Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

OK, då byter vi ut fluider mot pulver isället :)

 

Har precis varit ute och sprungit i vårvärmen. Ett perfekt sätt att fundera och reflektera på!

 

Jag skulle kunna tänka mig att just polering + ev polermedel är där den så populära "nanotekniken" kommer att göra sitt intåg, en inte allt för vild gissning eller?

 

Vad tror du kan göras på belagssidan. Skulle det vara en fördel att gå mot hårdare belag?

 

Har klubbkompisar som inför VL stötte på några norrmänn som hade en ny typ av riller från SWIX. Enligt norrmännen var det ett verktyg som kostade typ 9000:- och som de testade. Känner du till nått om detta verktyg, eller kanske Finn2 som brukar ha örnkoll på nya "tricka" prylar vet nått?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OK, då byter vi ut fluider mot pulver isället :)

 

Har precis varit ute och sprungit i vårvärmen. Ett perfekt sätt att fundera och reflektera på!

 

Jag skulle kunna tänka mig att just polering + ev polermedel är där den så populära "nanotekniken" kommer att göra sitt intåg, en inte allt för vild gissning eller?

 

Vad tror du kan göras på belagssidan. Skulle det vara en fördel att gå mot hårdare belag?

 

Har klubbkompisar som inför VL stötte på några norrmänn som hade en ny typ av riller från SWIX. Enligt norrmännen var det ett verktyg som kostade typ 9000:- och som de testade. Känner du till nått om detta verktyg, eller kanske Finn2 som brukar ha örnkoll på nya "tricka" prylar vet nått?

självklart, den är som RedCreeks traktor. samma prinsip. bra resultat men tunnt i plånboken efteråt.

 

http://www.oslosportslager.no/product/2778/8051/411527/Swix_World_Cup_Rillejern.html

Link to comment
Share on other sites

självklart, den är som RedCreeks traktor. samma prinsip. bra resultat men tunnt i plånboken efteråt.

Mannen med örnkoll :)

 

Det var den som de testade. Som jag ser på bilderna, och som de berättade, var det bara diagonal struktur. Och om nya Fischer Carbonlite NIS är dyra så vad ska vi då säga om denna!?!?!...........Min RS-riller framstår som rena fyndet i alla fall :D

Link to comment
Share on other sites

Vi gör nu en del egna undersökningar där även "Stevens" är inblandad och jag hoppas att vi så småningom har något substansiellt att rapportera.

 

Vi har många ideer vad vi skall undersöka (t.ex i elektronmikoskopet) men eftersom vi uppenbarligen har ett så kunnigt och idérikt forum så lämnnar jag frågan öppen:

* Ge förslag på saker vi borde undersöka beträffande olika sätt att PREPARERA och UTFORMA skidor i FRAMTIDEN för att få optimalt glid under olika förutsättningar.

Vad ni kommit fram till hittills? Jag är väldigt nyfiken på att se hur en slipad/stålsicklad/rillad/vallad yta ser ut i hög förstoring. Visa gärna litet bilder om ni har!

 

Hur är det med de omtalade porerna - har ni hittat några sådana?

Grafitvallan är också något jag funderat över - var tar sot/grafitpartiklarna vägen?

Går Kuzmins påstående att vallan tar upp smuts att bevisa "visuellt" i mikroskop?

Boljohan, jag tar till mig dina frågor som klart intressanta och i linje med det vi vill få klart svar på. När man har fått denna kunskap så kan man säkert föra en mer konstruktiv debatt än den som ibland mer bygger på tro och obevisade påståenden hur det VERKLIGEN ser ut och fungerar.

Jag hoppas (men vågar ännu inte lova) att vi skall kunna redovisa något om detta och likartade fundamentala frågor så småningom.

Anm: Jag förstår av dina frågor etc. att du har stor kunskap och ibland undrar jag om du tom. har "insiderinformation" om vad vi funderar på att göra. Som jag sagt tidigare är du välkommen att besöka mig/oss (jag och Sture) på Ångströmslaboratoriet nästa gång

du kommer till Uppsala.

 

Till Stefan Sand: Under dagens löprunda funderade jag på att vi borde göra något för att dokumentera den information och gedigna arbete som gjorts i den testtråd som du är pappa för. Denna information kompletterar (stödjer på vissa punkter men inte på alla !) den som framkommer i Kuzmins avhandling . Den har ju dessutom vissa kännetecken som vänligtvis gäller i sammanhang då man offentliggör resultat t.ex.

