Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

Bra hastighet där i förhållande till snittpulsen.

Instämmer med Vasa.

 

Nått helt underbart hände mig ikväll. Har inte kört Milen på flera månader eftersom jag hela tiden försökte slå mitt pers på 38.38. Slutade alltid med att jag gick in i väggen och landade på en bit över 39.

La om träningen totalt och började köra armhävningar varannan dag samt körde 7 x 1000m intervaller och sedan nu även kört flera halvmaror och 4 st 3mils rundor. Allt varvat med basen' date=' 7 x 1000m intervall.

Testade i kväll då 10000m och drog iväg. Öppnade första 5000m på 19.00 och lyckades hanka kvar i trycket och avslutade med 19.12 sista 5km, alltså 38.12 på 10000m! Så jäkla glad blev jag och vrålade rätt ut! 26 sekunders pers, när varje sekunds förbättring har varit ett h-vete innan!

Helt klart har det för mig blivit en helt annan framgång nu än att bara legat och försöka slå 5 el. 10000m pers hela tiden.

 

I looove my skierg![/quote']

Grymt!

 

Själv har jag stagnerat på tider lite över 42, kanske läge att gå på långa intervallpass redan (planen var annars i februari)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack alla, det värmer!

Thorrez, slopa allt vad milen är. Tror kroppen ställer in sig på en hastighet om man bara kör samma hela tiden. Jag gjorde så här:

Uppvärmning ca 8-10 min med några riktiga spurtar mot slutet.

7 x 1000m med 1min vila mellan varje. Försöker ha samma tid första till sista tusingen, så när som några sekunder så klart.

Vila några minuter utslagen på golvet...

Uppvärmning 2min igen

10 x 100m med 20 sekunders vila mellan varje

Nervärmning ca 5min.

Hela passet tar 1 timme.

Detta körde jag varannan dag i ca 2 veckor.

Körde sedan lugna långpass varvat med Intervallerna.

Jag kör Skiergen ca 4 ggr/veckan och kör mina armhävningar ca 3 ggr i veckan.

Har kört armhävningar i 4 månader nu och har istället för att köra en jäkla massa reps, lastat i nu 20kg i en ryggsäck som jag har på ryggen. Har märkt att det stagar upp rygg å mage nått otroligt! Man ska dock inte börja med ryggsäck, då knäcker man ryggen OCH magen! Jag körde ca 2 månader innan jag började lasta på vikter.

Detta funkar skitbra för mig å tror att det funkar lika bra för gemene man.

Kör detta en månad thorrez och du kommer skratta dig igenom en 40minutare på milen! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör inte över mjölksyranivån, möjligtvis 2-3 sista. Eftersom vilan endast är 1min så hinner man inte återhämta sig om man ska kunna köra på ungefär samma tid. Passiv vila, målet är att pulsen ska gå ner så långt som möjligt under vilominuten.

Ang. träning dagen innan eller efter så lyssnar jag på kroppen. Behöver den vila så vilar jag annars kör jag.

Pulsen blev 170 i snitt och 189 max (har 190 i maxpuls) på 10000m. Den låg över 180 sista 2km.

Link to comment
Share on other sites

Tack alla, det värmer!

Thorrez, slopa allt vad milen är. Tror kroppen ställer in sig på en hastighet om man bara kör samma hela tiden. Jag gjorde så här:

Uppvärmning ca 8-10 min med några riktiga spurtar mot slutet.

7 x 1000m med 1min vila mellan varje. Försöker ha samma tid första till sista tusingen, så när som några sekunder så klart.

Vila några minuter utslagen på golvet...

Uppvärmning 2min igen

10 x 100m med 20 sekunders vila mellan varje

Nervärmning ca 5min.

Hela passet tar 1 timme.

Detta körde jag varannan dag i ca 2 veckor.

Körde sedan lugna långpass varvat med Intervallerna.

Jag kör Skiergen ca 4 ggr/veckan och kör mina armhävningar ca 3 ggr i veckan.

Har kört armhävningar i 4 månader nu och har istället för att köra en jäkla massa reps, lastat i nu 20kg i en ryggsäck som jag har på ryggen. Har märkt att det stagar upp rygg å mage nått otroligt! Man ska dock inte börja med ryggsäck, då knäcker man ryggen OCH magen! Jag körde ca 2 månader innan jag började lasta på vikter.

