Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Det här är baksidan med Stadium, Intersport och Team Sportia. De som jobbar i dessa affärer behöver nödvändigtvis ha ett stort sportintresse. Det är minst lika viktigt att kunna sälja kläder. Man får helt enkelt välja sin handlare om man vill ha någon som kan längdskidor.

Så sant men jag tror iallafall dom har lite koll på skidsport i bromma men va vet jag. Antar inte det med svaret dom gav mig ang sickeln ja frågade om.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det här är baksidan med Stadium' date=' Intersport och Team Sportia. De som jobbar i dessa affärer behöver nödvändigtvis ha ett stort sportintresse. Det är minst lika viktigt att kunna sälja kläder. Man får helt enkelt välja sin handlare om man vill ha någon som kan längdskidor.[/quote']

Så sant men jag tror iallafall dom har lite koll på skidsport i bromma men va vet jag. Antar inte det med svaret dom gav mig ang sickeln ja frågade om.

Skidsport Bromma som hyvlar skidor utan dåligt samvete, min första stenslip för 10 år sen, att de ska vara kunniga är väll tveksamt. Den kunnigaste i Stockholm är Running Center med Johan i spetsen, men han är ju knappast objektiv när det gäller Stenslip, har köpt senaste stenslipen för över halvmilijonen, fick byta lokal för att ha plats med den, så ska man stenslipa i Stockholmstrakten är det RC som gäller. Johan har köpt en heat-box (jag gissar igen, 100 000), så att man kan mätta skidorna på bästa sätt. Kan ska ta en sväng förbi på lunchen och köpa rullskidspetsar och diskutera lite Kuzmin med honom, svaret är ju givet!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Tider: 2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

Nu åkte jag visserligen inte VL2007' date=' men jag hörde att då delades medaljerna ut redan i flingpaketet vid frukosten på Sälens skola... :D :D[/quote']

Sicken en, inte snällt mot oss som tog vår första och (hittills) enda medalj 2007 (fast rätt kul...)!

 

Jag har inte orkat läsa igenom allt som skrivits i ämnet sen jag var lite mer aktiv på forumet, så det är möjligt att det tagits upp tidigare, men... - Är det bara jag som upplevt den totalt oförstående attityden från sportaffärer och sånt när man börjar prata stålsickling? Var med frugan och köpte nya skidor i vintras och frågade lite skämtsamt om de kunde stålsickla - till svar gick han och hämtade Swix tunna stålsickel, i övrigt hade han ingen aning om vad jag pratade om. När vi var i Sälen runt VL (jag åkte ÖS, känns rätt bra såhär i efterhand...;-)), tänkte jag få skidorna sicklade men hade lite svårt att hitta huset där Kuzmin skulle vara. Gick in i en sportaffär ca 1 km från rätt plats och frågade om de visste var Kuzmin stod och sicklade någonstans. Hon förstod inte vad jag sa, Kuzmin var ett helt okänt begrepp (dock fick jag hjälp till slut, så det är inget klagomål). Är det så här i alla sportaffärer, och beror det på att de verkligen inte vet eller på att de inte vill veta?

* Beträffande den totalt oförstående attityden från sportaffärer och sånt.

 

Jag har gett upp, vi får acceptera att vallahysterin och pengabegäret har segrat till vidare. Men jag är ju känd som en stor optimist så vi får väl försöka hitta det positiva i detta nämligen följande: Vi på skidforum som känner till att detta är ett mycket bra ALTERNATIV i långa loppet får även fortsättningsvis i stort sett hålla detta för oss själva och de fördelar detta innebär t.ex.

a) billigare

b) bättre tid för träning (istället för att valla)

c) förmodligen friskare lungor (se annan tråd)

d) enligt många (de flesta ?) minst lika bra, förmodligen något bättre, glid än de flesta på t.ex. Vasaloppet

För egen del är jag tämligen ävertygad om att speciellt b) och d) starkt bidragit till att en snart 64 årig lätt överviktig gubbstrutt som jag faktiskt åkt så bra de senaste åren (se tider ovan),t.ex. klart bättre än åren innan jag fick denna förmån.

 

* Beträffande MC Hammers flingpaketargument

 

Jag tycker du skall unna t.ex. Skr att han gjorde en kanonprestation när han tog medalj.

Tänkt på att Niklas faktiskt inte tog medalj vid samma tillfälle, och så vitt jag förstår slog han dig klart i år !! Så du kanske inte skall vara helt säker på hur det sett ut i ditt eget flingpaket denna morgon....