(a) Förutsättningarna är noggrannt redovisade så att experimentet går att upprepa i rimlig grad även av andra.

(b) Resultaten är redovisade på ett klart sätt så att det går att kritisera och använda sig av.

© De slutsatser som dragits görs av testaren och han/hon är ansvarig och kan kritiseras för dessa slutsatser.

 

Är du intresserad att göra en sådan gemensam rapport efter säsongen ? (I så fall gör jag ett konkret förslag (förhopningsvis med hjälp av Niklas (Grip) som vi itererar via email mellan oss tre tills vi är nöjda ) Sedan offentliggör vi det hela i skidforum och även utanför (jag har funderingar även om detta men det får vi diskutera om du gillar idén).

 

** Vad tycker ni andra detta förslag ?

Link to comment
Share on other sites

Till Stefan Sand: Under dagens löprunda funderade jag på att vi borde göra något för att dokumentera den information och gedigna arbete som gjorts i den testtråd som du är pappa för. Denna information kompletterar (stödjer på vissa punkter men inte på alla !) den som framkommer i Kuzmins avhandling . Den har ju dessutom vissa kännetecken som vänligtvis gäller i sammanhang då man offentliggör resultat t.ex.

(a) Förutsättningarna är noggrannt redovisade så att experimentet går att upprepa i rimlig grad även av andra.

(b) Resultaten är redovisade på ett klart sätt så att det går att kritisera och använda sig av.

© De slutsatser som dragits görs av testaren och han/hon är ansvarig och kan kritiseras för dessa slutsatser.

 

Är du intresserad att göra en sådan gemensam rapport efter säsongen ? (I så fall gör jag ett konkret förslag (förhopningsvis med hjälp av Niklas (Grip) som vi itererar via email mellan oss tre tills vi är nöjda ) Sedan offentliggör vi det hela i skidforum och även utanför (jag har funderingar även om detta men det får vi diskutera om du gillar idén).

Självfallet ställer jag upp på detta!. En mycket god idé tycker jag och som kan ge lite glädje och inspiration även under barmarkssäsongen. Jag mailar min email till dig omgående!

Link to comment
Share on other sites

Till Stefan Sand: Under dagens löprunda funderade jag på att vi borde göra något för att dokumentera den information och gedigna arbete som gjorts i den testtråd som du är pappa för. Denna information kompletterar (stödjer på vissa punkter men inte på alla !) den som framkommer i Kuzmins avhandling . Den har ju dessutom vissa kännetecken som vänligtvis gäller i sammanhang då man offentliggör resultat t.ex.

(a) Förutsättningarna är noggrannt redovisade så att experimentet går att upprepa i rimlig grad även av andra.

(b) Resultaten är redovisade på ett klart sätt så att det går att kritisera och använda sig av.

© De slutsatser som dragits görs av testaren och han/hon är ansvarig och kan kritiseras för dessa slutsatser.

 

Är du intresserad att göra en sådan gemensam rapport efter säsongen ? (I så fall gör jag ett konkret förslag (förhopningsvis med hjälp av Niklas (Grip) som vi itererar via email mellan oss tre tills vi är nöjda ) Sedan offentliggör vi det hela i skidforum och även utanför (jag har funderingar även om detta men det får vi diskutera om du gillar idén).

Självfallet ställer jag upp på detta!. En mycket god idé tycker jag och som kan ge lite glädje och inspiration även under barmarkssäsongen. Jag mailar min email till dig omgående!

Splended. Och även Niklas ställer upp och han accepterar den preliminära plan vi skisserat.

 

Till alla på skidforum: I denna rapport hade vi tänkt oss att redovisa alla test i bilagor och själva som "redaktörer" stå för en mycket kortfattad beskrivning och analys som säkert inte blir någon överraskning för er som följt debatten på skidforum men som säkert fortfarande kan vara lite överraskande för vissa andra (det märkte jag inte minst i samband med årets Vasalopp).

* Har ni några råd betrffande vad vi speciellt skall tänka på innan vi sätter igång ?

Am: När rapporten är klar kommer vi givetvis att presentera den i detta forum men förmodligen även på andra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Splended. Och även Niklas ställer upp och han accepterar den preliminära plan vi skisserat.

