Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

Skiljer sig olika maskiner åt?

 

Mina två senaste morgonpass på den vänstra maskinen: ca 43 min

Mina senaste dag eller kvällspass på den högra: 40:53 och 40:30 min.

 

Jag brukar gå ut på känsla och så bara köra på i den fart det blir, hårt men med kontroll på pulsen/ansträngningen så den inte dra iväg i början. Det roliga är också att jag på alla passen, oavsett startfart, orka hålla en fart i ungefär 6km, sen tappar jag (4-6s per 500).

 

Är det så stor skillnad på morgon och kväll? Jag äter frukost innan så det är inte på tom mage och är igång lite efter 7.

Jag upplever en enorm skillnad på morgon mot kvällen! inte bara Skierg utan även andra grenar. Kan tänka mig att det skulle göra en 2 minuter sämre på morgonen för mig också. Helt naturligt. Bästa resultat gör jag alltid på kvällarna efter en tung arbetsdag :)

Edited by Hypernator
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kör alltid på 10an så borde inte vara spaken. Förmodligen bara jag som morgontrött då helt enkelt :)

Stenhårt :)

 

Fast 10:an kan alltså vara olika på olika maskiner' date=' vilket du kan se i den menyn! Kanske är du bättre ju tyngre det blir, och den enas 10 är tyngre än den andras!

 

Jag är också sämre på morgnar. Roligt att de i artikeln extrapolerar dåliga tävlingsresultat på morgnar till att man inte heller ska träna då.[/quote']

Okej, jag tolkade det som att 10 alltid var samma men sen blev ett steg ner inte alltid samma. Då skulle det kunna vara så att jag orkar hålla fart på den ena medans den andra är aningen för tung för att jag ska orka staka ordentligt.

 

Stenhårt vet jag inte, med ungefär hälften av träningstiden i vinter jag brukar ha men hårdare träning i somras i andra grenar tror jag att det maximerar min prestation att träna så (eftersom just uthållighet och styrka i magmusklerna är det som borde saknas).

 

Först söndagen i mars vet vi :). Synd bara att loppet börjar så tidigt på morgon...

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag tolkade det som att 10 alltid var samma men sen blev ett steg ner inte alltid samma. Då skulle det kunna vara så att jag orkar hålla fart på den ena medans den andra är aningen för tung för att jag ska orka staka ordentligt.

 

Stenhårt vet jag inte, med ungefär hälften av träningstiden i vinter jag brukar ha men hårdare träning i somras i andra grenar tror jag att det maximerar min prestation att träna så (eftersom just uthållighet och styrka i magmusklerna är det som borde saknas).

 

Först söndagen i mars vet vi :). Synd bara att loppet börjar så tidigt på morgon...

Du får ta med dammsugaren till gymmet nästa gång. ;)

Link to comment
Share on other sites

snabbdistans i skiergen idag 10000m på 37' date='54 :)[/quote']

Imponerande tid! :)

Fast den känns realistiskare att kunna slå någon gång än din halvmaratid.

 

Hur såg mellantider ut, gick du jämnt eller öppnade hårt och kroknade eller kanske ökade mot slutet?

Jag kollade inte mellantiderna, men jag höll nog ett ganska jämt tempo, körde faktiskt inte på motstånd 10 denna gång utan testade 6ans motstånd. Man får kanske göra en kraftansamling på ett ny halvmara på 6an eller 7ans motstånd, och se om man kan pressa tiden något. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här kommer ett annorlunda formtest i SkiErg. Framför allt en lovsång till SkiErg som träning.

 

Har varit "världens sämsta stakare" med bakgrund som spinkig marathonlöpare. Men SkiErg har byggt om min kropp... Jämför följande:

2011 - Träning: 120 mil skidåkning + lite rullskidor. Placering 2800. Mycket diagonalåkning och all stakning med bakåtspark.

2012 - 75 mil i SkiErg (en mil i SkiErg är cirka 25% "längre" än i skidspåret). I februari 30 mil enbart på sjöar. Ingen "riktig" skidåkning. Placering 2900. STAKADE HELA VASAN UTAN FÄSTVALLA. Stolt!

 

Opererade ett trasigt ledband i ena axeln under hösten och har inte vågat riskera några omkullkörningar. Därför inga rullskidor och skidor. I stället blev det köp av en SkiErg.

 

SkiErgen har gjort mig MYCKET starkare och uthålligare, men inte snabbare. På de snabbare partierna hann jag inte riktigt med. Men det fixar rullskidorna till nästa år.

 

STORT TACK alla Skidforum-skribenter som inspirerat till köp av SkiErg!

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett annorlunda formtest i SkiErg. Framför allt en lovsång till SkiErg som träning.

 

Har varit "världens sämsta stakare" med bakgrund som spinkig marathonlöpare. Men SkiErg har byggt om min kropp... Jämför följande:

2011 - Träning: 120 mil skidåkning + lite rullskidor. Placering 2800. Mycket diagonalåkning och all stakning med bakåtspark.

2012 - 75 mil i SkiErg (en mil i SkiErg är cirka 25% "längre" än i skidspåret). I februari 30 mil enbart på sjöar. Ingen "riktig" skidåkning. Placering 2900. STAKADE HELA VASAN UTAN FÄSTVALLA. Stolt!

