som är oseriös, har skrivit sin avhandling på ett oseriöst sätt och har hela tiden mest att bevisa.

 

De stora drakarna och deras lakejer är hela tiden fria från synd. Mycket märkligt!

Link to comment
Share on other sites

Ja lite naivt kanske. Den här produkten var väl inte så testad:

 

https://youtu.be/JjuSlaug-i4

 

Men den säljer säker jättebra. "Allting går att säljas med mördande reklam..."

 

Och var ser vi resultatet av alla tester? Det vore väl jättebegåvat att lägga upp dem på hemsidor till allas beskådan som säljargument. 

 

Jag frågade Christer Majbäck för några år sedan hur han fick in valla i ett skidbelag som inte är poröst utan tillverkat av högmolekylär polyeten. Jo det finns små porer, hävdade Majbäck (har ni hört den förut). Jag frågade om han kunde bevisa det. Jo det fanns tester på laboratorier sa han och lovade att jag skulle få ta del av dem. Detta var några år sedan jag har fortfarande inte sett röken av några bevis.

 

Jag har roat mig med att fråga Mattias Svahn hur han får in vallan i skidan och inte heller där fått något som helst svar. 

 

Tony Pölder fick samma fråga på hans FB-sida och då bannade han mig.

 

Så det är ju lustigt att den som gjort en doktorsavhandling i ämnet är den som är oseriös, har skrivit sin avhandling på ett oseriöst sätt och har hela tiden mest att bevisa.

 

De stora drakarna och deras lakejer är hela tiden fria från synd. Mycket märkligt!

Kuzmin har gjort experiment och producerat forskningsrapporter och artiklar, det har (så vitt jag vet) inte valaproducenterna gjort. Eftersom Kuzmin dragit långtgående slutsatser från sina experiment så ska hans forskning granskas kritiskt och vetenskapligt, om den är bra så är det OK annars problematiskt. Några såna förhoppningar har jag inte om vallafabrikanterna, där får jag hålla mig till beprövad erfarenhet (dvs testresultat från olika glidtester under en lång rad av tävlingar i olika förhållanden) och försöka snappa upp från andra vad nytt som kan vara värt att prova - och eventuellt användbart.

 

De gör helt ekelt _helt_ olika anspråk på vetenskaplig nivå - helt fantastiskt _O_märkligt.

 

Vad gäller inträngning av parafin så diskuterades det för en 100 sidor sen av några som verkade kunniga och kompetenta, om jag försod det hela rẗt så handlade det om intränging av parafinmolekylerna (medellånga kolvätekjedjor) i UHMWPE  (väldigt långa kolvätekjedjor).

Link to comment
Share on other sites

 

Jag frågade Christer Majbäck för några år sedan hur han fick in valla i ett skidbelag som inte är poröst utan tillverkat av högmolekylär polyeten. Jo det finns små porer, hävdade Majbäck (har ni hört den förut). Jag frågade om han kunde bevisa det. Jo det fanns tester på laboratorier sa han och lovade att jag skulle få ta del av dem. Detta var några år sedan jag har fortfarande inte sett röken av några bevis.

 

 

Apropå att det mesta här på forumet är upprepningar… Det här diskuterade vi redan 2007. De förklaringar som MC Hammer gjorde då tycker jag är det enda vettiga som är skrivet i hela den här debatten. (Kanske på forumet överhuvudtaget?) Du kanske har missat tråden? På sidan tre kommer lite mer ingående förklaringar av MC Hammer! Angående porer skrev han annars.

 

"Angående det där med "porer" o.s.v. så har kristallina fasen av polyeten en densitet på ca 1000 kg/m3 och den icke-kristallina (amorfa) fasen har densitet på ca 850 kg/m3. Detta för att molekylkedjesegmenten är tätpackade i en ordnad struktur i den kristallina fasen men icke i den amorfa. Den lägre densiteten indikerar då att materialet där innehåller mer "mellanrum" så att säga, och ifall man vill kalla detta för "porer" så är väl det bara en fråga om hur man väljer att definiera just det begreppet."