 

Till alla på skidforum: I denna rapport hade vi tänkt oss att redovisa alla test i bilagor och själva som "redaktörer" stå för en mycket kortfattad beskrivning och analys som säkert inte blir någon överraskning för er som följt debatten på skidforum men som säkert fortfarande kan vara lite överraskande för vissa andra (det märkte jag inte minst i samband med årets Vasalopp).

* Har ni några råd betrffande vad vi speciellt skall tänka på innan vi sätter igång ?

Am: När rapporten är klar kommer vi givetvis att presentera den i detta forum men förmodligen även på andra sätt.

spännande!

Ta gärna med en sammanställning över "utestående" frågeställningar och håll sammanställningen fri från supelativ så läsarn själv får dra sina egna slutsatser av testarnas slutsatser :)

Link to comment
Share on other sites

Splended. Och även Niklas ställer upp och han accepterar den preliminära plan vi skisserat.

 

Till alla på skidforum: I denna rapport hade vi tänkt oss att redovisa alla test i bilagor och själva som "redaktörer" stå för en mycket kortfattad beskrivning och analys som säkert inte blir någon överraskning för er som följt debatten på skidforum men som säkert fortfarande kan vara lite överraskande för vissa andra (det märkte jag inte minst i samband med årets Vasalopp).

* Har ni några råd betrffande vad vi speciellt skall tänka på innan vi sätter igång ?

Am: När rapporten är klar kommer vi givetvis att presentera den i detta forum men förmodligen även på andra sätt.

spännande!

Ta gärna med en sammanställning över "utestående" frågeställningar och håll sammanställningen fri från supelativ så läsarn själv får dra sina egna slutsatser av testarnas slutsatser :)

Nu vet jag inte vad supelativ betyder, men jag tycker nog snarare tvärtom. Man ska presentera de hypoteser man har varför resultatet blir som det blir, även om de inte är välgrundade. Sedan kan andra förkasta eller bekräfta dessa med fler tester eller teorier, det är så vetenskapen går framåt!

Utan några mer eller mindre välgrundande spekulationer om varför resultet blir som det blir = hypoteser, så blir det svårare för andra att bygga vidare på gjord forskning.

 

Synd att detta forskningprojekt inte fanns för tio år sedan när jag påbörjade min licentiatforskning, skulle vara väldigt kul att vara med!

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte vad supelativ betyder, men jag tycker nog snarare tvärtom. Man ska presentera de hypoteser man har varför resultatet blir som det blir, även om de inte är välgrundade. Sedan kan andra förkasta eller bekräfta dessa med fler tester eller teorier, det är så vetenskapen går framåt!

Utan några mer eller mindre välgrundande spekulationer om varför resultet blir som det blir = hypoteser, så blir det svårare för andra att bygga vidare på gjord forskning.

 

Synd att detta forskningprojekt inte fanns för tio år sedan när jag påbörjade min licentiatforskning, skulle vara väldigt kul att vara med!

Superlativ i min mening ord som används i förskönande syfte för att framställa något i bättre dager än vad det igentligen är. Exempelvis skulle jag kunna skriva att ett par skidor gled helt fantastikst bra och var totalt överlägset denna dag fast skillnaden är marginell.

Då har man vinklat verkligheten till något som passar ens egna syften och det tycker jag inte är bra i en vetenskaplig rapport.

Jag är helt för att man presenterar sina hypoteser och sina expriment även om de inte är helt välunderbyggda, men inte att man använder sig av föskönande omskrivningar för att få något att framstå i bättre dager än vad det är. Det gör man först när man ska komersialisera sina hypoteser :)

Link to comment
Share on other sites

Splended. Och även Niklas ställer upp och han accepterar den preliminära plan vi skisserat.

 

Till alla på skidforum: I denna rapport hade vi tänkt oss att redovisa alla test i bilagor och själva som "redaktörer" stå för en mycket kortfattad beskrivning och analys som säkert inte blir någon överraskning för er som följt debatten på skidforum men som säkert fortfarande kan vara lite överraskande för vissa andra (det märkte jag inte minst i samband med årets Vasalopp).

* Har ni några råd betrffande vad vi speciellt skall tänka på innan vi sätter igång ?

Am: När rapporten är klar kommer vi givetvis att presentera den i detta forum men förmodligen även på andra sätt.

spännande!

