Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

då var maxtestet på halvmaran avklarat' date=' nära att svimma ,171 i snitt och 188 i maxpuls.

Hypernator titta INTE på bilden.

http://img853.imageshack.us/img853/9329/dsc00297tf.jpg[/quote']

"Hellre än bra" borde du nog byta ut mot "obegripligt bra"!

Kraftigt imponerande och du slängde Wickströms tid i papperskorgen!

Bra jobbat! :)

Hur gjorde du med drickan, är det under 2.00-"intervallen" som du dricker?

 

Nu har du det där bänkpressrekordet att slå då... :)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

då var maxtestet på halvmaran avklarat' date=' nära att svimma ,171 i snitt och 188 i maxpuls.

Hypernator titta INTE på bilden.

http://img853.imageshack.us/img853/9329/dsc00297tf.jpg[/quote']

"Hellre än bra" borde du nog byta ut mot "obegripligt bra"!

Kraftigt imponerande och du slängde Wickströms tid i papperskorgen!

Bra jobbat! :)

Hur gjorde du med drickan, är det under 2.00-"intervallen" som du dricker?

 

Nu har du det där bänkpressrekordet att slå då... :)

Tack Everest

 

Ang drickandet så försöker jag dricka lite och fort som fan var 20min.

2.00 intervallen berodde nog på att jag fick öppna ett fönster då.

Nja bänkpress är inget för mig, men du får göra ett försök : )

Link to comment
Share on other sites

Jag är såååå imponerad av att se detta och jag som nu kört 110 mil på min skierg kan bara inte fatta att man kan hugga i så in i h...... på en halvmara. Ska bli enormt kul att följa dig på tävlingar i vinter Mellerudarn! Håll oss uppdaterade! Led 4 my ass, säger jag ju nu, eller led 6 bl a bl a bl a. Sjukt bra, Sjukt bra!
Link to comment
Share on other sites

Rible: Har börjat mata in tider så lägg gäna in mig om du uppdaterade, börjar t o m bli respektabla även jag har långt kvar till många här :)

 

Ni som kör på gym, har ni skaffat LogCard? Alltid schysst med mer data att gröva ner sig i men fungerar det så smidigt som det verkar? (hittade det på brittiska siten för 60 spänn, är det bäst att beställa där?)

 

Vad kör ni i för pass i allmänhet när det är lite kortare? Har snöat in mig på milen på 10an och tänker fortsätta mata det tills jag byggt upp magmusklerna så de tål hela sträcka med bra exposivitet hela vägen (eller tills vasan börjar närma sig så jag får köra lite mer VO2max-fokus på träningen), men variation är ju aldrig fel.

Link to comment
Share on other sites

Varför kör ni alla pass på samma motstånd och på det tyngsta? Blir väl inte speciellt skidlikt? Visst, om tanken är att göra bra tider på Skierg så är det nog rätt. Som skidträning tror jag mer på variation och att köra med skidlik teknik.

Jag varierar alltid träningen, fast på andra sätt än motståndet på skiergen, är övertygad om att man inte utvecklas annars. Ibland kör jag tex rygg och mage stenhårt innan ett skiergpass tror då att man automtiskt kopplar in triceps mer och ibland triceps före skiergpasset för att på så sätt koppla in rygg och mage mer.Har även rott en tim och sen skierg en tim, ja helt enkelt alla möjliga olika variationer jag kan komma på allt för att chocka och översk kroppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Länge sedan någon skrev här. är alla ute och åker skidor på snö!? Här i jönköpings län är det endast 0.5mm snö. Skall iof komma 5cm imorgon men men. Jag har nu lyckats köra 4 långpass 3milare i skiergen. Första gjorde jag på annandagen 2.15 sedan 2.12 och nu i veckan satte jag 2.10 och idag 2.08 :-) Hade 148 i puls i medel idag. Ligger på 190 i max och ca 50 i vilopuls. Ligger jag rätt tycker ni eller ska jag gå på hårdare/sakta ner? Går jag på hårdare är risken att jag stumnar tror jag och får vila desto längre till nästa pass, eller? Som jag känner mig nu kan jag köra intervallpass redan imorgon.
Link to comment
Share on other sites

Länge sedan någon skrev här. är alla ute och åker skidor på snö!? Här i jönköpings län är det endast 0.5mm snö. Skall iof komma 5cm imorgon men men. Jag har nu lyckats köra 4 långpass 3milare i skiergen. Första gjorde jag på annandagen 2.15 sedan 2.12 och nu i veckan satte jag 2.10 och idag 2.08 :-) Hade 148 i puls i medel idag. Ligger på 190 i max och ca 50 i vilopuls. Ligger jag rätt tycker ni eller ska jag gå på hårdare/sakta ner? Går jag på hårdare är risken att jag stumnar tror jag och får vila desto längre till nästa pass, eller? Som jag känner mig nu kan jag köra intervallpass redan imorgon.

Tjena!

Jag och "mellerudarn" har övergått till längdskidor.

Vi körde ett pass ihop idag, tack för sällskapet. :)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Länge sedan någon skrev här. är alla ute och åker skidor på snö!? Här i jönköpings län är det endast 0.5mm snö. Skall iof komma 5cm imorgon men men. Jag har nu lyckats köra 4 långpass 3milare i skiergen. Första gjorde jag på annandagen 2.15 sedan 2.12 och nu i veckan satte jag 2.10 och idag 2.08 :-) Hade 148 i puls i medel idag. Ligger på 190 i max och ca 50 i vilopuls. Ligger jag rätt tycker ni eller ska jag gå på hårdare/sakta ner? Går jag på hårdare är risken att jag stumnar tror jag och får vila desto längre till nästa pass' date=' eller? Som jag känner mig nu kan jag köra intervallpass redan imorgon.[/quote']

Tjena!