 

Tråden "Vallaveck i glidzon" är väl värd att läsa för nytillkomna forumiter! ;)

http://www.skidforum.se/index.php/topic/1300-vallaveck-i-glidzon

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju gjort tester förut och beskrivit vad jag gjort och hur resultatet sett ut. Är definitivt beredd att testa mer och därför ska jag lämna in ett par skidor på slip till Alewalds, inkognito givetvis. Sedan ska jag åka på dem och jämföra med en ståliscklad skida. Har 2 par Carbonlite S-track 207 som jag tänkte använda. Testet blir inte primärt vilken som glider bättre än den andre i ett givet före utan mer om den slipade skidan klarar sig från gråa ytor som gör att glidet blir betydligt sämre än stålsicklat. Vilken slip rekommenderar du?

 

Vi får väl hoppas på en hyfsad vinter i våra trakter så kanske vi kan få till ett möte och kika lite på våra skidor :-)

Jag brukar låta Klas välja slip åt mig beroende på skida. Jag kan inte deras benämningar. Själv brukar jag hellre ha lite grövre slipar, men det är bara en egen knäpp tanke… ;)

Men du får nog argumentera hårt för att de INTE ska ha på vanlig Swix CH8 efteråt. Av någon anledning slänger de alltid på det som grund. Själv brukar jag vilja ha annan grundvalla på (t.ex. Star racingbase), och vill oftast göra det själv. Så jag brukar be om att slippa få grundvalla på. Ibland blir det dock inte så!

Link to comment
Share on other sites

Att tro att man ska få skidan helt Clean enbart genom att lägga på basecleaner är väldigt naivt?

Det kommer finnas rester kvar men att göra den så ren som möjligt genom borstning bla bidrar till att få den så ren som möjligt inför ny glidening.

Sen till själva grejen om Mickrohår och att detta ska vara bra för vallan är ju bara BS! man vill ha ett så jämt belag som möjligt!

Mickrohåren kommer fram när man borstar skidan, man vill att vallan ska ligga nere i strukturen inte ovanpå den. 

 

Borstning och polering är ju en väldigt stor del i själva glidningen då man vill få fram struktur i största mån.

En högpolerad hinna med en hård bas (HFpara/Pulver) tycker jag är bäst oavsett yttertemp.

När jag glidear skidorna för träning kör jag på Skigos Lila HF paraffin lättarbetat och enligt mig ger det en fin ytfinish.

Ska bli intressant att se hur resultatet blir på stålsicklade :)

Link to comment
Share on other sites

Apropå att det mesta här på forumet är upprepningar… Det här diskuterade vi redan 2007. De förklaringar som MC Hammer gjorde då tycker jag är det enda vettiga som är skrivet i hela den här debatten. (Kanske på forumet överhuvudtaget?) Du kanske har missat tråden? På sidan tre kommer lite mer ingående förklaringar av MC Hammer! Angående porer skrev han annars.

 

"Angående det där med "porer" o.s.v. så har kristallina fasen av polyeten en densitet på ca 1000 kg/m3 och den icke-kristallina (amorfa) fasen har densitet på ca 850 kg/m3. Detta för att molekylkedjesegmenten är tätpackade i en ordnad struktur i den kristallina fasen men icke i den amorfa. Den lägre densiteten indikerar då att materialet där innehåller mer "mellanrum" så att säga, och ifall man vill kalla detta för "porer" så är väl det bara en fråga om hur man väljer att definiera just det begreppet."

 

Tråden "Vallaveck i glidzon" är väl värd att läsa för nytillkomna forumiter! ;)

http://www.skidforum.se/index.php/topic/1300-vallaveck-i-glidzon

 

Sorry Dunderklumpen! Visste inte att man inte fick diskutera saker mer än en gång här på forum.

 

Mitt inlägg syftade ju mer till att belysa att vallatillverkarna- och försäljarna inte på ett vettigt sätt kan påvisa hur vallan fungerar. Det blir mest en massa mumbo- jumbosnack eller så säger de inget alls vilket jag beskrev i mitt inlägg.

 

Men nu när skadan ändå är skedd så kan jag väl fortsätta att trampa runt i klaveret (kom inte på hur talesättet är om att sätta ned foten fel).