Ta gärna med en sammanställning över "utestående" frågeställningar och håll sammanställningen fri från supelativ så läsarn själv får dra sina egna slutsatser av testarnas slutsatser :)

Nu vet jag inte vad supelativ betyder' date=' men jag tycker nog snarare tvärtom. Man ska presentera de hypoteser man har varför resultatet blir som det blir, även om de inte är välgrundade. Sedan kan andra förkasta eller bekräfta dessa med fler tester eller teorier, det är så vetenskapen går framåt!

Utan några mer eller mindre välgrundande spekulationer om varför resultet blir som det blir = hypoteser, så blir det svårare för andra att bygga vidare på gjord forskning.

 

Synd att detta forskningprojekt inte fanns för tio år sedan när jag påbörjade min licentiatforskning, skulle vara väldigt kul att vara med![/quote']

Egentligen tycker jag att ni båda har rätt, och båda är viktiga i olika sammanhang t.ex. som här när vi vill få mer kunskap om vad som verkligen gäller i denna fråga (detsamma gäller även i "vanliga" forskningssammanhang där jag har det mesta a min erfarenhet)

 

 

*Att påstå att något gäller skall bygga på fakta (t.ex fysikaliska lagar, materialparametrar, etc) och välgrundade tester som beskrivits så att de går att upprepa och värderas av andra.

* Att formulera välgrundande spekulationer om att något gäller (= hypoteser) är också viktigt för att även andra skall få tips om hur man kan gå vidare med ytterligare experiment och kanske tom. forskning.

 

Till Rotebrostakaren: Jag anser att man kan lära och utbilda sig hela livet, naturligtvis inte på heltid men som "hobby" så det är inte för sent. Eftersom du ju uppenbarligen har en gedigen utbildning så blir det förmodlign inga problem om den äkta gnistan finns.

 

Tack för era synpunkter som vi givetvis tar med oss !!!

Link to comment
Share on other sites

Till Rotebrostakaren: Jag anser att man kan lära och utbilda sig hela livet, naturligtvis inte på heltid men som "hobby" så det är inte för sent. Eftersom du ju uppenbarligen har en gedigen utbildning så blir det förmodlign inga problem om den äkta gnistan finns.

 

Tack för era synpunkter som vi givetvis tar med oss !!!

Lars-Erik: Jo, min utbildning bör väll beaktas som gedigen, och jag lär mig förhoppningsvis ständigt inom mitt yrke (riskanalys inom kärnkraft). Men utanför arbetstid blir det inte så mycket tid över med 2 otroligt aktiva och i mina ögon otroligt charmiga killar på 1 och 3 år. Men jag måste medge att jag ser fram emot nästa skidsäsong med entusiasm p g a detta med stålsickling, funderade tidigare på att nu när jag kört Vasaloppet 10 ggr på rad så får det vara nog, men nu är jag verkligen sugen på att prova och testa! Mycket är tack vare dig Lars-Erik, din ödmjuka inställning och akademiska meriter som gör att att det känns "gediget", har följt och följer denna tråd med stort intresse. Tyvärr har jag själv inte utfört några empiriska tester och därmed inte bidragit med något. Jag ska bättra mig och dra mitt strå till stacken!

Link to comment
Share on other sites

Till Rotebrostakaren: Jag anser att man kan lära och utbilda sig hela livet' date=' naturligtvis inte på heltid men som "hobby" så det är inte för sent. Eftersom du ju uppenbarligen har en gedigen utbildning så blir det förmodlign inga problem om den äkta gnistan finns.

 

Tack för era synpunkter som vi givetvis tar med oss !!![/quote']

Lars-Erik: Jo, min utbildning bör väll beaktas som gedigen, och jag lär mig förhoppningsvis ständigt inom mitt yrke (riskanalys inom kärnkraft). Men utanför arbetstid blir det inte så mycket tid över med 2 otroligt aktiva och i mina ögon otroligt charmiga killar på 1 och 3 år. Men jag måste medge att jag ser fram emot nästa skidsäsong med entusiasm p g a detta med stålsickling, funderade tidigare på att nu när jag kört Vasaloppet 10 ggr på rad så får det vara nog, men nu är jag verkligen sugen på att prova och testa! Mycket är tack vare dig Lars-Erik, din ödmjuka inställning och akademiska meriter som gör att att det känns "gediget", har följt och följer denna tråd med stort intresse. Tyvärr har jag själv inte utfört några empiriska tester och därmed inte bidragit med något. Jag ska bättra mig och dra mitt strå till stacken!