Detta funkar skitbra för mig å tror att det funkar lika bra för gemene man.

Kör detta en månad thorrez och du kommer skratta dig igenom en 40minutare på milen! :-)

Tackar för tipsen!

 

Är lite rädd att jag ska träna så att jag blir bra på gymmet snarare än i vasaloppsspåret men å andra sidan verkar milenpassen gått i stå så det kanske är dags att skaka upp det trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Skiergpremiär lyckades ställa in 10000m, gav upp efter typ 7km eftersom jag inbillade mig halsont, var nog ren slöhet. 5000 pacerades på 1940, sedan 100m på 18,4. Väger 88 nu och står i led 3.

De tiderna borde kunna pressas en hel del, för du är väl ganska lång?

Link to comment
Share on other sites

Tack alla' date=' det värmer!

Thorrez, slopa allt vad milen är. Tror kroppen ställer in sig på en hastighet om man bara kör samma hela tiden. Jag gjorde så här:

Uppvärmning ca 8-10 min med några riktiga spurtar mot slutet.

7 x 1000m med 1min vila mellan varje. Försöker ha samma tid första till sista tusingen, så när som några sekunder så klart.

Vila några minuter utslagen på golvet...

Uppvärmning 2min igen

10 x 100m med 20 sekunders vila mellan varje

Nervärmning ca 5min.

Hela passet tar 1 timme.

Detta körde jag varannan dag i ca 2 veckor.

Körde sedan lugna långpass varvat med Intervallerna.

Jag kör Skiergen ca 4 ggr/veckan och kör mina armhävningar ca 3 ggr i veckan.

Har kört armhävningar i 4 månader nu och har istället för att köra en jäkla massa reps, lastat i nu 20kg i en ryggsäck som jag har på ryggen. Har märkt att det stagar upp rygg å mage nått otroligt! Man ska dock inte börja med ryggsäck, då knäcker man ryggen OCH magen! Jag körde ca 2 månader innan jag började lasta på vikter.

Detta funkar skitbra för mig å tror att det funkar lika bra för gemene man.

Kör detta en månad thorrez och du kommer skratta dig igenom en 40minutare på milen! :-)[/quote']

Tackar för tipsen!

 

Är lite rädd att jag ska träna så att jag blir bra på gymmet snarare än i vasaloppsspåret men å andra sidan verkar milenpassen gått i stå så det kanske är dags att skaka upp det trots allt.

Persade idag på 40:56 så nu får ni snart passa er. Klart bättre klipp i kroppen lördag eftermiddag än 7 på morgonen en vardag då man varit upp 2-3 gånger under natten :).

Link to comment
Share on other sites

Skiergpremiär lyckades ställa in 10000m' date=' gav upp efter typ 7km eftersom jag inbillade mig halsont, var nog ren slöhet. 5000 pacerades på 1940, sedan 100m på 18,4. Väger 88 nu och står i led 3.[/quote']

De tiderna borde kunna pressas en hel del, för du är väl ganska lång?

Jag är nog mer tjock än lång...185, längden borde ju inte spela så stor roll, däremot borde man nog vikta på vikten, på rodd har man ju olika viktklasser. Hoppas kunna pressa dessa tider vad det lider! Vaderna var en svag punkt, har aldrig varit med om det innan vid "vanlig" stakning.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla idioter som precis som jag tycker om att dra i rep så att svetten sprutar. Det var länge sedan jag var inne på Skidforum och jag har inte läst så mycket av denna tråd. Men jag såg till min glädje att signaturen "Mellerudarn" hade varit 2 s snabbare än mig på halvmaran. Det ger motivation :)

Här kommer mina nya personliga rekord.

 

- Halvmaran 1.22.51 på motstånd 5. Som sagt 2 s efter "Mellerudarn". Ska slås :)

- 5 st 1000 m-intervaller på motstånd 7 med 1 min vila: 3.32-3.32-3.32-3.32-3.28 min, snitt 3.31 min

- 5000 m 18.01 min på motstånd 7

 

Med en SkiErg och SVT Play i lägenheten blir även en vinter som denna fantastiskt rolig!

