Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag mötte er på banan hur långt upp körde ni. Jag åkte upp till Deje o tillbaks, men det är en del is kvar lite vid ufsby gran alen sedan efter någon kilometer är det ordentligt med is 300 till 400mlång sträcka ca en dec kvar och solen kommer inte åt. men det är säkert borta till påsk.
Link to comment
Share on other sites

Ja, det behagliga A1-passet jag hade planerat blev istället A2/A3. Att försöka hänga på Andreas och MMG blev rätt tufft för en halvskadad gubbe som jag. Men kul att vara flera och träna lite klunga.

Vi hade tänkt oss till Forshaga eller eventullt Deje men vände vid det flera hundra meter långa ispartier.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av er andra som skrivit in att ni varit ute och rullat i dag (eller igår) verkar tycka att vindarna/stormbyarna var något konstigt!!I går trodde jag nog jag skulle blåsa bort, diagonalade t o m i ngn utförsbacke eftersom det tog tvärstopp i en kastvind ibland och i dag låg man först och kämpade i motvinden..I o f gillar man ju att kämpa =) Men när man fick köra igenom is, snösörja och tjocka gruspartier, då funderade jag allt vad jag höll på med..Hade det nu inte varit för alla er andra, hade jag nog inte börjat köra rullskidor förrän i mitten av Maj!Men ska man fixa 17 mil, måste man ju träna en del =) Men blåser det lika i morgon blir det nog en löptur i skogen istället=)Man behöver ju även starka ben för att orka men 17 mil på rullskidor ;-)
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som åker bil från Falun/Dalarna-området som har plats för en medpassagerare? :) Som självklart betalar sin del av bensinen!

Ja det är klart du ska med! :)

Och så får du få med ante76 och ironman.

 

Annars går det ju en bil från Ludvika.

Link to comment
Share on other sites

Nu är snön borta det som låg efter Ulvsby och mot Forshaga! :) . Det smälter fort nu ;) Riktigt varmt å gött och köra idag!

Jaså' date=' ingen vila idag heller? ;) Nu är det även sopat ända ned till Kroppkärrssjön.[/quote']

nej fan, var ute å rörde på fläsket idag också :D

Link to comment
Share on other sites

Är lite sugen på att följa det skulle vara riktigt häftigt, men har dock en bit som jag behöver åka norrut bor i Jönköping så det är ju lite segt. Annars hade det ju varit trevligt, men det är inte någon som kommer söder ifrån och har en plats över i en bil?

Bor i Vårgårda, lite väl lång omväg till Jönköping kanske. Men vi skulle kunna ses i Skara, Skövde eller Falköping. Det går även direkttåg Jönköping - Falköping.

Link to comment
Share on other sites

Funderar lite på stavspetsarna under 17-milaturen!De kommer förmodligen bli slöa efter några timmars stakning!Byter ni spetsar?eller finns det något annat snabbt smidigt sätt att slipa spetsarna på? ( som man kan ha med sig i ryggsäcken)Någon som har några tips?:-)

Körde ett rullskidspass igår med lite slöa stavspetsar, det hela tiden och det var inte direkt skönt för ryggen...

Link to comment
Share on other sites

Funderar lite på stavspetsarna under 17-milaturen!De kommer förmodligen bli slöa efter några timmars stakning!Byter ni spetsar?eller finns det något annat snabbt smidigt sätt att slipa spetsarna på? ( som man kan ha med sig i ryggsäcken)Någon som har några tips?:-)

Körde ett rullskidspass igår med lite slöa stavspetsar, det hela tiden och det var inte direkt skönt för ryggen...

jag kommer att ha med en diamant slip under turen eller i bilen som farsan har. den funkar bra att dra några drag på spetsen så den blir fin och spetsig igen =) .

Link to comment
Share on other sites

Funderar lite på stavspetsarna under 17-milaturen!De kommer förmodligen bli slöa efter några timmars stakning!Byter ni spetsar?eller finns det något annat snabbt smidigt sätt att slipa spetsarna på? ( som man kan ha med sig i ryggsäcken)Någon som har några tips?:-)

Körde ett rullskidspass igår med lite slöa stavspetsar, det hela tiden och det var inte direkt skönt för ryggen...

Vad kör du med för stavar och vilken dimension har du på spetsarna?

Om spetsarna går av, är det lätt att byta?

Jag kör med 0,5 mm större än det ska vara och de sitter på bra utan lim (är nog lite limrester) samtidigt som det går att få av ute i fält.

Men som Andreas skriver så är det nog lättare att dra brynet någon gång efter vägen...

 

Eller köra med flera uppsättningar stavar. ;)

Och reservstavar är ju inte fel att ha med ifall det skulle gå av någon. :)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Kör just nu med ett par Swix CT1 Inline..Dimensionen är väl 10 mm tror jag, har t o m Biltemas stålspetsar på, just nu!Om spetsarna går av,kanske jag (också)behöver köpa några extra, för de är ju inte så dyra..:-) Funkar bra med att ha med en liten kniv att skära bort den trasiga spetsen med, i vanliga fall..
Link to comment
Share on other sites

Kör just nu med ett par Swix CT1 Inline..Dimensionen är väl 10 mm tror jag, har t o m Biltemas stålspetsar på, just nu!Om spetsarna går av,kanske jag (också)behöver köpa några extra, för de är ju inte så dyra..:-) Funkar bra med att ha med en liten kniv att skära bort den trasiga spetsen med, i vanliga fall..

Kör också delvis med Biltemas spetsar lite ojämna i kvalitet men klart prisvärda. Brukar alltid ha med mig reservspets och tändare. Med en tändare går det lätt att byta spetsar.

Link to comment
Share on other sites

Är lite sugen på att följa det skulle vara riktigt häftigt' date=' men har dock en bit som jag behöver åka norrut bor i Jönköping så det är ju lite segt. Annars hade det ju varit trevligt, men det är inte någon som kommer söder ifrån och har en plats över i en bil?[/quote']

Bor i Vårgårda, lite väl lång omväg till Jönköping kanske. Men vi skulle kunna ses i Skara, Skövde eller Falköping. Det går även direkttåg Jönköping - Falköping.

Det skulle vi ju kanske kunna göra men är inte säker på om jag ska med upp, tycker det blir lite för tätt inpå landsjön runt plus att jag nog egentligen borde köpa ett par nya träningsrullskidor egentligen för att orka hänga med, mina eplex wasa 610 är helt sönderkörda och tror ett av lagerna har pajat, har börja låta och tror mig höra att när det är blött ute att vattnet kommer in i lagret. Så får väl skaffa mig ett par fiberglas, kanske. Men annars är jag sugen på att hänga med, men kanske ska spara det tills något annat tillfälle senare i år?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...