Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Att vaxa bilen är med andra ord helt onödigt menar du??? Vaxning har ingen bevarande effekt som avstöter smuts eller vatten och därför bör man inte vaxa sin bil?

Liknelsen är satt i dess kontex där elementen hör hemma. Jag rekommenderar ingen att vaxa bilen med HF valla och inte heller någon att lägga turtlewax på skidorna.

Stålsicklingen är förmodligen väldigt bra men vad kan man tillföra som toppar detta???

Jag skulle gärna vilja se lite riktig forskning som faktiskt går på djupet med ett öppet sinne för hur de olika alternativen funkar.

Hur beter sig en stålsicklad skid i de olika temp spannen i förhållande till vallade? Finns det fören som dessa funkar bättre/sämre i??

Hur förändras skidans egenskaper övertid IOM Stålsicklingen??

 

Jag mejlade Meguiars, en av USA:s största bilvårdstillverkare vilkas produkter som jag själv använder, och frågade hur ofta man bör vaxa/lackskydda bilen i vårt nordiska klimat. De svarade ca 8-10 ggr per år, kanske en gång i månaden under vintern då vi i Sverige använder salt på vägarna vilket var alldeles vedervärdigt enligt Meguiars. Vill du ha en lättvättat bil så ska du alltså vaxa en gång i månaden. Hur många gör det?

Detta för att skydda lacken alltså som inte utsätts för någon mekanisk nötning till skillnad mot en längdskida. Jag kan lova att om du tvättar ofta och använder supertvätt som jag så får du ungefär samma resultat. Gå inte på detta med lackskydd som håller ett år. Denna branch fungerar som vallaindustrin.

 

Sen måste jag få kommentera din syn på oberoende forskning. Det var ju inte så att Kuzmin först tillverkade tusentals sicklar och sen såg till att få en doktorandtjänst på ett universitet för att ta fram en passande forskning. Han har ju själv varit en ivrig vallare och tom jobbat åt ett vallaföretag men hade som tur var tvivel på nyttan med vallan. Att man sedan drar nytta av sin forskning i kommersiellt syfte är ju mycket vanligt i alla möjliga branscher.

 

Att raljera över forskning visar ju bara att man inte förstår hur forskning fungerar. Först måste det finna forskningsanslag och du ska få en doktorandtjänst på ett universitet. Du ska ha en handledare och publicera din forskning i div. tidskrifter. En betygsnämnd ska godkänna din forskning och du ska försvara din avhandling för en opponent. Och detta har ju faktiskt Kuzmin gjort.

 

Man kan ha åsikter om t ex metodiken i avhandlingen men resultatet är vad det är. Jag är själv inblandad i forskningsprojekt i skolan och både min bror och svägerska har doktorerat så jag tycker mig veta vad jag pratar om. Här kan nog Lars-Erik fylla i ett och annat.

 

För att styrka någons forskning eller dementera den så kommer man ju med annan forskning. Det har ju tyvärr ingen gjort vilket är konstigt. De stora vallajättarna borde ju ha resurser att tillsätta ett antal doktorander men detta är inte gjort. Ingen kan vetenskapligt påvisa hur deras produkter fungerar. Troligvis för att de vet att Kuzmin ligger närmare sanningen än vad de gör.

 

Jag har själv varit en ivrig vallare som ägnat åtskilliga timmar i vallaboden men upptäckt att jag åker lika snabbt eller snabbare utan glidvalla (5.20 på Vasaloppet). Detta märks tydligt på långlopp där skillnaden ökar med antalet åkta kilometer. Men först måste man jobba med sig själv och erkänna att man varit lurad och det är nog här skon klämmer. De flest vägrar erkänna detta och sen är det ju också så att...

"People are usually more convinced by reasons they discovered themselves than those found by others." (Pascal 1623-1662)

 

Alla har ju rätt att komma med sina åsikter i detta forum men jag tror vi skulle komma längre i våra diskussioner om alla först var pålästa på den lilla forskning som faktiskt finns. Sen kan ju inte jag förbjuda om man vill ironisera och förlöjliga andra här på forumet.

 

http://www.kuzmin.se/pgs/scien_princ_sv.html

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bara för att man har disputerat så betyder väl inte det att man ska vara befriad från invändningar på försöksupplägg, jäv och liknande?

En öppen debatt och granskning av forskningsresultat är ju A och O för att nå ännu större insikter.

 

Sen tror jag inte att du ska underskatta forummedlemmarnas kunskaper om forskning SNWG. Det finns både doktorer och andra med långa akademiska utbildningar som haft invändningar mot (eller "raljerat" om) Kuzmins forskning här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att man har disputerat så betyder väl inte det att man ska vara befriad från invändningar på försöksupplägg, jäv och liknande?

En öppen debatt och granskning av forskningsresultat är ju A och O för att nå ännu större insikter.