Men jag förstår att du är stolt att du tog medalj iår när det var svåra förhållanden och jag gratulerar dig å det hjärtligaste för det.

Och med den konsekventa träning du nu gör så är jag övertygad om att det blir många fler medaljer för dig, kanske tom en plats bland de 500 (du får gärna sikta på min bästa tid 4.56 om du vill ha något lagomt att bita i, jag har lovat Niklas brakmiddag när han slår denna tid !)

Link to comment
Share on other sites

Jag har gett upp

Äsch jag känner dig, du ger aldrig upp. Aldrig på riktigt. =)

a) billigare

b) bättre tid för träning (istället för att valla)

c) förmodligen friskare lungor (se annan tråd)

d) enligt många (de flesta ?) minst lika bra, förmodligen något bättre, glid än de flesta på t.ex. Vasaloppet

Jo jag är också övertygad om att en mycket stor del av Vasaloppsfältet bara skulle uppleva fördelar om de bara kom sig för att prova. Mjukvarutillverkare brukar ju ofta erbjuda folk att prova deras program gratis första 30 dagarna. Det kanske vore något för att få folk att våga prova stålsicklat också? Första sicklingen gratis. Sen får de välja själva om de vill återgå till stenslipat och all glidvallnig som då blir ett måste. :)

Tänkt på att Niklas faktiskt inte tog medalj vid samma tillfälle

Nä då gick det tungt. I år däremot hade de nästan kunnat dela ut medaljerna på krönet av första backen, för sen var det ju bara att rätta in sig i kön för de flesta. ;)

Link to comment
Share on other sites

* Beträffande MC Hammers flingpaketargument

 

Jag tycker du skall unna t.ex. Skr att han gjorde en kanonprestation när han tog medalj.

Tänkt på att Niklas faktiskt inte tog medalj vid samma tillfälle, och så vitt jag förstår slog han dig klart i år !! Så du kanske inte skall vara helt säker på hur det sett ut i ditt eget flingpaket denna morgon....

Men jag förstår att du är stolt att du tog medalj iår när det var svåra förhållanden och jag gratulerar dig å det hjärtligaste för det.

Och med den konsekventa träning du nu gör så är jag övertygad om att det blir många fler medaljer för dig, kanske tom en plats bland de 500 (du får gärna sikta på min bästa tid 4.56 om du vill ha något lagomt att bita i, jag har lovat Niklas brakmiddag när han slår denna tid !)

Tja, det behöver vi ju inte spekulera i eftersom jag åkte samma sträcka en vecka innan VL'07 på 7:56. Visserligen inte snabba förhållanden (du åkte nog själv samtidigt) men det visar i alla fall klart att det inte skulle ha legat någon medalj i mitt flingpaket det året.

Men jag tyckte i alla fall att en liten lätt gliring kunde du tåla efter alla lovord om dina prestationer.

 

Förresten har ni koll på inofficiella rekord inom veteranklubben som även tar hänsyn till prestationen mer än att bara ta sig i mål:

 

T.ex. flest lopp inom medaljtiden ?

Lägst sammanlagd tid på 30 snabbaste loppen ?

etc. etc.

Link to comment
Share on other sites

* Beträffande MC Hammers flingpaketargument

 

Jag tycker du skall unna t.ex. Skr att han gjorde en kanonprestation när han tog medalj.

Tänkt på att Niklas faktiskt inte tog medalj vid samma tillfälle' date=' och så vitt jag förstår slog han dig klart i år !! Så du kanske inte skall vara helt säker på hur det sett ut i ditt eget flingpaket denna morgon....

Men jag förstår att du är stolt att du tog medalj iår när det var svåra förhållanden och jag gratulerar dig å det hjärtligaste för det.

Och med den konsekventa träning du nu gör så är jag övertygad om att det blir många fler medaljer för dig, kanske tom en plats bland de 500 (du får gärna sikta på min bästa tid 4.56 om du vill ha något lagomt att bita i, jag har lovat Niklas brakmiddag när han slår denna tid !)[/quote']

Tja, det behöver vi ju inte spekulera i eftersom jag åkte samma sträcka en vecka innan VL'07 på 7:56. Visserligen inte snabba förhållanden (du åkte nog själv samtidigt) men det visar i alla fall klart att det inte skulle ha legat någon medalj i mitt flingpaket det året.

Men jag tyckte i alla fall att en liten lätt gliring kunde du tåla efter alla lovord om dina prestationer.

 

Förresten har ni koll på inofficiella rekord inom veteranklubben som även tar hänsyn till prestationen mer än att bara ta sig i mål:

 

T.ex. flest lopp inom medaljtiden ?