Edited by fseaw1
Link to comment
Share on other sites

Kul med elitåkare i Skierg-tråden! Grymma tider du får till och en kul hemsida!

Fråga: Hur upplever du/ni skiergen kontra rullskidor kontra skidor? Jag åkte igår för första gången på ett halvår 32km rullskidor på mina gamla "svensk-skidan" från 80-talet (tid 1.42). Har en enorm träningsvärk i triceps och översidan på underarmen och även utsidan på bröstmusklerna. Är rullskidor mer skidlikt eller kan jag jaga på med min skierg?

Jag stakar nästan enbart även när jag åker rullskidor/skidor. Finns ju ingen snö där jag bor (4mil söder om jönköping) och cykelbanorna är fulla med grus!

Vad säger ni andra som kör mycket i skiergen?

Ska köra stråkenloppet + några till lopp inom några veckor men har ju ingen SNÖÖÖÖ!

Link to comment
Share on other sites

Kul med elitåkare i Skierg-tråden! Grymma tider du får till och en kul hemsida!

Fråga: Hur upplever du/ni skiergen kontra rullskidor kontra skidor? Jag åkte igår för första gången på ett halvår 32km rullskidor på mina gamla "svensk-skidan" från 80-talet (tid 1.42). Har en enorm träningsvärk i triceps och översidan på underarmen och även utsidan på bröstmusklerna. Är rullskidor mer skidlikt eller kan jag jaga på med min skierg?

Jag stakar nästan enbart även när jag åker rullskidor/skidor. Finns ju ingen snö där jag bor (4mil söder om jönköping) och cykelbanorna är fulla med grus!

Vad säger ni andra som kör mycket i skiergen?

Ska köra stråkenloppet + några till lopp inom några veckor men har ju ingen SNÖÖÖÖ!

Tänkte precis på samma fråga efter mitt Skierg-pass idag. Hur kan man jämföra Skierg-tempo (min/km + motstånd) med motsvarande tempo på rullskidor och skidor? Självklart får man ta hänsyn till "föret", regn/grus/asfaltskvalitet respektive plus-/nollgrader/nysnö/"rodelbana".

 

PS. Erik: grattis till framgångarna i Jizerska! DS.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak: Det blir mycket Skierg-snack (av naturliga skäl) på den här tråden, men hur tycker ni att ThoraxTrainer är jämfört med Skierg? Har bara kört TT ett fåtal gånger och eftersom man trycker snarare än drar så fick jag rejäl träningsvärk i skulderpartierna och musklerna på ryggsidan av revbenen.
Link to comment
Share on other sites

Hej alla idioter som precis som jag tycker om att dra i rep så att svetten sprutar. Det var länge sedan jag var inne på Skidforum och jag har inte läst så mycket av denna tråd. Men jag såg till min glädje att signaturen "Mellerudarn" hade varit 2 s snabbare än mig på halvmaran. Det ger motivation :)

Här kommer mina nya personliga rekord.

 

- Halvmaran 1.22.51 på motstånd 5. Som sagt 2 s efter "Mellerudarn". Ska slås :)

- 5 st 1000 m-intervaller på motstånd 7 med 1 min vila: 3.32-3.32-3.32-3.32-3.28 min, snitt 3.31 min

- 5000 m 18.01 min på motstånd 7

 

Med en SkiErg och SVT Play i lägenheten blir även en vinter som denna fantastiskt rolig!

Kul att du har hittat hit!

Tack för en underhållande blogg du har, följer dig varje dag och du ger mig MYCKET inspereration till att träna fast man bor i Småland. Ibland är det svårt att ta sig ut men du bidra till mina framgångar.

Lycka till den kommande säsongen, kanske ses i spåren!

Edited by Offa
Link to comment
Share on other sites

Hej alla idioter som precis som jag tycker om att dra i rep så att svetten sprutar. Det var länge sedan jag var inne på Skidforum och jag har inte läst så mycket av denna tråd. Men jag såg till min glädje att signaturen "Mellerudarn" hade varit 2 s snabbare än mig på halvmaran. Det ger motivation :)

Här kommer mina nya personliga rekord.