 

Sen tror jag inte att du ska underskatta forummedlemmarnas kunskaper om forskning SNWG. Det finns både doktorer och andra med långa akademiska utbildningar som haft invändningar mot (eller "raljerat" om) Kuzmins forskning här på forumet.

Håller med dig Artur om att visst måste man funder över om forskning håller måttet men jag känner att så inte är fallet utan det är ok att raljera över både inlägg och skribenter. Visst kan forskning vara svår att förstå sig på om man inte har någon erfarenhet men om man själv forskar och raljerar över forskarkollegor så är det ju riktigt lågvatten. Tycker man inte att stålsickling ska fungera så finns det ju faktiskt vallatrådar här på forumet. Det var någon som nämnde ordet stålsickel i en vallatråd på Skidforum häromåret och han blev vänligt men bestämt ombedd att genast lämna tråden.

 

Att stålsickling rör upp starka känslor är ju ofattbart. Det är ju inte krig och religion vi diskuterar. Jag funderar också över om det är lite smårasistiska argument bakom inläggen då det är en ryss som kom fram med forskningen. Att Mats Larson på Skimateria har stulit Kuzmins patent är det ingen som diskuterar och att Skimaterias produkter välkomnats av Svenska skidlandslaget men inte Kuzmins. Eller har jag missat något?

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig Artur om att visst måste man funder över om forskning håller måttet men jag känner att så inte är fallet utan det är ok att raljera över både inlägg och skribenter. Visst kan forskning vara svår att förstå sig på om man inte har någon erfarenhet men om man själv forskar och raljerar över forskarkollegor så är det ju riktigt lågvatten. Tycker man inte att stålsickling ska fungera så finns det ju faktiskt vallatrådar här på forumet. Det var någon som nämnde ordet stålsickel i en vallatråd på Skidforum häromåret och han blev vänligt men bestämt ombedd att genast lämna tråden.

 

Att stålsickling rör upp starka känslor är ju ofattbart. Det är ju inte krig och religion vi diskuterar. Jag funderar också över om det är lite smårasistiska argument bakom inläggen då det är en ryss som kom fram med forskningen. Att Mats Larson på Skimateria har stulit Kuzmins patent är det ingen som diskuterar och att Skimaterias produkter välkomnats av Svenska skidlandslaget men inte Kuzmins.

Det enda som räknas i en diskussion med lite anspråk på att vara rationell är sakliga argument, vem dom kommer ifrån ska inte spela någon roll, om personen i fråga har doktorshatt eller sotarmössa, professorstitel eller folkskoleexamen ska inte spela någon roll. Om folk håller kommer med ironier eller mer osakliga inlägg så räknas dom inte när vi lägger ihop slutresultaten (sånt kan fördärva debattklimatet på olika sätt men dom räknas inte.). Det bekymrar mig itll och med lite med den lätta anstrykningen av auktoritetstroende som en del sprider i olika rikningar.

 

Det som rör upp känslor är nog inte så mycket stålsickling som det väldigt kategoriska påståenden som gjorts om stålsikling och den vetenskapliga grund som de bygger på. Kom ihåg att vetenskapliga resultat inte är säkra förän de reproducerats och testats i kontrollerade experiment, här tror jag Lar-Erik skulle kunna komma med en hel del ordentlig information om vilka statistiska krav som man behöver uppfylla och hur måga studier som behövs för att man ska vara säker på resultat - jag har för mig att såna här frågor brukar uppröra statistiker när det handlar om otillfredställande studier inom medicin.

 

Min invändning mot den presentationen som någon länkade till vara att Kuzmin jämförde stålsicklade skidor med skidor som vallats med CH8. Eftersom det var en så oduglig valla att ingen a mina klubbkamrater eller konkurenter ens hade i vallalådorna så visar den jämförelsen tyvär bara att det går att valla skidor så att dom glider illa - var Kuzmin kommer ifrån, vilken examen jag har, vad jag tror om olika skidprepareringar och annat trams kommer inte i närheten av det argumentet.

Link to comment
Share on other sites

det var ju lite synd att Kuzmin vallat med CH8 i sina tester, det håller jag med om. -"Å andra sidan" visst har han väl i ngt sammanhang sagt att valla kan ytterligare förbättra glidet?

 

Han säljer ju själv borstar med Fluorpolymer, vilka han kallar ngt i stil med "pulvrets storebror", vilka jag har och kan rek.

Link to comment
Share on other sites

När Kuzmin släppte sin rapport 2006 var det ingen hejd på hur idiotförklarad han blev. Bland annat chefen för Toko i USA och Lars Karlöf från SWIX avfärdade hela rapporten som nonsens. Ett inte ovanligt epitet var just "galen ryss", kanske inte från stora officiella håll men väl inom skidkretsar. Några var vi som dock testade/debaterade/funderade/undersökte. Det ledde blanda annat fram till en rapport som jag, Lars-Erik och Niklas sammanställde. 