Lägst sammanlagd tid på 30 snabbaste loppen ?

etc. etc.

Flest lopp inom medaljtiden har säkert gamle elitlöparen berömde Bengt Eriksson, Sälen, som klarat medalj vid 46 olika tillfällen (kanske tom. 47 eftersom han kanske även klarade det flingpaketåret, du kan kolla själv !). När han klarade sitt 50:de lopp för några år sedan lät det så här:

http://www.vasaloparen.se/then_now_article.jsp?d_id=131

Om jag hinner skall jag kolla med Veteranklubbens ordförande Per Andersson om han vet precis svar på dina frågor, eller du kan kolla själv (han bor i Mora)

 

Som synes har Bengt bland annat klarat på 50 Vasalopp på en MEDELTID av 6.02 (hur många som är "flingpaketmedaljer" vet jag inte, men i varje fall JAG är DJUPT IMPONERAD av detta, egentligen helt otroligt)

 

MC Hammer, ursäkta att jag INTE förstod att detta var för att ge MIG en gliring.

Jag trodde det var att göra dig allmänt lustig (delvis på andras bekostnad, t.ex. att förringa Skr:s utmärkta prestation för att inte tala om vilka signaler du ger till Niklas och kanske 8000 andra).

 

Trots ditt gliringsbehov mot mig så kontrar jag ändå med följande:

 

Du är fantastisk MC Hammer som klarade medalj 2008 när det var sådana pissförhållanden.

Mina varmaste gratulationer till en mycket fin prestation.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser nu att jag läste lite slarvigt. 6.02 var medeltiden för de 4 öppna spår som inräknades när han blev andra "femtiloppare" genom tiderna. Istället gäller följande:

** på sina 46 Vasalopp som räknades in tog Bengt Eriksson medalj VID SAMTLIGA TILLFÄLLEN

** Medeltiden var 5.28

** Vid 49 års ålder åkte han på 4.19

 

Jag gissar att han på sina 30 bästa lopp haft en medeltid på si så där 4.30-4.40.

Jag har själv åkt i närheten av honom vid några av de senare av de 46 loppen och vet då att han haft klart över 6 timmar vilket gör att medtiden på de 30 bästa loppen måste krypa klart neråt (man vet alltid när man är nära Bengt, han är en superkändis det hör man på alla hejarop efter hela spåret, verkligen uppmuntrande att hålla sig nära honom)

 

JAG VILL DÄRFÖR OFFICIELLT OCH RESERVATIONSLÖST GE MIN PERS(S)ONLIGA HYLLNING TILL BENGT OCH HANS HELT FANTASTISKA LIVSGÄRNING I FÄDRENS SPÅR.

 

Jag tror inte detta rekord kommer att slås någonsin , och eftersom jag känner till Vasaloppsklubbens medlemmar idag så bedömer jag det i stort sett uteslutet att det skulle ske under MIN LIVSTID.

 

Med tanke på det ovanstående är det ju utmärkt att MC Hammar ger småklåpare som jag gliringar. Det vi gjort är faktiskt ingenting i förhållande till detta, och flingpaketargumentert är faktiskt mycket pasande i denna jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

I år blev jag speciellt imponerade av de som lyckades plocka hyfsat många placeringar under loppets gång. Själv vet jag inte hur många gånger jag tyckte det gick för långsamt, försökte köra om och bara tappade placeringar.

 

(Eftersom det togs upp: Själv är jag inte det minsta lättstött, så Mc Hammers flingpakets-skämt tog jag bara med ett brett leende. =) Men det är ju alltid lite en risk (som man nog helt enkelt får leva med) med skriftlig kommunikation att det är större risk för misstolkningar som inte hade uppstått om man hade haft tillgång till all extra information som annars ligger inbakad i kropsspråk och tonläge.)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Eftersom mitt namn nämns upprepade gånger, så kanske det är bäst att tydliggöra att jag inte heller tog illa upp. Jag tyckte det var en kul kommentar som sagt. Och givetvis kunde den inte vara riktad mot mig eftersom jag inte yttrade mig förrän efteråt.

I år åkte jag Öppet Spår i blixtföre på 10.23. På sätt och vis en prestation det också, fast av ett annat slag...

Link to comment
Share on other sites

MC Hammer, ursäkta att jag INTE förstod att detta var för att ge MIG en gliring.

Jag trodde det var att göra dig allmänt lustig (delvis på andras bekostnad, t.ex. att förringa Skr:s utmärkta prestation för att inte tala om vilka signaler du ger till Niklas och kanske 8000 andra).