Jag och "mellerudarn" har övergått till längdskidor.

Vi körde ett pass ihop idag, tack för sällskapet. :)

Snö i Malmö? Nejdå, sliter fortfarande i SkiErgen enligt plan 2 gånger i veckan. Dock är jag ju inte upp i långpassen än utan fortsätter mata milen.

Link to comment
Share on other sites

Länge sedan någon skrev här. är alla ute och åker skidor på snö!? Här i jönköpings län är det endast 0.5mm snö. Skall iof komma 5cm imorgon men men. Jag har nu lyckats köra 4 långpass 3milare i skiergen. Första gjorde jag på annandagen 2.15 sedan 2.12 och nu i veckan satte jag 2.10 och idag 2.08 :-) Hade 148 i puls i medel idag. Ligger på 190 i max och ca 50 i vilopuls. Ligger jag rätt tycker ni eller ska jag gå på hårdare/sakta ner? Går jag på hårdare är risken att jag stumnar tror jag och får vila desto längre till nästa pass' date=' eller? Som jag känner mig nu kan jag köra intervallpass redan imorgon.[/quote']

Tjena!

Jag och "mellerudarn" har övergått till längdskidor.

Vi körde ett pass ihop idag, tack för sällskapet. :)

Tack själv Vasa

Imponerande stark i stakningen måste jag säga. Där hänger jag inte med, tacka vet jag skierg :)

 

Hej Hypernator. Där jag bor är det foftfarande lite dåligt med snö så det blir nog ett långpass på skiergen i veckan.

Ska nog prova en mara på 7ans motstånd och försöka snitta 80% av maxpuls (ca 152 tror jag) så får vi se vilken sluttid det blir.

Link to comment
Share on other sites

Bra hastighet där i förhållande till snittpulsen.

Instämmer med Vasa.

 

Nått helt underbart hände mig ikväll. Har inte kört Milen på flera månader eftersom jag hela tiden försökte slå mitt pers på 38.38. Slutade alltid med att jag gick in i väggen och landade på en bit över 39.

La om träningen totalt och började köra armhävningar varannan dag samt körde 7 x 1000m intervaller och sedan nu även kört flera halvmaror och 4 st 3mils rundor. Allt varvat med basen, 7 x 1000m intervall.

Testade i kväll då 10000m och drog iväg. Öppnade första 5000m på 19.00 och lyckades hanka kvar i trycket och avslutade med 19.12 sista 5km, alltså 38.12 på 10000m! Så jäkla glad blev jag och vrålade rätt ut! 26 sekunders pers, när varje sekunds förbättring har varit ett h-vete innan!

Helt klart har det för mig blivit en helt annan framgång nu än att bara legat och försöka slå 5 el. 10000m pers hela tiden.

 

I looove my skierg!

Link to comment
Share on other sites

Bra hastighet där i förhållande till snittpulsen.

Instämmer med Vasa.

 

Nått helt underbart hände mig ikväll. Har inte kört Milen på flera månader eftersom jag hela tiden försökte slå mitt pers på 38.38. Slutade alltid med att jag gick in i väggen och landade på en bit över 39.

La om träningen totalt och började köra armhävningar varannan dag samt körde 7 x 1000m intervaller och sedan nu även kört flera halvmaror och 4 st 3mils rundor. Allt varvat med basen' date=' 7 x 1000m intervall.

Testade i kväll då 10000m och drog iväg. Öppnade första 5000m på 19.00 och lyckades hanka kvar i trycket och avslutade med 19.12 sista 5km, alltså 38.12 på 10000m! Så jäkla glad blev jag och vrålade rätt ut! 26 sekunders pers, när varje sekunds förbättring har varit ett h-vete innan!

Helt klart har det för mig blivit en helt annan framgång nu än att bara legat och försöka slå 5 el. 10000m pers hela tiden.

 

I looove my skierg![/quote']

Stort Grattis! Tydligt tecken på att träning ger färdighet... Intervaller är klart effektivt och väldigt bra!!

Link to comment
Share on other sites

Nått helt underbart hände mig ikväll. Har inte kört Milen på flera månader eftersom jag hela tiden försökte slå mitt pers på 38.38. Slutade alltid med att jag gick in i väggen och landade på en bit över 39.

La om träningen totalt och började köra armhävningar varannan dag samt körde 7 x 1000m intervaller och sedan nu även kört flera halvmaror och 4 st 3mils rundor. Allt varvat med basen, 7 x 1000m intervall.

Testade i kväll då 10000m och drog iväg. Öppnade första 5000m på 19.00 och lyckades hanka kvar i trycket och avslutade med 19.12 sista 5km, alltså 38.12 på 10000m! Så jäkla glad blev jag och vrålade rätt ut! 26 sekunders pers, när varje sekunds förbättring har varit ett h-vete innan!

Helt klart har det för mig blivit en helt annan framgång nu än att bara legat och försöka slå 5 el. 10000m pers hela tiden.

 

I looove my skierg!

Underbar läsning, speciellt sista raden. Jävlar trevligt när det går så mycket framåt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...