 

Något år efter detta skulle Swix släppa en rapport som gjorde Pölder både het och upphetsad. När den väl kom föll den lika hårt som en sten och inte ens vallaförespråkare vill tala om den längre. Toko chefen i USA har jag inte sett något av sedan 2006. Fortfarande är vallningen omgärdad av mystik och hörsägen. Många är det som hävdar att just deras produkt använts flitigt i WC. Det används i "säljet" mot konsumenten men det pratas inte lika mycket om att varje svensk landslagsåkare har 40 par skidor i "valla trailern" som i sin tur sköts av ett antal heltidsanställda proffs. Nej, Intersporthandlaren är fortfarande övertygad om att med en stenslipning utförd av dem tillsammans med mättning och LF glider så är du "hemma". 

 

Det har med andra ord gått 9 år sedan Kuzmin släppte sin rapport. Vi här på forumet diskuterar detta fortfarande och många av oss vill mena att Kuzmin har rätt, i alla fall för oss som inte är med i toppen och slåss. Man kan då tycka att det är oerhört märkligt att företag med så stora resurser som Swix och Toko torde ha, inte på något sätt försökt bevisa motsatsen. De kör helt enkelt "struts" tekniken. Varför? 

 

Det finns, tänker jag, 2 förklaringar till det. Antingen kan man inte bevisa det. Man har testat och kommit fram till att den stora massan av skidåkare inte har någon hjälp av deras produkter och det äventyrar intäkterna. Kuzmin har till stora delar rätt och deras vallargument faller. Man väljer då att tiga och genom sin säljorganisation matar man på i butiksledet (i sk, "clinics") precis som man alltid gjort. 

 

En annan anlendning kan vara att man tycker att debatten dött och att igen längre bryr sig om stålsickling. Den brusade upp och försvann liksom snön om våren, typ. Kvar är det några förvirrade själar som famlar i sina garage och förstör sina skidor. Låt dom hållas, vi kommer ändå inte kunna vända dem till vår sida. 

 

Personligen lutar jag kraftigt åt det första alternativet men så tillhör jag kanske de förvirrade själarna som inte begriper bättre. Det lustiga är ju att jag glider så bra ändå  :)

Link to comment
Share on other sites

Stefan Sand: Jag tror att det är en kombination av båda förklaringarna.

 

Samtidigt som jag förut varit lite engagerad i att försöka få folk att fundera över ifall de verkligen behöver glidvalla så har jag nu börjat sluta bry mig. Det är helt upp till var och en att lägga sina tusenlappar på pulver och hela apparaten det innebär inför tävlingar. Räknar man lite på det är det ju faktiskt helt galet men så är det, vi människor tar känslomässiga beslut i mycket större utsträckning än vi tror och försäljare är väldigt duktiga på att utnyttja det. Jag kommer ju ha ett par skidor fler i min skidpark efter ett par år för samma peng jämfört med de som glidvallar (iaf med pulver) och det känns ganska värt faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Som föreningsledare i idrottsförening som sysslar med orientering och skidor (och har haft Leonid Kuzmin som föredragshållare :)) så kan jag tycka att det finns en aspekt till på detta. Tycker vi att längdskidåkning ska vara en sport för några få eller ska de barn- och ungdomar som vill kunna hålla på och ha råd med det?

 

När jag själv tävlade som ungdom på 1980-talet så hade man ett par skidor som man fästvallade efter dagsföre. Vet aldrig att man glidvallade så noga eller över huvudtaget. Idag kan du tydligen inte tävla som 12-åring utan femtioelva par skidor som ska glidtestas och pulvervallas efter konstens alla regler.

 

Förra vintern var jag i Hagfors på bandycup med mina söner och kunde inte hålla mig ifrån den längdtävling som pågick på andra sidan vägen. Jag frågade lite skämtsamt en pappa som stod och borstade skidor åt sin son på 11 år varför han vallade nu när man inte behöver det längre. Då svarade han att han faktiskt hade börjat sickla sonens skidor men vågade inte skippa pulvret då det var så korta distanser på tävlingen. För säkerhets skull tillade han trots att han inte trodde att det hade någon effekt. Att han sicklade skidor pratade han inte högt om bland de övriga föräldrarna i klubben.

 

Jag har vid upprepade tillfällen försökt att få Svenska Skidförbundet att svara på varför man i sina vallarekommendationer till barn- och ungdomar inte överhuvud taget nämner ordet stålsickling. "Man ska göra det enkelt" inleder de i sin skrift om valla och sedan följer en hel A4 med rekommendationer om mättning, vallning osv. De har skickat mig runt i förbundet och ingen har vågat svara över huvud taget. Jag hamnade till slut hos Per-Åke Yttergård som lovade ta reda på detta och återkomma. Det var snart två år sedan och han har inte ringt än. Här skulle man verkligen kunna tala om jäv och svågerpolitik. Det finns väl inte en vallachef och förbundskapten som inte fortsatt sin karriär inom vallabranschen.