 

Opererade ett trasigt ledband i ena axeln under hösten och har inte vågat riskera några omkullkörningar. Därför inga rullskidor och skidor. I stället blev det köp av en SkiErg.

 

SkiErgen har gjort mig MYCKET starkare och uthålligare, men inte snabbare. På de snabbare partierna hann jag inte riktigt med. Men det fixar rullskidorna till nästa år.

 

STORT TACK alla Skidforum-skribenter som inspirerat till köp av SkiErg!

Mkt imponerande, själv skulle jag sagt att Skiergen är jättebra träning men ger för dåligt motstånd och inte är tillräckligt skidlik för att staka hela loppet. Hur har du tränat med Skiergen och har du kompletterat med styrketräning?

Link to comment
Share on other sites

Min kropp bekräftar att det inte är helt skidlikt. Värsta träningsvärken någonsin, särskilt i rumpan och övre delen av ryggen. Triceps mår dock bra.

 

Jag som är relativt liten (nåja 177/70) upplever SkiErgen som ganska tung träning jämfört med vanlig stakning. 10:an känns likvärdigt med backarna upp till Risberg och 3:an som myrarna. Har mest kört intensiva pass i intervallform med varierat motstånd. Inga långpass a'la Vasa. Ingen egentlig styrketräning, bara rehab efter operation.

 

För svaga mig har SkiErg inneburit en kraftig styrkeförbättring. Har gått från katastrofala 47 på milen till dåliga 43. Farter jag knappt kunde dra i början känns nu som bekväm uppvärmning.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Väcker liv i denna tråd. Då jag har mina barn och inte kommer ut i snön förrän på onsdag så bestämde jag mig för att prova 10.000 meter..

 

Började med motstånd 10, efter 2 km blev det motstånd 8, efter 4 km blev det motstånd 6, efter 5 km undrade jag vad jag höll på med..

Tid 42:26

Inga Vasalopp än

Link to comment
Share on other sites

Efter en sent inställd tur till Borås för skidåkning fick det bli en sväng till gymmet istället. Väl där kunde jag inte hålla mig borta från skiergen, och med ilskan och frustrationen över den inställda skidåkningen slog jag ett prydligt personbästa på 10.000m med 36.59.

 

Men tyvärr suger jag på att åka skidor så det är bara att hoppas att snön ligger kvar i göteborgstrakten ett tag till så man kan lära sig att åka.

Link to comment
Share on other sites

Efter en sent inställd tur till Borås för skidåkning fick det bli en sväng till gymmet istället. Väl där kunde jag inte hålla mig borta från skiergen, och med ilskan och frustrationen över den inställda skidåkningen slog jag ett prydligt personbästa på 10.000m med 36.59.

 

Men tyvärr suger jag på att åka skidor så det är bara att hoppas att snön ligger kvar i göteborgstrakten ett tag till så man kan lära sig att åka.

Helt otroligt bra tid, grattis! :)

Vad har du för vikt och längd?

Link to comment
Share on other sites

Efter en sent inställd tur till Borås för skidåkning fick det bli en sväng till gymmet istället. Väl där kunde jag inte hålla mig borta från skiergen' date=' och med ilskan och frustrationen över den inställda skidåkningen slog jag ett prydligt personbästa på 10.000m med 36.59.

 

Men tyvärr suger jag på att åka skidor så det är bara att hoppas att snön ligger kvar i göteborgstrakten ett tag till så man kan lära sig att åka.[/quote']

Helt otroligt bra tid, grattis! :)

Vad har du för vikt och längd?

Håller med, imponerad! Antar att du är väldigt tung, annars har du en enorm kapacitet och bör kunna åka väldigt fort med hyfsad teknik.

Link to comment
Share on other sites

Efter en sent inställd tur till Borås för skidåkning fick det bli en sväng till gymmet istället. Väl där kunde jag inte hålla mig borta från skiergen, och med ilskan och frustrationen över den inställda skidåkningen slog jag ett prydligt personbästa på 10.000m med 36.59.

 

Men tyvärr suger jag på att åka skidor så det är bara att hoppas att snön ligger kvar i göteborgstrakten ett tag till så man kan lära sig att åka.

Satan! Grattis!! Det där gör man inte utan att ha lite bra flås, dock får du viss hjälp av din tyngd men det är sjukt imponerande!!

Satsa på att bli ett riktigt stakmonster!

Link to comment
Share on other sites

Körde ytterligare en 10 km i dag och måste konstatera att det är nått fel på maskinen.. ;-)

Lyckades pricka gårdagens tid på sekunden (42:26) efter en kraftig spurt (pannben) dock med motstånd 5-6.

 

I slutet kom en skidkunnig kompis och tittade på och kommenterade min teknik, dvs han ville få det mer skidlikt. Drar i dag väldigt långa tag.

 

Det jag undrar är hur många "stakningar/minut" ni siktar på?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
En rejäl putsning idag. 5000m 18:14,5. Snittade 50 drag per minut. Dagsvikt, 87kg på tom mage....

Har aldrig kört skierg men körde mitt andra roddpass på 10min i veckan. Kom 2620m och det var väääldigt jobbigt. Om jag förstår det rätt så är det samma maskin bara att man använder endast överkropp i skierg. Shit jag ligger sjukt långt efter dig RS! Hoppas höften läker bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...