 

Trots ditt gliringsbehov mot mig så kontrar jag ändå med följande:

 

Du är fantastisk MC Hammer som klarade medalj 2008 när det var sådana pissförhållanden.

Mina varmaste gratulationer till en mycket fin prestation.

Det är bl.a. tack vare dej L-E som jag fick en hyfsad resa den där marssöndagen senast. Jag studerade gamla trådar om höger/vänster första backen och tog även upp tråden igen någon vecka innan VL. Det jag tog fasta på var att smita nära dungen på vänstersidan, vilket du L-E hade sagt att det skulle kunna vara ett bra alternativ. Verkar som att många tyckte att vänstersidan var kass i år. Jag tror att det är så att arrangörerna räknar med att fler åkare per bredd-meter ska kunna åka på vänstersidan. Därför är det fler av startrakans spår som leder till vänstersidan, inte i absoluta tal, men relativt antalet tillgängliga bredd-meter på resp sida av dungen

Detta gör dock vänstersidan känsligare för ifall alltför många har otillräckligt fäste (alt armstyrka) för att kunna ta backen men skidorna framåtpekande. Jag hann dit medan det fortfarande fanns lite flyt invid dungen. Sedan kunde jag snabbt komma in i ”vakuumet” efter dungen och där lade jag på en riktig spring-rökare fram till nästa flaskhals. Denna manöver plockade många hundratals placeringar och sedan plockade jag fler ute i lössnön på vänsterkanten hela vägen upp till krönet.

Detta gjorde att man kunde åka mer avslappnat resten av loppet då man kommit ikapp åkare på tillräckligt bra nivå att man inte hade något direkt behov av att göra en massa omkörningar.

 

Så tack Lars-Erik och alla andra som jag snappat upp olika tips ifrån!

 

Här är ett tips från mej:

Stavtrugorna ska vara ordentligt limmade och designade så att de är ”svårtrampade”. Oneway har bra trugor i detta avseende.

Link to comment
Share on other sites

Nu breddar de första backen:

http://www.vasaloppet.se/wps/VasaCMS/generated/resources.Nyheter/nyheter/se/Telegram/1024.html

 

Blir spännande höra mer exakt vart de kommer att ha breddat sedan. Kommer kanske röra om ytterligare i grytan.

 

Angående stavtrugor, har du hört om det vart några problem med att CT1'ans trugor lossnar?

Intressant, och en naturlig åtgärd, men det löser INTE årets problem. JAG menar att det ENBART berodde på att de efter backen bara åkte i ett spår. Det enda som händer med denna konstruktion är att du har fler packade i backen. Se min tidigare räkning.

 

Till MC Hammer: Jag upplevde samma som du. Jag gick som vanligt upp just till vänster om dungen och just innan leden gick ihop fick man som vanligt åka nästan fritt. Ett mirakel kan tyckas. Min teori är att detta främst är ett strömningsfenomen. Om ni ser vatten strömma runt ett hinder i vänstersväng (som i detta fall) så ser ni att det ser ut på detta vis. Och om ni tittar uppifrån på oss så ser ni att det nästan ser ut som strömning med oss som de strömmande partiklarna (och du MC Hammar som jag vet är skolad åt detta håll förstår säkert att möjligen skulle därför Navier-Stokes ekvationer vara en hygglig modellering)

JAG TROR att du och jag gick upp nästan samtidigt men sedan förlorade jag nog en hel på dig i backen men sedan kan vi nog ha åkt rätt så jämt igen långa sträckor.

Med den teori jag tidigare redovisade, dvs. att välpackad backe kan rymma si så där 5-6000 åkare så kan man förmoda den "vänster om dungen" fördel vi fick bara höll i sig till låt säga drygt led 4 så vi hade säkert tur du och jag att vi precis hann dit.

Vanliga år när backen töms i alla sex spåren kan nog denna fördel hålla i sig betydligt längre.

Link to comment
Share on other sites

Intressant' date=' och en naturlig åtgärd, men det löser INTE årets problem. JAG menar att det ENBART berodde på att de efter backen bara åkte i ett spår. Det enda som händer med denna konstruktion är att du har fler packade i backen. Se min tidigare räkning.[/quote']

...men följer man länken ovan så ser man att spårbreddningen bara är en av fem punkter, och punkt två och tre ser ut att vara riktade mot sånt Lars-Erik och andra anmärkt på.

 

Sen kommer det förstås ändå aldrig att kunna bli millimeter-rättvisa med snöfall före och under loppet men ser då ut som att arrangörerna tar uppgiftern på fullaste allvar i alla fall.