Tack Rotebrostakaren för verkligen uppskattande ord. Men glöm inte bort att jag INTE har motsvarande gedigna kunskaper i skidsammanhang, t.ex. om vallning, utrustning mm (även om jag har stor ERFARENHET t.ex. efter 41 lopp i fädrens spår) . Därför måste ni på detta forum betrakta mig som lika mycket amatör som er andra men jag har ett genuint intresse att lära, förstå och testa nya saker även i detta sammanhang. Och det har jag fått förmånen att göra på detta forum.

Det blir nu t.ex. spännande att följa det MC Hammer satt igång. Kanske även detta kan leda till att vi själva testar och undersöker och kanske får reda på saker vi faktiskt inte fått reda på i detalj av de som borde förklarat detta för oss (vallafabrikanter, skidforsäljare, reklambroschyrer, "tomtar" i Vasaloppstälten, etc.)

Link to comment
Share on other sites

Har en undran, mycket om stålsickling handlar här på forumet klassiska skidor, åker mycket skate själv, hur ligger det till med sickling på skate skidor?? Får man det släpp uppför man brukar få nån mil med pulver, vätskor?? någon som har koll på detta?
Link to comment
Share on other sites

Har en undran, mycket om stålsickling handlar här på forumet klassiska skidor, åker mycket skate själv, hur ligger det till med sickling på skate skidor?? Får man det släpp uppför man brukar få nån mil med pulver, vätskor?? någon som har koll på detta?

Jag ser ingen anledning till att stålsicklat inte skulle fungera även vid skate. Min egen erfarenhet är att fungerar ungefär som klassiskt dvs. att det det definitivt att ett vasst ALTERNATIV för oss motionärer, speciellt när det är långt. Eftersom du säkert är en mycket bättre åkare än mig så är det säkert inte ett tillräckligt bra för dig och jag hoppas verkligen att någon bättre åkare svarar dig (t.ex. någon av de åkare i Vasaloppet som åkte stålsicklat långt upp i Vasaloppet) eftersom din fråga är intressant.

 

En annan observation relaterad till stålsicklat på motionsnivå: Som jag tidigare nämnt var jag TVÄRSÄKER på att stålsicklat INTE kunde fungera under några förhållanden (det var ju för att bevisa detta för mig själv som jag gjorde mitt idiottest på Ormberget inför licentiatpresentationen). På samma sätt har jag varit mycket tveksam till teip och faktiskt inte prövat på allvar förrän nu men har nu även ändrat mig på denna punkt.

Jag har nu åkt c:a 12 mil (4 tillfällen) på kombinationen stålsicklat+teip i varierande fören och är mycket positivt överraskad. Jag har inte behövt röra skidorna och haft överraskande bra fäste hela tiden och jag har inte märkt att det tagit så mycket på glidet

(om jag hinner skall jag försöka testa även detta med ett enkelt glidtest i Stefan Sand anda). Speciellt på lördag liknade förhållandena de på Vasaloppet med blanka spår och ner mot noll och "nästan alla" såg ut att ha dåligt fäste utom jag som i varje fall hade "hyggligt" fäste. Det väcker tanken att detta faktiskt kunde ha varit ett alternativ även på Vasaloppet.

* Någon som åkte på teip på Vasaloppet ?

I varje fall kommer jag i fortsättningen alltid att ha ett par preparerade på detta sätt (stålsicklat+teip) och jag tror att jag ytterligare kan öka tiden jag befinner mig i spåret i förhållande till den som tillbringas i vallaboden som på detta ytterligare reduceras.

Detta borde väl vara ett vasst tips för Enklaresport värt namnet eller ?

 

Anm: Det påstås att teip inte fungerar i nysnö och eftersom det nu snöar "lapphanskar" utanför mitt fönster just nu så får jag kanske möjlighet att även testa detta ikväll.

Link to comment
Share on other sites

... Någon som åkte på teip på Vasaloppet ?

I varje fall kommer jag i fortsättningen alltid att ha ett par preparerade på detta sätt (stålsicklat+teip) och jag tror att jag ytterligare kan öka tiden jag befinner mig i spåret i förhållande till den som tillbringas i vallaboden som på detta ytterligare reduceras.

Detta borde väl vara ett vasst tips för Enklaresport värt namnet eller ?...

Hej Lars-Erik! Jodå, det är visst ngt för mig och jag försökte även att få det till årets säsong men det strulade med leveranserna.