 

Jag känner mycket väl till hur den amorfa och den kristallina fasen fungerar gällande plaster. Det innebär ju, som även Kuzmin nämner i sin avhandling, att en försumbart liten mängd valla uppehåller sig i eller på belaget. Är det då den här försumbart låga mängden som ger skidan ett bättre glid och hur länge sitter den fast? Snö och is är ju väldigt hårt och valla är ju väldigt mjuk. Och om nu vallan sitter inne i belaget vad gör den då för nytta? Sedan är ju smältpunkten för polyeten kring 135 grader vilket innebär att risken att förstöra plastens yta och funktion är relativt stor med vallajärn.

 

Det var ju helt självklart att man vallade en träskida då den är porös. En plastskida är ju däremot helt solid, ja förutom i amorfa fasen då. Nyttan av att valla en skida försvann ju egentligen 1974. Jag åkte mitt första Vasalopp före jag förstod att man måste glidvalla på 5.50 med endast tolv mils träning på superskidor. Ett par Fischer RCS med vitt belag som aldrig fick uppleva glidvalla på sina ytor. 

 

När jag sedan hamnade i vallaträsket pga att jag blev bekant med en skidförsäljare så har jag provat både högfluor och pulver och visst har jag haft bra skidor ibland men inte i paritet men tidsåtgången och hälsorisken med fluorvallning.

 

När jag nu, omvänd sicklare sedan många år, åker skidtävlingar så har jag ibland så bra glid jämfört med mina konkurrenter att jag måste ligga först i klungor då vi närmar och nedförsbackar. När jag senast åkte 7-mila i Västerbotten så gled jag ifrån klungan med 50-70 m i varje lång utförslöpa och efter ett tag börjades det grymta bland konkurrenterna vad han där framme hade vallat med. Det är då det är så härligt att omvända glidvallarna och säga att jag inte vallat överhuvud taget. Det behövs ju inte!

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar låta Klas välja slip åt mig beroende på skida. Jag kan inte deras benämningar. Själv brukar jag hellre ha lite grövre slipar, men det är bara en egen knäpp tanke… ;)

Men du får nog argumentera hårt för att de INTE ska ha på vanlig Swix CH8 efteråt. Av någon anledning slänger de alltid på det som grund. Själv brukar jag vilja ha annan grundvalla på (t.ex. Star racingbase), och vill oftast göra det själv. Så jag brukar be om att slippa få grundvalla på. Ibland blir det dock inte så!

Jag kör någon "strax under nollan" slip så får de avgöra vilken det blir. Kan leva med om de vill grunda med CH8 men jag har även Star racingbase i lådan så jag kan lägga på den istället direkt efter slip eller så får de lägga på CH4 istället för CH8. När det sedan blir dags att åka så behandlar jag skidan enligt Caldwell Sports mycket tydliga instruktioner: https://www.youtube.com/watch?v=uj_W-nEejWw&feature=youtu.be  jag har exakt de verktygen i min valla låda. Men sedan kör jag utan att göra någonting mer under så många mil jag hinner få ihop så får vi se vad som händer. 

 

Det andra skidparet sicklar jag med Skimateria enligt denna video: https://www.youtube.com/watch?v=UDQ9mkcKrWA

Jag kör dock RS-riller 1,0 istället för Skimateria 0,9 för den har jag inte och jag borstar med Skimateria roterande stålborste för att få ner strukturen lite mer och så struntar jag i S-cut rillningen. Avslutar med polerpapper och roterande nylonborste. Då ska vi ha, som jag ser det, likvärdig utgångspunkt a la "strax under nollan". 

 

Skulle jag addera tryckande riller med min RS-riller blir det givetvis samma behandling på båda paren.

 

Som en extra bonus kan jag gå över ett 3:e par, men det blir ett vanligt RCS par med 812 spann, med Kuzmin original sickel istället för R-cut. Borstar sedan med handborste stål och handborste nylon. Jag lägger alltså ingen extra struktur utan vi kör med "random structure" som Kuzmin sickeln ger.  