 

"Fler på skidor" är förbundets senaste devis. Jo tjena! Längdskidåkning var en gång i tiden en sport för i stort sett alla. I dag är det en sport för några få med bättre bemedlade föräldrar. Tydligen inte en utveckling som oroar Skidförbundet.

Link to comment
Share on other sites

Ibland händer kusliga händelser. Tidigare idag skrev jag att inte sett något av Toko chefen i USA, Ian Harvey. Vad händer samma dag, jo i mitt Facebookflöde dyker ett inlägg upp skrivet av Harvey. Har kikat i en grupp som heter "Vintage Nordic skingra gear" och där dök han upp herr Harvey. En slump eller ett tecken, vem vet! :)

 

Att skidor blivit en materialsport ligger nog i tiden. Finns det någon idrott som inte spårat ur vad gäller prylar? Tiden när man lirade fotboll på ängen, lirade landhockey på gatan eller lekte Stenmark utför kullen vid plugget är förbi. Nu är det organiserad verksamhet från 5-årsåldern med klubbdress, tränare och försäljning av Salamikorvar och Newbody kallingar. Trots höga avgifter. Tyvärr är det nog vi som styrt det dit, vi som nu säger att det var bättre förr och som tycker att idrott ska vara lek i unga år. Tror att skidungdomar skiter i Cera pulver egentligen men farsan har sagt att det går som fan och du vinner inte utan. Räcker att kika i sitt eget garage för att inse att man inte är bättre :)

 

Skidförbundets valla instruktioner för skidungdomar har jag också sett och hur patetiskt dålig den är. Men det är väl inte det enda skidförbundet misslyckats med. De har väl inte jobbat ihjäl sig med att skapa goda skidförutsättningar i Stockholmsregionen heller. Men de tycker väl inte underlaget på ungdomar i regionen är tillräckligt intressant, vad vet jag. Men det kanske inte är ett idrottsförbunds uppgift, att skapa förutsättningar för sportens framväxt. Eller så har de jobbat häcken av sig i det tysta, så tyst att det inte märkts där jag rör mig.

Link to comment
Share on other sites

Du får klä ut dig till Harvey - Stefan, sedan går du med barnen och tigger valla (fästvalla?) när de tigger godis!!! ;)

 

Ja du SNWG, du kanske ser mig som en fanatisk glidvallaförespråkare. Det kanske jag är. Jag har som du säger själv jämfört och testat flera gånger. Aldrig har stålsicklade skidor utan glidvalla glidit bättre än vallade/stenslipade. Därför fortsätter jag glidvalla. Jag har även haft många vänner som stålsicklat, och före tävling blivit lite frustrerade över att deras skidor glider så pass mycket sämre.

 

Det jag alltså tycker de som förespråkar stålsickling gjort fel, är att de alltid försöka hävda att det är ett allternativ som glider fortast. Jag är en av de första att skriva under på att det är ett mycket bra allternativ, miljövänligt och glider bra. Men det glider inte fortast - inte för mig i alla fall.

 

Jag har tidigare kritiserat att stålsickllingsförespråkare alltid försökt hävda just detta, att stålsickling är bättre än stenslipat och vallat. Å andra sidan har kanske detta lett till att det i dag finns sicklar som ger bra struktur mm, till skillnad från de första Kuzmin-sicklarna som bara gav en slät yta. Men jag tycker att stålsickling därför även kommit en lång bit ifrån att vara en enkel metod. 

 

Men stålsickling är ju inget nytt. På 80-talet stålsicklade jag massor. Tills stensliparna gjorde sitt intåg. Och det som dessa tillförde var främst en struktur i belaget. Men före stensliparna så stålsicklade man (och jag), men man vallade lite dessutom. Men på den tiden fanns i stort sett bara CH-vallor. Fluor kom väl mer i mitten eller mot slutet av 80-talet om jag inte minns fel.

 

Angående att barnidrotten idag inte är så spontan som den var för länge sedan tycker jag andra har beskrivit ovan. Sedan är det nog främst föräldrar som är hysteriska inför barnens tävlande. 