 

- Halvmaran 1.22.51 på motstånd 5. Som sagt 2 s efter "Mellerudarn". Ska slås :)

- 5 st 1000 m-intervaller på motstånd 7 med 1 min vila: 3.32-3.32-3.32-3.32-3.28 min, snitt 3.31 min

- 5000 m 18.01 min på motstånd 7

 

Med en SkiErg och SVT Play i lägenheten blir även en vinter som denna fantastiskt rolig!

Hej kul att du har hittat hit.

Ja jag måste ju erkänna att det var din tid på halvmaran som jag hade siktet inställt på, och det var en näradöden upplevelse att ta din tid så några nya försök gör jag nog inte före vasan.

Har även testat 5x1000 med 1 min vila men där har jag inte lyckats så bra, har 3,36 i snitt som rekord.

 

Du kan väl vänta lite till innan du tar min tid på halvmaran, så jag kan få vara snabbare än dig en liten stund till :)

Har 16,8 på 100m som pers den får du ta först :)

Link to comment
Share on other sites

Testade 5*1km med 1 minuts vila igår; blev ett snitt på 3:43 gissar jag. Sedan drog jag 6*30sek med en minuts vila, snittade ungefär 150m på dessa. Nu till min fråga, när man kör intervaller med förprogrammerad vila så kan man ju köra flygande start, det tjänar man ju ganska mycket på, framförallt på kortare sträcka. När jag körde 100m på 18,4s, så var det från stillastående, är det så ni också mäter? Eller kör ni med flygande start?
Link to comment
Share on other sites

Testade 5*1km med 1 minuts vila igår; blev ett snitt på 3:43 gissar jag. Sedan drog jag 6*30sek med en minuts vila, snittade ungefär 150m på dessa. Nu till min fråga, när man kör intervaller med förprogrammerad vila så kan man ju köra flygande start, det tjänar man ju ganska mycket på, framförallt på kortare sträcka. När jag körde 100m på 18,4s, så var det från stillastående, är det så ni också mäter? Eller kör ni med flygande start?

Jag kör med passiv vila och börjar dra när det slår över till en nolla på displayen.

Link to comment
Share on other sites

Skiljer sig olika maskiner åt?

 

Mina två senaste morgonpass på den vänstra maskinen: ca 43 min

Mina senaste dag eller kvällspass på den högra: 40:53 och 40:30 min.

 

Jag brukar gå ut på känsla och så bara köra på i den fart det blir, hårt men med kontroll på pulsen/ansträngningen så den inte dra iväg i början. Det roliga är också att jag på alla passen, oavsett startfart, orka hålla en fart i ungefär 6km, sen tappar jag (4-6s per 500).

 

Är det så stor skillnad på morgon och kväll? Jag äter frukost innan så det är inte på tom mage och är igång lite efter 7.

Link to comment
Share on other sites

De självkalibrerar automatiskt varje drag genom att mäta inbromsningen (om jag fattat det rätt så ska det väl vara idiotsäkert, annars finns ju inget sätt att tävla på dem).

 

Däremot kan spakens inställning vara olika mellan olika maskiner (Main menu-> More options->Display Drag Factor). Kan väl antingen vara det, mest troligt skillnad på morgon/kväll (alt. dagsform).

Edited by AndersH
Link to comment
Share on other sites

De självkalibrerar automatiskt varje drag genom att mäta inbromsningen (om jag fattat det rätt så ska det väl vara idiotsäkert, annars finns ju inget sätt att tävla på dem).

 

Däremot kan spakens inställning vara olika mellan olika maskiner (Main menu-> More options->Display Drag Factor). Kan väl antingen vara det, mest troligt skillnad på morgon/kväll (alt. dagsform).

Kör alltid på 10an så borde inte vara spaken. Förmodligen bara jag som morgontrött då helt enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Kör alltid på 10an så borde inte vara spaken. Förmodligen bara jag som morgontrött då helt enkelt :)

Stenhårt :)

 

Fast 10:an kan alltså vara olika på olika maskiner, vilket du kan se i den menyn! Kanske är du bättre ju tyngre det blir, och den enas 10 är tyngre än den andras!

 

Jag är också sämre på morgnar. Roligt att de i artikeln extrapolerar dåliga tävlingsresultat på morgnar till att man inte heller ska träna då.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...