 

Och sen kan det vara bra att veta att det finns två varianter Starttejp. Den vanliga, lite tjockare röda, kan bita lite för mycket vilket gör att många duktiga aktar sig för den men det finns även en tunnare, kallad Racing, som mycket väl kan vara ett alternativ för de som är mån om glidet. Men jag håller med om att tejpen kan vara ett mycket vasst alternativ för många motionärer som inte orkar trycka ned ordentligt under ett helt Vasalopp. Och även för duktiga åkare också men jag har inte så mycket kött på benen där.

 

Vid nysnö så bör man nog täcka tejpen med tjära.

Link to comment
Share on other sites

Har en undran, mycket om stålsickling handlar här på forumet klassiska skidor, åker mycket skate själv, hur ligger det till med sickling på skate skidor?? Får man det släpp uppför man brukar få nån mil med pulver, vätskor?? någon som har koll på detta?

Det är ju lätt att sickla skejtskidor, man slipper bry sig om fästzonen. Kuzmin själv sicklade mina skidor inför Skejtvasan (det tog honom max en kvart inkusive borstning), och jag hade bra glid hela vägen. Jag vet inte om jag hade bäst glid av alla men jag gled om de flesta som jag åkte tillsammans med. Dock är jag ju bara motionär (var 39 min efter segraren i mål), så jag har ingen större erfarenhet av att åka på pulver eller "vätskor".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Till Stefan Sand: Under dagens löprunda funderade jag på att vi borde göra något för att dokumentera den information och gedigna arbete som gjorts i den testtråd som du är pappa för. Denna information kompletterar (stödjer på vissa punkter men inte på alla !) den som framkommer i Kuzmins avhandling . Den har ju dessutom vissa kännetecken som vänligtvis gäller i sammanhang då man offentliggör resultat t.ex.

(a) Förutsättningarna är noggrannt redovisade så att experimentet går att upprepa i rimlig grad även av andra.

(b) Resultaten är redovisade på ett klart sätt så att det går att kritisera och använda sig av.

© De slutsatser som dragits görs av testaren och han/hon är ansvarig och kan kritiseras för dessa slutsatser.

 

Är du intresserad att göra en sådan gemensam rapport efter säsongen ? (I så fall gör jag ett konkret förslag (förhopningsvis med hjälp av Niklas (Grip) som vi itererar via email mellan oss tre tills vi är nöjda ) Sedan offentliggör vi det hela i skidforum och även utanför (jag har funderingar även om detta men det får vi diskutera om du gillar idén).

 

** Vad tycker ni andra detta förslag ?

En preliminär version av denna rapport finns nu här.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jag tar mig friheten att aktualisera "min tråd" ytterligare en gång även om jag förstår att många gamla debattörer är urtråkade på denna gamla debatt. Jag gör det av följande orsaker.

a) den har uppenbarligen fortfarande stort intresse och är nu uppe i snart 65 000 visningar

b) det har tillkommit många nya deltagare som uppenbarligen inte känner till detta (t.ex. beroende på hur de uttrycker sig när de startat ett antal nya trådar om förberedelse till Vasalopp, köp av vallor, optimala vallaboxar, etc.)

b) den är mer aktuell än någonsin inför årets Vasalopp (och jag förstår att många missat detta enkla faktum när de diskuterar möjliga förberedelser för Vasalopp/öppet spår, optimala vallaboxar, etc.)

c) ge alla NYA skidforumvänner chansen att ta ställning till om detta är något för dem.

 

En enkel sammanfattning av denna mastodonttråd:

* Jag (en då 61 årig gubbe, motionär, men inte överdrivet vältränad)åkte båda öppna spåren 2006 på tiderna 5.29 och 5.50 och Vasaloppet på 6.41 (vilket gav medalj). Jag åkte alla tre loppen på SAMMA sicklade skidor uan tillstymmelse till glidvalla.