 

Sedan håller jag inte med dig SNWG angående miljötänkandet. Jag försöker vara en som tänker på miljöfrågor. För mig är andra frågor betydligt allvarligare än fluor. Varför har inte hela samhället ställt om mot miljövänligare bilar? Själv har jag de senaste 5 åren kört två olika biogas-bilar och kört på över 97% biogas och därav på mindre än 3% bensin. Det känns viktigt för mig. Går jag in hos en av Stockholms Subaru-återförsäljare så har de inte en enda biogas-bil till åskådning!!!! (Även om just Subarus biogas-bilar hela tiden drar lite bensin… :( ) Och går jag in till Hyundai för att få höra lite mer om deras nya ix35 med vätgasdrift, så vet de ingenting. De bara hänvisar till hemsidan!. Och att det senare inte går att "tanka" annat än i Malmö och på Arlanda gör ju inte att man tycker staten påskyndar miljötänket på det som verkligen gör mycket skada. Tänk om någon modig politiker sa att om tre år förbjuder vi all försäljning av fosila bränslen. Det vore något!!!

 

Men jag tycker att stålsicklade skidor utan glidvalla glider bra. Duger helt klart åt mig att träna på. Duger säkert åt de flesta motionärer. Och för de som gillar att sköta sina skidor mycket noga, kan det säkert även vara ett bra alternativ att tävla på.

 

Men själv tycker jag inte det är helt enkelt att stålsickla. Så jag kan lika gärna åka på stensllipade och ej paraffinerade skidor till träning.

Och eftersom jag tycker det är enklare att glidvalla skidor, så kommer jag fortsätta med det ;) . Jag får väl erkänna att jag stålsicklar ibland. Men jag glidvallar alltid efteråt ;)

 

Det mesta av det jag skrivit har jag skrivit förut. Jag vet att jag skrev i denna tråd för flera år sedan att jag inte tänkte kommentera den mer. Men eftersom både jag och tråden lever - så har jag tydligen ångrat mig… ;)

Link to comment
Share on other sites

Ännu mer kusliga saker händer, Dunderklumpen skriver i tråden igen! Eller är det som man säger: "När fan blir gamal blir han religiös!"  :D

 

Skämt åsido: "Inget är svårt när man kan det" heter det och så är det kanske med stålsicklingen också. Jag kan det och tycker inte att det är svårt. Är inte svårt att glidvalla heller. Tycker inte det är speciellt svårt att fästvalla heller men jag har respekt för att många tycker att det är både svårt och obegripligt att göra allt detta. Därför är det ju märkligt att inte branschen tagit stålsickling till sig som ett perfekt sätt för den enkle motionären. Erbjuda dem en stålsickling från sin egen verkstad och sedan kan kunden åka. Skistart gör det, Enklaresport gör det och kanske någon till. Men resten då?

 

Vad gäller stenslipng så har jag självklart också provat genom åren och hittills har jag aldrig upplevt att en stenslipad skida fungerar att åka på "rakt upp och ner". Skidan bir lika grå som en novemberdag och måste antingen vallas med glider eller stålsicklas en hel del. Den glider uselt ganska omgående helt enkelt. Men svaret på detta brukar låta något i stil med: "Då har du inte lämnat in till rätt stenslipare" och det har lett till diskussioner om vem som kan och inte kan slipa skidor. Ganska snart så fastnar man i den frågan och så var det inte speciellt enkelt längre. Jag skulle inte under någon som helst omständighet lämna in ett av mina skidpar till min lokala Intersportbutik, eller ens någon i närheten. Alewalds i Stockholm har ett rykte om att kunna saken men någon annan i Mälardalsregionen känner inte jag till. Skulle inte heller under någon omständighet lämna in ett skidpar till en "random" stålsicklare heller. Båda metoderna är ett hantverk och kräver sin hantverkare helt enkelt. Fördelen men stålsickling är att jag är min egen hantverkare och det kan de flesta också bli. Man behöver bara gilla att hålla till i garaget då och då. 

 

Cera F pulvret slog väl igenom 1987 i samband med VM i Obersdorf. Wassberg var VM kung men tog stryk av DeZolt på 50km. Italienaren hade då en "mirakel vall" under skidorna. Han hade nog mer "mirakel" i sig än bara bra skidor men det är en annan historia.

 

Men för att försöka sammanfatta så vill jag påstå att Skimateria säger det bra. Det handlar om struktur och hur du skapar kontaktytor och förutsättningar för glid. Du kan göra det med en stenslip eller du kan göra det med en/flera stålsicklar. Du kompletterar detta med rillning och när du träffat rätt så har du ett ruskigt bra glid. Att addera högflour kan ge dig någon enstaka procent till och det kan vara avgörande för Heller, Kalla mfl men knappast för herr Sand. Sveriges framgångar den senaste tiden i "Vallabussen" vill jag påstå till 100% består i att man hittat rätt struktur i kombination med rätt skida och har ingenting med val av parrafin eller pulver att göra.

 

Nu ska jag klä ut mig till Harvey (sätta på mig dumstrut... ;) ) och skräma små skidbarn.  

