Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag kör också utan glidvalla huvudsakligen för att det är bekvämt och glider bra nog, och jag håller med om många saker du skrivit, men tycker ändå att t ex NRKs artikel ger goda skäl att varna för hälsorisker med fluorångor, så de som vill glidvalla inser att bra ventilation är väldigt viktigt, vilket ju även Urban Nilsson var beredd att hålla med om i SVTs artikel. Åtminstone så länge inte motsatsen är bevisad.  :)

Jag håller med Niklas, det måste vara OK att på skidforum åtminstone få diskutera det faktum att fluorvallning är skadligt för hälsan, Det finns mycket skrivet om detta ämne vilket ni lätt hittar med enkel googling. T.ex. doktorerade ju Helena Nilsson vid örebro Universitet bland annat  på att undersöka  landslagsvallarna i detta avseende, Läs hennes avhandling och bilda er en egen uppfattning vem som har rätt och inte. Jag hänvisar bara till denna enkla artikel:

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1GIWA_enSE624SE625&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Helena+nilsson+Forskning+och+Framsteg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det börjar ju närma sig den tid när intresset ökar för hur vi motionärer (bl.a. vi Vasaloppsåkare) preparerar våra skidor. Jag tar mig därför friheten att åter lyfta upp denna tråd som visat sig få så stort intresse under många år, speciellt med tanke på alla nytillkomna skidforumvänner.

Mitt huvudbudskap är enkelt:

** Glidvalla behövs helt enkelt inte för oss motionärer och speciellt inte på Vasaloppet (oberoende vad de påstår i din sportaffär eller vad det står i Pölderkatalogen)och på träning.

* Som stöd för detta åberopar jag de vetenskapliga argument som redovisats (bl.a. i minst en doktorsavhandling) , de tester som redovisats från ett stort antal skidforummedlemmar (som redovisats både i artikel och inlägg) och mina egna och flera andra skidforummedlemmars erfarenheter.

* Jag själv har ju totalt åkt 42 vasalopp och 19 öppna spår varav de senaste 25 loppen utan glidvalla på stålsicklade skidor. Mina (för min ålder goda ?) resultat finns redovisade i denna tråd (även vissa före stålsicklingseran).

* Tråden är skidforums längsta men du behöver bara se på första sidan i mitt allra första inlägg och klicka HÄR (där senaste sammanfattning finns redovisad) så får du en klar uppfattning om detta som jag anser vara bevisat UTMÄRKTA OCH ENKLA ALTERNATIV för mycket bra glid både på Vasalopp och träning.

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd. Nu kommer Skimateria med glidvalla också, Mats Larsson menar att den skall säkra glidet över längre tid.

Frågan går främst till Lars-Erik; Ni hävdar att glidvallan håller bara i ca. ett halvt Vasalopp, tvärt emot Mats Larssons teori.

Vad har ni för synpunkt på detta, och synpunkter på att Skimateria börjar med glidvalla om detta inte behövs?

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd. Nu kommer Skimateria med glidvalla också, Mats Larsson menar att den skall säkra glidet över längre tid.

Frågan går främst till Lars-Erik; Ni hävdar att glidvallan håller bara i ca. ett halvt Vasalopp, tvärt emot Mats Larssons teori.

Vad har ni för synpunkt på detta, och synpunkter på att Skimateria börjar med glidvalla om detta inte behövs?

Tack för uppskattande ord om tråden Wille. Hur är du relaterad till Skimateria och Mats Larson ? Som du säkert vet så har (även) jag mycket nära kontakt med dem (och är ofta med och testar deras utmärkta produkter). Jag har höga tankar om Mats Larson och hans kunnighet (och även andra i bakgrunden i utvecklingsarbetet t.ex. Sture Hogmark och Ronnie Lööf). Därför tror jag honom i hans förmodan att på högsta nivå kan de absolut få en LITEN effekt med deras nya glidvalla, Hur lite procentuellt sett Mats Larson anser ser du i figuren i hans artikel http://www.langd.se/skimateria-utmanar-paa-glidfronten.5808428-86106.html. Detta motsäger inte mitt påstående att JAG anser att glidvalla inte behövs för oss motionärer som säkert har svårt att krama ur denna eventuella sista delprocent, se nedan. JAG anser att vi istället satsar tiden och pengar på de tre viktigare komponenterna (enligt Mats Larson, och som jag håller med om): Skidorna och deras spann, strukturering och finputs (bl.a. borstning) av struktureringen. På yttersta elitnivå kan nog den lilla vallakilen i figuren rätt utförd tillföra något viss ströcka, Men JAG betvivlar att det är så för oss motionärer långt bak i Vasafältet (t.ex. från 1000-2000 när det redan då börjar bli rätt så skitigt i spåret etc.)  

Hur som helst, tycker jag det blir spännanbde att höra effekten när ni testar den valla de nu släpper snart via skistart. Blir det dennna gång mer succe  än den tidigare peak glide (som jag uppfattade att många av er som testade inte var helt nöjda med, eller ?)