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag är ganska säker på att vallatillverkarna inte släpper ut otestade grejer. Tvärtom, det jag säger är att de vet nog väldigt väl att om man har en hyfsat bra produkt så kan man göra billiga, enkla och små ändringar som man paketerar i olika färg och design och lanserar som en uppsjö olika produkter. Och efter nåt år ändrar man färgen och paketdesignen igen och vips nya måsteprodukter till högre pris. Som lanseras mha storstjärnor och nischmedia. Ganska likt kosmetikabranschen.

 

Finns ju exempel här på forum där man vittnat om hur bra väldigt gamla vallor fungerat. Vilket väl får betecknas som rent magiskt med tanke på hur mycket ett vallapaket förvarat med lufttillträde har oxiderats på ett decennium eller två;-)

Link to comment
Share on other sites

Från Kuzmin Ski Technologi Facebook

 

Frasmakeriet, frasmakeriet, frasmakeriet…

 

Ut ur http://www.skidforum.se/index.php/topic/482-tre-vasalopp-på-samma-sicklade-skidor/?p=158224:

”Detta för att molekylkedjesegmenten är tätpackade i en ordnad struktur i den kristallina fasen men icke i den amorfa. Den lägre densiteten indikerar då att materialet där innehåller mer "mellanrum" så att säga, och ifall man vill kalla detta för "porer" så är väl det bara en fråga om hur man väljer att definiera just det begreppet”.

 

Får vem som helst definiera vilken ord som helst? Hur kan vi kommunicera med varandra, om vi inte är överens om ords definitioner? Varför vill man försätta krångla till?

 

Trots alla definieringar och vinklingar, har inte ett skidbelag av polyeten porer. Inga porer! Och aldrig hade.

Antal porer i skidbelag är lika stor som ”Cleaner for Fluor Glide Wax” förmåga att lösa fluorcarbon pulver – https://youtu.be/JjuSlaug-i4

 

por (substantiv) -en -er – fin öppning i hud;

por – mycket liten (för blotta ögat osynlig) öppning;

por – fin öppning i hud, cellvägg med mera || -en; -er;

 

pore – a minute opening in a surface, esp. the skin or integument of an organism, through which gases, liquids, or microscopic particles can pass;

Link to comment
Share on other sites

Sorry Dunderklumpen! Visste inte att man inte fick diskutera saker mer än en gång här på forum.

 

Mitt inlägg syftade ju mer till att belysa att vallatillverkarna- och försäljarna inte på ett vettigt sätt kan påvisa hur vallan fungerar. Det blir mest en massa mumbo- jumbosnack eller så säger de inget alls vilket jag beskrev i mitt inlägg.

 

Men nu när skadan ändå är skedd så kan jag väl fortsätta att trampa runt i klaveret (kom inte på hur talesättet är om att sätta ned foten fel).

 

Jag känner mycket väl till hur den amorfa och den kristallina fasen fungerar gällande plaster. Det innebär ju, som även Kuzmin nämner i sin avhandling, att en försumbart liten mängd valla uppehåller sig i eller på belaget. Är det då den här försumbart låga mängden som ger skidan ett bättre glid och hur länge sitter den fast? Snö och is är ju väldigt hårt och valla är ju väldigt mjuk. Och om nu vallan sitter inne i belaget vad gör den då för nytta? Sedan är ju smältpunkten för polyeten kring 135 grader vilket innebär att risken att förstöra plastens yta och funktion är relativt stor med vallajärn.

 

Det var ju helt självklart att man vallade en träskida då den är porös. En plastskida är ju däremot helt solid, ja förutom i amorfa fasen då. Nyttan av att valla en skida försvann ju egentligen 1974. Jag åkte mitt första Vasalopp före jag förstod att man måste glidvalla på 5.50 med endast tolv mils träning på superskidor. Ett par Fischer RCS med vitt belag som aldrig fick uppleva glidvalla på sina ytor. 

 

När jag sedan hamnade i vallaträsket pga att jag blev bekant med en skidförsäljare så har jag provat både högfluor och pulver och visst har jag haft bra skidor ibland men inte i paritet men tidsåtgången och hälsorisken med fluorvallning.