 

Hmmm... Jag brukar hålla tyst på forumet om vart jag går i första backen, för jag har ofta upplevt att jag halkat fram ett startled där :cool:, men OK då, jag gick också precis till vänster om ön och tjänade bra med placeringar på det i år också. Har inte provar andra vägar upp annat än första året då jag gjorde felbedömningen att hålla längst till vänster och fastna där. Sedan var det en veteranåkare som argumenterade ungefär som Lars-Erik (men utan referens till Navier-Stokes) för att gå till vänster om ön, så jag provade det med och har som regel känt mig nöjd med det valet.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske har rätt Skr, nu när vi avslöjat denna hemlighet så är det väl speciellt igenproppat just där trots att strömningslärans lagar (och det många av oss på skidforum upplevt) säger att det borde vara speciellt fördelaktigt att utnyttja detta lite lugnare strömningsområde.

Dessutom tror jag att skidforum har en majoritet av mycket vakna 1-4/5 leds åkare och det är nog nog just där detta "skuggområde" kan ge störst fördel.

 

Jag tror t.ex. det är just i dessa led och främst av medlemmar på skidforum som det här med stålsickling upptäckts som ett verkligt vasst alternativ till glidvallning. Men, enligt min mening, skulle resten av fältet ha mycket större fördel av detta. I genomsnitt tror jag att de är betydligt sämre vallare (många lämnar ju tom. in skidorna för snabbvallning hos vem som helst i Mora, vissa tom. till rena "tomtar" i finn2: s terminologi). Ett par stålsicklade skidor skulle nog upplevas som rena elitvallningen för många av dessa.

* Varför har den stora massan inte upptäckt detta enkla faktum trots att det nu gått minst två år sedan det upptäcktes ?

Link to comment
Share on other sites

* Varför har den stora massan inte upptäckt detta enkla faktum trots att det nu gått minst två år sedan det upptäcktes ?

Vill man veta så får man väl t ex göra en enkät bland Vasaloppsåkare. Min gissning är att nästan alla litar blint på den trevlige försäljaren som sålde skidorna till dem och sa att man måste stenslipa, mätta belaget och sedan värma in ny glidvalla så fort det blir lite grått. Och när de kommer till Mora och lyssnar på alla försäljare där så är det ju i princip bara vallatips som bjuds.

 

Och så lockas nog många Vasaloppsåkare lätt med i hysterin och vill till varje pris känna att de gjort precis allt som går för att få bra glid, oavsett hur krångligt, dyrt och/eller tidsödande det är, och då har det väl en viss lugnande effekt att betala för vallning eller att lita på någon försäljare som talat väldigt övertygande om något riktigt dyrt. Hör man sen någon säga något om stålsickling så låter det väl lite för enkelt och bra för att vara sant, samtidigt som det finns gott om representanter för olika tillverkare som kategoriskt bara skakar på huvudet åt stålsickling.

 

Att butikerna skulle förlora pengar på att rekommendera stålsickling är väl inte direkt något som får butiksägarna att verkligen vilja sätta sig in i och jämföra de olika alternativen på alvar. Hade butikens högsta önskan varit att göra det enkelt och billigt för kunden så hade det ju varit enkelt att, överlåta beslutet åt kunderna, säga att det finns lite olika skolor och vill kunden komma billigt undan så kan han/hon få skidan stålsicklad, säg, för en hundring, köpa med sig lite tejp eller fästvalla, ut och åka och bedöma själv för att sedan återkomma om han/hon vill prova mer tidskrävande och dyra alternativ.

 

Hmm, blev nog mest upprepning av gamla argument?

Link to comment
Share on other sites

På tal om inget(orkade inte starta ny tråd): SIsta skidpasset för 5 dagar sedan. idag definitivt slut, alla skidor avvallade och nedsatta i förrådet. Lite sordi...men fick ju plocka upp rullisarna, imorrogn ska de testas. Spetsarna är vässade, kullagren ofettade(för bättre motstånd) och hjälmen putsad!! Dessutom 19 grader i skuggan...

 

;)

Link to comment
Share on other sites

På tal om inget(orkade inte starta ny tråd): SIsta skidpasset för 5 dagar sedan. idag definitivt slut, alla skidor avvallade och nedsatta i förrådet. Lite sordi...men fick ju plocka upp rullisarna, imorrogn ska de testas. Spetsarna är vässade, kullagren ofettade(för bättre motstånd) och hjälmen putsad!! Dessutom 19 grader i skuggan...