 

 http://img1.custompublish.com/getfile.php/3189398.1151.qwytyuffbt/skidglid_skimateria.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen relation till Skimateria eller Mats. Jag är bara nyfiken och läser det mesta.

Är en ganska lat motionär som vallar ett par gånger under sesong och inför Vasan. Nu skall jag prova stålsicklat i vinter.

Min ålder och åkkapacitet är väldigt likt din, Lars-Erik.

 

Mats Larsons ide att vallan skall förlänga glidet över tid kontra tesen att vallan mer eller mindre är bortsliten efter halva loppet,

hur förklarar ni detta?

Link to comment
Share on other sites

Mats Larson kanske också vill tjäna en hacka på alla lättlurade glidvallare. Skämt å sido, om man kollar på Skimateras hemsida så beskriver de ju vallans roll som näst intill försumbar.

 

Jag tycker att Kuzmin förklarar det där väldigt bra i denna pdf: http://www.kuzmin.se/docs/ska_vi_tjara_sv-en.pdf

Se sidan 16-17. Att en mjuk valla ska sitta kvar på ett hårt belag är ju befängt att tro och sitter det inte på ytan och smörjer så har det ju ingen funktion. Norrmännen kallar ju lite felaktigt glidvalla för "smöring" vilket ju Kuzmin visar att det inte går att göra. Du kan ha en smörjfunktion i t ex ett kullager som är tätat och i en vals med oljebad men på en skida så får du ju ingen påfyllnad av smörjmedel. Att skidan skulle "svettas" är ju bara spekulationer t om enligt SWIX vallatillverkare som står beskrivet i pdf:n ovan.

Link to comment
Share on other sites

Intressant maskin som Skimateria börjat kränga. Skidanalysmaskin. Vet att Kuzmin erbjöd landslaget den utrustning han använde vid sin forskning men landslaget var inte intresserade. Men om utvecklingen nu går åt att vi börjar fundera över hur strukturen och skidans beskaffenhet ser ut istället för hur "smöringen" fungerar så är det väl ett steg i rätt riktning.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju den som skapar smörjningen speedzone, inte vallan. Jag kanske var otydlig i mitt tidigare inlägg. Kuzmin har ju klart påvisat att vallan inte förbättrar skidans hydrofoba egenskaper.

Det där är ett påstående som är ordentligt tveksamt. Sannt är att Kuzmin hävdar det.

Link to comment
Share on other sites

Nej BjornG det är inte Kuzmin som hävdar det. Det är hans forskning som visar det.

Tja, jag läste den delen av Kuzmins licenciatuppsats (experimentbeskrivning, observationer, tolkning och slutsats) och blev inte alls övertygad, så tills någon har reproducerat resultatens så är det sannt att Kuzmin hävdar det.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag läste den delen av Kuzmins licenciatuppsats (experimentbeskrivning, observationer, tolkning och slutsats) och blev inte alls övertygad, så tills någon har reproducerat resultatens så är det sannt att Kuzmin hävdar det.

Eller ja nästan sant. Kuzmin kom ju fram till att fluorkarbonpulver ökar belagets hydrofobiska egenskaper något men även SWIX drar ju samma slutsats:

 

Karlöf et al., 2005): ”In fact, PE is one of the polymeric materials having the lowest surface energy (more hydrophobic). Only fluor-polymers have lower surface energy”

Link to comment
Share on other sites

Nu sa väl Mats i artikeln i Längd.se att deras valla var "mycket hård" ... .

Ja hittills har ju ingen tillverkare en hårdhet på sin valla som når det Shore-värde som UHMWPE har. Och då kan man fråga sig vad det gör för nytta.

 

Läser man på Skimateras hemsida så påstår också de att deras Peak Glide kan "skydda belaget". Då anser jag att man är ute i grumligt vatten. Att skydda en hårt materal med ett mjukt.

Link to comment
Share on other sites

vaxet du lägger på din bil för att skydda lacken har samma effekt som vallan du lägger på din skida. Hårdheten spelar väl egentligen inte så stor roll så länge man prickar rätt hårdhet i förhållande till snötemp(vattenmängd/film) i spåret.

 

Om man har ett tjockt lager klarlack på bilen och aldrig vaxar den så kommer den mattas av, så då skulle man kunna polera upp den med ett slipmedel, precis som med stålsickling. Man får fram en ny fräsch yta. Detta funkar bra ända tills man slipat för mycket. om man istället sliper/stålsicklar och behandlar yta med jämnamellanrum så kan man behålla en fina ytan utan att behöva minska materialmängden.

Skimateria är nog på rätt spår här.

 

För övrigt är det någon som sätt några tester på hur skidans egenskaper förändras i förhållande att den var nya och efter X antal sicklingar? vikt kontra tryckpunkter kontra fäst zon??