 

När jag nu, omvänd sicklare sedan många år, åker skidtävlingar så har jag ibland så bra glid jämfört med mina konkurrenter att jag måste ligga först i klungor då vi närmar och nedförsbackar. När jag senast åkte 7-mila i Västerbotten så gled jag ifrån klungan med 50-70 m i varje lång utförslöpa och efter ett tag börjades det grymta bland konkurrenterna vad han där framme hade vallat med. Det är då det är så härligt att omvända glidvallarna och säga att jag inte vallat överhuvud taget. Det behövs ju inte!

 

Självklart är det inte förbjudet att diskutera saker flera gånger här. Det är väl hela den här tråden ett bevis för. Där jag tror att allt redan var sagt 2008.

 

Men om du i stort sett försöker förlöjliga Majbäck eller Mattias Svahn, för att de inte svarat eller råkat nämna ordet "por" - då tycker jag det är du som är petitessigt besserwisseraktig. Ska alla som åker skidor och använder paraffiner behöva förklara kristallin och amorf fas - HERREGUD. Bara för att begreppet "por" inte är 100% rätt!!!! 

 

Sedan är det nog inte många vallare som hävdar att de kan trycka in masssor av valla i och på belaget. Men om denna mängd är försumbar som du och Kuzmin vill hävda, håller inte jag med om. Detta beror på att jag ALDRIG haft vänner som har haft bättre glid med sina stålsicklade ovallade skidor, än vad jag fått med valla.

 

Jättekul att du tycker du får bättre skidor med enbart stålsicklat. Det får väl vara din sanning. Dock inte min. Och så länge debatten handlar om att peka på att vissa använder ord som "por" när de borde sagt amorf fas, gör att jag tycker diskussionen backar till 2007. Och jag tappar återigen intresset.

Link to comment
Share on other sites

OK - jag trodde du skulle testa mot stenslipat och ovallat ;)

 

Jag kör någon "strax under nollan" slip så får de avgöra vilken det blir. Kan leva med om de vill grunda med CH8 men jag har även Star racingbase i lådan så jag kan lägga på den istället direkt efter slip eller så får de lägga på CH4 istället för CH8. När det sedan blir dags att åka så behandlar jag skidan enligt Caldwell Sports mycket tydliga instruktioner: https://www.youtube.com/watch?v=uj_W-nEejWw&feature=youtu.be  jag har exakt de verktygen i min valla låda. Men sedan kör jag utan att göra någonting mer under så många mil jag hinner få ihop så får vi se vad som händer. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ny på forumet så tänkte komma med lite "nya" tankar.

 

Det började bli dags att göra nåt åt belagen på mina skidor så det stod mellan att skicka iväg på stenslipning eller att skaffa sickel.

Valet var för mig ganska lätt, stålsicklel och rill från skimateria, tänk att själv få underhålla skidorna istället för att skicka iväg dem land och rike runt.

 

Förstår faktiskt inte denna diskussion, man väljer själv vad man vill. Men är själv övertygad om att jag kommer att ha fina skidor i vinter efter att jag test sicklat ikväll. Kan det bli enklare?

 

Och ja, jag tänker fortsätta valla, men kanske inte så ofta till träning.

;)

Helt underbar sammanfattning tycker jag… ;) Men eftersom jag bor i Stockholm och nära en som är duktig på att slipa - tycker jag det är det mycket lättare för mig ;)

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det inte förbjudet att diskutera saker flera gånger här. Det är väl hela den här tråden ett bevis för. Där jag tror att allt redan var sagt 2008.

 

Men om du i stort sett försöker förlöjliga Majbäck eller Mattias Svahn, för att de inte svarat eller råkat nämna ordet "por" - då tycker jag det är du som är petitessigt besserwisseraktig. Ska alla som åker skidor och använder paraffiner behöva förklara kristallin och amorf fas - HERREGUD. Bara för att begreppet "por" inte är 100% rätt!!!! 

 

Sedan är det nog inte många vallare som hävdar att de kan trycka in masssor av valla i och på belaget. Men om denna mängd är försumbar som du och Kuzmin vill hävda, håller inte jag med om. Detta beror på att jag ALDRIG haft vänner som har haft bättre glid med sina stålsicklade ovallade skidor, än vad jag fått med valla.