 

;)

Lagom till att nattfrosten ska komma tillbaka till veckan :)

Link to comment
Share on other sites

Jag heter Lars Erik Persson och är en 61 årig Vasaloppsveteran (numera har jag åkt 33 Vasalopp och 6 öppna spår).

I år åkte jag båda öppna spåren på tiderna 5.29 och 5.50. Själva Vasaloppet åkte jag på 6.41 vilket faktiskt räckte till att få medalj. Detta är de absolut bästa resultat jag gjort de senaste tio åren.

OCH jag åkte alla tre loppen på samma skidor som hade sicklats till mig av Kuzmin själv..... Jag rörde INTE glidytorna, jag bara lade på ny fästvalla för dagens före.

 

Bakgrunden var följande: I min egenskap av professor i matematik blev jag utsedd som "opponent" när Kuzmin försvarade sin avhandling 9 Februari vid Luleå tekniska universitet. Det var en mycket välbesökt tillställning som avslutades med att Kuzmin inför publiken sicklade ett par skidor till mig. Precis de skidorna åkte jag alla tre loppen i Vasaloppsveckan (se t.ex. tidningsartikel i Norra Västerbotten 10 Februari).

När jag fick avhandlingen i min hand blev jag genast mycket intresserad och inför presenatationen gjorde jag ett eget test på Ormberget i Luleå. Jag vallade upp ett par som jag brukar på Vasaloppet och ett par sicklade/borstade jag enligt Kuzmins metod som jag uppfattat det hela. Jag åkte sedan slingor på 4 km och 5 km. och bytte skidor vartannat varv och tog tid. Totalt åkte jag PRECIS TVÅ VASALOPP dvs 18 mil. För mig var det en sensation att jag faktiskt åkte i stort sett lika fort, 6.05 och 6.06 med fördel för de Vallade. Det var detta "idiottest" som gjorde att det inte kändes som något stort risktagande att åka även Öppna spåren och Vasaloppet på de sicklade skidorna.

 

Min egen teori är att detta kan vara ett mycket vasst alternativ speciellt på Vasaloppet. Om ni går in och tittar på min profil så ser ni att jag avancerat

c:a 400 placeringar från Evertsberg och jag upplevde själv att jag hade skidor

med väl så bra glid som alla andra.

Vart tog tråden vägen? Intressant läsning.

Efter 303 mil på Ormberget, varav de sista 200 ovallade, kan jag som glad amatör konstatera att Kuzmin blir mitt val i framtiden. Inte minst om vi skall ha så här konstiga vintrar, när man inte vet från den ena dagen till den andra hur föret blir.

 

Jag köpte alla tre sicklarna via Inet och hade dem i brevlådan efter 2 dagar. Litet skrajsen i början bestämde jag mig för att öva mig på ett par gamla Sirius från 1987, som liknade allt annat än skidor, åtminstone på undersidan. Det gick lekande lätt och de gamla skidorna blev som nya med bl a personligt rekord på 32 km vid 63 års ålder.

 

Allra bäst blev det nog i alla fall med de litet nyare årsmodellerna med svart belag. Är det annat material i belag från 70- o 80-talet?

 

Borde inte den riktigt stora marknaden för Kuzmin vara alla som inte åker skidor just p g a att det är så svårt att valla. Ett par skatingskidor och en Kuzmin-sickling räcker ju en hel vinter för normalmotionären. Snacka omm vallaväck!!!!

 

Nu får vallafabrikörerna satsa på vallningsställ, men även här erbjuds konkurrens ;)

 

Litet bildspel om hur man byggerer ett vallabord som går att ta med på bilens dragkrok

 

För den som inte har pc i garaget:

 

Instrux Vallabordsbygge Papyrus

 

CU at Snaky Mountain next winter? Skidorna är färdicksicklade och behöver bara tvättas av, förhoppningsvis redan i oktober. Risken är dock att man blivit så hemfallen åt sicklingsbruk att man sicklar rullskidorna i sommar :))

Edited by kbaro
Link to comment
Share on other sites

Jag heter Lars Erik Persson och är en 61 årig Vasaloppsveteran (numera har jag åkt 33 Vasalopp och 6 öppna spår).

I år åkte jag båda öppna spåren på tiderna 5.29 och 5.50. Själva Vasaloppet åkte jag på 6.41 vilket faktiskt räckte till att få medalj. Detta är de absolut bästa resultat jag gjort de senaste tio åren.

OCH jag åkte alla tre loppen på samma skidor som hade sicklats till mig av Kuzmin själv..... Jag rörde INTE glidytorna' date=' jag bara lade på ny fästvalla för dagens före.