* Jag (nu en 62 årig gammal gubbe) åkte ett öppet spår och Vasalopp 2007, båda på tiden 6.31 (öppet spår tiden räcker för seedning i led tre och Vasaloppstiden för medalj). Jag åkte igen båda loppet på SAMMA skidor som året innan (bara att jag nu sicklat om dem )

* Vi vet ju nu att många på skidforum åker på detta enkla sätt och är mycket nöjda (egentligen har jag inte hört någon som säger att de åkt Vasalopp på detta vis och nu tänker börja stenslipa och glidvalla igen, möjligen lägga valla utanpå stålsicklingen)

 

Alltså, det går utmärkt att åka Vasalopp/öppet spår med bra resultat utan att en fundera på något med glidvallor och än mindre på mättning av belag och andra mer eller mindre mystiska anvisningar etc. (belaget är t.ex. inte "hungrigt", det är istället just en polyeten av likartad typ som vallorna och normalt hårdare vilket är teoretiskt bra som det är)

 

Jag påstår ATT STÅLSICKLING ÄR ETT MYCKET VASST OCH ENKLARE ALTERNATIV för de flesta Vasaloppsåkarna. Detta motsäger inte att den yttersta eliten har andra möjligheter vi inte har tillgång till (men glöm inte att Ronnie Löf de två senaste åren varit band de 40 bästa med stålsicklade skidor och vi vet ju faktiskt inte om det är fler, de avslöjar ju inte alltid sina prepareringar).

Jag påstår dessutom att de tester (totalt 66 mil) som gjorts på skidforum (se testtråden)

stärker detta

Link to comment
Share on other sites

Det låter som en dröm - aldrig glidvalla och "ofta" kanonfäste med tejpen.

...tänk en vallabox med endast en stålsickel och tejp. :)

 

Låter kanon för träning men frågan är om jag ändå "fegar ur" på VL och beställer ett "performance-paket" med "extra allt" på - för att känna mig "trygg" :)

 

Hur är det nu egentligen: Är det också visat att glidvallat går sämre än stålsicklat i långlopp så att det är sannolikt att om jag lämnar in mina skidor för ett "performance-paket" a la 1000:- så köper jag "i genomsnitt" ett sämre glid och därmed en sämre tid än om jag stålsicklar?

Link to comment
Share on other sites

Det låter som en dröm - aldrig glidvalla och "ofta" kanonfäste med tejpen.

...tänk en vallabox med endast en stålsickel och tejp. :)

 

Låter kanon för träning men frågan är om jag ändå "fegar ur" på VL och beställer ett "performance-paket" med "extra allt" på - för att känna mig "trygg" :)

 

Hur är det nu egentligen: Är det också visat att glidvallat går sämre än stålsicklat i långlopp så att det är sannolikt att om jag lämnar in mina skidor för ett "performance-paket" a la 1000:- så köper jag "i genomsnitt" ett sämre glid och därmed en sämre tid än om jag stålsicklar?

* Varför känner du dig tryggare med detta ? Har du något annat argument än det som förs fram av de som vill tjäna dessa pengar av dig ?

 

* Jag har ju köpt sådana paket ett stor del av mina tidigare 32 lopp (eller fått motsvarande proffshjälp t.ex. av fantastiska AnnMarie Johansson på Skigo och Jan-Erik Hasselström, far till förra världsmästarinnnan i SkidOL Lena) men jag upplever att jag haft något bättre skidor speciellt senare delen av loppen (och fått motsvarande bättre tider) de två senaste åren när jag stålsicklat.

Jag vill ändå inte säga att DU kastat pengarna i sjön, det är ju dig och din åkning det gäller. Det kanske fungerar annorlunda för dig, men jag tror inte det är så.

Det enda jag påstår är att detta är ett vasst ALTERNATIV för i stort sett alla Vasaloppslöpare.

Jag vill absolut inte att de som känner sig tryggare med glidvallning skall avstå från detta. Jag behåller gärna denna fördel för mig själv men jag vill vara generös och tala om "sanningen" (såsom jag upplevt den) så att ni även får möjlighet att pröva detta ALTERNATIV.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som en dröm - aldrig glidvalla och "ofta" kanonfäste med tejpen.

...tänk en vallabox med endast en stålsickel och tejp. :)

 

Låter kanon för träning men frågan är om jag ändå "fegar ur" på VL och beställer ett "performance-paket" med "extra allt" på - för att känna mig "trygg" :)

 

Hur är det nu egentligen: Är det också visat att glidvallat går sämre än stålsicklat i långlopp så att det är sannolikt att om jag lämnar in mina skidor för ett "performance-paket" a la 1000:- så köper jag "i genomsnitt" ett sämre glid och därmed en sämre tid än om jag stålsicklar?

* Varför känner du dig tryggare med detta ? Har du något annat argument än det som förs fram av de som vill tjäna dessa pengar av dig ?