 

Jättekul att du tycker du får bättre skidor med enbart stålsicklat. Det får väl vara din sanning. Dock inte min. Och så länge debatten handlar om att peka på att vissa använder ord som "por" när de borde sagt amof fas, gör att jag tycker diskussionen backar till 2007. Och jag tappar återigen intresset.

 

Nej Dunderklumpen jag har aldrig påstått att alla som åker skidor behöver förklara fysikaliska egenskaper för polyeten, det är det du som påstår.

 

Jag menar att om man försöker få människor att köpa en produkt på tvivelaktig grund så ljuger man faktiskt och det är inte längdskidåkningen betjänt av. Christer Majbäck påstod på sin vallaträff att man ska "mätta belaget" och det är alldeles för många sådana floskler som florerar kring glidvallning. Jag ifrågasatte detta med mättning och frågade var vallan tog vägen och då sa Majbäck att den la sig i porer i belaget. Då är det väl på sin plats att man funderar över hur vettigt det är att man måste "mätta" skidan ett tiotal gånger när det är mikroskopiskt små mängder som blir kvar på skidan.

 

När jag skriver på SVT:s FB till Mattias Svahn i "Vallaboden" under Vasaloppssändningen och frågar varför man måste "mätta" skidan och var all valla tar vägen så svarar han ungefär:

 

"Jag får en del frågor om stålsickling och det är ingen i eliten som stålsicklar".

 

Ingen i tråden hade nämnt ordet stålsickling men Mattias Svahn, som livnär sig på att sälja vallning, tar själv upp stålsickling och avfärdar det direkt. Jag fick aldrig något svar på min fråga och har inte fått det när jag mejlat honom heller.

 

Du upplever att du får bra glid på dina skidor med valla och det upplevde ju jag också innan jag upptäckte stålsicklingen. Men det skulle ju faktisk kunna bero på detta:

 

Kuzmin .se

"Dok finns det många andra mindre bra indirekta metoder. Exempelvis, kan man förbättra (släta ut) belagets topografi med en hård (kaltföre) glidvalla och få lite bättre glid. Ja, det går. Men samtidigt försämrar man skidbelagets glidegenskaper (och ibland förstör man skidbelag) p.g.a. den extrem hög temperatur som krävs för att smälta in sådana glidvallor. Inte nog med det. Yttre skikt av glidvallan nöts bort efter några hundra meter och man får vit/grå fläckar på belaget;

Oerhörd viktigt i sammanhanget att förstå att varje glidvallning påverkar belagets topografi (struktur). Väldigt ofta tror man att glidförbättringen beror på den glidvalla som man applicerade, men i verkligheten beror det på ändrad (mer optimerad) belagets topografi;"

 

Dock glider inte alla mina skidor lika bra och det är det nog viktigt att tänka på. Jag har några par som inte glider så värst bra, några glider oftast väldigt bra och ett par Rossignol som alltid glider utav h-e. 

Tyvärr är väl inte alla förunnade att ha skidförsäljare i bekantskapskretsen för många åker nog omkring på skidor som inte alls passar deras vikt eller åkstil.

Link to comment
Share on other sites

OK - jag trodde du skulle testa mot stenslipat och ovallat ;)

Jo, men jag tolkade dig som att det kommer bli svårt att "komma undan" CH8 lagret och då menar jag att det i sig inte gör testet ointressant. Om det nu är ett standardförfarande vi stenslip så är det kanske så det skall testas. Idén är ju lite att se om man kan lämna in ett par skidor för slip och sedan köra på dem under vintern utan mer arbete. Jag vill ju inte heller att misstankar skall väckas om att det är jag, och ett test, så att de av någon anledning gör någonting annorlunda mot vad de normalt sett gör. För tänk, gud förbjude, om de har en Skimateria P-cut som de går över skidorna med efter slip :D ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle mer tippa på att det blir Star LA6 än Ch8 på skidorna, det fick jag på mina tre par jag hämtade idag och det var det vanliga han kör enligt Klas. Jag kan intyga att någon primateria kör han inte med , däremot en specialbeställd supervass sak för att plana belag innan slipning. :)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...