 

Bakgrunden var följande: I min egenskap av professor i matematik blev jag utsedd som "opponent" när Kuzmin försvarade sin avhandling 9 Februari vid Luleå tekniska universitet. Det var en mycket välbesökt tillställning som avslutades med att Kuzmin inför publiken sicklade ett par skidor till mig. Precis de skidorna åkte jag alla tre loppen i Vasaloppsveckan (se t.ex. tidningsartikel i Norra Västerbotten 10 Februari).

När jag fick avhandlingen i min hand blev jag genast mycket intresserad och inför presenatationen gjorde jag ett eget test på Ormberget i Luleå. Jag vallade upp ett par som jag brukar på Vasaloppet och ett par sicklade/borstade jag enligt Kuzmins metod som jag uppfattat det hela. Jag åkte sedan slingor på 4 km och 5 km. och bytte skidor vartannat varv och tog tid. Totalt åkte jag PRECIS TVÅ VASALOPP dvs 18 mil. För mig var det en sensation att jag faktiskt åkte i stort sett lika fort, 6.05 och 6.06 med fördel för de Vallade. Det var detta "idiottest" som gjorde att det inte kändes som något stort risktagande att åka även Öppna spåren och Vasaloppet på de sicklade skidorna.

 

Min egen teori är att detta kan vara ett mycket vasst alternativ speciellt på Vasaloppet. Om ni går in och tittar på min profil så ser ni att jag avancerat

c:a 400 placeringar från Evertsberg och jag upplevde själv att jag hade skidor

med väl så bra glid som alla andra.[/quote']

Vart tog tråden vägen? Intressant läsning.

Efter 303 mil på Ormberget, varav de sista 200 ovallade, kan jag som glad amatör konstatera att Kuzmin blir mitt val i framtiden. Inte minst om vi skall ha så här konstiga vintrar, när man inte vet från den ena dagen till den andra hur föret blir.

 

Jag köpte alla tre sicklarna via Inet och hade dem i brevlådan efter 2 dagar. Litet skrajsen i början bestämde jag mig för att öva mig på ett par gamla Sirius från 1987, som liknade allt annat än skidor, åtminstone på undersidan. Det gick lekande lätt och de gamla skidorna blev som nya med bl a personligt rekord på 32 km vid 63 års ålder.

 

Allra bäst blev det nog i alla fall med de litet nyare årsmodellerna med svart belag. Är det annat material i belag från 70- o 80-talet?

 

Borde inte den riktigt stora marknaden för Kuzmin vara alla som inte åker skidor just p g a att det är så svårt att valla. Ett par skatingskidor och en Kuzmin-sickling räcker ju en hel vinter för normalmotionären. Snacka omm vallaväck!!!!

 

Nu får vallafabrikörerna satsa på vallningsställ, men även här erbjuds konkurrens ;)

 

Litet bildspel om hur man byggerer ett vallabord som går att ta med på bilens dragkrok

 

För den som inte har pc i garaget:

 

Instrux Vallabordsbygge Papyrus

 

CU at Snaky Mountain next winter? Skidorna är färdicksicklade och behöver bara tvättas av, förhoppningsvis redan i oktober. Risken är dock att man blivit så hemfallen åt sicklingsbruk att man sicklar rullskidorna i sommar :))

FANTASTISKT. Menar du att du åkt mer än 300 mil på Ormberget denna vinter, eller driver du med oss. Det bytyder att du åkt c:a 3 gånger så långt som mig. Vi är tydligen två 63 åriga gubbar som nöter varv efter varv på Ormberget, vi måste ju ha setts massor av gånger. Tag kontakt med mig, vi MÅSTE givetvis ses.

 

Om du går längre fram i tråden så ser du ju att jag numera åkt ÅTTA lopp (tre vasalopp och fem öppna spår) de senaste tre åren och på SAMMA SICKLADE SKIDOR alla gångerna. Och i stort sett ingen glider ifrån mig i varje fall senare delen av loppet.

Link to comment
Share on other sites

En gammal vision blev ett mål som i slutet av april blev verklighet. Det gäller att få vara oskadd genom Sinken m m;) Ett uppslaget ögonbryn när det var som minst snö är allt för i vinter, men efter några stygn behövdes ju ingen rehabilitering, som ju annars kommer som brevet på posten vid allt för våghalsig åkning. Jag bifogar min bokföring för att styrka mina 303,29 mil :lol:

http://web.telia.com/~u35001597/Vbord/Skidkurva.JPG

Jag passar på att gratulera till Ångpanneföreningens pris :D
Edited by kbaro
Link to comment
Share on other sites

Allra bäst blev det nog i alla fall med de litet nyare årsmodellerna med svart belag. Är det annat material i belag från 70- o 80-talet?