 

* Jag har ju köpt sådana paket ett stor del av mina tidigare 32 lopp (eller fått motsvarande proffshjälp t.ex. av fantastiska AnnMarie Johansson på Skigo och Jan-Erik Hasselström' date=' far till förra världsmästarinnnan i SkidOL Lena) men jag upplever att jag haft något bättre skidor speciellt senare delen av loppen (och fått motsvarande bättre tider) de två senaste åren när jag stålsicklat.

Jag vill ändå inte säga att DU kastat pengarna i sjön, det är ju dig och din åkning det gäller. Det kanske fungerar annorlunda för dig, men jag tror inte det är så.

Det enda jag påstår är att detta är ett vasst ALTERNATIV för i stort sett alla Vasaloppslöpare.

Jag vill absolut inte att de som känner sig tryggare med glidvallning skall avstå från detta. Jag behåller gärna denna fördel för mig själv men jag vill vara generös och tala om "sanningen" (såsom jag upplevt den) så att ni även får möjlighet att pröva detta ALTERNATIV.[/quote']

ok tack! Ska testa nu snart. Har stålsicklat ett par skidor och ett annat kör jag traditionell valla på. Vill gärna att det ska fungera. Vore skönt att slippa all vallning. Funderar på att köra tejpen också på dessa, men är lite osäker, tänk om tejpen "suger" eller försämrar glidet, då får jag ingen riktgi utvärdering.

 

Vad tror du?

Edited by Mauritz
Link to comment
Share on other sites

Det låter som en dröm - aldrig glidvalla och "ofta" kanonfäste med tejpen.

...tänk en vallabox med endast en stålsickel och tejp. :)

 

Låter kanon för träning men frågan är om jag ändå "fegar ur" på VL och beställer ett "performance-paket" med "extra allt" på - för att känna mig "trygg" :)

 

Hur är det nu egentligen: Är det också visat att glidvallat går sämre än stålsicklat i långlopp så att det är sannolikt att om jag lämnar in mina skidor för ett "performance-paket" a la 1000:- så köper jag "i genomsnitt" ett sämre glid och därmed en sämre tid än om jag stålsicklar?

* Varför känner du dig tryggare med detta ? Har du något annat argument än det som förs fram av de som vill tjäna dessa pengar av dig ?

 

* Jag har ju köpt sådana paket ett stor del av mina tidigare 32 lopp (eller fått motsvarande proffshjälp t.ex. av fantastiska AnnMarie Johansson på Skigo och Jan-Erik Hasselström' date=' far till förra världsmästarinnnan i SkidOL Lena) men jag upplever att jag haft något bättre skidor speciellt senare delen av loppen (och fått motsvarande bättre tider) de två senaste åren när jag stålsicklat.

Jag vill ändå inte säga att DU kastat pengarna i sjön, det är ju dig och din åkning det gäller. Det kanske fungerar annorlunda för dig, men jag tror inte det är så.

Det enda jag påstår är att detta är ett vasst ALTERNATIV för i stort sett alla Vasaloppslöpare.

Jag vill absolut inte att de som känner sig tryggare med glidvallning skall avstå från detta. Jag behåller gärna denna fördel för mig själv men jag vill vara generös och tala om "sanningen" (såsom jag upplevt den) så att ni även får möjlighet att pröva detta ALTERNATIV.[/quote']

ok tack! Ska testa nu snart. Har stålsicklat ett par skidor och ett annat kör jag traditionell valla på. Vill gärna att det ska fungera. Vore skönt att slippa all vallning. Funderar på att köra tejpen också på dessa, men är lite osäker, tänk om tejpen "suger" eller försämrar glidet, då får jag ingen riktgi utvärdering.

 

Vad tror du?

Jag har aldrig gjort tester med tejp så jag VET inte säkert hur och om detta påverkar glidet.

Jag föreslår att du gör dina tester utan tejp som jag gjort så kan vi utbyta erfarenheter om detta. Jag har denna vinter tänkt testa stålsicklat+fästvalla mot stålsicklat+tejp (båda varianterna av tejp) och efter detta kanske jag har något mer information om detta.

Min HYPOTES i detta sammanhang är att tejp påverkar glidet negativt (möjligen är det inte så säkert med den nyare tunnare varianten).

För träningsbruk är givetvis tejp+stålsickling ett suveränt alternativ och jag har just ett av mina tre par preparerade så hela säsongen.

Anm: Jag blev imponerad att Dunderklumpen hade så många skidor.

Använder du verkligen alla ?

Hur många skidor behöver en normal motionär som jag egentligen ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...