Link to comment
Share on other sites

vaxet du lägger på din bil för att skydda lacken har samma effekt som vallan du lägger på din skida. Hårdheten spelar väl egentligen inte så stor roll så länge man prickar rätt hårdhet i förhållande till snötemp(vattenmängd/film) i spåret.

 

Om man har ett tjockt lager klarlack på bilen och aldrig vaxar den så kommer den mattas av, så då skulle man kunna polera upp den med ett slipmedel, precis som med stålsickling. Man får fram en ny fräsch yta. Detta funkar bra ända tills man slipat för mycket. om man istället sliper/stålsicklar och behandlar yta med jämnamellanrum så kan man behålla en fina ytan utan att behöva minska materialmängden.

Skimateria är nog på rätt spår här.

 

För övrigt är det någon som sätt några tester på hur skidans egenskaper förändras i förhållande att den var nya och efter X antal sicklingar? vikt kontra tryckpunkter kontra fäst zon??

 

Jag har jobbat som bilrekondare för många år sedan men polerar fortfarande bilar till husbehov. Jag skulle säga att ett bilvax möjligen skyddar mot lite luftföroreningar om man vaxar ofta men inte mer än så. Precis som vallaföretagen försöker försöker de som säljer bilvårdsprodukter få oss att tro att bilen går under om du inte använder deras produkter. Skidbelaget utsätts för en helt annan mekanisk nötning så detta blir att jämföra äpplen med päron. Vaxa en bildörr och åk nedför en slalombacke på den och se om vaxet skyddar den.

 

UHMWPE, högmolekylär polyeten behöver inget skydd för att hålla. Köper du en kanot i polyeten så säljs den som underhållsfri till skillnad från skidbelaget. Den används ju också till vatten- och avloppsrör pga sina egenskaper.

 

Läs den här http://www.kuzmin.se/docs/ska_vi_tjara_sv-en.pdf

 

så ser du att vallan varken kan skydda belaget eller tillför något i vare sig varm- eller kallföre.

 

Du ser också att när man sicklar skidan så är det så små mängder som försvinner jämfört med stenslipning så du kan sickla skidan i en vecka utan att belaget försvinner.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud; Swix borde applådera Kuzmins artikel ovan; man skall ju alltså valla varje skida med 4 liter glidvalla; då får man bättre glid. Enkelt! - Eller är det ngt jag missförstått?

 

 - tänk vilket glidvallasälj. - Jag tror Swix mutat Kuzmin REJÄLT för att skriva den artikeln.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud; Swix borde applådera Kuzmins artikel ovan; man skall ju alltså valla varje skida med 4 liter glidvalla; då får man bättre glid. Enkelt! - Eller är det ngt jag missförstått?

 

 - tänk vilket glidvallasälj. - Jag tror Swix mutat Kuzmin REJÄLT för att skriva den artikeln.

Tja, du kan ha missat att glidjämförelsen är gjord med skidor vallade med CH8 - gissningsvis Swix, vid +7 grader. Som jag kommer ihåg CH8 så visar den jämförelsen bara att man kan valla skidor så att dom glider illa, inte hur glidvallning med avsikt att få skidorna att glida bra fungerar...

Link to comment
Share on other sites

Tja, du kan ha missat att glidjämförelsen är gjord med skidor vallade med CH8 - gissningsvis Swix, vid +7 grader. Som jag kommer ihåg CH8 så visar den jämförelsen bara att man kan valla skidor så att dom glider illa, inte hur glidvallning med avsikt att få skidorna att glida bra fungerar...

Det låter som seriös och objektiv "forskning"...  (det där var ironi för er som inite förstår det)

Bara insikten av att Kuzmin har en del av sin inkomst av att sälja sicklar drar ju ner förtroendet för hans rapporter.

Link to comment
Share on other sites

Att vaxa bilen är med andra ord helt onödigt menar du??? Vaxning har ingen bevarande effekt som avstöter smuts eller vatten och därför bör man inte vaxa sin bil?

Liknelsen är satt i dess kontex där elementen hör hemma. Jag rekommenderar ingen att vaxa bilen med HF valla och inte heller någon att lägga turtlewax på skidorna.

Stålsicklingen är förmodligen väldigt bra men vad kan man tillföra som toppar detta???

Jag skulle gärna vilja se lite riktig forskning som faktiskt går på djupet med ett öppet sinne för hur de olika alternativen funkar.

Hur beter sig en stålsicklad skid i de olika temp spannen i förhållande till vallade? Finns det fören som dessa funkar bättre/sämre i??

Hur förändras skidans egenskaper övertid IOM Stålsicklingen??

Link to comment
Share on other sites

Fler dåliga exempel?

Jag tyckte att mina dragkedjor på skidpjäxorna var tröga igår inför rullskidsturen så jag drog lite CH4 på dem...

vips så glider det lätt och fint, smutsen fastnar inte lika lätt och kan lätt spolas av efter turen....

 

Så jag tror nog att Swix valla, t o m ren paraffin ger glid.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...