Polyeten-plasten är i sig självt färglös och halv-transparent. Har läst nånstans att en potentiell orsak till sämre glid skulle kunna vara att det byggs upp elektrostatisk laddning. Jag har ingen aning om ifall det stämmer och hur betydelsefullt det i så fall skulle vara.

Det enklaste sättet att undvika statisk elektricitet i plastmaterial är att blanda i kolpulver. Plasten blir då svart. Kanske är detta orsaken till att tillverkarna övergick till att göra skidbelagen svarta (?)

 

 

Angående "Navier-Stokes ekvationer" och VL-starten:

med all respekt men jag tror faktiskt inte att svaren står att finna där. Jag tror att förklaringarna står att finna i beteendevetenskapen: Flockbeteende, torgskräck etc.

Jag har noterat liknande "strömningsfenomen" i stockholmstrafiken. Många är jäkligt skraja för att fastna i "fel" fil och då överger de den filen som ändå flyter hyfsat alltför tidigt.

Edited by MC Hammer
Link to comment
Share on other sites

Angående "Navier-Stokes ekvationer" och VL-starten:

med all respekt men jag tror faktiskt inte att svaren står att finna där. Jag tror att förklaringarna står att finna i beteendevetenskapen: Flockbeteende, torgskräck etc.

Jag har noterat liknande "strömningsfenomen" i stockholmstrafiken. Många är jäkligt skraja för att fastna i "fel" fil och då överger de den filen som ändå flyter hyfsat alltför tidigt.

Intressanta liknelser :)

Min fru tillhör "filbytarna" i den ständiga jakten på att "tjäna" 30sek i morgontrafiken. Min egen teori går ut på att ALLA bestämmer sig samtidigt för att köra i 70 km/h, då måste det ju flyta!

Det samma gäller i tex rödljus, alla är vakna och trycker på gasen samtidigt vid grön signal och vipps så är man iväg. Självfallet skulle denna "Sands strömningsfenomensteori" fungera även i VL starten. Alla bestämmer sig för att köra och ge fan i att stå still :D

 

Men jag är rädd att det är som i trafiken, någon snedseglare som inte vill hålla 70 km/h utan ska givetvis åka i 60, eller den som väntar att bilen framför hunnit bort en sisodär 35m i rödljuset innan han själv trycker på gasen. Eller Lasse Dålig på skidor som inte fixar första backen utan att stanna till...............

 

Eller så är det jag som 08 som har helt fel tempo i kroppen..............utom möjligen i VL ;)

Link to comment
Share on other sites

Angående "Navier-Stokes ekvationer" och VL-starten:

med all respekt men jag tror faktiskt inte att svaren står att finna där. Jag tror att förklaringarna står att finna i beteendevetenskapen: Flockbeteende' date=' torgskräck etc.

Jag har noterat liknande "strömningsfenomen" i stockholmstrafiken. Många är jäkligt skraja för att fastna i "fel" fil och då överger de den filen som ändå flyter hyfsat alltför tidigt.[/quote']

Intressanta liknelser :)

Min fru tillhör "filbytarna" i den ständiga jakten på att "tjäna" 30sek i morgontrafiken. Min egen teori går ut på att ALLA bestämmer sig samtidigt för att köra i 70 km/h, då måste det ju flyta!

Det samma gäller i tex rödljus, alla är vakna och trycker på gasen samtidigt vid grön signal och vipps så är man iväg. Självfallet skulle denna "Sands strömningsfenomensteori" fungera även i VL starten. Alla bestämmer sig för att köra och ge fan i att stå still :D

 

Men jag är rädd att det är som i trafiken, någon snedseglare som inte vill hålla 70 km/h utan ska givetvis åka i 60, eller den som väntar att bilen framför hunnit bort en sisodär 35m i rödljuset innan han själv trycker på gasen. Eller Lasse Dålig på skidor som inte fixar första backen utan att stanna till...............

 

Eller så är det jag som 08 som har helt fel tempo i kroppen..............utom möjligen i VL ;)

När det gäller trafiken och även i Vasloppsstarten så stämmer det fint, åker alla lika fort eller de framför vill åka fortare så flyter det bra, problemet är bara när man börjar plocka filer eller skidspår, då hjälper det inte att alla åker lika fort, då blir det stopp. Så även om alla åkte lika fort (vilket man nu inte heller gör), så skulle likt förbannat bli kaos när det går från typ 40 spår till 8 eller 6.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...