Link to comment
Share on other sites

I stort sett allt på hela skidforum är väl upprepningar. Men själv tycker jag det vore synd om det slutade ältas. Man måste ju inte läsa saker om det inte intresserar en. 

 

Vad gäller någon ny maskin från skimateria, så hittar jag ingen vettig information om denna. Någon länk????

 

För mig är inte stenslipningens tid förbi. Jag tycker jag får utmärkta skidor med stenslipat och tycker inte det är någon vits med att att själv försöka mig på att stå och stålsickla tävlingsskidor. Jag tycker nämligen att det finns risker med det senare.

 

För det första så tycker jag det finns en risk att jag får skidan sned. Det är ungefär som skillnaden mellan att handhyvla en bräda eller att köra den genom en rikt- och planhyvel. Jag vill alltså inte få mina skidor att "luta".

 

För det andra så har det hänt att jag fått sickeln att wobbla. D.v.s. att den hackar sig fram, med resultat av en vågig yta på belaget. Inte kul alls!!!! Och då tycker jag ändå att jag är en ganska händig person, med snickeri som hobby under hela mitt liv. Wobblandet kan säkert bero på min klantighet, men jag vet flera som varit med om det. Det kan säkert bero på fel vinkel på stålsickeln, för ostadigt vallabord, för slö sickel eller kanske som jag skrev ovan - helt enkelt skit mellan spakarna på undertecknad.

 

Det jag menar är att för en vanlig svensson kan det då knappast heller vara en busenkel uppgift. Det är ju lite som du skriver Stefan, du skulle knappast lämna dina bästa skidor till vem som helst på gatan, för att "provsickla" lite. ;)

 

Men jag erkänner också Stefan att det finns problem med stenslipning. Jag har sett skidor som är "nyslipade", där jag snarare trott att någon vandal gått över skidorna med 60-korns-papper. Och vad gäller personers handhavande med vallajärn, så har jag sett sönderbrända skidor. 

 

Men för mig är det fortfarande inte så att stålsickling innebär att jag inte glidvallar. Jag stålsicklar ibland träningsskidor och oftast slänger jag på en billig glidvalla. Men jag skulle lika gärna kunna stenslipa dem och strunta i glidvalla - just för tränings skull. 

 

Du och jag Stefan har ju sedan länge lovat varandra lite glidtester. Så att tro att vi istället ska få tid att testa nyslipade skidor utan glidvalla mot stålsicklade skidor utan glidvalla, kommer nog heller aldrig att bli av. (Dessutom har jag för tillfället inga vettiga skidor som behöver stenslipas…)

 

Jag får väl då dessutom erkänna att jag senaste tiden bara har stenslipat hos tre personer, där jag tycker alla är bra. Den ende av dessa som numera slipar åt vanliga personer är Klas på Alewalds. Så jag håller med dig om Stefan, att jag kanske inte skulle lämna mina bästa skidor till någon med en gammal stenslip på vilken sportbutik som helst.

 

Men för mig är det så att jag tycker det är betydligt enklare att låta Klas slipa mina skidor, än att jag ska stå och klanta mig själv med stålsickel. 

 

Sedan tycker jag lite att miljötänket med stålsickling helt försvinner, när många ändå verkar toppa sin stålsickling med just rena fluorcarboner på tävling. Jag skulle heller aldrig komma på tanken att slösa pulver på skidan annat än på en stor tävling typ VL. 

 

Jag kan också lugna dig Stefan med att jag inte blivit religös - bara gammal ;). Men jag får väl skylla både detta inlägg och det förra i tråden på att jag vaknat för tidigt och vill inte väcka resten av familjen med att stöka runt i huset. Bättre att tyst sitta vid tangentbordet och skriva meningslösheter på skidforum ;).
Link to comment
Share on other sites

Fram tills den dag att man kan gå in i vilken sportbutik som helst och köpa stålsicklar så är det väl jättebra om vi fortsätter älta det här. Som idrottsledare och spårdragare så vill jag att skidåkning ska vara enkelt, vilket det kan vara, så folk kan ta sig ut i våra skidpår utan att bli ruinerade och förgiftade. Sen är det ju faktiskt inte snällt att lura folk. :)
Link to comment
Share on other sites

Det bästa med denna tråd är att läsa, begrunda och småflina åt en del inlägg. :)

Själv använder jag den metod som för mig känns bäst, det räcker.

Fortsätt stålsickla ni som tror på det, men varför toppa med pulver om det inte tillför någonting???

Valla ni som tror på det, huvudsaken är väl att man är nöjd och glad. ;)

 

Jag gillar DK,s inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Fram tills den dag att man kan gå in i vilken sportbutik som helst och köpa stålsicklar så är det väl jättebra om vi fortsätter älta det här. Som idrottsledare och spårdragare så vill jag att skidåkning ska vara enkelt, vilket det kan vara, så folk kan ta sig ut i våra skidpår utan att bli ruinerade och förgiftade. Sen är det ju faktiskt inte snällt att lura folk. :)

Stålsickling är inte enkelt. Det allra enklaste är att åka på fabriksslipen utan valla. Och den glider bra och håller länge om man åker i bra preparerade spår. Men det propagerar ni av någon anledning inte för.

 

(Hade tänkt att jag inte skulle skriva något i denna tråd som ibland glöms bort men bumpas av trådskaparen och dess fans som skriver samma sak om och om igen.)

Link to comment
Share on other sites

Stålsickling är inte enkelt. Det allra enklaste är att åka på fabriksslipen utan valla. Och den glider bra och håller länge om man åker i bra preparerade spår. Men det propagerar ni av någon anledning inte för.

 

(Hade tänkt att jag inte skulle skriva något i denna tråd som ibland glöms bort men bumpas av trådskaparen och dess fans som skriver samma sak om och om igen.)

 

Jodå Frazzi jag propagerar faktiskt till vänner och bekanta som inte har tävlingsambitioner att köpa en ny skida och bara börja åka på den. Ja det går säkert att tävla på det också. Jag har själv gjort det med gott resultat. För några år sedan fick jag ett par nya Madshus som jag gjorde debut med i Filipstad och de gick utav bara h-e. Åkte med en kompis som blev lämnad i varje nedförsbacke.

 

Tyvärr är ju inte detta en variant som håller i längden utan förr eller senare måste du börja ta hand om skidan. Då är det ju perfekt med stålsickling och så har man 50 problemfria mil till.

 

Det rimliga vore ju att sportbutikerna kunde erbjuda stålsickling för de som inte vill sickla själva precis som de gör med rengöring, mättning, vallning, superdupervallning mm men det gör de ju inte. De brukar ju förlöjliga det eller ignorera det istället. Jag var på Stadium i Karlstad för något år sedan och kunde inte låta bli att lyssna på en försäljare som skulle lura på en gammal farbror på 73 år som köpt nya skidor en himla massa smörja. Farbrorn skulle dra upp ett spår hemma på gärdet sa han och undrade vad han behövde. Försäljaren försökte lura på honom vallaväck, mättningsvalla och lågfluorvalla för ca 500 kr. Jag kunder inte låta bli att lägga mig i och sa att det där är bara trams. Ut och åk du bara, sa jag och han blev jätteglad. Han brukade hasa runt på gärdet några varv varje dag för att hålla formen och var egentligen inte intresserad av bra glid. Han hade bara fått höra att det var viktigt att skydda skidan.

 

Sånt här gör mig så jäkla förbannad och gör ju inte att fler väljer längdskidåkning. 

 

Och "Wille" jag tycker att det är bra att du använder den metod du tycker fungerar enklast. Jag själv känner dock att jag har ett ansvar som föreningsledare, spårdragare och lite mer offentlig person i min idrottsförenings samhälle att få fler på skidor på ett enkelt och miljövänligt sätt och då går tyvärr glidvallning bort.

 

Men förresten det här med stålsickling. Visst kan man lära barn att sickla :)

 

Link to comment
Share on other sites

he, he

 

på tal om att älta/tjata, men det verkar behövas (för somliga) - det står ej mellan stålsickling och glidvallning, utan mellan stålsickling och stenslipning. - glidvallning är nästa eventuella steg, typ "samma" avseende båda typen av preppad skida.

Med Stefan Sands många kloka inlägg i denna fråga och ditt senaste inlägg Carl A så skulle vi faktiskt kunna göra ett avslut i denna tråd ;)

Stenslipa om du vill

Stålsickla om du vill

Lär dig lägga rill.

Ett fäste som inte suger glid!

Toppa med allsköns dyra flourgrejer om du vill ha det lilla extra.

 

Jag själv är nöjd med vad jag får ut av en stålsicklad skida. Rillar nästan jämt och kör helt ovallat på glidet.

Har testat både stenslip(Pölder) med olika HF-glid och stålsickling utan nåt mer än rill som extra lullull.

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd är så himla rolig att läsa! Kuzmin hit och Kuzmin dit! Valla är farlig och dyrt och ger ingen effekt! Dessutom är risken stor att man dör i förtid om man vallar allt enligt kuzmin's hemsida. Undrar hur mycket pengar Kuzmin tjänat på denna tråd? Precis som jag påpekat typ 100 gånger tidigare i denna tråd och det Carl A skriver om ovan så är det stenslip och stålsickling som bör jämföras. Själv kör jag på stenslipat för antalet strukturmöjligheter är större. Därefter polersicklar jag ytan med Primateria's sicklar då de enlig mig är ett seriöst företag som använder vetenskapliga belägg för sina produkter. Därefter vallaning! Gött!  

Link to comment
Share on other sites

Skidfilmen har jag sett förut SNWG. Om man vill försöka förlöjliga "den andra sidan" så är väl denna filmsnutt ett mästerverk. En anledning till att jag aldrig mer vill hålla just en Kuzminsickel mer i mina händer. Själv lärde jag mig att glidvalla slalomskidor när jag var 12 år. Det gick jättebra utan att man hade en rysk domedagsröst i bakgrunden…

 

Sedan är jag nästan helt säker på att även jag har sagt just det som de flesta skriver ovan här, att det som diskuteras borde vara vilken strukturmetod som används på skidan - stålsickling eller stenslipning. Inte stålsickling utan glidvalla VS stenslipning med glidvalla. (Men eftersom det var några år sedan jag läste och orkade skriva i tråden, och jag är gammal så kan jag minnas fel…) 

 

Sedan är den nog tyvärr så, att jag ger ungefär lika mycket för herr K´s objektivitet i sin forskning som hans objektivitet i sina filmer. Så det var skönt att Primateria kom in i bilden med lite mer seriositet.

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnade mellan kuzmin och primateria när det kommer till marknadföring är:

1. Kuzmin marknadsför sina produkter genom att berätta hur dåliga alla andra produkter är!

2. Primatera väljer att använda sakliga argument och forskning och skippar skitpratet.

 

Fanns inte i min värld att jag skulle inköpa en Kuzmin sickel då jag väl bestämde mig för att göra det och jag fattar faktiskt inte hur man kan välja att göra det heller!

Link to comment
Share on other sites

Nja eller den stora skillnaden mellan Kuzmin och Primatera "Skimateria" är väl att Kuzmin fick fram sin sickel och kunde marknadsföra den efter att ha forskat och skrivit avhandlig om skidglid medan Primatera plagierade Kuzmins sickel vilket de är anmälda till PRV för. Det är ju jätteseriöst att knycka andras patent.

 

http://was.prv.se/spd/patent?p1=JyIUAI6L8TR7eM42P9NdVA&p2=IqLn3dTSWjw&hits=true&tab=1&content=kuzmin&lang=sv&hitsstart=0&start=9

 

Men var det inte så att Lars-Erik startade .den här tråden i syfte att folk skulle få upp ögonen för att glidvallning inte behövs för stora massan (eller någon överhuvud taget) och inte om det var stenslipning eller stålsickling som gav bäst glid? Är det rimligt att sportbutikerna lurar på folk dyra vallor som inte behövs? Får vi fler på skidor då? Får vi ökad folkhälsa om längdskidåkning är krångligt, svårt och kräver hokuspokuskunskaper?

 

Att stenslipa kräver ju som Stefan Sand beskriver att man vallar skidan efter eller stålsicklar den. Alltså ett till moment som kostar pengar och krånglar till skidåkningen. Sen är det ju ett begränsat antal stenslipningar per skida då man avverkar så mycket mer av skidan jämfört med stålsickling. 

 

"Rysk domedagsröst" och "Kuzmin hit och Kuzmin dit". Speedzone och Dunderklumpen, är det det faktum att Leonid Kuzmin inte är svensk ni stör er på eller att han tjänar pengar på sin upptäckt? Eller att han namn ofta nämns i den här tråden? Hur ska man ta sig förbi det då tro? Vi skulle kunna säga "Ni vet han som forskade och tog fram det här skidprepareringsverktyget som är grunden till att den här tråden startades" i stället. Eller kanske kalla honom Lord Voldemort - ni vet "han vars namn man inte får nämna".

 

Men detta blir ju löjligt om vi är vuxna människor.

 

I går var jag med yngste sonen och kollade på jackor på Stadium i Karlstad. Jag kunde inte hålla mig från att slinka förbi vallahyllorna och se om de hittat på nya sätt att blåsa folk. En butiksanställd var snabb att fråga om jag behövde hjälp och jag frågade naturligtvis om de hade en stålsickel typ Kuzminsickeln. Givetvis stod han som ett frågetecken och jag fick dra en liten föreläsning om världen utanför Stadium. Han tyckte att det verkade jätteintressant men förstod ju också att detta var något som han i dagsläget inte kunde prata högt om i sin tjänst. Han hade fått en valla-/skidutbildning av sin arbetsgivare men aldrig någonsin hade någon prata om en stålsickel.

 

Detta är anledningen till att jag precis som Lars-Erik fortsätter att debattera och älta denna fråga för att vi förhoppningsvis ska kunna vända denna skuta någon gång i framtiden.

 

 

ps. Jag tycker också att Kuzmin är en jäkla skitgubbe. Ja när han slår mig på cykeltävlingar alltså. Men jag kan leva med det för det tycker jag om alla gubbar som slår mig på cykel- och skidtävlingar. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...